"ІІІ закон Г. Менделя. Незалежне успадкування ознак". Презентація

Про матеріал
Презентація є мультимедійною підтримкою заняття на тему "ІІІ закон Г. Менделя. Незалежне успадкування ознак".
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Презентація заняття на тему“ІІІ закон Г. Менделя. Незалежне успадкування ознак”Розробила Кривонос Ганна Анатоліївна, викладач ВСП “Немішаївський фаховий коледж НУБіП України”

Номер слайду 2

Дайте відповідь на запитання1. Хто є основоположником генетики? Грегор Мендель

Номер слайду 3

2. В чому полягає заслуга Г. Менделя?Дайте відповідь на запитання. Відкрив закони спадковості

Номер слайду 4

Дайте відповідь на запитання3. Як називається перший закон спадковості? Сформулюйте його. Закон одноманітності гібридів першого покоління. При схрещуванні особин гомозиготних за домінантними алелями з особинами за рецесивними алелями у фенотипі гібридів першого покоління проявляється лише домінантний стан ознаки

Номер слайду 5

Дайте відповідь на запитання4. Як називається другий закон спадковості? Сформулюйте його. Закон розщеплення. При схрещуванні гібридів першого покоління між собою серед їхніх нащадків спостерігається явище розщеплення ознак:у фенотипі ¾ гібридів другого покоління проявляється домінантний стан ознаки, а у ¼ - рецесивний.

Номер слайду 6

Дайте відповідь на запитання. Гамети гібридного (гетерозиготного) організму “чисті”, тобто кожна з його гамет має лише один алель певного гена. ААаа5. Як формулюється закон “чистоти” гамет?

Номер слайду 7

Дайте відповідь на запитання6. Яке схрещування називається аналізуючим? Схрещування особини, генотип якої невідомий, з особиною, гомозиготною за рецесивною алеллю досліджуваного гена.

Номер слайду 8

1. Особина, гомологічні хромосоми якої несуть однакові алелі певного гена.2. Алель, який проявляється в присутності іншого.3. Наука про закономірності спадковості і мінливості організмів.4. Особина, гомологічні хромосоми якої несуть різні алелі певного гена.5. Властивість організмів набувати нових ознак.6. Статева клітина.7. Одиниця спадковості.8. Сукупність генетичної інформації, закодованої у генах клітини чи організму.9. Властивість організмів передавати нащадкам спадкову інформацію.10. Сукупність ознак і властивостей організмів.11. Структурний стан гена.12. Назва другого закону Г. Менделя. Запитання кросворду “Генетичні терміни” ** - слайд не демонструється

Номер слайду 9

ГЕНЕТИЧНІ ТЕРМІНИ{5940675 A-B579-460 E-94 D1-54222 C63 F5 DA}123241911568710 ОМОЗИГОТГАІІІДОМІНАНТНИЙГЕНЕТИКАЕТЕРОЗИГОТАГМІНЛИВІСТЬАМЕТАГГЕНГЕНОТИПСПАДКОВІСТЬФЕНОТИПАЛЕЛЬРОЗЩЕПЛЕННЯr

Номер слайду 10

Тема заняттяІІІ закон Г. Менделя. Незалежне успадкування ознак

Номер слайду 11

Девіз заняття. Розум полягає не лише у знанні,але й у вмінні застосовувати ці знання. Арістотель, давногрецький філософ

Номер слайду 12

Значення законів спадковостіЗакони спадковості є теоретичною базою знань для розв'язання практичних питань генетичної інженерії, медичної генетики, ветеринарної генетики, селекції.

Номер слайду 13

План заняття1. Третій закон Г. Менделя, його статистичний характер.2. Цитологічні основи третього закону Г. Менделя.

Номер слайду 14

Освітні цілі:продовжити ознайомлення із законами спадковості, сформувати уявлення про успадкування ознак при дигібридному схрещуванні, з’ясувати суть третього закону спадковості, встановленого Г. Менделем, його статистичний характер та цитологічні основи;сформувати практичні уміння та навички розв’язання типових генетичних задач з дигібридного схрещування.

Номер слайду 15

Які закономірності успадкування при дигібридному схрещуванні, якщо організми, яких схрещують, відрізняються різними станами не однієї, а двох спадкових ознак? Проблемне запитання

Номер слайду 16

Схема успадкування ознак при дигібридному схрещуванніРF1♀♂F2556 насінин 315 32 108 101

Номер слайду 17

Як пояснити виникнення у другому поколінні гібридів чотирьох фенотипних груп організмів у кількісному співвідношенні 9 : 3 : 3 : 1?Проблемне запитання

Номер слайду 18

Умовні позначення. A – жовтий колір насіння гороху;a – зелений колір насіння гороху;B – гладенька поверхня насіння гороху;b – зморшкувата поверхня насіння гороху.

Номер слайду 19

Схема успадкування ознак при дигібридному схрещуванніРF1♀AABB♂aabb. Aa. Bb. Гамети. ABab. Справджується закон одноманітності гібридів І покоління

Номер слайду 20

Схема успадкування ознак при дигібридному схрещуванніF1 F2♀♂Aa. Bb. Aa. Bb{5940675 A-B579-460 E-94 D1-54222 C63 F5 DA}ABAba. Bab. Ab. ABa. Bab♀♂AABBAABb. Aa. BBAa. Bb. AABb. AAbb. Aa. Bb. Aabb. Aa. BBAa. Bbaa. BBaa. Bb. Aa. Bb. Aabbаa. Bbaabb. Гамети

Номер слайду 21

Р♀AABB♂aabb. Aa. Bb. F1 F2 ABAba. Bab. Ab. ABa. Bab♀♂AABBAABb. Aa. BBAa. Bb. AABb. AAbb. Aa. Bb. Aa. BBAa. Bbaa. BBAa. Bb. Aabbаa. Bb{5940675 A-B579-460 E-94 D1-54222 C63 F5 DA}aa. Bbaabb. Aabb. Гамети. ABab. Гамети

Номер слайду 22

9/16{5940675 A-B579-460 E-94 D1-54222 C63 F5 DA}ABAba. Bab. Ab. ABa. Bab♀♂AABBAABb. Aa. BBAa. Bb. AABb. AAbb. Aa. Bb. Aabb. Aa. BBAa. Bbaa. BBaa. Bb. Aa. Bb. Aabbаa. Bbaabb. Розщеплення за фенотипому гібридів другого покоління

Номер слайду 23

3/16{5940675 A-B579-460 E-94 D1-54222 C63 F5 DA}ABAba. Bab. Ab. ABa. Bab♀♂AABBAABb. Aa. BBAa. Bb. AABb. AAbb. Aa. Bb. Aabb. Aa. BBAa. Bbaa. BBaa. Bb. Aa. Bb. Aabbаa. Bbaabb9/16 Розщеплення за фенотипому гібридів другого покоління

Номер слайду 24

3/16{5940675 A-B579-460 E-94 D1-54222 C63 F5 DA}ABAba. Bab. Ab. ABa. Bab♀♂AABBAABb. Aa. BBAa. Bb. AABb. AAbb. Aa. Bb. Aabb. Aa. BBAa. Bbaa. BBaa. Bb. Aa. Bb. Aabbаa. Bbaabb3/169/16 Розщеплення за фенотипому гібридів другого покоління

Номер слайду 25

1/16{5940675 A-B579-460 E-94 D1-54222 C63 F5 DA}ABAba. Bab. Ab. ABa. Bab♀♂AABBAABb. Aa. BBAa. Bb. AABb. AAbb. Aa. Bb. Aabb. Aa. BBAa. Bbaa. BBaa. Bb. Aa. Bb. Aabbаa. Bbaabb3/163/169/16 Розщеплення за фенотипому гібридів другого покоління

Номер слайду 26

556 насінин 315 32 108 1019 : 3 : 3 : 1 Розщеплення за фенотипому гібридів другого покоління

Номер слайду 27

Розщеплення за кожною ознакою у гібридів другого поколінняжовтих (12/16) : зелених (4/16)423133416140гладеньких (12/16) : зморшкуватих (4/16)3:13:1

Номер слайду 28

ІІІ закон Г. Менделя. Закон незалежного успадкування ознак При ди- і полігібридному схрещуванні розщеплення за кожною ознакою відбувається незалежно від інших

Номер слайду 29

1. Як пояснити виникнення у гібридів другого покоління нових варіантів фенотипів, невластивих батьківським формам? 2. Чим пояснюється незалежність розщеплення кожної пари ознак при дигібридному схрещуванні? Проблемні запитання

Номер слайду 30

Цитологічні основи третього закону Г. Менделя. Закон справедливий лише для ознак, у яких гени, що їх кодують, знаходяться в різних парах хромосом. Ab25%25%25%25%В результаті випадкового розходження хромосом при мейозі в гамету потрапляє тільки одна хромосома та один алельний ген з пари.a. BABAba. Bba

Номер слайду 31

Р♀♂{5940675 A-B579-460 E-94 D1-54222 C63 F5 DA}♀♂F1 F2 Цитологічні основи дигібридного схрещуванняа. AВAbа. Ваb. AВВAAВb. AВAВb. AAb. AВВAа. Вb. Вааb. AВВа. AВbа. AВbа. Ab. ВAAbb. Aаа. Вbа. Aаbbаа. ВВAаbbа. Вbаааbb. Гамети. Aа. Вb. Aа. Вb. AAВВааbb. Гамети. ВAаb

Номер слайду 32

Висновки1. Дигібридне схрещування – це по суті два моногібридних, які ніби накладаються одне на друге. 2. При дигібридному схрещуванні розщеплення за фенотипом відбувається у співвідношенні 9:3:3:1. 3. При дигідридному схрещуванні обидві пари алельних генів успадковуються незалежно одна від одної.4. Закон незалежного успадкування ознак справджується при умові, якщо пари алельних генів розташовані в негомологічних хромосомах.

Номер слайду 33

Практична робота №3 (Б)Мета: навчитись моделювати закономірності дигібридного схрещування, визначати генотип і фенотип нащадків та батьківських форм, прогнозувати прояви ознак у потомстві. “Складання схем дигібридного хрещування”

Номер слайду 34

двібагатотриодна. Далі>>Вірна відповідь. АБВГПід час дигібридного схрещування аналізуються кількість ознак: Тестовий контрольfillcolorfill.typefill.on

Номер слайду 35

aabb. Aa. BBААВВАа. Вb. Далі>>Вірна відповідь. АБВГДигомозиготний за рецесивними алелями організм позначається: Тестовий контрольfillcolorfill.typefill.on

Номер слайду 36

ААВb. AАBBАаbb. Аа. Вb. Далі>>Вірна відповідь. АБВГГомозиготна особина за домінантною алеллю одного гена і гетерозиготна за другим позначається: Тестовий контрольfillcolorfill.typefill.on

Номер слайду 37

чотиритриоднудвіДалі>>Вірна відповідь. АБВГСкільки типів гамет утворює організм з генотипом Аа. Вb: Тестовий контрольfillcolorfill.typefill.on

Номер слайду 38

Аа. ВВААВВАаbb. Аа. Вb. Далі>>Вірна відповідь. АБВГГамети АВ, а. В утворені організмом з генотипом: Тестовий контрольfillcolorfill.typefill.on

Номер слайду 39

9:3:3:11:1:1:13:11:2:1 Далі>>Вірна відповідь. АБВГ При схрещуванні організмів з генотипами Аа. Вb х Аа. Вb, у фенотипі нащадків спостерігається розщеплення: Тестовий контрольfillcolorfill.typefill.on

Номер слайду 40

1. А, В, – домінантні гени;2.а, в, – рецесивні гени;3. Р – батьківські організми, взяті для схрещування (відлат. «Parentes»);4. х – схрещування організмів;5.♂ – особа чоловічої статі;6.♀ - особа жіночої статі;7. F – гібридні покоління (F1 – перше покоління, F2 – друге покоління;8. Р (F1) – батьки, які взяті з числа нащадків першого покоління. Позначення і символи генетики

Номер слайду 41

1. Визначте за умовами задачі (або малюнком) домінантну і рецесивну ознаки.2. Введіть буквені позначення домінантної та рецесивної ознак.3. Запишіть скорочений запис умови за допомогою генетичної символіки.4. Запишіть генотипи особин з рецесивною ознакою або особин з відомим за умовою задачі генотипом. 5. Запишіть передбачувані генотипи для особин, у яких гамети відомі, враховуючи при цьому , що один з генів успадковується від особини з рецесивною ознакою, рецесивна ознака виявляється у гомозиготної особини.6. Запишіть, які гамети утворюють батьківські форми.7. Складіть схему схрещування. Запишіть генотипи гібридів та їхні гамети в решітку Пеннета по горизонталі й вертикалі.8. Запишіть генотипи нащадків у клітинах перетину.9. Визначте співвідношення фенотипів у поколіннях. 10. Дайте відповіді на всі поставлені питання. Алгоритм розв’язування генетичних задач

Номер слайду 42

Задача 1 Ген чорного забарвлення шерсті мишей домінує над геном білого забарвлення, а коротка шерсть – над довгою. Яке потомство за фенотипом слід очікувати від схрещування чорних довгошерстих з білими короткошерстими мишами, якщо вони гетерозиготні за одним з генів? Дано: А – ген чорної шерсті;a – ген білої шерсті;B – ген короткої шерсті;b – ген довгої шерсті. Р♀ Ааbb;Р♂ аа. Вb. Розв'язання: Р ♀ Ааbb х ♂ аа. Вb. F1 ♂ ♀а. Ваb. Аb. Аа. Вbчорні, коротка шерсть. Ааbbчорні, довга шерстьаbаа. Вbбілі, коротка шерстьааbb,білі, довга шерсть. Визначити: F1 – ? (за фенотипом)Відповідь: ¼ чорні, коротка шерсть; ¼ чорні, довга шерсть; ¼ білі, коротка шерсть; ¼ білі, довга шерсть.

Номер слайду 43

Задача 2 Батько хворіє на мігрень (домінантна ознака), а мати здорова. У батька нормальний слух, у матері також, але вона має рецесивний алель глухоти. Яка ймовірність народження дітей з обома хворобами, якщо батько дигетерозиготний? Дано: А – ген мігрені;a – ген відсутності мігрені;B – ген нормального слуху;b – ген глухоти. Р♀ аа. Вb. Р♂ Аa. Вb. Розв'язання: Р ♀ аа. Вb х ♂ Аa. Вb. F1 ♂ ♀ABAba. Baba. BAa. BBмігрень, норм. слух. Aa. Bbмігрень, норм. слухаa. BBвідсутн. мігрені, норм. слухaa. Bbвідсутн. мігрені, норм. слухаb. Aa. Bbмігрень, норм. слух. Aabbмігрень, глухотаaa. Bbвідсутн. мігрені,норм. слухaabbвідсутн. мігрені, глухота. Визначити: F1 А–bb? (%)Відповідь: ймовірність народження дитини з обома хворобами 1/8 (12,5%).

Номер слайду 44

Задача 3 У людини карий колір очей домінує над блакитним, а здатність краще володіти правою рукою – над здатністю володіти лівою. Кароокий лівша одружився з блакитноокою правшею. В них народилась дитина – блакитноока лівша. Визначте генотипи батьків. Дано: А – ген карих очей;a – ген блакитних очей;B – ген володіння правою рукою;b – ген володіння лівою рукою. Р♀ аа. В–;Р♂ А–bb;F1 ааbb. Розв'язання: Генотипи батьків можна визначити за фенотипом і генотипом нащадків. Якщо народилася дитина з рецесивним ознаками, то її генотип ааbb. Це означає, що вона успадкувала один з кожної пари алельних генів від матері, другий – від батька. Звідси, генотип матері аа. Вb, батька Ааbb. Відповідь: генотип матері аа. Вb, генотип батька Ааbb. Визначити:генотипи Р?

Номер слайду 45

Задача 4 У кроликів звичайна шерсть домінує над подовженою – ангорською, стоячі вуха – над капловухістю. Під час схрещування кролиці зі звичайною шерстю та стоячими вухами з ангорським капловухим самцем у потомстві отримано 25% кроликів зі звичайною вовною і стоячими вухами, 25% – звичайною вовною, але капловухих, 25% – з ангорською вовною та стоячими вухами і 25% – капловухих з ангорською вовною. Які генотипи батьківських форм?Дано: А – ген звичайної шерсті;a – ген ангорської шерсті;B – ген стоячих вух;b – ген капловухості. Р ♀ А–В–Р ♂ аabb. F1 A–B– (25%); A–bb (25%); aa. B– (25%); aabb (25%). Розв'язання: Р ♀ Аа. Вb х ♂ аabb. F1 ♂ ♀ab. ABAa. Bbзвич. шерсть, стоячі вуха. Ab. Aabbзвич. шерсть, капловухістьa. Baa. Bbангор. шерсть, стоячі вухаabaabbангор. шерсть, капловухість. Визначити: генотипи Р?Відповідь: генотип кролиці Аа. Bb, генотип кроля aabb. За умовою задачі самець має рецесивні ознаки. Отже, його генотип ааbb. Самка має домінантні ознаки, тому у її генотипі відомий лише один алель із пари A–B– . Визначити генотип самки можна за фенотипом і генотипом нащадків. Спосіб 1. Розщеплення за фенотипом у нащадків 1:1:1:1 (по 25%). Таке розщеплення спостерігається, якщо генотипи батьківських форм Аа. Bb, aabb. Спосіб 2. Якщо нащадок має рецесивні ознаки, його генотип ааbb. Отже, генотип кожного з батьківських форм має рецесивний алель у кожній парі алельних генів.

Номер слайду 46

Закінчити речення1. Дигібридне схрещування – це схрещування батьківських форм, які ……….2. Третій закон спадковості, встановлений Г. Менделем, називається ………...3. При дигібридному схрещуванні розщеплення за кожною ознакою відбувається ………..4. Незалежне успадкування спостерігається, якщо гени містяться в. …………..5. При схрещуванні дигетерозиготних особин, у нащадків спостерігається розщеплення за фенотипом …………

Номер слайду 47

Рефлексія1. Чи сподобалась Вам тема заняття?2. Що корисного для себе Ви дізнались?3. Яка інформація зацікавила Вас найбільше? 4. Як Ви оцінюєте свої набуті знання? Чи достатньо їх, щоб поділитися з іншими?

Номер слайду 48

Домашнє завдання1. Вивчити §35 у підручнику з Біології, 9 клас, автор Соболь В.І. – Нова програма.2. Розв’язати вправи практичної роботи № 3 (Б), §35 у підручнику з Біології, 9 клас, автор Соболь В.І. – Нова програма.

Номер слайду 49

ДЯКУЮ ЗА УВАГУ!

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Юсин Надія Улянівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
До підручника
Біологія 9 клас (Соболь В. І.)
Додано
29 листопада 2022
Переглядів
6598
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку