Урок – програма передач у 6 класі.
Студія «Іменник».
Тема.: узагальнення й систематизація знань, умінь і навичок учнів із теми «Іменник».
Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів з теми «Іменник»; розвивати вміння аналізувати мовний матеріал; перевірити рівень навчальних досягнень із даної теми; розвивати творчі здібності школярів; виховувати любов до рідного слова.
Обладнання: мультимедійна дошка та проектор, індивідуальні картки, підручник, мести.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.
Інтерактивні методи: робота в парах, індивідуальна та групова «мозкова атака», робота в групах.
Форма проведення: програма телепередач.
Епіграф: В рідній мові своїй
Мусиш вивчити кожне слівце,
Доглядати його,
Як старий садівник деревце.
Б.Чалий.
Хід уроку
1. Організація класу.
Емоційна підготовка учнів до роботи на уроці.
2. Повідомлення теми й мети уроку.
Учитель:
До речі, давайте згадаємо, що таке АКРОВІРШ?
(Діти дають відповідь)
Отже, увага на екран ( на ньому демонструється акровірш).
Ім’я дарую кожному я слову,
Мені предмети всі й істоти друзі є,
Ех, не хвалюсь, повірте, але я всьому основа,
Ну прошу вас, погляньте – в кожному я тексті є.
НИні з вами, любі школярі, бажаю затоваришувати,
Коли я поряд, будете ви все-все знати
і правильно усі предмети називати.
Учитель: - Так. Це іменник. Сьогодні на уроці ми повторимо й підсумуємо матеріал про цю частину мови. Отже, запишіть у зошити тему уроку: « Узагальнення знань із теми «Іменник».
3. Мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителя.
Я хочу представити вам гостей, які завітали сьогодні до нас на урок. Знайомтеся: пані Морфологія та її улюбленець Іменник. Надамо їм слово.
Морфологія.
Чи ви задумувались відкіль оті
У нашій мові зливки золоті?
Як намистинки, диво калинові –
Частини мови.
Який олівець, поет, який письменник
Уперше слово вигадав – іменник?
Іменник.
Я іменник. Я взяв собі на плечі
Велике діло – визначати речі:
Ім’я, найменування і наймення.
Робота. Біль. І радість, І натхнення,
Слова ці – назви наче звичні,
Полюбиш їх – красиві, поетичні!
«Ура! – гукнеш ти друзям неодмінно, -
Сьогодні з мови я дістав відмінно».
Учитель. Я теж бажаю вам отримати сьогодні лише бали високого рівня, адже наш урок незвичайний. Це урок – програма передач. Зверніть увагу на заставку, яка вас чекає.
4. Узагальнення і систематизація вивченого.
Учитель. До сьогоднішнього уроку ви повинні були підготувати цікаві факти про частину мови, яку вивчили, тобто про іменник. Прошу, ваші повідомлення. Отже, перша телепередача «Факти. Іменник».
Факти. Іменник.
1 учень. Назву іменник почали вживати з 1873 року. Її першим використав Партицький. Правопис 1926 року іменник називав речівником.
2 учень. Випередити іменник у кількості слів неспроможна жодна частина мови.. У 11-томному «Словнику української мови» нараховується близько 135 тисяч слів. Серед них іменників майже половина. Порівняно з іменниками дієслів удвічі менше.
3 учень. А в мене повідомлення про рід іменників. Терміни «чоловічий», «жіночий», «середній» рід дісталися нам у спадок ще з часів 5-го ст.. до н. е. Філософ Протагор запропонував поділити всі імена на 3 роди: чоловічий, жіночий та речовий. Пізніше Арістотель запропонував замінити останній на «середній» рід.
4 учень. Граматична дисциплінованість виявляється у семи відмінках іменників. Учені нараховують різну кількість відмінків у сучасних мовах світу. Учений Колесов вважає, що їх близько 30. А датський лінгвіст визначив, що теоретично у мові могло б бути 216 різних відмінків.
Учитель. Дякуємо нашим журналістам. А зараз продовжуючи тему, звернемося до роботи в парах і проведемо «Актуальне інтерв’ю».
Отже, наступна телепередача «Актуальне інтерв’ю». Слово «інтерв’ю» пішло з англійської й означає «бесіда», тобто проводиться бесіда з актуальної теми. Зараз ви, працюючи в пара, будете задавати один одному питання з теми «Іменник».
«Актуальне інтерв’ю» (робота в парах)
1 пара. 1 уч. Які морфологічні ознаки має іменник?
2 пара. 2 уч. Яким членом речення може бути іменник?
3 пара 1 уч. Скільки родів мають іменники і які? До якого роду відносяться іменники – назви професій, посад, як-от: директор, космонавт, професор, математик, інспектор?
2 уч. Скільки чисел має іменник? У яких іменниках не можна визначити роду? Чому?( у множинних).
4 пара. 1 уч. На скільки відмін поділяються іменники? Назви поділ іменників за відмінками
2 уч. Які іменники не входять до жодної відміни? Чому?
5 пара 1 уч. Іменники яких відмін поділяються на групи? Як саме?
Учитель. А зараз настав час «Ключового моменту» Вам необхідно буде виконати вправи. Для цього поділимося на дві групи.
«Ключовий момент» (робота в групах)
І група Згрупуйте іменники за відмінами. Совеня, цікавість, лисеня, кінь, рак, душа, указка, оленя, експресивність, абрикос, шипшина, син, аґрус, іскра, ведмежа, орля.
Ключ:із перших літер прочитаєте вислів: «Душі краса – це слово.»
ІІ група. Згрупуйте іменники ІІІ відміни, поставивши їх в О.в. одн.:
Зніяковілість, емаль, шерсть, подорож, кров, смерть, ожеледь, жовч, верф, вживаність, снасть, об, радість, гниль, старість, далеч, матір.
Ключ: у кожному слові підкресліть від початку букву. З цих букв прочитаєте закінчення вислову Сухомлинського: «Треба тонко відчувати три речі:..»(можна,не можна,треба)
«Служба розшуку»
Учитель. Увага! А зараз «служба розшуку». Загубилися слова, вам необхідно знайти їм родину, тобто рід.( Кожен отримує картку зі словом. На прохання Іменника, підіймаються з карткою в руці ті учні, у кого слово, чоловічого роду, а морфологія збирає іменники жіночого роду).
Пропоновані слова (написані на картках): Дніпро, тюль, цеце, тунель, біль, рояль, емаль, колібрі, шампунь, путь, гуаш, собака, юрист, дріб, ртуть, рояль, ступінь,нежить,туш,полин,рукопис,насип, Сибір.
Учитель Продовжуючи роботу «Служби розшуку» зараз ви виконаєте завдання на картках, де будете знаходити «зайві» слова.
Картка №1. Знайди зайве слово (не того роду):непосида, бідолаха, слюсар, лівша, листоноша.
Картка №2. Знайди зайве слово серед іменників, що вживаються лише у множині: веселощі, Карпати, ріки, окуляри, ворота.
Картка №3. Знайдіть зайве слово іменників, що вживаються лише в однині: вітер, бензин, хутір, море, журнал.
Учитель Добре впоралися із цим завданням. А тепер час трошки відпочити і розважитися. Настав час «Cміхопанорами».
Сміхопанорама
Учитель. Дякуємо нашим гумористам і переходимо до наступної усіма улюбленої телепередачі «У світі тварин».
У світі тварин.
Учитель. Зараз ми з вами завітаємо до веселого зоопарку і познайомимося із тваринами, які у ньому мешкають. Але нам доведеться трошки попрацювати. А саме наше завдання полягає у тому, щоб узгодити прикметники із незмінюваними іменниками у роді, і таким чином ми дізнаємося про мешканців зоопарку якомога більше.
Тож починаємо.
Дрібно гривкою трясе,
Це ж мал…. кумедн… поні,
Що діток любить над усе.
То мов сміється, а то мов плаче,
Цукерки любить і смачн… безе
Швидк… грайлив… шимпанзе.
Окраса зоопарку,
Та має він одну проблему:
Йому у нас не жарко,
Завжди цей бідолаха мерзне
У клітці цього парку.
Ми «Мерседеса» білого йому наймемо
Й у тепл…, сонячн…, Тбілісі відвеземо.
4. Розпустив шикарне пір’я
білохвост… какаду,
Прикрашає він довкілля,
Папуги кращого я не знайду.
5. Рожев… шикарн… красив… фламінго,
Він гість із далеких країв,
Завжди мав він вигляд лише на відмінно,
Бо зранку овсянку лиш їв.
6. Чудернацьк… кенгуру
Дуже любить дітвору,
В сумку їх свою саджає
І у столичн… метро катає
7. Це хто в такім дрібнім калібрі?
А це ж наш крихітн… колібрі.
Найменша птаха на Землі,
Потіха й радість дітворі.
Ну, звісно, муха то цеце.
Вона, кусюча, все літає, кого ужалити шукає,
Жіночий рід ця муха має.
Учитель. Сподіваюся, подорож вам сподобалася. А зараз час переходити до «Контрольного пакету», завданням якого є виконання тесту.
Контрольний пакет
Тест.
1. У якому рядку всі слова іменники?
а) залізо, віск, восковий;
б) рух, бігати, радість;
в) звертання, сміливість, читання.
2. Позначте рядок, у якому всі іменники в О.в. пишуться однаково:
а) тін…ю, подорож…ю, любов…ю;
б) маз…ю, жовч…ю, сіл…ю;
в) віс…ю, зустріч…ю, повін…ю.
3. Позначте рядок, у якому всі іменники незмінювані:
а) село, меню, пюре;
б) море, поні, метро;
в) кіно, шосе, таксі.
4. У якому рядку всі іменники чоловічого роду?
а) суддя, надія, гілля;
б) біль, тюль, дріб;
в) край, круча, Сибір.
5. Знайди рядок із іменниками спільного роду.
а) волошка, сусіда, малина;
б) базіка, роззява, сирота;
в) вила, жнива, листоноша.
6. Яким членом речення є слово ЛІКАР? Мій батько – лікар.
а) підметом;
б) присудком;
в) додатком.
5. Підсумок уроку.
Рейтингова панорама
Учитель. Ось і добігає кінця урок. Сьогодні всі гарно попрацювали у нашій телестудії. Наші гості – Іменник і Пані Морфологія хотіли б подякувати вам.
Іменник. Ось і уроку кінець,
Хто працював, той молодець!
Морфологія. Так, урок наш скінчився,
Кожен, мабуть, дуже втомився,
Бо ж працював сумлінно,
Щоб отримать за тему «відмінно».
Виставлення оцінок.
6.Домашнє завдання. Учитель. Остання наша передача «Домашня школа». Запишіть, будь ласка, у щоденник.
Домашня школа.
Скласти вправу із ключем або створити кросворд на тему «Іменник».
1