Тема. Іменник як частина мови. Загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.
Технічне обладнання та програмне забезпечення: електронний супровід
до уроку.
Знати: загальне значення іменника , його морфологічні ознаки, синтаксичну
роль.
Вміти: знаходити іменники в текстах, визначати граматичні категорії , роль
у реченнях.
Лексикологія і фразеологія: засвоєння фразеологізмів , лексичне значення
іншомовних слів.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал ( картки) , ілюстративний
матеріал ( кластер), мультимедійна презентація.
Перебіг уроку
I. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
1. Перевірка домашнього завдання.
● Який розділ науки про мову ми вивчаємо?
● За якими основними ознаками групуються частини мови?
● Скільки є частин мови?
● Які ви знаєте службові частини мови?
● Назвіть самостійні частини мови.
2. Робота біля дошки.
Завдання: записати речення, зробити синтаксичний розбір першого речення, назвати частини мови.
Мова — засіб вияву бурхливого змісту народного життя. Ось чому так дбайливо й уважно треба ставитися до мови кожного народу… Могутність мови — це духовна могутність народу. Народ дає мові силу й красу.
(М. Шумило)
II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
Учитель: Щоб дізнатися тему сьогоднішнього уроку, розгадайте ребус.
Словничок . Ребус -
IV. СПРИЙНЯТТЯ И ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1.Слово вчителя. Робота з підручником.
2.Робота з таблицею
Що означає іменник |
На які питання відповідає |
Морфологічні ознаки |
Синтаксична роль |
Предмет |
Хто? Що? |
Рід, число, відмінок, відміна, загальні і власні назви, назви істот і неістот |
Будь- який член речення. |
3. Робота з підручником.
Опрацювання теоретичного матеріалу
виконання прави
4. самостійна творча робота
Завдання: дієслова замінити іменниками, що означають назву дії або стану, а прикметники — іменниками, що означають назву якостей або властивостей предмета.
І варіант ІІ варіант
відбудувати — відбудова чесний — чесність
розвинути — різкий —
зміцнити — мужній —
підготувати — корисний —
виконати — блакитний —
5.Лінгвістична гра.
Уявіть себе учителем. Ви прийшли на урок у 5 клас. Вам треба розказати учням про іменник як частину мови.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
узагальнююча бесіда.
— Яка частина мови називається іменником?
— Як змінюються іменники?
— Яка синтаксична роль іменника в реченні?
Вибірковий диктант.
Виписати іменники. Довести, що виписані слова – іменники.
Зеленіти, зелений, зелень, працювати, праця, працьовитий, мужній, змужніти, мужність, читання, прочитаний, низина, низові, запорізьке, Запоріжжя, сікти, Січ, січовий, січовик, наказний, наказує, наказ, татарський, татарин.
VI. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія.
Вправа «Незакінчене речення
Сьогодні я дізнався…
Було цікаво…
Було складно…
Я зрозумів, що…
Я навчився…
VI І. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1.Підготувати лінгвістичне повідомлення на тему «Іменник як частина мови»