Узагальнення й систематизація знань,умінь і навичок про числівник як частину мови.

Про матеріал
Урок-подорож, визволення Числівника з полону. Розробка містить усі додатки (зображення,QR коди, картки).
Перегляд файлу

Тема: Узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок про числівник як частину мови. Підготовка до контрольної роботи

Мета: узагальнити і систематизувати вивчене про числівник; формувати вміння використовувати набуті знання в нестандартних навчальних ситуаціях; виховувати культуру усного та писемного мовлення, високі патріотичні почуття.

Тип уроку: узагальнення й систематизації знань.

Обладнання: лист, дидактичний матеріал, підручник.

Хід уроку:

І. Організаційний момент.

Закінчилася перерва,

Продзвенів чаклун-дзвінок,

А тепер усі швиденько

Налаштуймось на урок.

Раз, два, три – нумо разом почали!

ІІ. Ммотивація навчальної діяльності.

Лінгвістична загадка

Чимало можу я зробити – весь час або рахую, або порядок бережу, або просто кількість називаю. Часто я ставлю собі питання: «Скільки я маю? Котра ж це година?» (Це числівник)

ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку

-Тема нашого уроку: Узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок про числівник як частину мови. Які очікування у вас від сьогоднішнього уроку? Чим ми будемо займаьтсь?

(Сьогодні на уроці ми будемо систематизувати знання про числівник як частину мови, закріплювати вміння утворювати різні групи і підтипи числівника, попрацюємо над визначенням синтаксичної ролі числівника.)

Ми вирушимо з вами у довготривалу подорож, яка має багато перешкод. Ой, діти, хтось стукає в наші двері. Хто б це міг бути?

(Один з учнів стукає у двері й приносить листа з проханням про звільнення Числівника з полону, куди його забрали пірати.)

- Дуже сподіваюся, що ми визволимо Числівник з полону, а для цього нам необхідно буде вирушити в подорож. Бажаю успіху!

ІV. Систематизація знань, умінь та навичок з теми «Числівник». Виконання завдань

 

Подорож

-Тож, якщо наш «Числівник» захопили пірати, то подорожувати ми будемо чим?(морем) А який вид транспорту нам потрібен?(корабель) Молодці! Щоб отримати корабель нам потрібно пройти перше випробування.

І зупинка. «Теоретична атака»

Для цієї зупинки нам потрібен м’яч. Станьте,будь ласка, в коло. Я задаватиму вам запитання, а відповідати на них буде той, кому я кину м’яча.

1. Яка частина мови називається числівником?

2. На які групи поділяються числівники?

3.Яка група числівників має розряди?

4.Назвіть морфологічні ознаки числівників.

5.Як розподілились числівники за будовою?

6.Яка синтаксична роль числівника?

7. Які відмінкові закінчення мають числівник 40,90,100? 

- Молодці! Першу перешкоду на шляху до визволення «Числівника» ми подолали, ми отримали корабель. Поверніться, будь ласка, на свої місця.

Погляньте, що це? На нашому шляху знову перепона! Здається, ми потрапили в шторм! Щоб знайти вихід і врятуватися нам потрібно виконати наступне завдання.

ІІ зупинка. «Пізнавальна»

Завдання: Вам необхідно записати цей текст (кожна група записує по абзацу), узгодити написання числівників з іменниками та визначити відмінок кожного числівника.

Білий лелека

Лелека білий прилітає на місце гніздування досить рано – починаючи з 14-15 (березень) і до 30-31 (квітень). Живляться лелеки жабами, мишами, ховрахами, комахами. Протягом дня птахи приносять їжу одно/місячним д..тинчатам 9 (раз).

З відкладених навесні 2-7 (найчастіше 4) білих яєць через місяць вилуплюються бе..порадні пташ..нята. Вони швидко ростуть. Коли починають літати, то з батьками шукають їжу на луках і полях.

У лелеки білого 112 (родич). Найближчий родич лелек – кито/голов, або королівська чапля. Це досить в..ликий птах – до 90 (сантиметр) заввишки. Королівська чапля – рідкіс..ний птах (За Л.Смогоржевським).

 

  • Це було неперевершено! Ви з легкістю впорались з цим завданням!

О ні! Ви тільки но погляньте, хто це? Так,це медуза Горгона… Що їй від нас потрібно?! Я знаю що нам потрібно робити! Якщо ми з вами виконаємо наступне завдання,то вона залишить нас у спокої. Тож поспішаймо!

ІІІ зупинка. «1,2,3,4,5 – чи зумію я вгадати?»

Завдання: на картці записані відомі прислів’я і приказки, необхідно доповнити їх числівниками з довідки, визначити рід, число( де це можливо), відмінок, розряд, будову.

1.Стоїть пані, чепуриться, бо вдягла сорочок (триста).-чис., кількіс., цілий,р.в.,складний.

2.( сімсот) соколят на одній подушці сплять.- чис., кількіс.,цілий, н.в., складний.

3. Кінь на (чотирьох) і то спотикається.-чис., кільк.,цілий,м.в,простий.

4. За (двома) не гонись, бо й (одного)   не піймаєш.-числ.,кільк,збірний. ор.в.

5.Надувся, як  (півтора) нещастя. –чис.,кільк.,дробов,с.р,мн,н.в.,простий.

Довідка: півтора,1,2,700,300,4.

-Чудово! Ми подолали її,але мені здається,що це не кінець… Погляньте,що то попереду? Айсберг? Тут нас зможуть врятувати тільки капітани. Тож запрошую капітанів.

ІV зупинка. «Кмітливі капітани»

Завдання: «Числівникова розсипанка»  капітану треба записати на дошці числа словами, поставивши їх у вказаних відмінкових формах.(за допомогою кубика)

-Я вважаю,що наші капітани показали себе з найкращого боку. 

До визволення числівника залишилось зовсім трошки. Подивіться,до нас наближається гігантський восьминіг, він може затягнути нас під воду. А допоможуть нам чарівні годинники.

V зупинка. «Котра година?»

Завдання: Укажіть котра година на вашому годиннику.

 

  • Ви,певно, трошки втомились? Тож пропоную вам розім’яти свої м’язи.

Фізкультхвилинка

-Зараз я зачитаю вам слова, якщо це числівник, піднімайте руки вгору, якщо прикметник –  розводьте  в сторони,  якщо  іменник - присідайте.

  • Стотисячний, семирічний ,  п’ятиденка ,  дев’ятиповерховий , двадцятип’ятимільйонний ,столітній , сотий , дев’ятирічка ,  дванадцятибальний  , одиниця,  одинадцять .
  • Здається, нас почув Бог Посейдон. Нам треба рушати далі, а для цього виконаємо наступне завдання.

VІ зупинка. «Фразеологічна»

-Чи пам’ятаєте ви, що називається фразеологізмом?

Завдання:  Які магічні  числа ви знаєте? У чому магічність числа 7? Погляньте на ці зображення, які фразеологізми тут сховані?

На 7 небі.

7 пудів солі з’їсти.

7 пятниць на тиждень .

 Творча  робота  

Подані  фразеологізми  уведіть  у  речення, записавши   цифри  прописом.

  • Ви довели, що знаєте фразеологізми. Молодці! Здається, морська чаклунка приготувала для нас пастку…Але ми зможемо її перемогти. Переходимо до наступного завдання.

VІІ зупинка. «Розгадайте ребуси»

Щоб виконати це завдання вам треба скористатись мобільними телефонами. В нашому класі сховані QR-коди,які вам необхідно знайти і розгадати ребуси. Кожній групі притаманний певний колір.

 

100 лиця 3 буна ві 3 ла

7 я  100 ляр 3 < ник

мі 100 ві 3 на с 3 бав

о 3 мав пі 2 л ви 3

жор 100 кий г 1 а

 

  • Нарешті ми наздогнали піратський корабель. Залишилась вирішальна битва. Зараз все залежить тільки від нас. Останнє завдання.

VІІІ зупинка. «Сигнальна»

Візьміть у руки сигнальні картки. Я називатиму вам числівник. Ваша задача така:Якщо ви вважаєте, що я називаю простий числівник, то ви піднімаєте жовту картку, якщо складний – синю., а якщо складений – помаранчеву.

Сімсот, вісімдесят два, сто тридцять шість, триста, четверо, дві цілих і три десятих, чотириста вісімдесят, мільйон, одна друга, двісті,

сто один, двадцятий, сто двадцять другий, три тисячі, сімнадцятий.

- Молодці!!! Числівник відправив нам повідомлення. Скоріш, розкодуйте його!

V. Підсумок уроку

- Запрошую усіх встати в коло.

Оцінювання команд і капітанів.

VІІ. Домашнє завдання

1.Повторити правила в підручнику.

2.Написати твір про ваші успіхи на сьогоднішньому уроці.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

Білий лелека

Лелека білий прилітає на місце гніздування досить рано – починаючи з 14-15 (березень) і до 30-31 (квітень). Живляться лелеки жабами, мишами, ховрахами, комахами. Протягом дня птахи приносять їжу одно/місячним д..тинчатам 9 (раз).

З відкладених навесні 2-7 (найчастіше 4) білих яєць через місяць вилуплюються бе..порадні пташ..нята. Вони швидко ростуть. Коли починають літати, то з батьками шукають їжу на луках і полях.

У лелеки білого 112 (родич). Найближчий родич лелек – кито/голов, або королівська чапля. Це досить в..ликий птах – до 90 (сантиметр) заввишки. Королівська чапля – рідкіс..ний птах (За Л.Смогоржевським).

 

Білий лелека

Лелека білий прилітає на місце гніздування досить рано – починаючи з 14-15 (березень) і до 30-31 (квітень). Живляться лелеки жабами, мишами, ховрахами, комахами. Протягом дня птахи приносять їжу одно/місячним д..тинчатам 9 (раз).

З відкладених навесні 2-7 (найчастіше 4) білих яєць через місяць вилуплюються бе..порадні пташ..нята. Вони швидко ростуть. Коли починають літати, то з батьками шукають їжу на луках і полях.

У лелеки білого 112 (родич). Найближчий родич лелек – кито/голов, або королівська чапля. Це досить в..ликий птах – до 90 (сантиметр) заввишки. Королівська чапля – рідкіс..ний птах (За Л.Смогоржевським).

 

Білий лелека

Лелека білий прилітає на місце гніздування досить рано – починаючи з 14-15 (березень) і до 30-31 (квітень). Живляться лелеки жабами, мишами, ховрахами, комахами. Протягом дня птахи приносять їжу одно/місячним д..тинчатам 9 (раз).

З відкладених навесні 2-7 (найчастіше 4) білих яєць через місяць вилуплюються бе..порадні пташ..нята. Вони швидко ростуть. Коли починають літати, то з батьками шукають їжу на луках і полях.

У лелеки білого 112 (родич). Найближчий родич лелек – кито/голов, або королівська чапля. Це досить в..ликий птах – до 90 (сантиметр) заввишки. Королівська чапля – рідкіс..ний птах (За Л.Смогоржевським).

 

 

 

 

Додаток 2

ІІІ зупинка. «1,2,3,4,5 – чи зумію я вгадати?»

Завдання: на картці записані відомі прислів’я і приказки, необхідно доповнити їх числівниками з довідки, визначити рід, число( де це можливо), відмінок, розряд, будову.

1.Стоїть пані, чепуриться, бо вдягла сорочок  (   ).

2.(   )соколят на одній подушці сплять.

3. Кінь на (…) і то спотикається.

4. За (…) не гонись, бо й (…)   не піймаєш.

5.Надувся, як  (…..) нещастя.

Довідка: півтора,1,2,700,300,4.

ІІІ зупинка. «1,2,3,4,5 – чи зумію я вгадати?»

Завдання: на картці записані відомі прислів’я і приказки, необхідно доповнити їх числівниками з довідки, визначити рід, число( де це можливо), відмінок, розряд, будову.

1.Стоїть пані, чепуриться, бо вдягла сорочок  (   ).

2.(   )соколят на одній подушці сплять.

3. Кінь на (…) і то спотикається.

4. За (…) не гонись, бо й (…)   не піймаєш.

5.Надувся, як  (…..) нещастя.

Довідка: півтора,1,2,700,300,4.

 

ІІІ зупинка. «1,2,3,4,5 – чи зумію я вгадати?»

Завдання: на картці записані відомі прислів’я і приказки, необхідно доповнити їх числівниками з довідки, визначити рід, число( де це можливо), відмінок, розряд, будову.

1.Стоїть пані, чепуриться, бо вдягла сорочок  (   ).

2.(   )соколят на одній подушці сплять.

3. Кінь на (…) і то спотикається.

4. За (…) не гонись, бо й (…)   не піймаєш.

5.Надувся, як  (…..) нещастя.

Довідка: півтора,1,2,700,300,4.

 

ІІІ зупинка. «1,2,3,4,5 – чи зумію я вгадати?»

Завдання: на картці записані відомі прислів’я і приказки, необхідно доповнити їх числівниками з довідки, визначити рід, число( де це можливо), відмінок, розряд, будову.

1.Стоїть пані, чепуриться, бо вдягла сорочок  (   ).

2.(   )соколят на одній подушці сплять.

3. Кінь на (…) і то спотикається.

4. За (…) не гонись, бо й (…)   не піймаєш.

5.Надувся, як  (…..) нещастя.

Довідка: півтора,1,2,700,300,4.

 

 

 

 

 

 

Додаток 3(числівники для капітанів)

135  244  368

 98    67    49

 23    15    36

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 4(зображення для подорожі)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

QR коди

C:\Users\Ира\Downloads\qrcode (1).pngC:\Users\Ира\Downloads\qrcode (2).pngC:\Users\Ира\Downloads\qrcode (3).pngC:\Users\Ира\Downloads\qrcode (4).pngC:\Users\Ира\Downloads\qrcode (5).pngC:\Users\Ира\Downloads\qrcode (6).pngC:\Users\Ира\Downloads\qrcode (7).pngC:\Users\Ира\Downloads\qrcode (8).pngC:\Users\Ира\Downloads\qrcode (9).pngC:\Users\Ира\Downloads\qrcode (10).pngC:\Users\Ира\Downloads\qrcode (11).pngC:\Users\Ира\Downloads\qrcode.png

docx
Додано
7 травня 2019
Переглядів
803
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку