Іменники-загальні та власні назви. Велика буква і лапки у власних назвах.

Про матеріал
Поглибити знання учнів про написання власних і загальних назв, вживання лапок у власних назвах; удосконалювати вміння розрізняти загальні та власні назви; розвивати логічне мислення, пам'ять, увагу, спостережливість, культуру усного і писемного мовлення; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати повагу до творчості Лесі Українки. Слідкувати за вимовою учнів.
Перегляд файлу

Тема: Іменники-загальні та власні назви. Велика буква і лапки у власних назвах.

Мета:  поглибити знання учнів про написання власних і загальних назв, вживання лапок у власних назвах; удосконалювати вміння розрізняти загальні та власні назви;

розвивати логічне мислення, пам'ять, увагу, спостережливість, культуру усного і писемного мовлення;  збагачувати словниковий запас учнів; виховувати повагу до творчості Лесі Українки.

Слідкувати за вимовою учнів.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

Міжпредметні зв`язки: українська література.

Обладнання: таблиці, картки з завданнями, портрет Л.Українки

Хід  уроку

  1. Організаційний  момент.
  • Привітайтесь.
  • Як ти чуєш?
  1. Фонетична зарядка.  ( Автоматизація звука «В»).

«Ой вишеньки-черешеньки,
Червонії, спілі,
Чого ж бо ви так високо
Виросли на гіллі!»

                      Л.Українка

Мовна зарядка

  • Який зараз буде урок?
  • Яку частину мови ми зараз вивчаємо?
  • Що називається іменником?
  • За чим змінюються іменники?
  • Як називаються іменники, які відповідають на питання  хто?
  • Як називаються іменники, які відповідають на питання  що?
  1. Перевірка домашнього завдання.
  2. Мотивачія навчальної діяльності.

На уроці треба бути:

Уважними

Розумними

Організованими

Кмітливими

Тоді наш урок буде цікавим.

  1. Оголошення теми і мети уроку.

На уроці треба навчитися:

  • дописувати   загальні  та  власні назви.
  • пояснювати вживання великої букви , лапок.
  • розрізняти загальні та власні назви.
  1. Робота над темою.

(Вчитель пояснює  тему  уроку за таблицями)

Всі іменники розподіляються на іменники загальні і власні.

Загальні іменники - це узагальнені назви предметів або явищ: син, явір, калина, лоша, родина, поет.

Власні іменники - це назви предметів, які потрібно виділити з-поміж таких самих.

До власних іменників належать:

а) прізвища, імена, по батькові, псевдоніми людей (Косач Лариса Петрівна,  Леся Українка, Іван Якович Франко, Каменяр);

б) клички тварин: Сірко (собака); Сніжинка (кішка); Гнідко (кінь); Лиска (корова);

в) назви найвищих державних та урядових посад (Президент України, Голова Верховної Ради, Генеральний прокурор України);

г) географічні назви:

Чернігів (місто); Десна (річка); Азовське (море); Байкал (озеро);

Карпати (гори); Україна (держава); Чорнотичі (село); Сосниця (селище);

д) астрономічні назви: Земля (планета); Галлея (комета);

е) назви визначних історичних подій, свят, урядових нагород ( Велика Вітчизняна війна, Великдень, орден Дружби;

є)  назви установ, організацій, газет, назви творів, готелів, пароплавів, магазинів, книг  беруться в лапки:

 газета "Вечірній Київ",  теплохід "Тарас Шевченко",

 готель «Убідь»,  журнал «Малятко», казка «Колобок»,  вірш «Мрії»,

магазин «Лілея», книга «Кобзар», машина «Запорожець»;

Виконання системи практичних завдань.

Вправа. Впишіть власні назви,  де потрібно поставте лапки.

країни (держави)              Україна, …..

міста                                   Київ,  …….

ріки                                      Волга,  ……

кіт                                        Пушок,  ….

прізвища                             Іпатін,  ……

газета                                  Голос України , ……..

імена хлопчиків                  Максим, …….

 

казки                                    Ріпка, ………

( Завдання виконується на картках).

 

Фізкультхвилинка.

  • Яких українських письменників ви знаєте?
  • Творчість кого ми  вивчали на уроках української літератури?

Гра «Асоціативний кущ»

     (Вставте  загальні  назви).

  1.  Лариса  Петрівна Косач - (поетеса)
  2. (псевдонім) Леся Українка
  3. (місто)  Новоград – Волинський
  4. (село) Колодяжне
  5. (свято)  Водохреща
  6. (річка) Стер
  7. (країни) Грузія, Італія, Польща, Єгипет, Німеччина
  8. (мати) Олена Пчілка
  9. (вірші) «Мрії», «Як дитиною бувало…», «Тиша морська».

(виховна мета)

Гра « Хто швидше»

місто                       Убідь

шоколад                «Єва»

дівчинка                  Харків

річка                         Єва

вулиця                     Покрівська

планета                    Марс

кафе                        «Корона»    

газета                       «Наше життя» 

свято                        Різдво

( Вправу записати в зошити). 

 

  1. Пояснення домашнього завдання.

 

Завдання на картках.

Впишіть, де потрібно, лапки. Пояснюйте правила.

 

Котик Пушок, автомобіль Запорожець, місто Запоріжжя, письменник Іван Франко, гори Карпати, кінофільм Попелюшка, казка Фарбований Лис, вірш Мрії, готель Дніпро, кафе Вікторія,

планета Юпітер, пральна машина Оріон, пароплав Сагайдачний,

кінь Орлик, країна Італія, свято Івана Купала, мопед Карпати,

цукерки  Рошен, велосипед Україна, бар  Полісся, кінофільм Зачарована Десна, вірш Садок вишневий коло хати.

 

  1. Підсумок уроку.

Рефлексія

  • Тобі сподобався урок?
  • А що тобі сподобалося?
  • Що ти  сьогодні робив (ла)  на уроці?
  • Яким ти був на уроці?

     Оцінення знань учнів.

 

    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     

docx
Додано
20 грудня 2020
Переглядів
13111
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку