Пізнавальні ігри як засіб розвитку пізнавального інтересу до шкільного предмету біології!
Великі діячі педагогічної науки усвідомлювали і стверджували, що гра має «унікальне» значення в житті та розвитку дитини. «Під час гри перед дітьми розкривається весь світ, виявляються творчі здібності особистості. Без гри нема і не може бути повноцінного розумового розвитку» - писав В. Сухомлинський.
Існують певні психологічні вимоги до гри:
→Як і будь – яка діяльність, ігрова діяльність повинна мати мотивацію, а учням необхідно відчути потребу в ній;
→ Важливо, щоб школярі були психологічно і інтелектуально готові до участі в іграх;
→ Для створення чудового настрою, взаєморозуміння, взаємоповаги й дружньої атмосфери, учителю необхідно враховувати характер, темперамент, організованість, рухову активність, стан здоров'я кожного учасника гри;
→ Зміст гри повинен бути цікавим і значущим для її учасників; гра завершується отриманням певних результатів, що мають цінність для учнів;
→ Ігрові дії обумовлюються тими знаннями, вміннями і навичками, які учні здобули на заняттях; вони надають їм можливість приймати раціональні, ефективні рішення, критично оцінювати себе і оточуючих;
→ Застосовуючи гру як форму навчання, учитель повинен бути впевненим в результативності її використання.
Навчальна гра виконує декілька функцій:
Навчально - виховна |
Орієнтаційна |
Мотиваційно - стимулююча |
Здійснює вплив на особистість учня, розвиваючи його мислення, розширяючи світогляд |
Вчить орієнтуватися в конкретній ситуації і застосовувати свої знання для вирішення нестандартного навчального завдання |
Мотивує і стимулює пізнавальну діяльність учнів, сприяє розвитку пізнавального інтересу |
Наведемо декілька прикладів пізнавальної гри, які можна застосувати на практиці:
1.Ігри – вправи
Ігрова діяльність може бути організована в колективних і групових формах, але все ж таки більш індивідуалізована. Їх використовують під час закріплення навчального матеріалу, перевірці знань учнів, в позакласній роботі. Наприклад:
► Вправа «П'ятий зайвий!»
Учням пропонується в даному списку назв (рослини однієї родини, тварини одного ряду) знайти зайву назву.
► Вправа «Знайди пару!»
Учні (в парах) пригадують рослини своєї місцевості різних середовищ існування: один учень називає середовище, інший – рослину цього середовища. Найкращі пари записують у зошит.
Наприклад
Мішаний ліс – підсніжник звичайний;
Болото – аїр тростинний;
Ставок – латаття біле;
Пагорб – кульбаба звичайна;
Хвойний ліс – сосна звичайна.
► Вправа «Юні систематики!»
Учні з допомогою вчителя знаходять систематичне положення ромашки лікарської.
Царство Рослини
Відділ Покритонасінні (Квіткові)
Клас Дводольні
Порядок Складноцвіті
Родина Складноцвіті (Айстрові)
Рід Ромашка
Вид Ромашка лікарська.
► Гра «Плутанина!»
З окремих частин слів зберіть терміни, які використовувалися сьогодні на уроці та поясніть їх значення:
Бен -, ниж -, - логія, - ли, сла -, альго -, - чі, рос -, - тон, - синтез, - ни, - нь, фото -, - тос, планк -.
2. Гра - пошук
Для проведення такої гри не потрібно спеціальних знарядь, вона займає мало часу, але дає дуже позитивний результат. Наприклад:
→ Вчитель веде бесіду про рослини з родини Айстрові, називаючи їх – редиска, малина, кульбаба, пижмо, горох, хрін, пшениця, будяк, деревій, лілія, цибуля, хризантеми тощо. Учням по ходу бесіди вчителя пропонується знайти назви рослин лише тієї родини про яку розповідає вчитель.
► Гра «Науково – дослідницька лабораторія!»
У світі існує дуже багато професій і кожен з вас у майбутньому повинен обрати фах. Та сьогодні ви всі спробуєте стати вченими, які досліджують будову і життєдіяльність водоростей. Професія ця незвичайна й має особливу назву – альголог, а розділ біології, що вивчає водорості – альгологія.
Завдання.
Оскільки ви – молоді вчені – альгологи, доповніть характеристику водоростей – вставте у тексті пропущені слова.
Текст.
Водорості – досить велика група рослин, які населяють переважно ….. середовище. Водорості належать до ….. рослин, оскільки їхнє тіло ….. на органи. Тіло водоростей називають ….. Серед водоростей є ….., колоніальні та ….. види. Подібно до більшості рослин, водоростям властивий ….. тип живлення. Тому в їхніх клітинах наявний ….., що забезпечує здатність до фотосинтезу. Клітини водоростей можуть містити й інші ….., що надають їх клітинам червоного, бурого, жовто – зеленого забарвлення. Водоростям властиві різні способи …., а саме …..!
► Гра « Увага! Помилка!» (робота в групах).
За 1 хв. діти повинні знайти помилку у таблиці, виправити її та сигнальною карткою повідомити про готовність відповідати. Наприклад:
Знайдіть помилку в таблиці «Сенсорні системи». (Для різних груп – таблиці з різними помилками.)
Види чуттів |
Орган сприйняття |
Аналізатор |
Хімічне відчуття. Нюх – сприйняття запахів |
Слизова оболонка верхньої частини носових ходів |
Нюхові рецептори – нюховий нерв – нюхова зона кори головного мозку |
Смакові відчуття. Смак – сприйняття смакових властивостей речовин |
Слизова оболонка язика |
Смакові рецептори – смаковий нерв – смакова зона кори головного мозку |
Шкірно - м'язове чуття. Дотик – сприйняття механічної дії |
Слизові оболонки, шкіра |
Рецептори дотику – нерви – зона шкірно - м'язового чуття кори головного мозку |
Зорові відчуття. Зір – сприйняття форми, розмірів, кольорів |
Око (сітківка) |
Вухо |
Звукові відчуття. Слух – сприйняття звукових коливань |
Зорові рецептори – зоровий нерв – зорова зона кори головного мозку |
Слухові рецептори – слуховий нерв – слухова зона кори головного мозку |
(При вивченні зорової сенсорної системи, її будови та значення)
3.Ігри – змагання
Сюди відносять конкурси, вікторини, імітації TV – конкурсів, КВК тощо. Дані ігри можна проводити як на уроці, так і в позакласній роботі.
4.Сюжетно – рольові ігри
Їх особливість в тому, що учні виконують ролі, а саме ігри насичені глибоким і цікавим змістом, що відповідає меті, яку поставив учитель. Це «Прес – конференція», «Круглий стіл», «Урок – суд», «Урок – диспут», «Урок – казка», семінари, різноманітні рольові ігри. Учні можуть виконувати ролі різних спеціалістів – археологів, орнітологів, журналістів, лікарів різних профілів, вчених тощо. Ролі, які ставлять учня в позицію дослідника, визначають не лише пізнавальні цілі, але й професійну орієнтацію. В процесі такої гри створюються сприятливі умови для реалізації широкого кола інтересів, бажань, творчих прагнень учнів.
5.Пізнавальні ігри – подорожі
Такі ігри дозволяють учням здійснювати мандрівки на континенти, в різні географічні пояси, кліматичні зони. Під час гри учні здобувають нові знання, а також узагальнюють, систематизують вже відомі учням знання. Окрім того учитель має можливість перевіряти рівень знань, вмінь і навичок учнів з тої чи іншої теми на момент гри. Ігри – мандрівки в більшості випадків проводять після вивчення теми або цілого тематичного блоку з метою виявлення рівня освітньої компетентності учнів.
Використання в навчальному процесі пізнавальних ігрових технологій сприяє розкриттю творчого потенціалу, активізації розумової діяльності дитини. Будь – яка гра – це пізнання, творчість, винахідництво, особлива форма активної діяльності, спрямована на пізнання навколишнього світу та вплив на нього.