Ігрові технології як засіб позитивної мотивації учнів
Формування соціально активної особистості вимагає використання нестандартних форм педагогічної взаємодії. Однією з таких форм є гра як засіб розвитку особистості.
Одним із видів інноваційних технологій є ігрові технології. Їх використання на уроках в початковій школі відповідає природним потребам. Адже за своєю природою гра – це найважливіша форма життєдіяльності дітей. Вона сприяє формуванню емоційної,моральної, інтелектуальної сфери дитини, розвитку її уяви, фізичному вдосконаленню, вихованню волі та допомагає створити позитивну мотивацію учіння.
Головною метою навчальних ігор є формування уміння поєднувати теоретичні знання з практичною діяльністю.
Ігрові технології навчання – це особливий метод навчання, який передбачає засвоєння навчального матеріалу та змісту освіти, формує взаємодію педагога і учня за допомогою гри, а також допомагає знайти та отримати бажану ціль, тобто досягти певного результату.
Гра - одне із чудових явищ життя, діяльність начебто марна і разом з тим необхідна. Мимоволі чаруючи й залучаючи до себе як життєве явище, гра виявилася досить серйозною й важкою проблемою для наукової думки.
Значення гри неможливо вичерпати й оцінити .У тому і є її феномен, що, будучи розвагою, відпочинком, вона здатна перерости в навчання, у творчість, у терапію, у модель типу людських відносин і проявів у праці.
Надзвичайно важливою є використання ігрових технологій у початковій школі. Вивчення проблеми застосування ігрових технологій в початкових класах свідчить про те, що використовувати їх на уроках необхідно систематично і цілеспрямовано, починаючи з простих ігрових ситуацій. Під час ігрової ситуації необхідно заздалегідь планувати діяльність учнів, спрямовуючи їх на досягнення мети. Ігрове завдання, яке стоїть перед молодшими школярами має збігатися з навчальним та бути під силу кожній дитині.
Ефективність ігрової діяльності молодших школярів залежить від готовності учнів до гри, чіткої постановки завдань гри, контролю дій учасників гри. Проте варто не забувати і про труднощі, які виникають при застосуванні ігрових технологій. Проведення уроку в початкових класах з застосуванням ігрових технологій вимагає ґрунтовної методичної підготовки вчителя. Ігрові технології навчання вимагають більшої затрати часу та енергії порівняно з традиційними методами навчання.
Їх використання на уроках в початковій школі відповідає природним потребам.
Адже за своєю природою гра – це найважливіша форма життєдіяльності дітей.
Вона сприяє формуванню емоційної,моральної, інтелектуальної сфери дитини, розвитку її уяви, фізичному вдосконаленню, вихованню волі та допомагає створити позитивну мотивацію учіння.
Гра – є одним із найефективніших шляхів удосконалення уроку.
Саме у грі розвивають:
Увагу.
Спостережливість.
Пам’ять.
Мислення.
Творчі здібності.
Самостійність.
Компетентність.
Фантазію.
Організаторські здібності.
Пізнавальну ініціативу.
Позитивні емоції.
Мовлення.
Духовну,екологічну, гуманістичну цінність.
Основними функціями гри є:
- Конструкція програми ігрової діяльності учнів.
- Організація і забезпечення ігрової діяльності відповідними засобами.
- Контроль процесу гри, внесення корективів у діяльність вчителя і учнів.
- Недопустиме приниження гідності дитини.
- Доступність змісту,правил і її форм проведення.
Саме гра відкриває широкі можливості для вивчення предмету, а саме:
допомагає створити умови для формування позитивної мотивації учіння школярів;
- дає можливість здійснювати диференціацію навчання;
- сприяє вироблення вміння співпрацювати з іншими учнями;
- забезпечує високу активність всіх учнів;
- реалізує їх природне прагнення до спілкування,взаємодопомоги і співпраці;
- підвищує результативність навчання та всебічний розвиток школяра.
У грі немає джерела знань, що пізнається легко, немає учнів. Процес навчання розвивається мовою дій, учаться й учать усі учасники гри в результаті активних контактів один з одним. Ігрове навчання ненав'язливе. Гра здебільшого добровільна й бажана.
Ігрові форми навчання, як жодна інша технологія, сприяють використанню різних способів мотивації.
1. Мотиви спілкування:
2. Моральні мотиви:
3. Пізнавальні мотиви:
Пропозиція гри дітям. Головне завдання у пропозиції гри полягає в порушенні інтересу до неї, у такій постановці питання, коли збігаються цілі виховання й бажання дитини. У пропозицію гри входить пояснення її правил і техніки дій. Пояснення гри є моментом дуже відповідальним. Гру варто пояснювати коротко й точно, безпосередньо перед її початком. У пояснення входять назва гри, розповідь про її зміст і пояснення основних і другорядних правил, у тому числі розрізнення граючих, пояснення значення ігрових аксесуарів.
Використовуйте у своїй роботі ігрові технології і це обов’язково принесе результат.