«Іменник. Узагальнення вивченого

Про матеріал

У даній роботі розглянуто використання інформаційних технологій, електронних інструментів та мультимедійних засобів на уроках української мови на прикладі уроку узагальнення знань у 6 класі.

Перегляд файлу

Урок  української  мови у  6  класі

Тема уроку.  «Іменник. Узагальнення  вивченого»

 

Мета: 

  • повторити й поглибити знання учнів про іменник як части­ну мови, сприяти зміцненню навичок визначення морфо­логічних ознак іменників; формувати загальнопізнаваль­ні вміння знаходити іменники в текстах, визначати їх роль у реченнях;
  • розвивати зв'язне мовлення, творче і логічне мислення, образне уявлення,  пам'ять, увагу,  здібності працювати у творчих группах, парах,самостійно.
  • виховувати любов до природи, її краси, любов до рідної мови,    кмітливість, наполегливість та старанність у навчанні, культуру мовлення.

Тип уроку: урок  узагальнення й систематизації  вивченого

                        урок- мандрівка

Обладнання: дидактичний матеріал:  мультимедійний  супровід , мапа мандрівки, картки, фішки.

 

Методи і прийоми: слово вчителя, вправи, бесіда (репродуктивна, евристична), передбачення, тренування, думай/ділися думками з партнером, «Мозковий штурм», « Рефлексія».

 

 

ХІД УРОКУ

 

І. Організаційний момент ( Слайд 1)

- Добрий  день, діти! Я дуже щаслива працювати сьогодні з вами.

Тема нашого уроку «Іменник. Узагальнення  вивченого»

  А працюватимемо ми під таким девізом( Слайд 2):

      Не просто слухати, а чути!

Не просто дивитись, а бачити!

Не просто відповідати, а міркувати

Дружно й плідно працювати.

ІІ. Мотивація навчання школярів.

Мозковий  штурм( Слайд 3)

  • Сьогодні повелителька океану  частин мови – Морфологія вирішила перевірити ваші  знання, кмітливість. Щоб  відкрити таємниці про одну з частин мови, ми  здійснемо  мандрівку океаном  Морфології. Але  подорож  у  нас  незвичайна. Морська цариця просить допомогти їй. Необхідно перекласти українською слова:
  • На протяжении недели – …
  • Самый лучший друг – …
  • Избавиться от вредной привычки …
  • Обращаться за помощью

Русалонька вдячна нам за допомогу. Діти,  на  чому  здійснювали  люди  раніше  морські подорожі? ( На  кораблі, шхуні, каравелі)

Історична  довідка

( Слайд 4 )

  • Ось  такі  були  кораблі,  шхуни, каравели  тощо.
  • Якою  частиною  мови  є   ці назви?  ( Іменник).

 

ІІІ. Повідомлення  теми  та  мети  уроку.

Сьогодні  ми  всі  разом  попливемо  на  каравелі « Іменник » ( Слайд 5)              по  океану  Морфології. А  під  час  мандрівки  ми  будемо  зупинятися  на  островках, щоб  виконати  завдання. ( Слайд 6)            

 (Учитель  коментує  мапу подорожі).

 Ми  згадаємо   про іменник, граматичні  ознаки, повторимо  все, що  вивчили  про цю  частину  мови. За  правильні  відповіді  та  активну  роботу ви  будете  отримувати  ось  такі  фішки,на  яких  зображено чайку, тому  що  цей  птах є супутником моряків і нам  він  допоможе!  А в  кінці  уроку  ми  підрахуємо кількість  фішок  та  виставимо  оцінки.

Отже, щасливої подорожі!  

  1. Вправа «Очікування». ( Слайд 7)            
  • На партах у вас  також є свої  каравели .
  • Зараз я пропоную висловити свої очікування, чого прагнете досягти, що дізнатись, чому навчитись? Запишіть їх на каравелах за таким зразком: « Я хочу…», « Я прагну…», « Я намагатимуся…» і. т. ін.. Наприкінці уроку, коли допливемо до берега  Досягнень, дамо відповідь на запитання: Чи досягли ми  очікуваного?»  ( Слайд 7)
  • А  тепер  відкрийте  зошити, запишіть  число( Слайд 8 )              :

Класна  робота

Узагальнення  вивченого  про  іменник.

ІV.  Актуалізація опорних знань учнів  .

Мандрівка  розпочинається! ( Слайд 9 )

  • Ось і  перший    острів. А  називається  він , діти, ТЕОРЕТИЧНИЙ.
  • Тут на нас чекає Чорний ящик. (Слайд 10). У чорному ящику предмет, що по-різному називається українською і російською мовами, хоч обидва слова походять від одного давнього кореня. З'явилося це слово в давньоіндійській мові, звучало приблизно як «шаккара» і означало «пісок». Згодом воно потрапило до Персії, потім до Австралії, звідти до Італії. Потім його було запозичено німцями. Від німців слово потрапило до поляків, а вже у поляків запозичили його ми, українці. Що ж у чорному ящику?(Слайд 11)
  • Цукор(слайд 12). Молодці.
  • Ми  зараз  повторимо  правила, які  ви  вивчили  на  попередніх  уроках.

Питання:

  • Що  називається  іменником?
  • На  які  питання  відповідає іменник?
  • На  які  категорії  поділяються  іменники?
  • Який  рід  має  іменник?
  • Які  ще  ознаи  іменника  ви  знаєте?
  • Чим  вступає  іменник  у  реченні?

( Слайди 13-18)

  • Молодці ,діти. Отже, вперед!

V.  Повторення  та  систематизація знань  з  теми  іменник.

  • Наступний  острів  на  нашому  шляху  « Інтелектуальний »

(Слайд 19)

-(Слайд 20). Утворіть з  поданих  слів  іменники ( усно)

Морський- море;

Штормить – шторм;

Повітряна – вітер;

Хвилястий – хвиля;

Подорожувати – подорож.

- Максимально використовуючи  утворені  слова,  складіть  і  запишіть  речення  в  зошитах. (  Діти зачитують  речення, які  самі  склали.)

 

Учитель:

  • Діти, раптово  розпочався  шторм, який  заважає  нам  далі здійснювати  подорож. Тому  нам  треба  виконати  наступне  завдання. ( Слайд 21)

Вправа «Знайди  ключ». Робота  біля  дошки.

  • Випишіть  з  поданих  слів :

І стовпчик – назви  істот;

ІІ  стовпчик – назви  неістот.

Розподільне  письмо

Дитина, рибалка, двері, учень, одяг, рух, жінка, олівець, брат, автор, гриб, автобус

(З перших букв слів складіть слово – ключ)

Ключ. Дружба – дорога.

  • Справді, діти, дружба – це гарна риса, шляхетна, варта кожної хорошої людини. Вірний друг – то найбільший скарб. Недарма народнє прислів’я говорить: “Людина без друзів, що дерево без коріння”. Тож завжди дружіть і будьте вірними друзями. І у  дорозі  нам  потрібна  буде  дружба!!!

Острів Бухта  Всезнайок

( Слайд 22)

  1. Дослідження-пошук. (Слайд 23-24)

Завдання: підберіть до іменників – власних назв потрібні за значенням іменники- загальні назви. ( усно)

1) …… Хрещатик   6) ……”Соняшник”

2) …… Севастопіль   7) ……Україна

3) ……Петро             8) ……Дніпро

4) ……Оксана    9) ……”Орбіта”

5) ……”Жигулі”    10) ……”Мудра дівчина”

- Що  об’єднує  ці  слова?

Це загальні  назви. Вони  пишуться  з  маленької  букви.

3.  Гра-конкурс “Хто більше?” ( слайд 25) Робота в парах

Завдання: доповніть кожну групу слів власними назвами

  • Свята: Спасівка, ….
  • Географічні поняття: Крим, ….
  •  Назви художніх творів: оповідання ”Пилипко”, ….
  •  Астрономічні назви: планета Марс, ….
  • Що  об’єднує  дібрані  вами  вами  слова? ( Вони  пишуться  з  великої  букви.  Це  власні  назви)

Острів  Практичний( Слайд 26)

ВправаРедактор” ( Робота  біля  дошки, Слайд 27)

Відредагуйте речення, звертаючи увагу на рід іменників та форми слів, поєднаних з ними. Запишіть відредаговані речення.

З високої насипі було дуже добре видно місто. Запис у щоденнику була зроблена абияк. Дівчина відчувала страшну біль. Біля двору нас зустрічала собака.

Лінгвістичний баскетбол  “Одним словом” ( Слайд 28)усно

Назвіть іменники спільного роду, що відповідають таким визначенням

  • Той (та), хто любить багато говорити. (Базіка)
  • Той (та), хто цурається фізичної, чорної роботи. (Білоручка)
  • Неслухняна дитина. (Неслух)
  • Та людина, що плаче без причини. (Плакса).
  • Та людина, що любить довго поспати. (Соня).

Поставте ці  іменники  у  множину ( усно)

ОСТРІВ  ТВОРЧИЙ ( Слайд 29-31)

ТВОРЧА  РОБОТА  ( Робота  в  групах,  в  картках)

Учитель:  Уявіть собі. що ви стали поетами. Давайте спробуємо скласти коротенький вірш-щедрівку, який ви зможете на святого  Василя защедрувати своїм близьким:

Щоб були у нас ___________

І багаті, і веселі.

Щоб раділа __________

Нині в школу йти пора.

Щоб як музику чудову

Скрізь любили нашу ____________

Й головними на землі,

Щоб були  __________ .

Яку  частину  мови  ми  додавали? ( Іменник)

(оселі, дітвора, мову, вчителі).

Учні зачитують складений вірш-щедрівку, визначають  рід, число, відмінок. 

  • Молодці, діти! А  каравела  «Іменник»  наближається до  берега  ДОСЯГНЕНЬ. Прийшов  час  оцінити  ваші  знання, активність  на  уроці! Порахуйте  скільки  фішок  у  кожного  з  вас. Якщо  ви  отримали більше 10 фішок – оцінка  за  урок 11  балів.

VІ.  Підсумок уроку ( слайд 32)

Рефлексія

- Чи сподобалась вам подорож? Чим саме?

- Чи досягли ви очікуваних результатів? Яких саме? ( Діти зачитують свої  очікування, які  записали  на  початку  уроку та  прикріплюють  на  Берег  очікувань)

- Мені  було  дуже  цікаво з  вами  працювати.

- Ось і урок наш закінчується. Перед тим, як попрощатися  з  вами ми  запишемо  домашнє  завдання.

VІІ. Домашнє  завдання.( слайд 33)

Виконай  одне  із запропонованих  завдань.

  1. Склади  розповідь - казку  про  іменник.
  2. Склади  інформаційне  ґроно про  іменник та  на  його  основі  розкажи  про  цю  частину  мови.

 

Додатки.

 

 

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Кашуба Сергій
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
9 серпня 2018
Переглядів
2694
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку