Творча лабораторія керівника гуртків соціально-реабілітаційного напряму «Пізнай себе» та «Пізнайко»
Наш заклад працює над проблемою успішної соціалізації учнів. Для реалізації поставленого завдання в усіх гуртках закладу постійно проводяться вправи, тренінги або їх елементи направлені на самоусвідомлення, підвищення самооцінки, розвиток мовленнєвих навичок, покращення емоційного стану, вміння працювати у колективі та відповідальності за прийняті рішення.
Пропоную до вашої уваги три вправи для дошкільного, молодшого та середнього шкільного віку, якими користуються наші керівники гуртків на заняттях.
Мета: відстеження свого емоційного стану, настрою.
Зараз я навчу вас розфарбовувати свій настрій. Я відкрию вам такий секрет. Виявляється, кожне настрій має свій колір. Подивіться - у нас є різнокольорова квітка - квітка настроїв. Кожна пелюстка - різний настрій:
червоний - бадьорий, активний настрій - хочеться стрибати, бігати, грати в рухливі ігри;
жовтий - веселий настрій - хочеться радіти всьому;
зелений - товариська настрій - хочеться дружити з іншими дітьми, розмовляти і грати з ними;
синій - спокійний настрій - хочеться спокійно погратися, послухати
цікаву книгу, подивитися у вікно;
малиновий - мені важко зрозуміти свій настрій, і не дуже хороше, і не надто поганий;
сірий - нудний настрій - не знаю чим зайнятися;
коричневий - сердитий настрій - я злюся, я ображений;
чорний - сумний настрій - мені сумно, я засмучений.
Ми відправимо метелика по колу і кожен з вас скаже, якого кольору зараз його настрій. Я почну, а ви продовжите.
- Спасибі, мені дуже приємно, що у багатьох з вас зараз гарний настрій. А тим, у кого він не зовсім гарний, ми зараз допоможемо.
Сказати мету вправи
Танцювальна терапія
Мета: зміна емоційного стану музичними засобами, емоційна розрядка, зближення дітей, розвиток уваги, налаштування на роботу.
- Музичні рухи підвищують настрій.
- Коли зазвучить приспів, ми будемо дружно крокувати по колу, а коли почуємо мелодію куплету - швидко знайдемо собі пару і будемо плескати один одному в долоньки (двома руками, правою та лівою рукою почергово).
Звучить пісня «Вместе весело шагать» (муз. В.Шаінского, сл. М.Матусовського.)
«Хто у що гаразд»
Мета: розвиток мислення, уяви, відповідальності за прийняті рішення, адекватна оцінка своїх сил і можливостей.
Перша умова гри - усім пропонується загати ведучому щось зробити.
Яке завдання, на вашу думку, було найбільш неординарним, складним, цікавим? Після того коли усі загадають завдання, повідомляються правила гри. Кожен гравець має сам виконати своє завдання.
«Казкові герої»
Мета: співпраця у групі, команді враховуючи те, що у кожному колективі є діти з різними характерами, темпераментами та здібностями. Виділення лідера у команді.
Об’єднання у дві команди – «Мальвіна», «Пепі Довга Панчоха»
Завдання командам: оберіть одну з запропонованих ситуацій і об’єднайте казкових героїв у одну команду. При визначені ролей у команді використовуйте представлену на героя характеристику. Аргументуйте свій вибір. Розкажіть історію про те, як герої справились із завданням.
На виконання завдання дається 5 хв.
Ослик Іа - замкнутий, сором’язливий відмовляється працювати біля дошки.
Карлсон - гіперактивний, інфантильний бешкетник, який надає перевагу ігровій активності.
Чиполіно - дитина з організаторськими здібностями, любить сперечатися і відстоювати власну точку зору.
Шерхан - хороші здібності, низька навчальна мотивація, сильний, злий, не має друзів, прагне до лідерства.
Буратіно - лінивий, неуважний хлопчик із середніми здібностями.
Незнайко - гіперактивний вискочка з низькими здібностями і високою мотивацією до навчання.
Пепі Довга Панчоха - активна дівчина, вигадниця і фантазерка з низькою навчальною мотивацією та хорошими організаторськими здібностями.
Мальвіна - дівчинка-відмінниця, прагне показати свої знання, не завжди користується авторитетом у однолітків.
Додатки
Картка 1
Ситуація 1
Діти готують виставу по літературному оповіданню.
Ситуація 2
Колектив банківських працівників розробляє план залучення нових клієнтів і збереження існуючих.
__________________________________________________
Картка 2
Ситуація 1
Діти організовують спортивні змагання у лісі.
Ситуація 2
Команда косметичної кампанії розробляє план розширення клієнтської бази та залучення нових представників.
Ослик Іа
____________________________________________________________________________________
Буратіно
Карлсон
__________________________________________
Незнайко
Чиполіно
_________________________________________
Пепі Довга Паноха
Шерхан
__________________________________________
Мальвіна