Описані деякі ігри, які можна використовувати на уроках географії. Тому що проведення однотипних уроків не викликає інтересу до навчання. Отже, в даній розробці представлені деякі настільні та змагальні ігри, які розвивають пам'ять, чіткість розуму, стимулюють самостійну діяльність. Їх можна використовувати на різних етапах уроку. Практика показує, що в результаті підвищується інтерес до навчання, та покращується рівень знань з предмета.
Ігрові форми навчання на уроках географії
як засіб розвитку пізнавального інтересу
Савченко О.Ю., учитель географії Жовтоолександрівської ЗШ І-ІІІ ст.
У сучасній практиці навчання географії велику популярність отримали ігрові технології. Гра навчає, допомагає довідатися про щось нове. Гра розвиває пам’ять, чіткість розуму, змушує дитину читати книгу, стимулює самостійну діяльність, дає можливість відчути власний інтелектуальний успіх.
Ігри об’єднуються за певними правилами у типи: настільні, рольові, змагальні.
На своїх уроках використовую такі настільні ігри:
Відповідь: 1. Зея. 2. Вісла. 3. Екватор. 4. Озеро. 5. Земля. 6. Азія. 7. Географія. 8. Вулкан. 9. Весна. 10. Канада.
Можливі різні варіанти використання кросвордів: заповнити вільні клітинки кросворду або учні можуть самостійно складати кросворди з теми.
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|||
2 |
|
|
|
|
|
|||||
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|||
4 |
|
|
|
|
|
|
||||
5 |
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Відповідь. Закодоване слово – кампос.
Клас об’єдную у групи. Кожна команда отримує пакет з пазлами. Це може бути порізана географічна карта, яку учням потрібно скласти на швидкість.
В 6 класі при вивченні теми «Погода», «Опади» та ін. Можна використовувати такі загадки.
1. На дворі горою, а в хаті водою. (Сніг)
2. Всі його чекають, а прийде – тікають. (Дощ)
3. Що дужче за сонце, слабкіше за вітер? (Хмари)
4. Гуляє в полі – та не кінь, літає, та не птах. (Вітер)
5. Я для людини друг чудовий, бери мене завжди в похід, і я вкажу безпомилково – де північ, південь, захід, схід. (Компас)
6. Чи на столі, чи на вікні, чи восени, чи навесні людині завжди я служу, мороз чи спеку покажу. (Термометр)
Кожному учневі відповідно до номера у класному журналі присвоюють порядковий номер, є адресою, на яку приходять листи. Учні на аркушах записують питання з теми, відправляють адресату. Учень, який отримав листа, пише відповідь і надсилає вчителеві.
Можна скористатися підказками.
Проведення однотипних уроків з географії не викликає інтересу до навчання. Тому намагаюся проводити уроки у формі змагання: турніри, аукціони, КВК, вікторини, «Що? Де? Коли?» та інші. Також змагальні ігри використовую при проведенні тижня географії та економіки.
Часто використовуються рольові ігри: «Казка», «Круглий стіл», «Конференція», «Мандрівка», «Суд» та інші. Головною метою рольової гри є поглиблення і розширення теоретичних знань з теми. Клас поділяється на групи, експедиції, бригади. Суть рольових ігор полягає в моделюванні та імітації.
Але урок-гру я чередую з традиційними уроками, але і на таких уроках використовую ігрові ситуації, які охоплюють якийсь один етап уроку. Наприклад:
Гра «Капелюх». Під час закріплення вивченого матеріалу діти складають по 2 запитання за темою уроку, записують їх на листках, згортають та кладуть в капелюх. Учитель перемішує аркуші і пропонує учням витягувати по черзі запитання і давати відповіді.
«Великий екзамен». Учитель задає запитання, а учень відповідає. Відповідати буде той, кому я кину м’яч. Я кидаю м’яч і говорю...
І т.д.
Знайди помилку». Дітям даю змогу аналізувати різні ситуації і знаходити помилки в тексті, спираючись на отримані знання на уроці.
«15 кроків». Об’єднуючим змістом цієї рухливої гри можуть бути прізвища мандрівників, назви міст, річок, країн, островів, озер... На підлозі відмічають 15 позначок. Учасники мають пройти відстань, позначену ними, і промовляти з кожним кроком назву географічного об’єкта.
Використовую ще такі ігрові моменти: «Показуха», «Третій зайвий», «Най-най...»( Діти називають найбільші географічні об’єкти) – найбільший материк, найжаркіший материк, найвологіший материк, найдовша річка, найглибше озеро, найвищі гори, найглибша западина і так далі.
Отже, практика показує, що уроки з використанням ігрових технологій навчання більше подобаються учням, ніж звичайні учбові заняття. Вони мають незвичний задум, організацію, методику проведення, що підвищує рівень пізнавального інтересу школярів до вивчення географії. Тому багато педагогів вбачають у них прогрес педагогічної думки, вірний крок у напрямі гуманізації шкільної географії.