Урок № Дата Клас
Тема уроку: Іменники загальні й власні, конкретні та абстрактні
Очікувані результати.
Учень (учениця):
знає ознаки іменника;
знаходить іменники в реченні;
визначає належність іменника до загальних й власних, конкретних та абстрактних, назв істот та неістот.
доречно використовує в мовленні іменники
помічає і розмежовує загальні й власні, конкретні та абстрактні іменники.
критично оцінює прочитану або прослухану текстову інформацію, звертаючи увагу на роль і значення іменників у мовленні;
відчуває повагу до історії своєї країни, пишається цим;
критично оцінює рівень власних знань,
виявляє прагнення поліпшувати власне мовлення, правильно використовуючи іменники
ОБЛАДНАННЯ: роздатковий матеріал, підручник, презентація.
ТИП УРОКУ: урок отримання нових знань.
ХІД УРОКУ:
1. Організаційний момент. Налаштування учнів на урок
- Діти, до вашої уваги кроссенс* , на якому всі світлини об’єднані єдиним поняттям ( Україна).
Дівчина, сум, прапор, голуб, постаті, с имволи, історія, герб - це іменники.
- На які питання відповідають вказані слова? ( хто? - істоти, що? - неістоти)
-Перевірка домашнього завдання.
1.Презентація малюнків
2Бесіда
Морфологія – це….
В українській мові ……. частин мови.
Частини мови поділяються на ……
Службові частини мови – це…..
Самостійних частин мови - ……
Іменник це----
II. Оголошення мети епіграфа уроку і робота з ним, запис теми.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Ознайомлення з епіграфом
Виписати з першої строфи іменники.
IV. ПОЯСНЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1.Лінгвістичне дослідження.
Метод “Ажурна пилка”
Робота в групах. Кожна група отримує теоретичний матеріал, схему,
ознайомлюється з інформацією: вивчає, обговорює, обирає спікера, який
поділиться опрацьованим матеріалом з іншою групою.
Примітка. По черзі кожен учасник має за визначений викладачем час якісно і в
повному обсязі донести отриману раніше інформацію до членів інших груп та
сприйняти нову інформацію від представників інших груп.
І група “Наз ви істот та неістот”
ІІ група “Загальні та власні назви”
ІІІгрупа “Конкретні та абстрактні іменники”
Робота з опорними схемами
2. Гра “Ерудит”
За певний час (3-5 хв.) учні добирають якнайбільше іменників на позначення
таких назв:
Дібрати іменники на позначення таких назв:
ІСТОТ
НЕІСТОТ
явища природи ( дощ, сльота, гроза
3. Гра “Сховані слова” Робота в парах.
Завдання: кожна команда отримує карти України різного спрямування і за
визначений учителем час виписує до зошита власні та загальні іменники. Скласти речення із власним та загальним іменником (на вибір) Виграє пара, яка виписала найбільшу кількість іменників..І
V. Систематизація і узагальнення знань.
1.Творче спостереження з елементами аналізу .
З відеоролику виписати власні іменники.
2. Розподільний диктант
Розподіліть іменники на дві колонки: конкретні чи абстрактні назви.
Примітка: якщо правильно розподілите, то отримаєте першу частину прислів'я ,підкресливши першу літеру у кожному слові. ..., як соловей без гнізда.
Лебідь, юшка, ранок, дідусь, імідж, дизайн, настрій, миша, ножиці, образ, їзда, здобуток, автомобіль, береза, екскаватор, етикет, мовчання, ласка, зефір, ім я.
Відповідь: Людина без рідної землі, як соловей без гнізда.
3 “Мікрофон””
- З якими поняттями ви познайомилися на уроці?
- - Які слова належать до власних назв?загальних назв.
- У чому полягає різниця між назвами істот та неістот?
Заповніть картки очікувань.
V. Рефлексія
● Поетична хвилика “А ти вмієш?”
Завдання: скласти чотиривірш з одних іменників.
Зразок:
Стіл. Стілець. Комп’ютер. Миша.
Кіт. Вікно. Фіранки. Тиша.
Чашка. Кава.Стук. Години.
Комарі. Укус. Судини.
Світанок. Кава. Дощ. До школи.
Уроки. Сміх. Перерва. Друзі.
Обід. Футбол. Підтримка. Голи.
Уроки. ЗНО. Лиш крок - у вузі)
VІ. Домашнє завдання.
І Виконайте вправу 192, ст.81.
ІІ Запишіть 5-6 прислів’їв, приказок і загадок, у яких вжито іменники – назви істот.
ІІІ Виписати власні назви із місцевих газет. Скласти з двома словами речення, здійснивши синтаксичний розбір речень.