Ігрові форми навчання на уроках географії як засіб розвитку пізнавального інтересу

Про матеріал

Описані деякі ігри, які можна використовувати на уроках географії. Тому що проведення однотипних уроків не викликає інтересу до навчання. Отже, в даній розробці представлені деякі настільні та змагальні ігри, які розвивають пам'ять, чіткість розуму, стимулюють самостійну діяльність. Їх можна використовувати на різних етапах уроку. Практика показує, що в результаті підвищується інтерес до навчання, та покращується рівень знань з предмета.

Перегляд файлу

Ігрові  форми  навчання  на  уроках  географії

як  засіб  розвитку  пізнавального  інтересу

 

Савченко О.Ю., учитель географії Жовтоолександрівської ЗШ І-ІІІ ст.

 

У сучасній практиці навчання географії велику популярність отримали ігрові технології. Гра навчає, допомагає довідатися про щось нове. Гра розвиває пам’ять, чіткість розуму, змушує дитину читати книгу, стимулює самостійну діяльність, дає можливість відчути власний інтелектуальний успіх.

Ігри обєднуються за певними правилами у типи: настільні, рольові, змагальні.

На своїх уроках використовую такі настільні ігри:

  • Ребуси

 


  1.  Притока Амуру. 2. Річка в Польщі. 3. Найбільша паралель. 4. Велика заглибина, заповнена водою. 5. Планета. 6. Частина світу. 7. Шкільний предмет. 8. Конусоподібне підвищення на земній поверхні з кратером. 9. Пора року. 10. Країна в Північній Америці.

Відповідь: 1. Зея. 2. Вісла. 3. Екватор. 4. Озеро. 5. Земля. 6. Азія. 7. Географія. 8. Вулкан. 9. Весна. 10. Канада.

  • кросворди, чайнворди, лото.

Можливі різні варіанти використання кросвордів: заповнити вільні клітинки кросворду або учні можуть самостійно складати кросворди з теми.

  1.    Вулкан, назва якого означає «сяюча гора». (Котопахі)
  2.    Природний комплекс узбереж. (Мангри)
  3.    Найповноводніша річка світу. (Амазонка)
  4.    Холодний штормовий вітер півдня материка. (Памперо)
  5.    Один із видів мішаного населення Південної Америки. (Самбо)
  6.    Холодна океанічна течія. (Перуанська)

 

1

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відповідь. Закодоване слово – кампос.

  • Пазли

Клас обєдную у групи. Кожна команда отримує пакет з пазлами. Це може бути порізана географічна карта, яку учням потрібно скласти на швидкість.

  •  Загадки

В 6 класі  при вивченні теми «Погода», «Опади» та ін. Можна використовувати такі загадки.

1. На дворі горою, а в хаті водою. (Сніг)

2. Всі його чекають, а прийде – тікають. (Дощ)

3. Що дужче за сонце, слабкіше за вітер? (Хмари)

4. Гуляє в полі – та не кінь, літає, та не птах. (Вітер)

5. Я для людини друг чудовий, бери мене завжди в похід, і я вкажу безпомилково – де північ, південь, захід, схід. (Компас)

6. Чи на столі, чи на вікні, чи восени, чи навесні людині завжди я служу, мороз чи спеку покажу. (Термометр)

  • «Пошта»

Кожному учневі відповідно до номера у класному журналі присвоюють порядковий номер, є адресою, на яку приходять листи. Учні на аркушах записують питання з теми, відправляють адресату. Учень, який отримав листа, пише відповідь і надсилає вчителеві.

  •  Впізнай географічний обєкт.

 

 

Можна скористатися підказками.

  1.    Море, назване на честь видатного російського моряка, керівника дослідницької експедиції, що вперше пройшов протокою, яка відокремлює Євразію та Північну Америку. (Берингова)
  2.    Внутрішнє море, яке глибоко вдається в суходіл і омиває два материки. (Середземне)
  3.    Затока, назва якої сформувалась у давнину, коли вона була внутрішнім морем величезної імперії. В арабських країнах її назвали Арабською затокою (Перська)
  4.    Півострів, на якому розташовані великі плантації кокосових пальм. (Малакка)
  5.    Найбільший півострів світу. (Аравійський)
  6.    Півострів, назва якого походить від двох великих азіатських країн. (Індокитай)
  7.    Архіпелаг у Північному Льодовитому океані, що був названий російськими промисловцями, які відкрили тут нові місця для промислу. (Нова Земля)
  8.    Архіпелаг у західній частині Північного Льодовитого океану, назва якого означає «країна гострих гір»
  9.    Острови, на яких розташована найрозвинутіша азіатська країна.(Японські)
  10. Острови, названі на честь короля Фернаном Магелланом. (Філіппінські)
  11. Острів, на якому «зійшлися лід і полум’я», де існують майже 200 вулканів. (Ісландія)
  12.  Найбільший з Великих Зондських островів. (Калімантан).

Проведення однотипних уроків з географії не викликає інтересу до навчання. Тому намагаюся проводити уроки у формі змагання: турніри, аукціони, КВК, вікторини, «Що? Де? Коли?» та інші. Також змагальні ігри використовую при проведенні тижня географії та економіки.

  •     Вікторина «Як ми знаємо Африку»
  1.       Океан, який омиває Африку із заходу. (Атлантичний)
  2.       Велика затока, що заходить у суходіл материка. (Гвінейська)
  3.       Великий острів. (Мадагаскар)
  4.       Драконові гори знаходяться на... (півдні Африки)
  5.       На що в Африці кажуть»піч» (Пустеля Сахара)
  6.       Сухі річища. (Ваді)
  7.       Найдовша річка. (Ніл)
  8.       Яка річка описує дугу, що називають петлею? (Нігер)
  9.       Найбільший водоспад. (Вікторія)
  10.   Найглибше озеро Африки. (Танганьїка)
  11.   Кам’янисті пустелі. (Гамади)
  12.   Головна рослина оазисів. (Фінікова пальма)
  13.   У басейні Нілу живуть...(Нілоти)
  14.   На материку переважає сільське чи міське населення? (Сільське)
  15.   Розвинута країна на території Африки. (ПАР)
  16.   Рослина пустелі Наміб... (Вельвічія)
  17.   На честь якого дослідника названо водоспад і місто? (Лівінгстон)
  18.   Стародавня країна. (Єгипет)
  19.   Які гори називають «красивими»? (Атлас)
  20.   «Серце Африки» ( р. Конго)
  21.   Водоспад Вікторія знаходиться в долині річки... (Замбезі)
  22.   Алмаз у перекладі з грецької означає... («неприборканий», «незламний»).
  23.   «Дар Нілу» (Єгипет)
  24.   Найвужче місце між Африкою і Європою. (Гібралтарська протока)
  25.   Що відділяє Африку від Азії? (Суецький канал)
  26.   Чи можна замерзнути в пустелі? (Так. Великий перепад температур)

Часто використовуються рольові ігри: «Казка», «Круглий стіл», «Конференція», «Мандрівка», «Суд» та інші. Головною метою рольової гри є поглиблення і розширення теоретичних знань з теми. Клас поділяється на групи, експедиції, бригади. Суть рольових ігор полягає в моделюванні та імітації.

Але урок-гру я чередую з традиційними уроками, але і на таких уроках використовую ігрові ситуації, які охоплюють якийсь один етап уроку. Наприклад:

Гра «Капелюх». Під час закріплення вивченого матеріалу діти складають по 2 запитання за темою уроку, записують їх на листках, згортають та кладуть в капелюх. Учитель перемішує аркуші і пропонує учням витягувати по черзі запитання і давати відповіді.

«Великий екзамен». Учитель задає запитання, а учень відповідає. Відповідати буде той, кому я кину мяч. Я кидаю мяч і говорю...

  1.    Що таке мантія?
  2.    Земна кора складена... (гірськими породами)
  3.    За походженням гірські породи бувають... (магматичні, метаморфічні, осадові)
  4.    Назвіть осадові породи.

І т.д.

Знайди помилку». Дітям даю змогу аналізувати різні ситуації і знаходити помилки в тексті, спираючись на отримані знання на уроці.

«15 кроків». Об’єднуючим змістом цієї рухливої гри можуть бути прізвища мандрівників, назви міст, річок, країн, островів, озер... На підлозі відмічають 15 позначок. Учасники мають пройти відстань, позначену ними, і промовляти з кожним кроком назву географічного обєкта.

Використовую ще такі ігрові моменти: «Показуха», «Третій зайвий», «Най-най...»( Діти називають найбільші географічні об’єкти) – найбільший материк, найжаркіший материк, найвологіший материк, найдовша річка, найглибше озеро, найвищі гори, найглибша западина і так далі.

Отже, практика показує, що уроки з використанням ігрових технологій навчання більше подобаються учням, ніж звичайні учбові заняття. Вони мають незвичний задум, організацію, методику проведення, що підвищує рівень пізнавального інтересу школярів до вивчення географії. Тому багато педагогів вбачають у них прогрес педагогічної думки, вірний крок у напрямі гуманізації шкільної географії.

doc
Додано
23 вересня 2018
Переглядів
411
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку