Мандрівка в казкове місто Прикметника. Узагальнення та систематизація знань із теми «Прикметник»

Про матеріал
Розробка уроку призначена для узагальнення та систематизації знань з теми з викоританням ІКТ. Матеріал дібраний згідно з віковими категоріями учнів.
Перегляд файлу

 

 

Просянська ЗОШ І-ІІІ ступенів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учитель української мови і літератури

Ковальова Л. В.

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема:     Мандрівка в казкове місто Прикметника. Узагальнення та систематизація знань із теми «Прикметник»

 

Мета:  повторити, систематизувати та поглибити знання учнів з теми

                   "Прикметник як частину мови";

                    сприяти розвитку логічного мислення, формувати вміння розпізнавати прикметники у мовленні,  визначати рід, число та відмінки прикметників, зясовувати їх синтаксичну роль;

               розвивати комунікативні уміння; увагу, навички,     

               спостережливість, офографічну грамотність;

           удосконалювати навички роботи в групі, в парі; 

               виховувати шанобливе ставлення  до рідної мови, повагу один до  

                   одного.

 

Тип уроку:  узагальнення та систематизації знань з теми з викоританням ІКТ.

 

Форма проведення: урок - подорож

 

Обладнання: золоті правила поведінки та спілкування учнів, сигнальні картки, роздавальний матеріал,  презентація, підручник, проектор.

 

Методи, прийоми, форми роботи: групова, індивідуальна, фронтальна робота; «незакінчене речення», «мікрофон»

 

Елементи особистісно-орієнтованого навчання: цілевизначення «мої очікування», рефлексія, само-, взаємооцінювання, бліц-опитування, інтелектуальнв розминка, рольова гра.

 

 

 

 

                                              Зміст і структура уроку

 

І. Етап орієнтації , стимулювання та психологічного налаштуваня  на урок

1. Організаційний момент

Продзвенів у нас дзвінок,

Починається урок.

Встаньте, діти, всі рівненько,

Посміхніться всі гарненько,

Посміхніться до гостей,

Привітайтесь: «Добрий день!»

-Діти, скажіть, будь ласка, чи вам подобається чути приємні слова на свою адресу?

-Так, подобаєтся.

- Гарні є в житті моменти. Це, наприклад, компліменти. Зробити комплімент - це значить сказати щось приємне, висловити свою симпатію.    Для того, щоб налаштуватися на роботу, давайте наш урок розпочнемо саме з компліментів.

-Ви у мене всі працьовиті, уважні, кмітливі,  розумні. 

-Слово хлопцям. Скажіть комплімент нашим дівчатам. Наші дівчата…

(щирі, чесні, привітні, цікаві, охайні, відкриті, люб’язні, щедрі, загадкові, ввічливі)

-А тепер слово дівчатам… Наші хлопці…

(серйозні, сміливі, бадьорі, товариські, чемні, спокійні, рішучі, енергійні).

-А скажіть,на які запитання відповідають ваші компліменти? Яка це частина мови?

- Добре, молодці. Тому…

Сьогодні у нас незвичайний урок.

Сьогодні ми зробимо ще один крок

В країну прекрасну, країну чудову,

Що нас так чекає й збагачує мову.

ІІ. Актуалізація

Бесіда.

Яка ж це країна? (Морфологія)

За  дрімучими  лісами,

Де  завжди  цвіте  весна,

Є  країна  чарівн

Хто  до  неї  потрапляє ,

Той  усе  на  світі  знає .

Не  брестиме  навмання,

Бо  дає  вона  знання .

Та  країна , як  ведеться,

Морфологією   зветься,

А  потрапить  той  туди,

Хто  уроки  вчить  завжди.

У якому з міст цієї країни ми вже побували, кого з мешканців добре знаємо? (Іменник)

-Так, ми спілкувалися з талановитим художником Прикметником, але в палаці де він мешкає, ще не були і сьогодні ми вирушаєио до нього в гості, у нас з ним остання зустріч.

- А що там за шум у класі? Хто ви такі? Чому сперечаєтеся?

Рольова гра.

( Виходять учні, що грають роль Іменника і Прикметника ).

Іменник: -Я ще раз говорю: «Я головний в нашій країні Морфології!»

Прикметник: - Ну як ти не розумієш…

Учитель: - Не сваріться! Що у вас трапилосялося? Хто ви такі?

Прикметник: - Я – Прикметник.

Іменник: - А я – Іменник. І   говорю, що я – головний у нашій країні, а він не погоджується!

Прикметник: - Чому ти так вирішив?

Іменник (до учнів): - А скажіть-бо, хто приносить найбільше користі нашій матері Мові? Безумовно, я! Діти, ви ж учили, що без мене ніхто не мав би імені. Я даю назви всім предметам, особам, істотам, подіям.

(До Прикметника): - А ти хто такий???

Прикметник:

Я веселий і звабливий,

Гарний, милий і красивий,

Несказанний, незрівнянний;

Маю ступінь порівняння.

Я відносний чи присвійний,

А чи якісний незмінно.

Відповім я залюбки

На питаннячко – який?

Маю ознаку предмета,

Називаюсь я …

Учні: Прикметник.

Прикметник: - Ось бачиш, навіть учні мене знають. І ти, Іменнику, маєш знати, що я в нашій країні маю такі ж права, як і ти. І без моєї прикмети ти не був би такий гарний і зрозумілий. Я прикрашаю  осіб і   предмети!

Іменник: - Ну для чого ти мені здався? Я і без тебе добре впораюся в мові!

Прикметник: - Перевіримо?

Іменник: - Ану!

Прикметник: - Відгадай загадку:

                         Хустина, клубок;

                         По хустині катається, людям усміхається.

Іменник: - Хм… Не зрозумію ніяк… Діти, може ви знаєте?

Учні: -Ні.

Прикметник: - А якщо я прикрашу цю загадку собою:

         Голуба хустина, жовтий клубок;

         По хустині катається, людям усміхається

Іменник: - То тепер зрозуміло: голуба хустина – небо, жовтий клубок – сонце…

Прикметник: - Ну то як? Можеш обійтись без мене?

Іменник: - Певно, що ні… Будемо дружити і прикрашати мову разом!

Учитель: - Добре, що ви знайшли спільну мову, займайте свої місця, будьте гостями на нашому уроці.

«Мікрофон» (бесіда з учнями)

-        Чому Іменник не зміг відгадати перший варіант загадки? (бо не зрозуміло про що йде мова)

-        Які слова допомогли і йому, і вам у другому варіанті? (голуба, жовтий)

-        До якої частини мови належать ці слова? (прикметники)

-        Чи можемо ми обійтися у мовленні без прикметників? Чому? (не можем обо прикметники прикрашають нашу мову, роблять її барвистою, яскравою)

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

-Пригадайте ще раз, слова якої частини мови ми використовували в компліментах? (прикметник)

-Сьогодні на уроці ми повторимо й закріпимо знання про цю састину мови. Запишіть у зошитах дату «5 березня», «Класна робота» і тему уроку «Мандрівка в казкове місто Прикметника».

Вправа «Очікування»

- А щоб урок був успішним, треба визначити, чого ж ви очікуєте від роботи на уроці.

- Продовжіть речення:

Від цього уроку я очікую:

Знати:

- визначення прикметника; групи прикметників за значенням;                                                                                                                     

- ступені порівняння прикметників;

 - правила написання прикметників;

- прикметники м’якої і твердої групи

Уміти:

- знаходити прикметники; правильно їх писати; використовувати у мовленні.

- Я бажаю вам отримати сьогодні лише бали достатнього і високого рівня і запрошую вас у мандри і отримати бали лише достатньго і високого рівня.

Щоб отримати бажаний результат давайте пригадаємо правила роботи на уроці:

 • Ми поважаємо права власні й інших.

 • Ми не сміємося над чужими помилками,

 • Ми маємо право на помилку, бо вчимося.

 • Ми ділимося напрацьованими матеріалами та думками.

 • Ми завжди допомагаємо один одному.

 • Ми слухаємо, що нам хочуть сказати інші, якщо треба, запитуємо.

 • Ми цінуємо здобутки інших.

 Ми намагаємося виконати роботу якнайкраще.

IV. Формування умінь і навичок.

Ось і перша зупинка – «Інтелектуальна», на якій ми з вами перевіримо, які знання ви вже маєте про прикметник.

Стук у двері. Вбігає кореспондент.

-Наш кореспондент Скрипник Даша задасть вам запитання, які вона підготувала. За кожну правильну відповідь зараховуйте собі 1 бал.

Актуальне інтервю.

1. Прикметник належить до самостійних чи службових частин мови? (Самостійних)

2. Прикметник називає ознаку предмета чи означає предмет? (Ознаку предмета)

3. Назвіть питання, на які відповідає прикметник. (Який? Чий?)

4. Як змінюються прикметники? (За родами, числами, відмінками)

5. Від якої частини мови залежить прикметник? (Від іменника)

6. Рід прикметника можна визначити в однині чи в множині? (В однині)

7. Назвіть розряди прикметників. (Якісні, відносні, присвійні)

8. Який розряд прикметника має ступені порівняння? (Якісні)

9. За допомогою яких суфіксів твориться проста форма вищого ступеня порівняння? (Ш, іш)

10. За допомогою яких слів творяться складена форма найвищого ступеня порівняння? (Найбільш, найменш)

11. Які прикметники відповідають на питання чий? (Присвійні)

12. Яку синтаксичну роль виконує прикметник у реченні? (Означення, присудок).

(Кореспондент перевіряє правильність виконання учнями завдань)

Наступна зупинка «Орфографічна»

-Мені тільки що повідомили, що в місті Прикметника трапилася неприємність, переплуталися всі прикметники і присвійні, і якісні, і відносні. Давайте допоможемо жителям. Обєднайтеся у групи. Зараз на картках ви бачите слова. Розділіть їх у три колонки на якісні, відносні та присвійні.

1. «Чаша знань» (розд.картки)

-Пригадайте, які пркметники називаються якісними, відносними, присвійними. (Якісні виражають ознаку в більшій чи меншій мірі – веселий, добрий; відносні – виражають відношення до інших предметів– кришталевий, дощовий; присвійні – позначають приналежність особі чи тварині і відповідають на питання Чий? – Андріїв, сестрин.

Якісні                                  Відносні                                Присвійні

 

залізне слово                     залізний дріт                          мамин плащ

 

великий рюкзак                вовняний шарф                       орлині кігті

 

щире здивування              робочий одяг                          братова статуетка

 

лисяча хитрість                 хвойний ліс                             бабусина хустка

 

2. Диктант для шпигуна

Клас поділений на команди. Тексти диктантів прикріплюють до стін. Кожний із членів команди по черзі стає шпигуном. Підходить до тексту, читає, запам’ятовує, повертається до команди, диктує. Переможе та команда, яка швидко і грамотно запише всі слова.

Золоточубий, зів’ялі, світло-коричневі, жовтогарячий, ясночолий, дивовижне, сонцесяйне, оранжево-жовті, пишноголовий, українські.

(Звірте правильність написання слів зі словами на екрані)

Наступна зупинка «Пошукова»

А зараз  не відволікайтесь і не відпочивайте я буду читати казку, а ви виписуйте пркметники вищого і найвищого ступенів порівняння. (Учитель читає казку, діти виписують) 

Найкраща мама

На галявині зустрілися їжаченя, зайча і поросятко та й почали хвалитись, хто швидше бігає, глибше риє, важчий тягар піднімає. Слово по слову – й засперечалися, чия мама найкраща. Зайча було впевнене, що в його мами ноги найдовші, хвіст найкоротший, шерсть найпухнастіша. Їжаченя стверджувало, що його мама найколючіша, найповільніша, приноситьнайсмачніші яблука. Поросятко переконувало всіх, що ні в кого немає цупкішої щетини, грубішої шкіри ніж у його мами. Так і розійшлися, не дійшовши годи.

Натупна зупинка «Орфографічна»

3. «Корисні  поради».

Утворити складні прикметники, записавши їх у дві колонки:

1. Ті, які пишуться разом

2. Через дефіс

Пояснити правопис

Народний і визвольний, народне господарство, народний і державний, народна розмова, народний обряд, народний і масовий, Західна Європа, дев’ятий поверх, ліс і степ, воєнний і патріотичний.

4. Гра «Упіймай літеру»

А в місті Прикметника знову сталося лихо. З прикметників втекли букви. Давайте допоможемо їх відшукати і дати корисну пораду щодо правильного написання прикметників  ( Учням роздаються картки з завданнями)

Лимон..ий, ден..ий, мрійн..ий, гречан..ий, здоровен..ий, качин..ий, зміїн..ий, страшне..ий, пташин..ий, осін..ій, туман..ий, сон..е, тума…ий; незбагне́…ий; глиня…ий; пташи…ий.

(Взаємоперевірка у парах)

5. Гра «Добери синонім» (усно)

А тепер на шляху до міста Прикметника вас зустрічає ще одна перешкода. До поданих прикметників доберіть синоніми з префіксом не-.

Самостійний (незалежний), сумний (невеселий), мізерний (незначний), низький (невисокий), підпільний (нелегальний), мовчазний (неговіркий), боязкий (несміливий)

Наступна зупинка «Сигнальна»

1. Гра «Веселі перегони»

Перевірка знань за допомогою питань. Використання сигнальних карток.

Відповідь «так» - синій колір, відповідь «ні» - червоний.

 1) Прикметники змінюються за родами, числами та відмінками?

2) Прикметники у реченні виконують роль обставини, рідше - підмета?

3) Прикметники  відповідають на питання який? яка? яке? чий? чия? чиє?

4) Прикметники поділяються на два розряди: якісні і відносні?

5) Зелен – це коротка форма прикметника?

6) Лише якісні прикметники мають ступені порівняння?

7) Польський – це проста форма вищого ступеня порівняння прикметника?

8) Частка не з прикметниками завжди пишеться окремо?

 2.  «Екстрений виклик»(усно)

- Увага! Екстрений виклик! Необхідно терміново виправити помилки у вживанні прикметників.

Вибачте, хотів написати краткіший лист, а вийшов довжкіший.

У нашому класі тепер новесенький класний керівник.

Спочатку я сперечався з мамою, а потім зрозумів, що вона завжди правіша.

Через тиждень дерева стоятимуть більш голі.

Найбільш досконаліший проект був підготовлений учнями 6-х класів.

Молодці! Чудово впорались із завданням.

Наступна зупинка «Творча»

-Обєднайтеся у групи.

І група – скласти твір-мініатюру на тему: «»

ІІ група – скласти сенкан

ІІІ група – виконати завдання

Гра «Хто швидше і краще?»   

Одного разу на зимовій галявині зібралися Небо, Дорога, Казка і Пісня. Стали вони висловлювати своє невдоволення школярами, які дали їм постійні слова, що означають ознаку предмета, яких ніхто не може позбавитися.

- Я у всіх творах «голубе» і «безхмарне», - зітхнуло Небо.

- А до мене пристало слово «рівне», - ледве не плаче Дорога.

- Ой, подруженько, тобі ще нічого. Тебе хоч іноді «сільською» називають, а я завжди «цікава», - говорить Казка

- А я лише «дзвінка», - говорить Пісня.

- А що тут подієш, - зітхнули всі разом. – Може, діти нам допоможуть?

Давайте допоможемо нашим друзям, підберемо інші прикметники до слів небо, дорога, казка, пісня.

 

V. Рефлексія

Тестові завдання

         Час кожному перевірити рівень своєї готовності до тематичної

 контрольної роботи. Дай відповідь на тестові запитання та

 заповни картку контролю.

        1. Прикметник – це частина мови, яка:

       а) вказує на предмет, ознаку, кількість, але не  називає їх

       б) означає назву ознаки предмета або його приналежність

       в) означає назви предметів

       г) означає кількість предметів, а також порядок предметів при лічбі

     2. Знайдіть прикметник, який утворений суфіксально-префіксальним       способом:

    а) книжний                             б) кисло-солодкий

    в) безталанний                         г) безмежний

    3. Знайдіть прикметник, який належить до м’якої групи:

    а) дідів                    б) братній

    б) білолиций           г) ясен

   4. Знайдіть прикметник простої форми найвищого ступеня:

   а) найбільш зручний       б) найвродливіший

   в) кращий                         г) менш вередливий

   5. Знайдіть якісний прикметник:

   а) металевий                        б) батьків

   в) чорний                              г )міський

   6. Знайдіть помилку у написанні прикметників:

   а) Хома не вірний                       б) невгамовний

   в) не високий, а низький            г) непростий вибір.

   7. У якому прикметнику пишеться суфікс -нн:

   а) зако … ий                    б) лебеди … ий

   в) полотня … ий              г) лля … ий

  8. Знайдіть складний прикметник який пишеться через дефіс:

  а) лісостеповий                  б) науковофантастичний                                                                           

  в) дев’ятиповерховий        г) вічнозелений

  9. З’ясувати, в якому слові частка не виконує роль префікса:

  а) нещасний                        б) неуспішний

  в) нетямний                         г) нетривкий.

  10. Знайдіть прикметник, який є синонімом фразеологізму небагатий на розум:

  а) нетямущий                     б) розумний

  в) наврочити                       г) нещастя

  11.Знайдіть правильно перекладене словосполучення благодарить друга:

  а) дякувати друга          б) дякувати другу,

  в) дякувати другом       г)  дякувати другові.

  12. Знайдіть прикметник, який має суфікс  -ов-:

  а) дощ..ий                         б) житт..ий

  в) груш..ий                       г) овоч..ий

VI. Підсумок уроку «Незакінчене речення»         

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

А

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Б

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

В

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Г

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Самоперевірка тестових завдань.

2. Самооцінка тестових завдань

           Вправа (Кошик вражень)                     

1.  «На уроці я навчився...»

2.  Я дізналася, що...»

3.  «Мені сподобалося...»

4.  «Мої очікування...»

5.  - Що було цікавого на уроці?

6.  - Які види роботи на уроці вам сподобались?

7.  - Чи поділитесь ви з батьками своїми враженнями від уроку?

 

       VІ. Домашнє завдання

 Підготуватись до контрольної роботи за темою «Прикметинк як    частина мови».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                      

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
9 травня 2019
Переглядів
1819
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку