Ігрові форми роботи на уроках хімії

Про матеріал
Посібник містить цікаві ігрові форми (кросворди, загадки, ребуси, цікаві завдання) для роботи на різних етапах уроків хімії. Посібник адресовано для використання вчителям хімії.
Перегляд файлу

ТЕОФІПОЛЬСЬКИЙ РАЙОННИЙ  ВІДДІЛ ОСВІТИ,

МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ

СВЯТЕЦЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І – ІІІ СТУПЕНІВ

 

 

 

ВЧИТЕЛЬ ХІМІЇ

ПАНАСЮК ТЕТЯНА СЕРГІЇВНА

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ТЕОФІПОЛЬ – 2014

 

Панасюк Т.С.

«Ігрові форми роботи на уроках хімії». Теофіполь - 2014. - 44 с.

 

 

 

 

 

Посібник містить цікаві ігрові форми (кросворди, загадки, ребуси, цікаві завдання) для роботи на різних етапах уроків хімії. Посібник адресовано для використання вчителям хімії.

 

 

 

 

Рецензенти:   Гордійчук С.М.  -  методист районного відділу освіти, молоді та спорту Теофіпольської районної державної адміністрації.

 

 

 

 

 

 

 

Рекомендовано методичною радою Теофіпольського районного відділу освіти. Протокол №___ від __ грудня 2014р.

 

 

 

 

 

Зміст

Вступ…………………………………………………………………………..4

І. Кросворди…………………………………………………………………..5

  • «Мандрівка на материк хімію»……………………………………….5
  • «Складні ефіри. Жири. Мило»………………………………………..6
  • « Значення  амінокислот і  білків  у  життєдіяльності організмів»…7
  • «Значення  хімії  у  повсякденному  житті»…………………………8
  • «Спирти»………………………………………………………………10
  • « Завдання  з  хімії  і  матеріалознавства »………………………….10
  • « Хімія як наука. Лабораторний посуд »……………………………11
  • « Початкові хімічні поняття. Речовини та їх властивості. Чисті речовини та суміші »………………………………………………………12
  • « Атоми. Йони. Хімічні елементи »…………………………………13

ІІ. Ребуси …………………..............................................................................14

ІІІ. Хімічні загадки…………………………………………………………. 15

ІV. Задачі для тих, хто не бажає вивчати хімію…………………………...22

V. Цікаві запитання з хімії………………………………………………...26

Висновок………………………………………………………………………43

Список використаних джерел…………………………………………….   44

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вступ

Сучасне життя складне та суперечливе. Воно створює багато проблем та водночас спрощує їх розв’язання. А інколи необхідно не дуже багато, щоб нецікаве та нудне перетворилось в цікаве та привабливе.

Це відноситься і до уроків хімії. Майже завжди вони проходять одноманітно з викладанням сухих фактів з тієї чи іншої теми. Як наслідок, учень не захоплюється на уроці. А саме захоплення, зацікавленість – це перший крок до успіху при вивченні будь-якого предмету.

Як можна урізноманітнити уроки, зацікавити учнів при вивченні такої непростої, і водночас захоплюючої науки хімії?

На мій погляд, один із напрямків вирішення цієї проблеми – це тісний зв'язок хімії з іншими науками. Зв'язок з математикою, біологією, фізикою обов’язковий та необхідний, хоча учні дуже часто не розуміють цих зв’язків, не бачать їх. А якщо уроки хімії пов’язати із грою, вони стануть захоплюючими та пізнавальними. Гра істотно підвищує рівень підготовки учнів.

Головним моментом, на який необхідно звертати увагу під час створення й використання навчальних ігор, є акцентування уваги учнів на змісті самої гри, а отже, і змісті навчального матеріалу.

Гра привчає учня мислити, виділяти головне, узагальнювати, розвиває його пам'ять, здібності. Для виконання цих навчально-виховних завдань в процесі навчання хімії з успіхом можуть бути використані тематичні ігри. Залежно від загальної спрямованості й типу дидактичних ігор за їх допомогою можна формувати не тільки окремі знання, а й взаємозв'язки між елементами знань, навчати учнів порівнювати та диференціювати хімічні речовини і процеси.

Засвоєння знань у ході гри часто не потребує довільної уваги, що дає змогу уникнути перевтомлення учнів.

 

 

 

 

 

КРОСВОРДИ

 «МАНДРІВКА НА МАТЕРИК ХІМІЮ»

Країна  Кросвордія.  Час, відведений на  перебування  в  ній – 10 хв.

По  горизонталі:

  1. Горизонтальний  ряд  періодичної  таблиці.
  2. Складова  частина  групи  періодичної  таблиці.
  3. Елементи,  якими закінчуються  періоди.
  4. f – елементи.
  5. D:\ярмарка хімія 2014\1349872284.gifКлас  неорганічних  сполук.
  6. Номер,  що  визначає  місце  елемента  в  періодичній  таблиці.
  7. Негативно  заряджена  частинка  атома.

По  вертикалі:

  1. Вертикальний  ряд  хімічних  елементів  періодичної  таблиці.
  2. Елементи,  якими  розпочинаються  періоди  періодичної  таблиці.
  3. f – елементи.
  4. Позитивно  заряджена  частинка  ядра  атома.
  5. Частинка  ядра  атома,  яка  не  має  заряду,  але  має  масу

«СКЛАДНІ ЕФІРИ. ЖИРИ. МИЛО»

D:\ярмарка хімія 2014\химия-растворы.jpgПо  горизонталі:

  1.                   Вид  мила,  основою  якого  є  натрієві  солі  вищих  карбонових  кислот.
  2.                   Метал,  сіль  якого  нейтралізує  мийну  дію  мила  у  твердій  воді.
  3.                   Процес лужного  гідролізу  жиру.
  4.                   Домішки  до туалетного  мила.
  5.                   Мило  з  різноманітними  домішками.
  6.                   Речовини,  що  мають  подібну до  мила  будову  молекул.
  7.                   Вид  мила,  основою  якого  є  калієві  солі  вищих  карбонових  кислот.
  8.                   Сполуки, утворені  СМЗ  у  твердій  воді.
  9.                   Вид  мила,  добутого  в процесі  взаємодії  натрієвих  солей  вищих  карбонових  кислот  з  содою.
  10.               Речовина,  що  втрачає  мийну  дію у  твердій  волі.
  11.               Речовина,  з  якої  добувають  мило.
  12.               Мило,  за  хімічною  природою.

По  вертикалі:

  1.        Домішки  до туалетного  мила.
  2.        Жир,  з  якого  одержують мило.
  3.        Домішки  до туалетного  мила.
  4.        Метал,  сіль  якого  нейтралізує  мийну  дію  мила  у  твердій  воді.
  5.        Сіль  натрію,  яку використовують  для  добування  господарського  мила.
  6.        Роль  мила  між  полярними  молекулами  води  і  неполярними  частинками  бруду.
  7.        Стан,  в  який  переходять  солі  кальцію  і  магнію  в  твердій  воді  при  дії  мила.
  8.        Речовина,  з  участю  якої  проводять  гідроліз  тристеарину.

 

« ЗНАЧЕННЯ  АМІНОКИСЛОТ І  БІЛКІВ  У  ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ

ОРГАНІЗМІВ»

Прочитай «заховані  слова»   і  поясни  їх  зміст.

  1.                   Ознака  гниття.
  2.                   Продукт   реакції  розкладу  білків.
  3.                   Тканини,  що  мають  білкову  природу.
  4.                   Продукт   реакції  розкладу  білків.
  5.                   Процес,  якого  зазнає  білок  їжі  в  організмі.
  6.                   Продукт,  багатий  на  білок.
  7.                   Основне  джерело  білка  для  людини.
  8.                   Функція,  яку  виконує  білок  в  організмі.
  9.                   Спосіб  збереження  продуктів  від  гниття.
  10.               Кінцевий  продукт  гідролізу  білка.
  11.               Орган,  де синтезується  білок.
  12. D:\ярмарка хімія 2014\83457850.jpgБілок-каталізатор  в  організмі.
  13.               Продукт,  багатий  на  білок.
  14.               Речовини,  що  утворюються  в  печінці.
  15.               Продукт,  багатий  на  білок.
  16.               Процес,  якого  зазнає  білок,  під  впливом  мікроорганізмів.
  17.               Продукт,  багатий  на  білок.
  18.               Джерело  добування  синтетичних  білків.
  19.               Спосіб  збереження  продуктів  від  гниття.
  20.               Зміни,  яких  зазнає  білок  крові  у  організмі  людини  при  високих  температурах.
  21.               Амінокислоти,  які  використовують  для  відгодівлі  с/г  тварин.
  22.               Речовина,  з  якої  добувають  білкову  масу  шляхом  мікробіологічного  синтезу.

 

«ЗНАЧЕННЯ  ХІМІЇ  У  ПОВСЯКДЕННОМУ  ЖИТТІ»

Слово  у  виділеному  рядку  ти  прочитаєш,  коли  загад  цей  вірно  відгадаєш. Коли  ж  і  слово  відгадаєш,  то  розкажи,  що  ти  про  нього  знаєш.

  1.        Речі  побутової  хімії.
  2.        Волокно,  що  набуває  негативного  заряду.
  3.        Млн. т  продукції,  які  щорічно  в  світі  випускає  побутова  хімія.
  4.        Добавки  до  порошку,  яким  можна  відіпрати  кров.
  5.        Місце,  де  можна  познайомитися  з  рекомендаціями,  щодо  використання  мийного  засобу.
  6.        Мийний  засіб.
  7.        Група  засобів  побутової  хімії.
  8.        Домішки  до паст  для  чищення  посуду.
  9.        Волокно,  що  набуває  позитивного  заряду.
  10.   Хімія,  що  є  самостійною  галуззю  промисловості.
  11.  
  12.   Продукція  побутової  хімії.
  13.   Мийний  засіб.
  14.   Мийний  засіб.
  15.   Засоби:  порошки,  пасти  …
  16.   Група  найкращих  клеїв.
  17.   Група  волокон  здатних  електризуватися.
  18.   Речовина,  що  не  відмивається  водою.
  19.   Вода,  яка  руйнує  ферменти.
  20.   Речовини,  що  запобігають  електризації  волокон.
  21.   Часточки  нерозчинних  речовин,  які  змочуються  водою.

 

 

«Спирти»

Слово  у  виділеному  рядку  ти  прочитаєш,  якщо  загад  цей вірно  розгадаєш. Прочитати    «заховане  слово»  і  пояснити  його  суть.

 

  1.                   Речовина  формула  якої  С2Н5ОН.
  2.                   ЇЇ  спричиняє  вживання  10 мл  метанолу.
  3.                   Для  його  добування  спирти  є  вихідною  речовиною.
  4.                   До них  відносять  спирти  за  біологічною  дією  на  організми.
  5.                   Так  називалася  «вода»  добута  перегонкою  вина  у  VІІІ  ст..
  6.                   D:\хімія\0005-006-KHimija-izuchaet.png25 мл  його  викликають  смерть.
  7. Назва – синонім  етилового  спирту.
  8.                   Стан,  який  викликає  вживання  незначних  доз  етанолу.
  9.                   Група  речовин,  до  якої  відносять  спирти  за  їх  фізичною  властивістю.
  10.               Її  може  викликати  надмірне  вживання  алкоголю.

 

« Завдання  з  хімії  і  матеріалознавства »

       Щоб  розплавити  цей  метал,  його  слід  нагріти  до  такої  температури,  при  якій  більшість  металів  уже  випаровується – майже  до  3400ºС.  Сам  же  він  міг  залишитись  в  рідкому  стані  навіть  біля  самого  Сонця:  температура  його  кипіння  5500ºС.  Тугоплавкість  цього  елементу  і  забезпечила  йому  застосування  в  одній  із  найважливіших  галузей  промисловості  - електротехніці.

      Який  це  метал?  Щоб  дати  відповідь  на  це  питання  використайте  свої  знання  з  хімії  і  розгадайте  загад,  знайдіть  заховане  слово,  яке  і  буде  відповіддю  на  поставлене  запитання:

  1. Газ,  який  виділяється  при  взаємодії  кислот  з  активними металами.
  2. Метал,  який  використовують  при  зварюванні  металів.
  3. Хімічний  елемент,  який  знаходиться  в  шостому  періоді,  ІІІ групі.  Метал.
  4. Міра  кількості  речовини.
  5. Умовний  запис  хімічного  рівняння.
  6. Те,  з  чого  виготовлене  будь-яке  фізичне  тіло.
  7. Oрганічна  речовина,  молекула  якої  містить  радикал  і  групу  - СОН.
  8. Речовина,  формула  якої  СН4.

 

 « Хімія як наука. Лабораторний посуд »

По горизонталі:

1  Де виникла хімія як ремесло задовго до нашої ери?

2. Кому належать слова: «Широко простягає хімія руки свої у справи людські»?

3. У лабораторному штативі пробірку закріплюють за допомогою….

   По вертикалі:

4. «Філософський камінь намагалися добути….

5. Наука про речовини та перетворення.

6. Посуд із тонкого скла, в якому зазвичай виконують досліди в школі.

7. Нагрівальний прилад.

8. Чим відміряють певний об’єм рідини?

 

« Початкові хімічні поняття. Речовини та їх властивості. Чисті речовини та суміші »

 

По горизонталі:

1. Фізична властивість речовини.  

2. Метод розділення неоднорідних сумішей.

   По вертикалі:

3. Суміш, в якій речовини не можна виявити спостереженням.

4. Агрегатний стан речовини.

5. З чого складається фізичне тіло.

6. Речовина, складова суміші.

7. Метод розділення однорідних сумішей.

 

« Атоми. Йони. Хімічні елементи »

По горизонталі:

1. Наука, яка вивчає розподіл елементів у різних частинах нашої планети.

2. У перекладі з грецької слово «атом» означає….

D:\хімія\khimija111.jpg3. Заряджена частинка, утворена внаслідок втрати атомом, або приєднанням до нього електронів.

4. Твердий поверхневий шар Землі.

5. Горизонтальний стовпчик періодичної таблиці хімічних елементів.                                      

   По вертикалі:

6. Нестача Феруму в організмі призводить до ….

7. Прізвище російського хіміка, який у 1869 році запропонував таблицю, де було розміщено 63 хімічних елементів, відомих на той час.

8. Вертикальний стовпчик періодичної таблиці хімічних елементів.

9. Який елемент потрібний для формування кісток?

 

 

 

 

РЕБУСИ

 

      but1_up    

****************************************************************

732،

    4 1 2 3

 

             

 

,  р=л

        

 

****************************************************************

 

 

 

 

 

****************************************************************

http://allforchildren.com.ua/15-012.gif

 

 

 

 

 

****************************************************************

 

 

ХІМІЧНІ ЗАГАДКИ

  1.                   Який метал є найпоширенішим на Землі? (Алюміній, становить 8% від її маси)
  2.                   Який метал пов’язаний із двадцятип’ятирічним ювілеєм одруження? (Срібло)
  3.                   Назвіть найтвердішу речовину. (Алмаз)
  4.                   Назвіть найдавніший сплав. (Бронза — сплав міді з оловом)
  5.                   Який російський хімік був відомим музикантом? (А. П. Бородін, 1833-1887)
  6.                    Назвіть речовину, яка може перебувати в трьох агрегатних станах. (вода)
  7.                    Чому вироби з алюмінію не піддаються атмосферній корозії? (Тому, що на повітрі алюміній покривається тоненькою плівкою оксиду, яка перешкоджає подальшому окисненню металу)
  8.                   Що показує проба, яку ставлять на ювелірних виробах у вигляді клейма? (Проба показує, скільки одиниць маси дорогоцінного металу міститься в 1000 одиниць маси сплаву)
  9.                   Від назви якого хімічного елемента, викинувши три останні літери, можна утворити крик пташки? (Карбон — Кар!)
  10.               Яку воду старі люди називають непочатою? (Воду, набрану до сходу сонця. За легендою, вона дуже корисна для дітей, особливо якщо набрана з трьох криниць. Той, хто несе «непочату воду», не може ні з ким розмовляти, інакше вона втратить свою цілющу силу)
  11.  Назвіть 5 приказок про воду.

        (Наприклад: Пролиту воду назад не збереш.

        Не все переймай, що по воді пливе.

        Без води і не туди, і не сюди.

  1.                Назвіть 5 приказок про золото.

         Добре — срібло, а золото — краще.

         Слово — срібло, мовчання — золото.

         Не все те золото, що блищить.

         Час дорожчий за золото.

         З золотом, як з вогнем: і тепло з ним, і небезпечно

  1.               Від назви якого хімічного елемента відкинувши першу літеру, можна утворити назву спиртного напою? (Хром — ром)
  2.               Від назви якого хімічного елемента, відкинувши останні три літери, можна утворити назву дерева? (Дубній –дуб)
  3.               Я з металами стою,

Хоч м’який, мов масло.

D:\хімія\kofein.pngЖовтим полум’ям горю

Й довго не погасну.

Я поширений доволі

В соді, склі, в кухонній солі.

                                 (Натрій)

  1.               Срібно-білий активний метал,

І повітря боїться він дуже.

Є у ґрунті, у наших кістках

І у водах підземних потужних…

Є він в наших зубах білосніжних,

А тому він метал дивовижний.

                                     (Кальцій)

  1.               Який з цукрів найсолодший? (Фруктоза. Вона в 1,7 рази солодша за сахарозу, яку беруть за стандарт солодкості)
  2.               Як називається «вінегрет» з металів? (Сплав)
  3.               Як називається окрошка з точки зору складу? (Суміш)
  4.               Який метал називають металом консервної банки? (Станум, олово)
  5.               В яких харчових продуктах міститься багато Феруму? (Гречка, соя, какао)
  6.               На який хімічний елемент багата ламінарія (морська капуста, бурі водорості)? (На йод. Ламінарія містить йод у органічній формі, що впливає на його  засвоєння організмом людини)
  7.               Який метал входить до складу хлорофілу? (Магній)
  8.               Назвіть хімічний «хамелеон». (Лакмус)
  9.               Яка вода стає каламутною від дихання? (Вапняна)
  10.               Який хімічний елемент називають «царем живої природи»? (Карбон)
  11.               «Аш» у формулі читайте

І прошу запам’ятайте:

Я в основі, в кислоті ,

Я – у річці, у воді.

Я найлегший. Ось він я.

….. –   моє імя .        (Гідроген)

  1.               Дві тварини  дружать так,

 Що в честь їх назвали знак.

  Цей сірий неметал  , 

  Знищувати щурів мастак.

 Стоматологи у нас

 Дуже  цінять оцей знак .     

(Миш'як)

  1. Даю алмаз, даю графіт,

Базальти, гіпси і граніт;

Природний газ і нафту, й сажу,

Ще й  різні    мінерали зразу.

(Карбон С)

  1.               Без нього   жити ми  не можемо,

  Завжди нам він  допоможе 

 Ще й   знаходиться повсюди

– І на суші і в воді.

Хто ж  скаже  мені із вас,

Як назвати  оцей  газ?

(Кисень О2)

  1.               Метал  важкий, і тим прекрасний,

Його рентгеном не візьмеш .

 Проміння  вміє  поглинати,

Людям здоров я захищати.

(Свинець)

  1.               D:\хімія\atom.jpgВ живих клітинах і глибинах

Життя дає гемоглобіну.

 Хоча  і мужній цей метал ,

Але в побічній групі сам.

Та особливу гордість має

Із нього ж  сталь видобувають ! (Ферум)

  1.               Деталі до блиску покриває,
    І від    корозії спасає.
    Не страшна ні  кислота,
    А ні  кисень , і ні вода.  (Хром)
  2.               Ну що йому та кислота?

Все рівно,  що    мінеральна  вода!

Сто двадцять днів в  ній просидів,

Та ні  краплі   не поржавів. (Титан)

  1.               В храмі Менделєєва зверху проживаю,

 В різних під'їздах дві квартири  маю,

 Одну під номером один.

 Скоріш скажіть, хто   я такий?  (Гідроген Н2)

  1.               Із назви двох тварин

Ім'я  моє складається.

На тарі моїй 

Знак токсичності  відображається. (Миш'як)

  1.               Без неї не проживеш,
    Її властивостям немає меж.
    Життя без неї – справжній біль.
    Ви знаєте її.

Це – …   (Кухонна сіль – натрій хлорид

 NaCl))

  1.               Я з металами стою.

Хоч м'який  ,мов масло.

Жовтим полум’ям горю,

Й довго не погасну,

Я поширений доволі:

В соді, склі, кухонній солі.  (Натрій Na)

  1.               Я рослинам необхідний

І для грунту завжди рідний.

Кольоровий у природі.

Білий в чорний переходить,

Ти червоний фосфор стрів,

D:\стенд біля вчених\images.pngНа коробках сірників!

І в твоєму мозку є ,

…. – це ім'я моє.   (Фосфор)

  1.               Із вулканів я з'являюсь,

У воді не розчиняюсь.

У кислотному ряду,

Командиром я іду.

Очищаю нафту ,масло,

Гербіцид в полях прекрасний,

Хвору шкіру очищаю.

Навіть в пеклі я буваю.   (Сірка, сульфур) 

  1.               Найбільш поширений метал,

Як глина , у землі лежав.

Але знайшли чудовий спосіб –

І так добувають досі.

На кухнях  у  каструлях наших ,

У ньому варимо ми кашу.

Є в літаках сріблясто – білих,

І потужних ,легкокрилих.

Білий він неначе іній,

Й зветься гарно (Алюміній АІ)

  1.               Дуже  поширений у природі,

Є у піску  ,в гірській породі.

Пишаюсь рослиною і твариною,

   звусь я латиною   (Силіцій  )

  1.               Сріблясто – білий,   активний метал.

D:\хімія\22835_html_m25160e19.pngІ повітря боїться він дуже.

Є у грунті ,у наших кістках,

 І у водах підземних потужних.

  є у зубах білосніжних

Отакий він метал дивовижний.  (Кальцій Са)

  1.               В морській воді я проживаю,

На твердість я її впливаю.

Тому вона гірка на смак.

Я – …., дванадцятий знак.  (Магній)

  1.               В повітрі   головний  він газ,

 Й оточує  повсюди нас.

Він в клітинах ніби ген

Цей важливий ….   (Нітроген)

  1.               Я сірий порошок,

Поки мій дім мішок.

Лише напюся  я води –

То враз закамянію.    (Цемент)

  1.               Ось така моя природа,

Вапняк, пісок і сода.

Світло пропускаю,

Іноді кришталевим буваю.    (Скло  )

  1.               Він спокійний , він  лінивий,

В трубках світиться красиво.

Для реклами створює  фон,

Цей інертний газ      ...    (Неон  )

  1.               «Я …., я - ….

Я – вугілля,  олівець,

Маю ще один талант:

 Я блищу  ,бо діамант .

Хоч я шостий, я важливий –

Я в  усіх живих клітинах.   (Карбон, вуглець  )

  1.               «Я іду за першим вслід,

Я – це з космосу привіт,

Бо мене знайшли на сонці,

Хоч я є і за віконцем.

….  є також в повітрі,

У швидкому льоті вітру.   (Гелій)

  1.               Звичайно білий як мука,

Від йоду я синію.

Але боюся кипятка ,

Бо в ньому я густію.  (Крохмаль    )

  1.               Що це таке: пливе і ллється,

Часом на камінь дереться.

Як немає – все всихає,

Звір і птаха помирає.   (Вода  )

 


ЗАДАЧІ ДЛЯ ТИХ, ХТО НЕ БАЖАЄ ВИВЧАТИ ХІМІЮ

ЗАДАЧА № 1

science_chemistry   Чи можна вивчати хімію, прогулюючи уроки, лежачи на дивані, ласуючи смачними бабусиними пиріжками, та ще вкрившись при цьому тепленькою ковдрою з головою?

   Відповідь. Можна. Хімія супроводжує нас скрізь, в тому числі і під ковдрою. Якщо вкритися ковдрою з головою і при цьому не забувати регулярно дихати, то через деякий час весь кисень, що містився в повітрі, перетвориться у вашому організмі на вуглекислий газ. Щоб ви не задихнулися, вам прийдеться швиденько вилізти з-під ковдри і побігти до школи, в хімічний кабінет, де завжди так багато свіжого повітря.

 

j0370554ЗАДАЧА № 2

   Що таке хімія? Кому вона така отруйна і важка потрібна? Для чого вона захаращує ваш мозок якимись формулами та рівняннями?

   Відповідь. Мавпа, наприклад, знає, що натуральний банан – це смачно і корисно, а восковий муляж банана їсти не можна. Таким чином навіть тварини пізнають оточуючий світ. Людині теж потрібно вірно орієнтуватися в оточуючому її світі, ось чому корисно вчитися, в тому числі і хімії.

 

ЗАДАЧА № 3

post-7601-1205743463   Вася придбав порцію морозива. Бачить: назустріч чимчикує Петрик. Вася негайно заховав морозиво в кишеню. За той час, коли Вася і Петрик поговорили про те, про се, у Васі морозиво розтало і потекло прямо в нові джинси. Чи можна назвати те, що трапилося із морозивом і джинсами фізичними явищами, а Васю і Петрика друзями?

   Відповідь. Можна. Морозиво було тверде і холодне, а стало рідке і тепле. Джинси були нові і сухі, а стали брудні і мокрі. Однак, якщо Вася додумається зняти джинси, викрутити їх, зібрати рідину у склянку і знову її заморозити, то рідина замерзне, ставши твердим і холодним морозивом. А якщо у Васі вистачить розуму випрати і випрасувати джинси, то вони знову стануть сухими і приємними. Будемо сподіватися, що, можливо, і мама нічого не помітить. І, нарешті, ніхто не дізнається, що Вася – маленький «жаднюга», а Петрик не справжній друг, бо чому він робив вигляд, що не помічає явищ, які відбувалися в кишені Васі? Запам’ятай! Морозиво – фізичне тіло, яке краще за все зберігається в холодильнику, а не в кишені джинсів.

 

ЗАДАЧА № 4

4cd5297296f4eb2a0e941f0139246e26  На першому уроці хімії учитель сказав Васі: «Ніколи не куштуй речовини, які знаходяться в хімічному кабінеті школи!». Вася зробив вигляд, що він цього не чув і заліз язиком в пляшку з сульфатною кислотою. В результаті язик спочатку розпух, потім вкрився пухирями, потім сильно почорнів і, нарешті, відвалився. Васі було дуже боляче, але попросити учителя повторити ще раз те, що він мав запам’ятати на першому уроці, Вася вже не міг. Чи можна вважати Васю хіміком за умови, що він не знає властивостей сульфатної кислоти?

   Відповідь. Можна. Тому що Вася навіть ціною втрати свого язика дослідив деякі хімічні властивості сульфатної кислоти. Але Васю не можна віднести до розумних хіміків. Розумні хіміки спочатку вивчають речовини теоретично або консультуються у спеціалістів, а лише потім куштують те, що можна на язик. Завдяки властивостям сульфатної кислоти Вася став тихим і слухняним хлопчиком. Підтверджує це той факт, що язик (фізичне тіло) при взаємодії з кислотою утворив пухирі, почорнів (змінив колір) і відвалився (випав в осад). Запам’ятай! Не будь Васею, спочатку вивчай хімію, а тільки згодом куштуй її на язик.

 

ЗАДАЧА № 5

j0198557   Вася з Петриком, як завжди, бешкетували в шкільній їдальні. Вася насипав у чай Петрику солі, а Петрик у чай Васі тютюну. Вася дуже образився на Петрика і легенько штовхнув його. В результаті на лобі Петрика виросла шишка. Петрик тихенько заплакав так, що його почула мама, яка знаходилася в двох км від шкільної їдальні. Що треба зробити з чаєм, щоб мама не дізналася про причину виникнення шишки на лобі Петрика?

   Відповідь. Васі треба негайно очистити чай Петрика від солі і попросити вибачення. Петрику треба негайно очистити чай Васі від тютюну, а потім:

  1. Очистити свої кишені від тютюну.
  2. Кинути палити.
  3. Попросити вибачення у Васі.
  4. Прикласти до шишки холодний лід.

   Якщо ж Вася і Петрик не знають, як очистити чай від солі і тютюну, пропоную звернутися до підручника «Хімія» за 7 клас, розділ «Способи розділення сумішей».

 

ЗАДАЧА № 6

1191269165_c4123   Мама почула і побачила по телевізору поради МНС України: «Не довіряйте дітям сірники!». Які хімічні реакції не зможе здійснити Вася після того, як мама довірилася МНС?

   Відповідь. Вася не зможе здійснити жодної реакції горіння:

  1.                   Він не зможе запалити газ на кухні, і йому прийдеться їсти холодний суп на обід.
  2.                   Він ніяк не зможе закурити, що позитивно вплине на його здоров’я.
  3.                   Він не зможе спалити свій щоденник, а тому мамі стануть відомі усі його шкільні витівки. 

   Запам’ятай! Якщо мама заховає сірники, ти не сумуй. У мами Петрика немає поганої звички дивитися рекламні паузи по телевізору. Холодний суп можна підігріти на електричній плиті, не користуючись хімічною реакцією горіння. А щоденник не треба спалювати, тому що він пам’ятник історії!

 

ЗАДАЧА № 7

logo_8   Вася придбав нову авторучку. Під час уроку, коли Вася висів догори ногами на дереві, ручка протекла прямо на джинси і на дерево. Що треба зробити Васі, щоб:

  1.        Не сильно забруднити чорнилом дерево.
  2.        Не дати мамі здогадатися про факт пропуску уроків.
  3.        Отримати від мами Петрика гроші на морозиво.

   Відповідь. Васі потрібно негайно злізти з дерева і відправитися прямо до кабінету хімії. Попросити у вчителя хімії лимонної кислоти і провести реакцію знебарвлювання чорнильних плям. Примусити Петрика вивчити параграф підручника «Значення хімічних реакцій в житті людини». Після цього слово в слово дуетом, прямо на очах враженої Петрикової мами, голосно переказати параграф.

   Педагогічна порада для Васі: «Вася, для більшого ефекту при відповіді Петрика на питання про значення хімічних реакцій в житті людини, розкажи про те, як ви разом з учителем хімії виводили чорнильні плями з твоїх багатостраждальних джинсів».

 

 

 

ЦІКАВІ ЗАПИТАННЯ З ХІМІЇ

1. Цей елемент було названо на честь синів Геї (богині Землі) та Урана (бога Неба), могутніх і грізних богів. Це елемент 4-го періоду IV групи побічної підгрупи періодичної системи Д.І. Менделєєва.

2. Цей елемент названо на честь міфічного героя-титана, який подарував людям вогонь. Батьком його був титан Іапет, а матір’ю — велика Феміда, богиня справедливості й правосуддя. Радіоактивний елемент родини лантаноїдів.

3.Хто з вчених-філософів і в якому творі уперше висловив думку, що хімічні перетворення зумовлюються особливим типом руху матерії?

4.Яку «хімічну» поему написав М. В. Ломоносов?

5. Що, за словами Д. І. Менделєєва, принесло йому визнання?

6.Який видатний російський хімік другої половини XIX століття після своєї подорожі за кордон зазначив, що усі погляди з хімії, зустрінуті ним за кордоном, не були для нього незвичайними?

7.Чи бував Д. І. Менделєєв на Україні?

8.Коли і де відбувся Перший міжнародний з’їзд хіміків?

9. Коли відбулися перший і десятий (ювілейний) Менделєєвські з’їзди?

10. Про кого з видатних російських хіміків А. Гофман, видатний німецький хімік, сказав, що навіть за один синтез аніліну його ім’я слід записати золотими літерами в історію хімії?

11.Скільки видань «Основ хімії» вийшло за життя Д. І. Менделєєва?

12.Який видатний російський хімік усунув уявні суперечності між гідратною теорією Д. І. Менделєєва і теорією електролітичної дисоціації С. Арреніуса?

13.Хто і коли вперше запропонував електронну теорію окислювально-відновних процесів?

14.У якій країні було вперше здійснено промисловий синтез каучуку?

15.Який російський вчений і революціонер, перебуваючи в ув’язненні, теоретично передбачив існування благородних газів, складну будову атома, можливість його розкладу тощо?

16.Хто з видатних радянських хіміків-органіків особливо багато зробив для розвитку «третьої хімії»?

17.Кому належить висловлення: «Електрон є так само невичерпний як і атом, природа безконечна…»?

D:\ярмарка хімія 2014\farmhimija.jpg18.Чи відповідає первинне значення терміна «атом» сучасному рівню хімічної науки?

19.Хто з видатних російських хіміків (згодом радянський академік), що працював у Петербурзькому університеті, був продовжувачем досліджень Д. І. Менделєєва з теорії розчинів?

20.Який іноземний хімік добре відомий своїми працями в галузі теорії хімічного зв’язку та як автор оригінального підручника з хімії.

21.У літературі часто порівнюють число Авогадро з кількістю волосинок на головах людей усієї земної кулі. Якщо вважати, що населення земної кулі становить 4 млрд. чоловік, а на голові людини — 40 000 волосинок, підрахуйте, чи справедливе це порівняння.

22.Уявімо, що моль водню виходить з якогось отвору так, що молекули можна полічити. Скільки часу треба було б лічити їх населенню земної кулі, якщо за секунду кожна людина лічила б одну молекулу?

23.Скільки грамів важить 1 моль електронів?

24.Коли б ми помітили всі молекули води, які є в склянці (200 мл), і перемішали цю воду з усією водою земної кулі, а потім набрали де завгодно склянку води, то в ній було б близько 1000 мічених молекул. Як перевірити це твердження?

25.Обчисліть, скільки приблизно споживають кисню щодоби всі люди нашої планети, якщо доросла людина видихає 660 л карбон (IV) оксиду. Приймемо, що населення Землі становить 4 млрд. чоловік.

26.Скільки передбачається хімічних елементів у 8-му періоді періодичної системи елементів Д. І. Менделєєва?

27.Від чого найчастіше утворюються назви хімічних елементів?

28.Назви яких елементів мають російське походження?

29.Чи правильне твердження, що неорганічних сполук у багато разів менше, ніж органічних?

30.Хто автор сучасного хімічного алфавіту?

31.Як використовуватиметься в майбутньому водневий «лід»?

32.Яких хімічних елементів в космосі найбільше?

33.Які види зв’язку можна передбачати у водневих сполуках, виходячи з електронної будови атома водню?

34.Які сполуки водню — найенергійніші відновники?

35.Де використовується гелійове повітря?

36.Який метал є сировиною для добування термоядерного палива?

37.Відомий хімік Джозеф Прістлі писав, що кисень не розчиняється у воді. Чи так   це?

38.Який елемент називали колись «вогняним повітрям»?

39.Що таке «вуглецевий годинник»?

40.Чи існують різні види атомів Оксигену?

41.Яку речовину називали колись «окисленою водою»?

42.Чи застосовується кисень як вибухова речовина?

43.Що таке біле золото?

44.Скільки відомо рідких оксидів?

45.Чим пояснюється, що графіт, подібно до металів, проводить електричний струм?

46.Як найпростіше відрізнити вуглецеві мінерали від кремнієвих?

47.Назвіть елемент, назву якому дав хлопчик.

48.Хто і який неметал назвав всюдисущим?

49.Чому є хлорна вода, бромна вода, йодна вода, а фторної води немає?

50.Який елемент є основою неживої природи?

51.Чи правильне твердження: «Плавикова кислота — сильна кислота, бо вона розчиняє навіть скло»?

52.Чи зустрічається сульфатна кислота як природний продукт?

53.Яку сполуку можна назвати основою основ хімічної промисловості?

54.Як застосовуються самоцвіти в техніці?

55.Чи можливий метал, який за нормальних умов буде газом?

56.У перекладі з латинської мови назва одного з елементів — темно-червоний. Який це елемент?

D:\картинки)\0_642f5_c1d767d1_M.jpg57.Який дуже поширений дешевий метал входить до складу дорогоцінних каменів: рубіну, сапфіру?

58.Який метал можна назвати будівельним?

59.Які коштовні прикраси не рекомендується довго зберігати, не одягаючи їх?

60.Який метал скорочував життя мешканцям стародавнього Риму?

61.Олово — причина   загибелі   експедиції   Роберта   Скотта (1912 р.). Чому?

62.Який метал необхідний для надання листю рослин зеленого кольору?

63.Яка органічна речовина оптично прозоріша, ніж віконне скло?

64.Як провести хромування без електроліту?

65.Що таке конкреції?

66.Чи є в природі чисте залізо?

67.Яку речовину можна назвати «неорганічним сахарином»?

69.Що таке булат? Хто відкрив таємницю його виготовлення?

70.Що таке кристал Чернова?

71.Чи можливе добування заліза без домен?

72.Які метали називають побратимами заліза? Для чого їх використовують у промисловості?

73.Який дорогоцінний метал колись зневажливо називали «сріблечком»?

74.Чому вислів «інертні гази» тепер втратив своє початкове значення?

75.Які з актиноїдів використовують як атомне паливо?

76.Що таке «чорне золото»?

77.Які основні природні джерела органічної сировини?

78.Яку сполуку можна назвати органічною платиною?

79.Чи може бути каучук кристалічним?

80.Що таке неорганічний каучук?

81.Яка вода буває «твердою» за кімнатної температури?

82.Чи багато води у водяному газі?

83.Чому персидський цар Кір, який жив більше двох тисяч років тому, під час походів пив воду із срібної посудини?

84.В якій воді розчиняється золото?

85.За який елемент у вигляді простої речовини то платять дорожче, ніж за золото, то навпаки, платять за те, щоб позбутися його?

86.Що таке надважка вода?

87.Стародавня легенда розповідає, що цариця Клеопатра виграла оригінальне парі, з’ївши «сніданок», який коштував 100 000 систерцій (дуже велика сума). Що з’їла вигадлива цариця?

88.У медицині соляну кислоту часто називають «кислота мурія». Так пишуть і в рецептах. Що означає слово «мурій»?

89.Чи «хворіють» метали на епідемічні хвороби?

89.Який метал «кричить»?

89.Які речовини можна вважати «паливом» для нашого організму?

90.Що таке кисневі танки?

91.Який дорогоцінний метал «боїться» отрути?

92.Чи багато золота в сусальному золоті?

93.Що було б, якби азот став більш активним елементом?

94.Чи може горіти вода?

95.В. Інбер писала, що подібно до того, як кисень і азот, сполучаючись, утворюють повітря, необхідне для життя, так само думки і почуття утворюють повітря, що ним дихає поезія. У чому помилка поетеси?

96.Який льон не горить?

97.Чому річковий пісок і дорогоцінний камінь аметист — родичі?

98.Від чого залежить колір золотого піску?

99.Лантаноїди — близнюки чи родичі?

100.Чи можна зварити мило із свічки?

101.Для чого використовують «сльози дерева»?

102.Якими солями органічних кислот можна вмиватися як милом?

103.Яке взуття не можна виготовити без сірки?

104.Чи можна добувати тканини з води, повітря та вугілля?

105.Що таке «кисневий лід»?

106.Яку сполуку металів людина одержала вперше, хоч і не знала її складу?

107.Якій знахідці в теслярській шухлядці дуже зрадів Робінзон Крузо, герой роману Даніеля Дефо?

108.Які є види водню?

109.Яку довжину мала б «нитка» з атомів водню, кількість яких відповідає числу Авогадро? (Радіус атома водню за Н. Бором дорівнює 0,53 А).

110.Який закон можна сформулювати ще й так: 1 м3 будь-якого газу або суміші газів має за нормальних умов однакове число молекул газу?

111.Який спирт не горить?

112.Чи є абсолютно чисті речовини?

113.Чи є солодкі солі?

114.Як невдачливий алхімік спалив чимало дрібних алмазів?

115.Що таке сапфірові вуса та для чого їх застосовують?

116.Де в природі є кришталеві льохи?

117.Які заячі вуха мають унікальну цінність?

118.Якому з хімічних елементів у середні віки було дано 60 позначень?

119.Яка назва більше відповідає властивостям елемента: фтор чи флуор?

120.Один хімік запропонував змінити назву елемента «водень» на кисень, а назву «кисень» на водень. З яких міркувань він виходив і чи мав при цьому рацію?

121.Яку помилку допустив Д. І. Менделєєв, працюючи над варіантами періодичної системи?

122.Який закон його автор висловив у такій образній формі

«Природа надала хімічній сполуці постійного складу і цим поставила її в особливе становище порівняно з сумішшю. Від одного полюса Землі до другого сполуки мають однаковий склад і однакові властивості. Немає ніякої різниці між оксидом заліза південної півкулі і північної. Малахіт із Сибіру має такий самий склад, як і малахіт із Іспанії. В усьому світі тільки одна кіновар»?

D:\картинки)\p33_360d90ada58f.jpg

ВІДПОВІДІ НА ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ

 

1. Титан

2.Прометій.

1.Енгельс у  творі «Анти-Дюрінг».

4. «Слово про користь скла».

5. «Періодичний закон, дослідження пружності газів, розуміння розчинів як асоціацій, «Основи хімії».

6. О. М. Бутлеров — видатний російський хімік-органік.

7. Д. І. Менделєєв був на Донбасі і в Києві. Повернувшись з Донбасу, він подав нову для того часу ідею підземної газифікації вугілля, яка була втілена в життя лише за Радянської влади. У 1903 р. під головуванням Д. І. Менделєєва відбувся перший випуск інженерів Київського політехнічного інституту.

8.У 1860 р. в Карлсруе. На з’їзді були присутні Д. І. Менделєєв, М. М. Зінін, О. М. Бутлеров, О. П. Бородін та ін.

9. Перший Менделєєвський з’їзд розпочав роботу 20 грудня 1907 року, десятий, присвячений 100-річчю з дня організації Російського хімічного товариства і 100-річчю відкриття періодичного закону, — 23 листопада 1969 р

10. Про М. М. Зініна.

11. Вісім. Перше в 1869 р., восьме — в 1906 р. Крім того, за життя вченого праця вийшла англійською, німецькою та французькою мовами.

12. І. О. Каблуков (1875—1942). Ще в 1891 р. він вказав, що іони у воді гідратуються, що дисоціація на іони і гідратація (сольватація) іонів відбуваються одночасно .

13.У 1914 р. Л. В. Писаржевський (1874—1938) — видатний український радянський хімік, академік АН СРСР.

14.В СРСР у 1932 р. Автор першого промислового синтезу — академік С. В. Лебедєв.

15.О. М. Морозов, який 25 років був ув’язнений при царському уряді.

16.О. М. Несмеянов (нар. 1899 р.). «Третьою хімією» називають хімію елементоорганічних (перш за все металоорганічних)сполук, наприклад, такого складу:  (СН3)2Zn, (СН3)3Р, СН3МgІ та ін.

17.В. І. Леніну (Повне зібр. тв., т. 18, с. 256).

18.Не відповідає. Слово «атом» походить від грецького слова «атомос» — неподільний. Як відомо, атом є неподільним тільки при хімічних реакціях.

19.Д. П. Коновалов (1856—1929), учень О. М. Бутлерова.

20.Відомий американський фізик і хімік, двічі Лауреат Нобелівської премії Л. Полінг.

21.Кількість волосинок на головах усіх людей наближено дорівнює 4∙109∙4∙104, тобто 1,6- 1014. Це в мільярди разів менше, ніж число Авогадро.

22.60 млн. років. Розрахунки слід провести так само, як і в попередній задачі.

23.54∙10-5 г, або 0,00054 г. Маса електрона 9,1 ∙10~28 г. В молі буде 6,02∙1023електронів.

24.Вважатимемо, що об’єм світового океану дорівнює 1,37 • 109 км3, або 1,37 ∙1024 мл (см3). Отже, взявши до уваги значення числа Авогадро та кількість молів води в склянці (200 г),

6,02∙1023∙200∙200

знаходимо:————– ≈1000 (молекул),

18∙1,37∙1024

25. 660∙4∙109л, або 2,64∙1011м3

26.П’ятдесят. Як відомо тепер, два великих періоди мають по 32 елементи (2∙42). Цей період може мати 2∙52.

27.Від назви країни або місцевості, де знайдено мінерал чи хімічний  елемент,  від  прізвища  першовідкривача   або  іншого великого вченого, від імен міфічних стародавніх богів, назви характерної ознаки елемента .

28.Рутеній—стародавня назва Росії, самарій, менделєєвій, курчатовій.

29.Є багато ізотопів елементів, сполуки яких інколи різко відрізняються одна від одної. Крім того, відомо дуже багато нестехіометричних сполук змінного складу — гідриди, карбіди, бориди, нітриди, силіциди, різні змішані сполуки тощо. Отже, хоч органічних речовин звичайно більше, проте є дуже багато й неорганічних речовин. Їх значно більше від 100 000, як це традиційно вважають.30.Відомий шведський хімік Ієнс Якоб Берцеліус. За його пропозицією хімічні елементи почали з 1814 р. позначати 1—2 латинськими літерами від назви елемента .

31.Як паливо.

32.Водню і гелію. Вважають, що в космосі 76% за масою водню, 23% гелію й приблизно 1% інших елементів. Маса Сонця складається на 60% з водню.

33.Виходячи з електронної будови атома Гідрогену, можна передбачити утворення його сполук з ковалентним неполярним, ковалентним полярним та йонним хімічними видами зв’язків, наприклад: СН4, НС1, NаН.

34.Гідриди.

35.У медицині, ним лікують бронхіальну астму та захворювання горла. Цим повітрям дихають під час роботи водолази.

36.Ізотоп літію-6. З нього добувають тритій (Т, або 31Н) за ядерною реакцією, рівняння якої:

                                                     36Lі + 1оn = 31Н +   24Не.

Нині тритій — сировина для термоядерного палива.

37.Ні. Кисень розчиняється у воді, хоч і не дуже добре. Розчиненим у воді киснем дихають, наприклад, риби й інші мешканці водойм.

38.Кисень.

D:\картинки)\school1.JPG39.Це метод визначення віку археологічних, палеонтологічних та інших найстародавніших знахідок за вмістом у них радіоактивного карбону С. Період напіврозпаду радіоактивного карбону постійний — 5570 років. Кількість в карбону 64С в живому організмі незмінна. Після смерті організму вона поступово зменшується. Час, що пройшов з моменту смерті організму, можна обчислити за вмістом у ньому 146С.

40.Є три стабільних ізотопи Оксигену: 168O, І78О, 188O. Найпоширеніший з них перший: (99,75%).

41.Пероксид гідрогену Н2O2. Така назва спрощено передає склад, і властивості цієї сполуки.

42.Так. Органічні речовини, просочені рідким киснем, при підпалюванні вибухають. Такий вибуховий матеріал називають оксиліквітом.

43.Природний сплав золота з платиною. Білим золотом його назвали стародавні римляни.

44.Два: вода і нестійкий хлор (VIІ) оксид С12O7.

45.Графіт має змішану кристалічну решітку. Вона подібно до алмазу атомна і, як у металів, має металічний зв’язок.

46.Подіяти на мінерал хлоридною кислотою. Карбонати реагують із шипінням: виділяється вуглекислий газ.

47.Неон. Його відкрив Рамзай, назву газу дав син хіміка.

48.Так академік Ферсман назвав йод за поширеність у природі.

49.Тому що фтор надзвичайно енергійно реагує з водою.

50.Кремній. Він входить до складу багатьох гірських порід і силікатів. З кремнію і кисню складається один з найпоширеніших мінералів — діоксид кремнію.

51.Ні. Плавикова кислота — електроліт слабкий, але вона реагує із сполуками кремнію, утворюючи силіцій (IV) фторид . Отже, плавикова кислота реагує із склом тому, що це її специфічна властивість, а не тому, що вона сильна.

52.Сульфатна кислота у вигляді розчинів зустрічається в деяких водах вулканічного походження та іноді в річковій воді.

53.Сульфатну кислоту; її застосовують у багатьох галузях хімічної та інших видів промисловості.

54.Самоцвіти (штучні) застосовуються як надтверді матеріали. Крім того, використовують їх оптичні властивості.

55.Метали, крім ртуті, за нормальних умов — тверді речовини. Теоретично доведено можливість існування газоподібного металу. Це буде важкий аналог ртуті — мешканець восьмого періоду з порядковим номером 130. Цього елемента ще не добуто.

56.Рубідій. Його названо так за утворення червоних ліній у спектрі.

57.Алюміній. Рубін і сапфір — це кристали алюміній оксиду, забарвлені відповідно домішкою хром оксиду і титан оксиду .

58. Кальцій. Він входить у сполуки, мінерали, суміші (вапно, крейда, мармур, гіпс, алебастр, цемент та ін.), які використовуються в будівництві.

59.Перли. При довгому зберіганні відбувається виділення води, яка знаходиться в перлах, тому вони висихають і розсипаються. Дотикання до шкіри людини та знаходження на вологому повітрі підтримує в них певну кількість вологи .

60.Цезій. Він застосовується в електроніці й автоматиці, в атомних реакторах і космічних кораблях та ін.

61.Свинець. З нього робили труби для подачі води. Під впливом води та розчинених у ній газів свинець переходив у розчин, потрапляв в організм людини і поступово отруював його.

62..Звичайне біле олово при низьких температурах переходить у сіре олово — дуже крихкий метал. Експедиція Роберта Скотта до Південного полюса (1912) закінчилася трагічно, бо паливо, яке зберігалося в залізних цистернах, запаяних оловом, витекло.

63.Магній. Він входить до складу хлорофілу.

64.Скло-плексиглас. Воно пропускає ультрафіолетове   проміння.

65.Напилюванням металу.

66.Поклади марганцю — мінеральні утворення округлої форми, що зустрічаються на дні океану. Марганцю в них близько 55%. За розрахунками вчених, на дні Тихого океану поклади конкрецій становлять 1,5 млрд. тонн.

67.Є, але дуже мало. Наприклад, залізо зустрічається в самородному стані в Гренландії .

68.Сахарин, органічна сполука — це безбарвні кристали. Він солодший від цукру в 400—500 раз. Хворі на діабет вживають сахарин замість цукру.

Комплексна сіль срібла Na3[Аg(S2O3)2] — неорганічна речовина, яка значно солодша, ніж цукор. Солодкий смак відчувається у воді, навіть при концентрації 1 : 320 000. Але вживати його не можна.

69. Високоякісна вуглецева сталь, яка відзначається високою твердістю, пружністю і в’язкістю. Батьківщиною булату вважається Індія, де його виробництво було відоме в 1 ст. до н. є. В XIV ст. секрет виготовлення булату було втрачено. У першій, половині XIX ст. таємницю виготовлення булату відкрив російський металург П. П. Аносов.

70.Монокристал заліза, названий так на честь видатного російського металурга. Вага кристала 3450 г, довжина — 39 см.

71.Так. У майбутньому залізна руда відновлюватиметься сумішшю карбон (II) оксиду і водню в реакторі. Губчасте залізо переплавлятиметься в електричній печі.

72.Кобальт і нікель. Це легуючі елементи. Крім того, нікель — основа багатьох сплавів. Чимале значення має нікелювання, яке захищає металічні поверхні від корозії. Кобальт бере участь у синтезі в організмі вітаміну В12, кобальт застосовують для лікування злоякісних пухлин.

73.Платину. У перекладі з іспанської мови слово «платина» - означає сріблечко. Тепер платина використовується не тільки в ювелірній справі, а й у техніці.

74.За час, що минув з 1962 р. (відкриття першої сполуки ксенону), було добуто багато різних сполук інертних газів, тому сьогодні ми з повним правом говоримо про хімію цих елементів. Тепер вже інертними їх назвати не можна.

75.Торій, уран і плутоній.

D:\картинки)\День-довкілля.png76.«Чорним золотом» називають нафту за її велике господарське значення.

77.Нафта, кам’яне вугілля, природний газ, деревина.

78.Високомолекулярну сполуку (пластмасу) політетрафторетилен, інакше тефлон ( — СF2 — СF2 — )п. У хімічному відношенні вона стійкіша, ніж платина.

79.Може. Кристалічний каучук можна добути в особливих умовах. Зрозуміло, його не використовують як звичайний каучук.

Високомолекулярні полімери фосфонітрилхлоридів, які мають високу еластичність. Молекулярна маса цього полімеру лежить у межах 20 000— 80 000 в. о. Застосування його обмежується значною схильністю до гідролізу.

80.У водяному газі немає води. Це — переважно суміш  карбон (II) оксиду  і водню.

81.Іони срібла мають бактерицидну дію. Тепер «срібну воду» використовують у медицині. Учені визначили, що 0,5 г срібла за півгодини знищує всі шкідливі бактерії в літрі води.

82.Золото розчиняється в хлорній воді. Це знав ще М. В. Ломоносов.

83.Йдеться про алмаз і сажу, що накопичується у димарях. Хімічний склад їх однаковий — вуглець.

84. Оксид тритію 3Н2O, або Т2O. На Землі у вільному стані важкої води лише кілька кілограмів.

85.Клеопатра розчинила в бокалі з оцтом своє коштовне намисто з перлів і випила розчин. Перли складаються переваж¬но з кальцій карбонату і тому легко розчиняються в кислотах.

86.Назву особливого елемента, з оксиду якого, на думку алхіміків, нібито утворювався хлороводень.

87.Перетворення звичайного (білого) олова в сіре відбувається з утворенням на білому олові своєрідних лишаїв, які викришуються. Явище розвивається як хвороба. Через це воно дістало назву «олов’яна чума» .

88.При згинанні олов’яної палички в результаті тертя кристалів виникає своєрідний звук. Це явище дістало назву «олов’яний крик»

89.Білки, вуглеводи та жири. За рахунок їх «спалювання» людина і дістає необхідну їй енергію.

90.Ємкості для транспортування рідкого кисню. Не зважаючи на те, що вони відкриті, втрата кисню невелика — 3-4%.

91.Платина. Платина, яка застосовується як каталізатор, значно погіршує свої каталітичні властивості під впливом сполук миш’яку.

92.Сусальне золото — це станум (IV) сульфід . Таку назву сполука дістала за свій вигляд.

93.Азот вступив би в реакцію з киснем повітря, утворивши нітроген оксиди . Життя на Землі стало б неможливим.

94.Може. Нагріта вода горить у струмені фтору голубим полум’ям, оскільки відбувається енергійне окислення кисню за рівнянням:

2Н2O + 2F2 = О2 + 4НF.

95.Повітря не сполука Оксигену й Нітрогену, а їх суміш. Дихати сполукою Оксигену й Нітрогену  неможливо.

96. «Гірський льон», або азбест, — мінерал, який має хімічний склад 2SiO2∙2MgО∙3Н2O. Такий «льон» витримує дуже сильне нагрівання.

97.Їх основою є силіцій (IV) оксид.

98.Від вмісту в ньому срібла, міді, платини .

99.Родичі. Вони мають дуже подібні хімічні ознаки, але відрізняються за електронною будовою атомів.

100.Можна, якщо свічка стеаринова, а не парафінова.

101.«Сльози дерева» — це молочний сік (латекс) каучуконосного дерева гевеї. З нього добувають натуральний каучук.

102.Натрієвими і калієвими солями деяких органічних кислот (пальмітинової, стеаринової, олеїнової тощо). Вони і є основою мила.

103.Гумове. Гуму добувають із каучуку, вулканізуючи його сіркою. Проте, крім сірки, є й інші вулканізуючі аленти (селен, телур, фізичні методи) .

104.    Можна. Вони називаються синтетичними.

105. «Кисневий лід» — це твердий кисень.

106. 3 тис. років тому виготовляли олов’янисту бронзу. Тепер відомо, що в ній є сполуки олова з міддю: Сu3Sn, Сu6Sn5 та ін. так звані інтерметалічні сполуки (нестехіометричні). Очевидно, це перші сполуки металів .

107.Залізним інструментам.

108.Ізотопи:  протій 11Н(Н), дейтерій 2 1Н(D) і тритій 31Н(Т), нестійкий ізотоп41Н, особливі форми молекул водню, чистих та «змішаних», відомі формиорто- і пара-воднів, мезо-водні та ін. .

109.1,06∙1028∙6,02-1023А, або 6∙ 1018 см, або 6∙1015 м. Нагадаємо, що радіус земного екватора становить приблизно 6,4∙106 м. Отже, довжина його близько 4∙107 м. Водневу «нитку» можна було б обкрутити навколо Землі більше 100 000 000 раз.

110.Закон Авогадро.

111.Амоній гідроксид NН4ОН (нашатирний спирт). Алхіміки називали спиртами леткої рідини.

112.Немає. Можна говорити про ступінь чистоти речовин.

113.Є солі солоні, гіркі, солодкі та ін. Солодкі, наприклад, солі берилію, плюмбуму. Колись берилій за солодкий смак називали гліциній (від лат. «солодкий»). Плюмбум ацетат і тепер називають солодким цукром.

114.Він вирішив «сплавити» дрібні алмази у великий, нагріваючи їх за допомогою збільшувального скла. Алмази згоріли.

115.Вусами або віскерсами називають добуті штучно ниткоподібні кристали деяких речовин. Є вуса графітні, з силіцій карбіду, алюміній оксиду, заліза, кобальту, міді та ін. Особливо міцні вуса з сапфіру — близько 2800 кг/мм2. Зазначимо, що міцність сталі близько 200 кг/мм2. Це пояснюється майже повною відсутністю дефектів у структурі алюміній оксиду, з якого складається сапфір. Сапфірові вуса застосовують для виготовлення підвісок для приладів та інших виробів, які застосовуються в наукових лабораторіях і на виробництві.

116.У мінеральних жилах часом трапляються порожнини, стінки яких вкриті кришталем, аметистами, топазами та іншими мінералами.

117.Унікальний самородок золота, який було знайдено в СРСР (1935). Вага зливка 3345 г. Формою він нагадує заячі вуха.

118.Алхіміки позначали хімічні елементи значками, що спричинялося часом до плутанини. Меркурій, зокрема, мав 60 позначень.

119.Фтор. Назва походить від латинського «фторос» — руйнівний. Флюор (цю назву вживають, зокрема, у Франції) походить від слова «текти». Фториди металів часто є легкоплавкими мінералами. Для фтору характернішою є властивість вступати в енергійні хімічні реакції.

120.Така пропозиція має певну наукову підставу. Є безкисневі кислоти, і з цієї точки зору кисень не можна назвати елементом, який обов’язково входить до їх складу. Безводневих кислот немає. Отже, і виникла думка змінити назви цих елементів. Проте, це було б надзвичайно незручно, оскільки згадані елементи названо дуже давно і їх назви вжито в тисячах книжок.

121.В одному з варіантів періодичної системи першим елементом Д. І. Менделєєв назвав «світовий ефір» і помістив його в нульову групу над гелієм, надавши йому атомну масу 0,000001. Вчений помилився: такого «елемента» не існує.

122.Закон сталості складу. Його сформулював французький хімік Ж- Пруст (1808).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Висновок

Уроки хімії з використанням ігрових  прийомів, які роблять  захоплюючим учбовий процес, сприяють появі активного  пізнавального інтересу школярів. “На таких заняттях складається особлива атмосфера, де є елементи творчості та вільного вибору. Розвивається вміння працювати в групі: її перемога залежить віл особистих зусиль кожного. Достатньо часто це вимагає від  учня подолання  власної соромливості та нерішучості,  невіри в свої сили. Таким чином, реалізується розвиток, який виражається  не лише в розвитку інтелекту, але  і в збагаченні емоційної сфери та становленні вольових якостей особистості, формуванні адекватної самооцінки.

“Хімічні ігри повнофункціональні. Вони дуже гармонійно поєднують фактичний та теоретичний матеріал, звичайне сприйняття інформації та творчу роботу, емоційний та логічний засіб сприйняття – словом,  примушують активно функціонувати різні рівні пізнавальної діяльності учнів”.

Практика показує, що успішне вивчення хімії в школі практично неможливе без розвитку пізнавального інтересу учнів, а це, в свою чергу,  вимагає зволікання фактів та, головне, зволікання активних форм проведення уроків.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаних джерел

  1. Н.М. Буринська Хімія 8 клас. Підручник для ЗОШ. Київ; Ірпінь: ВТФ “Перун” – 2000
  2. Н.В.Царьова. Неорганічна хімія 8 – 10. Дидактичні матеріали. Тернопіль “Підручники і посібники” – 2005
  3. Л. Раш “Хімічні жарти.” Газета “Хімія. Шкільний світ”, №23, квітень 2005 р.
  4.  В.Кучерява, С. Брежнєва “Учись учитися” . Газета “Хімія. Шкільний світ”, №69, грудень 2005 р.
  5.  Аликберова Л.Ю. Занимательная химия. М. “Аст- Пресс”, 1999.
  6. Белинская Т.В. О развитии познавательного интереса на уроках -соревнованиях.//Химия в школе С.43.
  7. Исаев С.Д. Об использовании дидактических игр.// Химия в школе.//Химия в школе №6, 2002, С.50.
  8. Туринська Н.М., Величко Л.П. Б 91 Хімія, 10 кл.: Підручник для серед. загальноосвітніх шк. - Київ; Ірпінь: ВТФ “Перун”, 2000. - 176 с.
  9.  Хомченко Г.П. Х 76. Хімія для вступників до вузів: [Навч. посібник] / Пер. з рос. Н.Д.Рогоза. - К.: Вища шк., 1991. - 424 с.: іл.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D:\ярмарка хімія 2014\medicina_biologij_9986.jpg

1

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, Матеріали до уроків
Додано
2 лютого 2021
Переглядів
2060
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку