Іграшки, ігри, ігрові ситуації на уроках фізики.
Одним із напрямків роботи щодо реформування освіти є вироблення в учнів умінь та навичок самостійного набуття знань і, головне, навчання школярів застосовувати набуті знання на практиці.
При формуванні таких умінь і навичок важливу роль відіграють не тільки уроки, а й позакласні заняття з предмета.
Позакласна робота з фізики сприяє розвитку творчих здібностей учнів, підвищує інтерес до вивчення курсу, привчає їх до самостійного пізнання й творчої активності.
Інтерес до предмета підвищує увагу, полегшує розуміння й, відповідно, сприяє більш свідомому і ґрунтовнішому засвоєнню матеріалу.
Головна мета «цікавої фізики» — збудити діяльність наукового уявлення, привчити учня мислити в дусі фізичної науки й сприяти виробленню в його пам'яті численних асоціацій фізичних знань із найрізноманітнішими І явищами життя.
Учитель, у свою чергу, може краще дізнатися про індивідуальні здібності учнів, їхні інтереси і всіляко розвивати їх.
Єдність класних і позакласних форм роботи збагачує урок, наповнює його новим змістом, робить більш цікавим та емоційним.
Слід сказати, що форми позакласної роботи поступово урізноманітнюються й вдосконалюються.
Сучасна школа має у своєму арсеналі чимало форм позакласної роботи. З-поміж найбільш уживаних: підготовка учнями рефератів та доповідей, виготовлення саморобних приладів, таблиць, схем; підготовка та участь у проведенні тематичних вечорів, конференцій, тижнів науки і техніки, участь у гуртках, розгляд цілого ряду головоломок, хитромудрих питань, цікавих оповідань, цікавих задач, парадоксів.
Ігрові форми можна використовувати на уроках усіх типів. Вони є цінним засобом виховання і розвитку, активізують психічні процеси, викликають в учнів живий інтерес до процесу пізнання, виробляють у них активну життєву позицію, привчають до колективних і індивідуальних форм роботи.
Дидактичні ігри конструюються по-різному. В деяких з них можуть бути всі елементи рольової гри: сюжет, роль, дія, ігрове правило, а в інших — тільки правило тощо.
Проведення ігор і вміле керівництво вимагають великої майстерності від учителя. Перед проведенням гри слід скласти сюжет, розподілити ролі, підготувати дидактичний матеріал, необхідне обладнання тощо. У більшість ігор варто включати елементи змагань.
Досвід переконує: те, що ніяк не дається дитині на уроці за традиційними методами і прийомами навчання, легко засвоюється під час гри. І в результаті виграють усі: сильних учнів казка спонукає до поглибленого вивчення тих чи інших питань, слабшим завдяки популярній формі допомагає оволодіти мінімумом знань.
Усі діти люблять гратися, змагатись, уявляти себе казковими героями, зображати рослини, тварини, різні явища. Досвід свідчить, що цю любов до гри можна з успіхом використовувати у навчанні. Граючись, діти вчаться із задоволенням, легко запам'ятовують те, на що марно витрачається багато годин «зубріння», не відчувають труднощів при ознайомленні із складними абстрактними поняттями.
Уроки-ігри або елементи гри на уроках успішно застосовуються при вивченні майже всіх шкільних предметів.
Періодично приносячи на уроки фізики дитячі іграшки, щоб продемонструвати той чи інший експеримент, можна помітити, як спалахують дитячі очі, з якою цікавістю і повагою ставляться до іграшок не тільки молодші школярі, а й старшокласники. Що ж лежить в основі цього інтересу?
Яскрава, красива іграшка здатна не тільки привернути увагу до себе, а й зацікавити предметом. Саме тому на перші уроки в VII класі можна принести найбільш зрозумілі дітям, цікаві, різноманітні іграшки, щоб за їх допомогою показати якомога більше фізичних явищ:
Коротко характеризуючи теми «Що вивчає фізика», «Фізичні явища», «Фізика і техніка», можна вдатися до вже згаданих іграшок, а також до таких, як вертоліт, моделі військової техніки, автомобілі, пістолети, заводні іграшки.
При вивченні теми «Механічний рух» можна використати іграшки для унаочнення видів руху: рівномірний, нерівномірний, комбінований — каченя, жук; прямолінійний — екскаватор; криволінійний — каченя.
Тему «Прості механізми» також бажано опрацьовувати на іграшках: моделях машин, комбайнах, підйомниках, екскаваторах, навантажувачах. Маючи перед собою іграшки, учні порівнюють їх із справжніми машинами, де широко застосовуються прості механізми — важелі, блоки і т. ін.
Вводячи поняття прискорення (IX кл.), також можна застосовувати іграшки, показати , що прискорення — це зміна швидкості в часі. Наприклад, мишеня, якщо біжить по прямій, то швидкість у нього невелика, а змінює воно її для того, щоб уникнути небезпеки. Жабка, навпаки, збільшує свою швидкість, щоб спіймати комара, оскільки він здатний миттєво змінювати швидкість — напрямок руху — спіймати його нелегко.
З поняттям відносності руху учнів також можна ознайомити за допомогою іграшок — КАМАЗу з причепом та мавпочки: машина рухається в один бік, а мавпочка — у протилежний. Вона змінює своє положення відносно машини, але не відносно столу. Швидкості мавпочки і автомобіля однакові.
Поступальний рух можна демонструвати на прикладі екскаватора, навантажувача, підйомника. Якщо використати освітлювач, то поступальний рух дуже ефективно унаочнює тінь жабки.
У темі «Сили тертя» показати тертя, можна порівнюючи різні іграшки: в автомобіля, комбайна колеса гумові, тому сила тертя в них більша, ніж у черепахи (ніжки пластмасові). Якщо на стіл покласти аркуш паперу, а на нього — черепаху, то рухатиметься не іграшка, а папір, оскільки тертя меж папером і поверхнею столу менше, ніж між папером і черепахою.
Повітроплавання у VIIІ класі відображаємо за допомогою іграшки «Райдужні (мильні) бульбашки». У IX класі, використовуючи «Райдужні бульбашки» і «Вертоліт», показую різницю між повітроплаванням і підйомною силою крила, між виштовхувальною силою Архімеда і теорією Жуковського і Бернуллі.
Закон збереження в механіці можна продемонструвати на прикладі заводних іграшок — потенціальна енергія сили пружності перетворюється на кінетичну (мавпочка і комбайн, автомобіль і каченя, мишеня і жук), а потенціальну енергію сили тяжіння — на прикладі гри «Зірки» (тіло, що обертається на нитці).
У VII—IX класах ставляться експериментальні завдання з іграшками. Наприклад: визначити швидкість руху заводної іграшки при прямолінійному русі; визначити середню швидкість при криволінійному русі (на прикладі з жуком, каченям, кулькою—снарядом гармати); визначення висоти підйому снаряда при вертикальній стрільбі з пістолета (опір не враховується).
У фізичному практикумі в IX—XI класах іграшка, з одного боку, це цікава, захоплююча робота, а з другого — вона замінює відсутні прилади, є моделлю. Ось кілька прикладів фізичних практикумів. В основному ці роботи описані у відомих посібниках, обладнання стандартне і є у кожному кабінеті фізики — динамометри, ваги, бруски, вольтметри, амперметри.
Єдина відмінність — застосування іграшок.
1.Визначення швидкості снаряда за допомогою балістичного маятника.
Обладнання: гармата, пістолет.
2.Визначення жорсткості пружини.
Обладнання, гармата, пістолет.
3. Визначення коефіцієнта тертя ковзання за допомогою колісного трактора.
Обладнання, колісний трактор, динамометр, ваги.
4. Визначення коефіцієнта корисної дії двигуна трактора.
Обладнання, трактор, амперметр, вольтметр, брусок, динамометр.
5.Визначення опору повітря.
Обладнання, гармата, тенісний м'яч.
Цікавими є проблемні запитання із застосуванням іграшок Ось кілька прикладів:
Деякі учні відповідають: «Щоб відганяти мух». Інші, знаючи, що кішка мух не відганяє, заперечують. Діти замислюються, виникає суперечка. Отже, потрібно провести експеримент. Після демонстрації мишеняти учні одразу правильно реагують на цю іграшку: спіймати мишеня може тільки кішка, і тільки за допомогою хвоста, змінюючи напрямок руху, тобто, регулюючи швидкість. Маси кішки і хвоста сумірні. А для інших тварин хвіст не є основним органом регулювання швидкості (меншою мірою це стосується песика, більшою — бегемота).
Це запитання можна розглядати при вивченні тем «Тертя» і «Деформація, змочування, взаємодія молекул».
Запитання доцільне при вивченні тем «Тертя». «Робота, потужність, енергія».
Для старшокласників спілкування з іграшками цікаве у вигляді
евристичних бесід типу «чорного ящика»: учитель показує іграшку, а учні повинні розповісти все про неї з точки зору фізики. Звичайно у бесіді беруть участь два-три учні, вони доповнюють один одного, сперечаються. Наприклад, іграшковий жук — він рухається прямолінійно: це, а також його будова ні в кого не викликають сумнівів. А ось чому він змінює напрямок
руху — тут виникає дуже багато припущень, цікавих, протилежних
Можна залучити старшокласників і до виготовлення діорам для
молодших товаришів. Ці діорами замінюються відповідно до вивчення тем: «Фізика в сільському господарстві», «Фізика і автомобіль», «Фізика і
космос», «Фізика і повітроплавання», «Фізика і обороноздатність держави» тощо. Моделями у діорамах є іграшки — учні мають змогу уважно
розглянути їх, порівняти з реальними об'єктами у житті.