Виступ на педагогічній раді з теми : Вчитель-новатор,інноваційний педагог. Технології формування та складові конкурентоспроможного вчителя.
Виступ на педагогічній раді
Методологічна культура та професійна компетентність педагога як ресурс інноваційного та конкурентоспроможного освітнього закладу.
з теми :
Вчитель-новатор,інноваційний педагог. Технології формування та складові конкурентоспроможного вчителя.
Вчителя хімії, основ здоров’я,
предмету «Захист Вітчизни»
НВК № 3
Ступак Алли В’ячеславівни
За словами Лілії Михайлівни Гриневич,Міністра освіти та науки України :
«Сучасний педагог намагається бути в перших ланках конкурентності, повинен завжди досконало володіти педагогічними, інноваційними новинками, плідно працювати над собою і вміти подавати свої педагогічні досягнення у форматі сучасних конкурентоспроможних вимог.»
Сучасне динамічне життя поставило перед школою завдання – віднайти і запровадити в освітньому процесі методи, адекватні вимогам часу. Відповіддю на цей виклик стали інтерактивні , інформаційно - комунікативні засоби освіти та сучасний висококваліфікований вчитель-новатор,інноваційний педагог, що втілює інноваційні технології в освітній процес з високою результативністю. У творчій майстерні вчителя - практика постійно шліфуються найефективніші методи, форми і прийоми роботи, відточується конкурентоспроможний, самобутній почерк майстра – вчителя, що вміє знаходити неповторні родзинки індивідуальних, авторських уроків.
Для досягнення педагогічної майстерності вчитель повинен володіти неабиякими природними здібностями та бажанням досягнути успіху в своїй професійній діяльності, але і вести постійну активну роботу в цьому напрямку , мати значний досвід учительської практики з правильним використанням її результативності. Головними технологіями формування сучасного конкурентоспроможного вчителя-новатора можна назвати такі :
• технологія саморозвитку , самовдосконалення, самореалізації,
підвищення професійно – фахового та індивідуально –
особистісного рівня впродовж всієї педагогічної діяльності та
всього життя ;
• технологія методичної мобільності і оновленого способу
мислення;
• технологія системного застосування компетентнісних ,
особистісно- зорієнтованих технологій в освітньому процесі ;
• технологія інноваційності та вміння адаптуватися у сучасному
освітньому просторі;
• технологія критичного мислення;
• технологія формування системи цінностей з урахуванням
особистих запитів , норм ситуації та естетичних уподобань
для формування духовно – ціннісних орієнтацій учнів
Конкурентоспроможний фахівець – це особистість, яка є дослідником, творцем нових знань, проектувальником свого життя. Конкурентоспроможний вчитель не вчить, а допомагає учневі вчитися, пізнавати себе і світ, він не виховує, а допомагає учневі шукати себе кращого, не тисне на учня, а створює йому умови для вільного самовизначення, не принижує його, а окрилює. Такий підхід дає можливість створити конкурентоспроможну школу компетентнісного розвитку і самовдосконалення з ідеалом вільної, життєлюбної, талановитої особистості. Від сьогоднішнього вчителя залежить досягнення цих цілей. Від свідомості, активності, від бажання і вміння побудувати свою самостійну роботу, роботу над собою, від креативності і творчості, від особистісної ініціативи вчителя залежить якість його навчання, а в подальшому результати його роботи.
Майбутнє України залежить від багатьох чинників, але найважливішим з них є інтелектуальна могутність, творчий потенціал підростаючого покоління, його бажання засвоювати нові знання, створювати інноваційні технології, творчо мислити і виробляти конструктивні рішення, а отже бути конкурентоспроможним у світовому просторі.
Зараз всім зрозуміло , що в сучасних умовах, що постійно змінюються, найкраще орієнтується, приймає рішення, працює людина творча, гнучка, креативна, здатна до генерування і використання нового (нових ідей, задумів, нових підходів та рішень). Це людина, яка володіє певним переліком якостей, а саме: рішучістю, вмінням не зупинятися на досягнутому, сміливістю мислення, вмінням бачити за межі того, що бачать сучасники і бачили попередники.
« Якщо ви маєте яблуко і я маю яблуко, і ми обміняємося цими яблуками, то у вас і в мене залишиться по одному яблуку. А якщо ви маєте ідею і я маю ідею, і ми обміняємося цими ідеями, то у кожного буде по дві ідеї» (Б. Шоу)
Запрошую вас стати на шлях змін. Разом ми будемо думати над тим, як можна професійно зростати по-новому – ефективно і з насолодою. Ви повернетеся не з двома, як у Бернарда Шоу, а з більшою кількістю ідей.
З метою більшої візуалізації технологій формування конкурентоспроможного педагога пропоную використати веб-технологію «Хмара тегів».
Хмара тегів (хмара слів, або зважений список, представлена (-ий) візуально) — це візуальне подання списку категорій (або тегів, також званих мітками, ярликами, ключовими словами, тощо). Зазвичай використовується для опису ключових слів (тегів) на веб-сайтах, або для представлення неформатованого тексту. Ключові слова найчастіше являють собою окремі слова, і важливість кожного ключового слова позначається розміром шрифту або кольором. Таке уявлення зручно для швидкого сприйняття найвідоміших термінів і для розподілу термінів за популярністю щодо один одного.
Можливості використання хмари слів у навчанні :
- в хмару можна записати тему уроку, яку учні повинні визначити;
- попросити скласти пропозиції щодо визначеної теми, «хмара»
виступає в якості опорного конспекту;
- можна запропонувати дітям прочитати в «хмарі» головне
питання, на яке необхідно знайти відповідь протягом уроку;
- скласти речення або розповідь, використовуючи якомога більше
слів з хмари;
- створити словникову «хмару» на основі невеликих нещодавно
вивчених навчальних текстів, і попросити учнів пригадати, про
що були ці тексти, і в якому саме контексті використовувалися
слова;
- показати «хмару», складену зі слів, узятих із незнайомого тексту,
І попросити здогадатися про його зміст;
- перетворити нудний текст в цікаву головоломку;
- написати зашифровану листівку другові;
- зробити "хмарку" підказок до математичного (фізичного,
географічного, біологічного…)диктантів, кросвордів
- повторити основні поняття теми, що вивчається.
Це тільки деякі варіанти використання "хмар тегів/слів". Кожен вчитель-новатор може додати до свого арсеналу вправ найрізноманітніші ідеї.
Сервіси для роботи з хмарами тегів:
1. Word It Out
Word It Out – безкоштовний англомовний сервіс для створення хмар слів, який є одним з найпростіших і зручних у використанні.
Якщо ваша англійська недосконала, у браузері Google Chrome можна налаштувати автоматичний переклад сторінки, будь-якою зручною для вас мовою.
Ключові переваги Word It Out:
сервіс є безкоштовним та не потребує реєстрації на сайті;
кириличні шрифти не спотворюются при відображенні;
можливість обрати на власний смак 2 кольори, в яких буде показано текст та фон;
наявність функції обирання орієнтації сторінки та співвідношення сторін зображення;
можливість виключати короткі слова із хмари;
наявність кнопки випадкових налаштувань, завдяки якій можна генерувати різні варіанти відображення тексту;
вільний доступ до скачування власноруч створеної хмари чи її поширення за допомогою посилання.
2. Word Cloud Generation
Word Cloud Generation – англомовний сервіс для створення тегових хмар, який має найбільш зручну інтуїтивно зрозумілу навігацію.
Ключові переваги Word Cloud Generation:
інтуїтивно зрозуміла навігація сервісом;
можливість вибору кількості слів, їх величини та кута положення;
можливість зміни шрифтів (однак їх назву треба вводити вручну);
створену власноруч хмару слів можна роздрукувати безкоштовно у растровому та векторному форматах без реєстрації на сайті.
3. Word Art (Tagul)
Word Art – багатофункціональний англомовний сервіс для створення хмар слів. З його допомогою можна створювати яскраві хмари різної форми. Однак недоліком цієї програми є певне спотворення шрифтів при відображенні кирилиці.
WordArt – програма, яка була створена у 2009 році під назвою Tagul та перейменована у 2017 році.
Ключові переваги Word Art:
для створення хмари текст можна або додати вручну, або за вказаним посиланням;
розширені налаштування дозволяють змінювати у відображенні хмари ряд параметрів (основну форму, добирати
комбінацію з 8 кольорів, шрифти, орієнтування слів, колір фону тощо);
можливість відображення певних слів виключно обраним кольором;
безкоштовне скачування зображень у форматі jpg чи png (скачування векторного зображення платне).
4. Wordcloud.pro
Wordcloud.pro – російськомовний слово-генератор, що дозволяє створювати яскраві хмари певних форм (з використанням базових шаблонів чи авторські).Програма має безкоштовну версію з базовими можливості та платну версію pro.
Ключові переваги Wordcloud.pro:
наявність російсько- та англомовного інтерфейсів програми;
легка зрозуміла навігація сайтом;
створення власної хмари слів у 3 кроки;
наявна бібліотека базових шаблонів у 2-3 кольорах.
Використання яскравої графіки у вигляді хмар слів на уроках дозволить зробити акценти на ключових моментах із теми вивчення. Це, у свою чергу, сприяє переосмисленню та систематизації навчального матеріалу. До того ж, використання різних кольорів, шрифтів та форм хмар дозволить учням швидше опанувати новий матеріал завдяки активному залученню зорової пам'яті.