Іменник – це перша частина мови, яка з’являється у мовленні дітей. Кожний урок української мови, на якому учні знайомляться з іменником та його категоріями – складна, цілісна, динамічна система змісту навчального матеріалу й організації роботи з ним, яка насамперед спрямовується на засвоєння матеріалу, зазначеного в темі уроку.
ігри мають відповідати навчальній програмі; ігрові завдання мають бути не надто легкими, проте й не дуже складними; відповідність гри віковим особливостям учнів; правила гри прості і чітко сформульовані; дії учнів слід контролювати, своєчасно виправляти, спрямовувати; різноманітність ігор; залучення до ігор учнів всього класу; не допускати приниження гідності дитини (образливі порівняння, оцінки за поразку у грі, глузування); гра на уроці не повинна проходити стихійно, вона має бути чітко організованою і цілеспрямованою. справедливий підсумок уроку. Щоб ігрова діяльність на уроці проходила ефективно і давала бажані результати, необхідно нею керувати, забезпечивши виконання таких вимог
На етапі актуалізації знань учням варто пропонувати дидактичні ігри репродуктивного характеру: «Засели будиночки», «Телефон», «Відшукай іменник», «Хто? Що?», «Рід», «Іменники на одну букву». Увага гравців фіксується на пошуках раціональних шляхів виконання завдань, допомоги один одному, в результаті учні вчаться правильно оцінювати свої ігрові дії, зіставляти з ігровими діями інших учнів.
На етапі засвоєння нового матеріалу можна використовувати складніші ігри частково-пошукового характеру: «Чарівний стілець», «Лото», «Хто перший», «Продовж ланцюжок», «Подай сигнал», «Утвори слово», «Пропоную – вибираю», «Відмінковий ланцюжок». Учасникам гри надається можливість відчути, яким чином від якісного виконання завдання кожним учасником залежить виконання ігрового завдання партнером і, в кінцевому підсумку, результат гри. Учитель на цьому етапі формує у школярів уявлення про значимість якісного виконання свого ігрового завдання.
Під час закріплення і повторення навчального матеріалу пропонуємо планувати дидактичні ігри пошукового характеру: «Хто більше», «Ланцюжок», «Однина і множина» Учні вчаться моделювати, аналізувати та оцінювати дії партнерів по грі. Позитивні взаємовідносини між гравцями, вміння розподілити матеріал, уміння домовитись у грі позитивно впливають на активізацію навчальної діяльності учнів.
На етапі контролю знань можна застосовувати дидактичні ігри творчого характеру: «Кола на воді», «Весняні іменники», «Ідемо в ліс», «Ланцюжок загадок», «Римування», «Квіти рідного краю», «Професія». Учням дається можливість творчо виконувати ігрове завдання. Опора на творчість передбачає зацікавленість учасників в кінцевому результаті гри команди, прагнення виконувати ігрове завдання швидко і правильно.
Гра « Телефон» Обладнання: картки іменників у вчителя. Завдання: правильно повторити почуті іменники в тій чи іншій послідовності, що прочитав учитель. Хід гри: учитель читає іменники кожного рядка, учні повторюють їх в тій же послідовності. Переможцем вважається той, хто правильно повторить іменники. Матеріал для гри: картки. 1 картка Перець, помідор, огірок, капуста. 2 картка Літак, автобус, трамвай, тролейбус. 3картка Яблуко, абрикос, слива, вишня. Тема: Загальне поняття про іменник
Гра «Згрупуй слова» Обладнання: картки зі словами. Завдання: для того, щоб продовжити нашу подорож, необхідно із поданих слів обрати і згрупувати слова, близькі за значенням. Матеріал для гри: Столяр, будинок, будова, фабрика, справа, завод, труд, метелиця, робота, завірюха, шило, праця, комбінат, хуртовина, хуга, сівалка, заметіль.
Гра « Відшукай іменник» Обладнання: картки зі словами. Завдання: відшукати іменник, плеснути в долоньки. Хід гри: вчитель читає слова з карток, а діти, почувши іменник, плескають в долоньки. Переможцем стає той, хто правильно знайде іменник. Матеріал для гри: 1 картка Мете, замети, метений, заметіль. 2картка Біліє, білий, білизна.
Гра « Весняні іменники» Обладнання: зошит, ручка. Завдання: за 3 хвилини написати в зошитах іменники весняної тематики. Хід гри: працюють учні класу або окремої групи в зошитах. Переможцем вважається той учень, який написав правильно найбільшу кількість іменників. Тематику слів можна змінювати в залежності від пори року.
Гра « Іменники на одну букву» Обладнання: письмове приладдя. Завдання: за 3-5 хвилин дібрати і записати іменники на одну букву. Хід гри: ведучий пропонує на певну букву дібрати і записати іменники, що відповідають на питання що? (або на питання хто?). Наприклад: на букву в: веселка, віник, ворота, велосипед. Переможцем вважається той, хто протягом визначеного часу правильно запише найбільшу кількість таких слів.
Гра « Лото» Обладнання: картки зі словами, червоні та зелені кружечки. Завдання: закрити на картці червоним кружечком ті іменники, що відповідають на питання хто?, а зеленим – що відповідають на питання що? Хід гри: кожному учневі роздаються картки і кружечки; по сигналу розпочинають закривати іменники, що відповідають на питання хто? червоним кружечком,а зеленим – іменники, що відповідають на питання що ? Переможцем вважається той, хто правильно виконав завдання. Тема: Іменники, що означають назви істот і неістот
Гра « Хто? Що?» Обладнання : малюнки будиночків із підписами: Хто? Що?, конверт із картками слів. Завдання: прочитати слова з карток, розмістити слова – назви істот та неістот у відповідні будиночки з питаннями. Хід гри: викликаний учень отримує конверт і розподіляє слова за групами у відповідні будиночки. Гру можна повторити кілька разів, заздалегідь підготувавши завдання. Матеріал для гри: картки. Білочка, мама, клей, зошит, вуж, чобіток, учень. Зозуля, вікно, книга, бабуся, ведмідь, цукерка. Жираф, пенал, вінок, огірок, джміль, ластівка.
Гра « Ідемо в ліс» Обладнання: зошит, ручка. Завдання: за 3 хвилини написати в зошиті іменники, що означають назви істот та неістот, які ми можемо назвати, перебуваючи в лісі. Хід гри: учитель ділить учнів класу на дві групи: 1 - пише іменники, що означають назви істот, 2 – що означають назви неістот. Переможцем в кожній групі вважається той учень, який написав найбільше іменників.
Гра «Давай познайомимось» Обладнання: індивідуальні картки з завданнями. Завдання: записати відповіді. Хід гри: уявіть, що ви потрапили на іншу планету. Тут вас зустрічають інопланетяни. Вони хочуть з вами познайомитись. Розкажіть їм про себе. Матеріал для гри: Тема: Власні і загальні іменники Моє прізвище Моє ім’я Ім’я моєї мами Ім’я мого батька У мене є братик Мою сестричку звати Мій товариш –
Гра «Вибери потрібну букву» Обладнання: малюнок хлопчика Володі, зайчика, текст «Знахідка» Завдання: вставити потрібну букву, щоб допомогти Володі потоваришувати із зайчиком Матеріал для гри: Знахідка Володя йшов лісовою стежиною і побачив (З з)айчика. Хлопчик упіймав його і поніс додому. У (В в)олоді були (С с)обака (Б б)ровко і (К к)отик (М м)урчик. Вони потоваришували із (З з)зайчиком (В в)уханчиком.
Гра «Пеньочок» Обладнання: малюнок пеньочка, картки зі словами. Завдання: у кожному рядку слів є зайве слово – пеньочок. Перепишіть всі слова, а зайве підкресліть, щоб не перечепитись через нього і продовжити свою мандрівку далі. Поясніть, чому підкреслили саме це слово. Матеріал для гри: Донецьк, Дніпро, Львів, Київ, Одеса Дунай, Десна, Полтава, Дністер, Рось. Пушок, Сірко, Рекс, Дружок, Чернівці. Микола, Оксана, Леонід, Петренко, Софія.
Гра «Зупинка «Річкова» Обладнання: малюнок човна, текст. Завдання: наш човен зупиняється на наступній зупинці. Вам потрібно виписати тільки назви річок. Матеріал для гри: Дніпро – довга могутня річка. У Дніпро впадають такі річки: Десна, Прип’ять, Ірпінь, Тетерів, Рось, Сула, Псьол. На берегах Дніпра розташовані міста: Київ, Дніпропетровськ, Запоріжжя, Херсон, Черкаси, Кременчук, Канів.
Гра «Зимові слова» Обладнання: картки зі словами Завдання: з набору слів вибрати ті іменники, що живуть тільки взимку. Записати їх за зразком «один – багато». Матеріал для гри: сніг, велосипед, мороз вікно, пороша, віхола, день, вітер, вулиця, поле, бурульки, туман, дерево, дощ. Тема: Змінювання іменників за числами
Гра « Чарівне листя» Обладнання: листочки із записаними на них іменниками в однині та множині, кошики. Завдання: вибрати листочки і іменниками у однині та множині. Хід гри: 2 учні по команді збирають у кошики листочки: 1 учень – іменники у множині, 2 учень – в однині. Перемагає той, хто швидше виконає завдання. Гру можна повторити, використовуючи інший набір слів. Матеріал для гри: моря, діти, куля, колосок, машини, дороги, жоржини, кораблі. фонтан, сито, фонтан, хлопці, міста, очерет, жінка, лілії.
Гра « Рід» Обладнання: сигнальні картки «ч», «ж», «с». Завдання: просигналізувати, якого роду іменник. Хід гри: учні, після того, як вчитель зачитує іменник, сигналізують, якого роду цей іменник. Перемагає той, хто правильно сигналізував учителю. Матеріал для гри: набір слів: лосеня, Антон, мишка, стіл, кошеня, гуска, річка, село, дощ, квітка, лінія, теля, брат, книжка, лоша, телевізор, сонце. Тема: Іменники чоловічого, жіночого, середнього родів
Гра «Пропоную – вибираю» Обладнання: картки з іменниками чоловічого, жіночого, середнього роду. Завдання: вибрати іменники чоловічого, жіночого, середнього роду. Хід гри: гра проводиться з класом. Перший ряд вибирає серед запропонованих слів іменники чоловічого роду, другий ряд – жіночого роду, а третій – середнього роду. Матеріал для гри: картки з іменниками Рись, склянка, жолудь, море, поле, вікно, малина, ворона, дощ, океан. Степ, овал, зима, сорока, зяблик, теля, сонце, хатинка, Олег, Ніна.
Гра « Ланцюжок загадок» Обладнання : загадки. Завдання: відгадати загадки, визначити рід іменників – відгадок, пояснити їх правопис. Хід гри: учитель читає загадку, діти визначають рід іменників-відгадок, пояснюють їх правопис. Грають три команди, кожна відгадує по одній загадці. Виграє та команда, яка безпомилково відгадала більше загадок. Матеріал для гри: загадки Зимою спить, а літом шумить. (Річка) У воді росте, а води боїться. (Сіль) Яке місто літає? (Орел) Одна коняка тягне дванадцять бричок. (Тепловоз) Що без дірки наливається? ( Овочі, фрукти) Без рук, без олівця, а малює без кінця. ( Мороз) Не має ніг, а ходить, має вухо, але не чує. ( Голка) Чорне сукно лізе у вікно. ( Ніч) Не бджола, а гуде, не птах, а летить. ( Літак)
Гра « Квіти рідного краю» Обладнання: загадки. Завдання: відгадати загадки, визначити рід і число іменника-відгадки. Хід гри: кожна група заздалегідь приготувала загадки по темі « Квіти» і пропонує для учасників команди-суперника. Діти відгадують і визначають рід іменника-відгадки. Матеріал для гри: загадки Стоять у полі сестрички: жовте очко, біле личко. Серед пшеничного поля – тичка, а на тичці – півень у червонім ковпаці. Цвіте синьо, лист зелений, гай він прикрашає, хоч мороз усе побив – його не займає. Духмяна квіточка така, чорними брівками морга. Я найперша зацвітаю синім цвітом серед гаю. Яскраво-жовта велика квітка повертає свою голівку до сонечка. Що за квіти кивають від тину рожево-білими ляльками? Сині очка розсипало небо у пшениці.
Гра «Утвори слово» Обладнання: ланцюжки слів. Завдання: групи учнів виконують дії з запропонованими словами за зразком і утворюють нові слова Хід гри: завдання на дошці для кожної групи окремо: 1 група – утворює і відмінює іменник з перших складів запропонованих слів, а 2 група – утворює з букв. Матеріал для гри: ланцюжки слів: 1 група 1.Заєць + даремно + чари = … 2. Приказка + клас + диня = … 3. Вишенька + разок = … 2 група 1. Пара+ перо + він + мама + канал = … 2. Звір + лось + шишка + липи + корито =… 3. Лава + лин + бамбук + молодий + бетон = …
Запропонований матеріал допоможе організувати навчально-виховний процес так, щоб гра залишалася формою діяльності учнів. Її використання створить атмосферу доброзичливості, емоційного піднесення, вільного вибору. Вона викличе лише позитивні емоції та інтерес у молодших школярів при вивченні теми «Іменник».
Вказуючи на те, що “гра має велике значення в житті людини”. А.С.Макаренко радив проводити гру не заради гри, а щоб у процесі її в дітей виховувались і розвивались необхідні риси особливості. Дітям слід давати , говорив він, такі ігри, в яких вони активно проявляють свої зусилля, проймаються почуттям відповідальності .
Джерела 1. Вашуленко М. Урок української мови // Початкова школа. – 2007. - №4. 2. Вашуленко О. Організація підсумкового повторення // Початкова школа. – 2007. - №5. 3. Одинцова Т., Кодлюк Я. Цікавинки на уроках рідної мови: Пос. для вчителя. – Тернопіль.: Підручники і посібники. : - 2003. – С.127. 4. Савчук Л. М. Дидактичні та інтелектуальні ігри на уроках української мови. 2-4 класи / Х.: Вид. група «Основа», 2009. – 143с. 5. Сухомлинський В. О. Сто порад учителю // Вибр. твори.: в 5 –ти т. – К.: Рад.школа. 1976. – т.3. 253с. 6. Селевко Г.К. Сучасні освітні технології. М., 1998.