ІКТ-КОМПЕТЕНТНІСТЬ ЯК ЗАСІБ ПІДВИЩЕННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ ВЧИТЕЛІВ СПЕЦІАЛІЗОВАНИХ ШКІЛ-ІНТЕРНАТІВ

Про матеріал

Сьогодні ми переживаємо час, коли зміни у виробничій і суспільній сферах життя, науково-технічний прогрес і інформаційна революція якісно змінюють соціальне замовлення до змісту освіти і методів навчання в навчальних закладах. Ці зміни створили передумови для оновлення та вдосконалення системи загальної та професійної освіти, спрямовані на формування глибоких і міцних знань, а також творчого підходу до вирішення питань в будь-яких сферах професійної і громадської діяльності.

Завданнями професійної освіти сьогодні стають виховання конкурентоспроможного, компетентного сучасного робітника, фахівця середньої ланки, а також всебічно розвиненої особистості.

Перегляд файлу

ІКТ-КОМПЕТЕНТНІСТЬ ЯК ЗАСІБ ПІДВИЩЕННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ ВЧИТЕЛІВ СПЕЦІАЛІЗОВАНИХ ШКІЛ-ІНТЕРНАТІВ

 

Сьогодні ми переживаємо час, коли зміни у виробничій і суспільній сферах життя, науково-технічний прогрес і інформаційна революція якісно змінюють соціальне замовлення до змісту освіти і методів навчання в навчальних закладах. Ці зміни створили передумови для оновлення та вдосконалення системи загальної та професійної освіти, спрямовані на формування глибоких і міцних знань, а також творчого підходу до вирішення питань в будь-яких сферах професійної і громадської діяльності.

Завданнями професійної освіти сьогодні стають виховання конкурентоспроможного, компетентного сучасного робітника, фахівця середньої ланки, а також всебічно розвиненої особистості.

Сучасні реалії диктують необхідність впровадження ІКТ в навчально-виховний процес, що тягне за собою необхідність формування ІКТ-компетентності вчителів, що є їх професійною характеристикою, складовою педагогічної майстерності. З впровадженням нових ІКТ, сучасний викладач: отримує потужний стимул для власного професійного, творчого розвитку; підвищує якість освіти.

На сьогоднішній день ІКТ володіють великими можливостями по використанню їх в освітньому процесі. ІКТ з усіма своїми ресурсами є одним із суттєвих засобів реалізації цілей і завдань процесу навчання. Зараз вчитель має купу можливостей для використання і застосування різноманітних інформаційних технологій у навчанні дітей. А саме: інформація з мережі Internet, банки даних, навчальні електронні посібники, дидактичний матеріал, довідники і словники, форуми для спілкування, презентації, відео, програми, які автоматизують контроль знань (заліки, тести, опитувальники підготовлені за допомогою Microsoft Office та інших). Завдяки всьому цьому можна актуалізувати зміст навчання, можливий інтенсивний обмін інформацією з партнерами ззовні. З впровадженням нових інформаційно-комунікаційних технологій вчитель отримує потужний стимул для саморозвитку, творчого розвитку та професійного зростання, щоб в подальшому краще навчати, виховувати та розвивати учнів.  Вчитель, який володіє ІКТ та впроваджує їх у навчальний процес, підвищує рівень освіти та підготовки фахівців, які мають реалізуватися в новому, сучасному інформаційному суспільстві при цьому збільшуючи і свою професійну педагогічну майстерність.

Педагогічна майстерність тісно переплітається з поняттям "педагогічне мистецтво". Помилково вважати, що ці терміни перебувають у прямій ієрархічній залежності: педагогічне мистецтво - найвищий етап прояву майстерності. Насправді зв'язок між ними не прямолінійний, а діалектично зумовлений.

Педагогічна майстерність виявляється не в теоретичних знаннях, а в конкретній діяльності. У педагогічній літературі зустрічаються різні тлумачення поняття "педагогічна майстерність". Наведемо лише окремі з них.

"Педагогічна майстерність — це характеристика високого рівня педагогічної діяльності. Критеріями педагогічної майстерності педагога виступають такі ознаки його діяльності: гуманність, науковість, педагогічна доцільність, оптимальний характер, результативність, демократичність, творчість (оригінальність)".

Майстерність — "найвищий рівень педагогічної діяльності, який виявляється в тому, що у відведений час педагог досягає оптимальних результатів".

"Педагогічна майстерність — це досконале, творче виконання вчителем професійних функцій на рівні мистецтва, результатом чого є створення оптимальних соціально-психологічних умов для становлення особистості кожного учня, забезпечення високого рівня інтелектуального розвитку, виховання кращих моральних якостей, духовного збагачення школярів".

Наведені визначення поняття "педагогічна майстерність" не виключають одне одного, а лише доповнюють, розширюють сутність феномена "педагогічна майстерність".

ІКТ в сучасному освітньому просторі виступає як засіб підвищення професійної майстерності. Для ефективного управління діяльністю учнів в галузі використання ІКТ у майбутній професійній діяльності викладача необхідно володіти ІКТ-компетентністю, що є складовою професійної майстерності сучасного вчителя.

«ІКТ-компетентність вчителя», розуміється, «як його готовність і здатність самостійно використовувати сучасні інформаційно-комунікаційні технології в педагогічній діяльності для вирішення широкого кола освітніх завдань і проектувати шляхи підвищення кваліфікації в цій сфері».

 Володіючи ІКТ-компетентністю, вчитель повинен не тільки прагнути до використання ІКТ в своїй роботі, а й моделювати і конструювати інформаційно-освітню діяльність.

Вчителю за своєю спеціалізацією необхідно володіти предметно-поглибленою ІКТ-компетентністю, відповідної усвідомленому методично грамотному використанню ІКТ у викладанні свого предмета. Так як сучасні вимоги виробничої сфери суспільства диктують перехід до інформаційного суспільства, викладачам спеціальних дисциплін необхідно підготувати фахівця, готового увійти в це суспільство. Відповідно до Концепції інформатизації сфери освіти головна мета полягає «в підготовці учнів до повноцінної і ефективної участі в побутовій, суспільній та професійній областях життєдіяльності в умовах інформаційного суспільства».

Під інформаційною культурою ми розуміємо досягнутий рівень організації інформаційних процесів, ступінь задоволеності людей в інформаційному спілкуванні, рівень ефективності створення, збору, зберігання, переробки, передачі, уявлення і використання інформації, що забезпечує цілісне бачення світу, передбачення наслідків прийнятих рішень.

Для того щоб вчителі спеціальних дисциплін мали волю і бажання до впровадження інформаційних і комунікаційних технологій в освітній процес, бажання підвищувати свою інформаційно-комунікаційну культуру виникає необхідність створення в школі-інтернаті «ІКТ-насиченого середовища, тобто освітнього середовища, насиченого апаратними та програмними засобами інформаційно комунікаційних технологій». Можливості цього середовища повинні використовуватися вчителями для розвитку в учнів інформаційної компетентності та інформаційної культури, для власного професійного розвитку. Це важливо, тому що інформаційна компетентність учнів є однією з ключових компетентностей, яка покликана формувати освітню установу.

Наразі в нашій школі ведеться активна робота по формуванню ІКТ-компетентності вчителів. Поступово робота систематизується і виробляється певна система формування ІКТ-компетентності. Для вирішення поставленого завдання використовуються різні форми роботи: робота методичних об'єднань, методичні педагогічні ради, майстер-класи, індивідуальне консультування, проведення інтегрованих занять, співпраця з учнями, використання дистанційної платформи для навчання, розробка методичної документації з застосуванням ІКТ та ін. Хотілося б відзначити, що ефективність освоєння і подальшого використання ІКТ визначається, перш за все, усвідомленням педагогом того факту, що ці технології є засобом розвитку учнів і його власного професійного розвитку. При цьому важливо, що розвиток інформаційної культури вчителя може здійснюватися засобами сучасних технологій особистісно-орієнтованої освіти.  Використання даних технологій дозволяє вчителю як освоювати сучасні стратегії та прийоми організації роботи з освітньою інформацією, так і розвивати власну інформаційну культуру.

Для ефективного використання можливостей інформаційного освітнього середовища педагог повинен відповідати наступним мінімальним вимогам:

 володіти основами роботи на ПК, в тому числі вміти використовувати інформаційно-освітнє середовище;

 володіти мультимедійними інформаційними ресурсами, їх програмним забезпеченням;

 володіти основами роботи в Internet.

Дослідження інформаційного освітнього середовища як засобу навчання дозволяє розкрити абсолютно несподівані сторони нової структури. І головним чином тут необхідно відзначити напівфункціональний характер новоутворення: навчальний, розвивальний, варіативний, комунікативний, діагностичний, загальнокультурний, рефлексивний та ін.

Нинішній розвиток інформаційних технологій дозволяє вчителю використовувати в процесі навчання не тільки друковані видання - книги, журнали, а й - мультимедіа ресурси: аудіо- та відео- диски, електронні підручники та енциклопедії, записані на CD-дисках або зберігаються на освітніх серверах в мережі Internet.

У нових умовах професійна кар'єра будь-якого педагога залежить від того, наскільки він здатний своєчасно в навчальному процесі знаходити і отримувати, сприймати і використовувати нову інформацію. А для цього сучасний педагог повинен розвивати в собі вміння управляти освітнім процесом, аналізувати та оцінювати отриману інформацію. Важливо відзначити можливість безперервної освіти людини протягом усього життя, в рамках якого педагог може при бажанні самостійно збільшувати відсутні професійні, загальнокультурні знання і інші, затребувані життям.

На закінчення хотілося б підкреслити, що активне впровадження ІКТ в освітній процес дозволяє забезпечити перехід до якісно нового рівня педагогічної діяльності, значно збільшуючи її дидактичні, інформаційні, методичні та технологічні можливості, що в цілому сприяє підвищенню якості підготовки фахівців, підвищення професійної майстерності вчителів.

 

ЛІТЕРАТУРА

1. Кулик Е. Ю. Система формування готовності вчителів до конструювання інформаційного освітнього середовища предметного навчання. Дис. канд. пед.наук: - М .: РДБ, 2005

2. Куликова Н.Ю. Формування інформаційної компетентності викладачів спецдисциплін в технікумі // Нові інформаційні технології в університетській освіті: Матеріали XII науково-методичної конференції - Новосибірськ, 2007. С. 15-16

3. Коджаспирова Г.М., Коджаспіров А.Ю. Педагогічний словник: для студ. вищ. і середовищ. пед. навч. закладів. - М .: Видавничий центр «Академія», 2000., с.176

 

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Інкл
Додано
2 квітня 2018
Переглядів
4238
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку