Специфіка учбового предмету «іноземна мова» означає насамперед те, що його викладання є навчання мовленнєвої діяльності, тобто спілкуванню в усній та письмовій формах. Основним завданням середньої школи є не теоретичне вивчення мови, а практичне оволодіння нею, підвищення рівня комунікативної компетенції.
Актуальність теми, над якою я працюю, полягає в тому, що досягти високого рівня комунікативної компетенції в англійській мові, підвищити якість знань учнів, не знаходячись серед її носіїв, ситуація досить важка. Адже сьогодні дуже велика увага приділяється формуванню творчої особистості учня, формуванню його інтелектуальної культури, розширенню світогляду. Великими можливостями у вирішенні цієї проблеми володіє гра. Звернемося до відомого вислову Бенджаміна Франкліна «Скажи мені і я забуду. Навчи мене і я запам’ятаю. Залучи мене і я вивчу.» Тому важливою задачею вчителя є створення на уроці іноземної мови реальних і уявлю вальних ситуацій спілкування, використовуючи при цьому різні прийоми роботи. Одним із таких прийомів є імітаційні педагогічні ігри.
Дитина народжується природною істотою, потенційно спроможною до перетворення в суспільне створіння. В реалізації її потенційно найважливішу роль відіграє вчення. Дитина навчається «зустрічаючись» з предметами навколишнього середовища, вступаючи з ними в діючі зв’язки, спілкуючись з людьми, які задовольняють її потреби; дитина навчається з власного досвіду та досвіду інших людей. Дитина навчається, маніпулюючи різноманітними предметами, наслідуючи, граючись у суспільних умовах. У вченні проявляється її розвиток.
Існує багато підходів до трактовки поняття «навчання». Навчання – це насамперед життя, буття, об’єктивна реальність, практична діяльність вчителя і учня, у процесі якої відбувається пізнання.
Навчання – це, звісно, взаємодія. Немає потреби завжди підкреслювати, що це взаємодія «суб’єктно-суб’єктна». Вона не може бути іншою, так як це взаємодія вчителя і учня. Якщо немає взаємодії, то і немає навчання. Вчитель «вливає» на учня з певною метою – навчити грамоті, письму, говорінню. Учень також впливає на вчителя: запитує, відповідає, бере участь у дискусії.
Навчання буде творчим процесом і для учнів, і для вчителя, якщо воно з самого початку буде будуватися як дослідницька діяльність самих дітей.
Активна позиція учня під час навчання, перетворення його на особливо значущу подію можливе, якщо навчання не буде зводитись лише до засвоєння готових правил та визначень, а стане справжнім процесом «здобуття знань», де учень разом з вчителем будуть у визначному розумінні творцями тих подій, в які вони включені, і котрі будують самі. При цьому треба поєднувати вчення і гру. Вдале поєднання вчення і гри несе в собі імітаційно-ігрове навчання.
Імітаційно-ігрове навчання – це різновид навчання, в основі якого знаходиться імітаційна педагогічна гра. Освітньо-виховний зміст таких ігор формулюється у виді дидактичної задачі, однак для дітей ця задача не є відкритою, а реалізується непрямим шляхом, через ігрову ситуацію, ігрові дії та правила.
Професійність вчителя полягає у тому, що він повинен уміти організувати діяльність процесу навчання учнів, розвивати їх творчі здібності індивідуально за допомогою гри.
Г.К.Селевко виділяє спектр цільових орієнтацій:
Загальні завдання ігрової діяльності, виходячи з вивченого матеріалу наступні:
розвиток комунікативних якостей дітей у грі;
Виходячи із спектру цілей і завдань, які визначають ігрову діяльність треба виділити принципи, як нормативні вимоги до організації гри дітей.
Характер принципів виражається у вигляді загальних вказівок, правил, норм. Розглянемо принципи організації ігрової діяльності, сформульовані П.І.Підкасистим та Ж.С.Хайдаровим. Автори визначили широкий перелік принципів, які не потребують негативної критики.
Зупинимось на найбільш значущих і актуальних.
Орієнтація навчання на особистість учня обумовлює необхідність імітаційно-ігрового підходу до організації навчального процесу у школі. При здійсненні цього підходу головним є не інформація, а особистісна, продуктивна діяльність учасників ігрової імітації.
Обмін інформацією в ході ігрової імітації є допоміжним середовищем при організації імітаційно-ігрової діяльності учнів.
Характерними ознаками імітаційно-ігрового підходу до навчання є:
Названі ознаки характеризують учбово-виховну діяльність, як імітаційну, яка має на увазі використання імітаційних методів; ігрову, яка передбачає необхідність ігрових методів і активно-пізнавальну, в якій учні вимушені проявляти активність, виконуючи різноманітні ролі у створених виховних ситуаціях.
Імітаційно-ігрове навчання дає можливість вирішувати відразу цілу низку завдань навчання та виховання. По-перше, воно має величезні можливості для розширення об’єму інформації, отриманої дітьми в ході навчання, і стимулює важливий процес – перехід від зацікавлення до жадоби до знань. По-друге, імітаційно-ігрове навчання є прекрасним засобом розвитку інтелектуальних творчих здібностей. По-третє, воно знижує психічні та фізичні навантаження. Воно завжди пов’язане з позитивними емоціями, що не можна сказати про звичайне навчання.
Використання імітаційно-ігрового навчання дозволяє досягти складних, багатомірних цілей.
Ігри не призводять автоматично до вчення. Якщо ми хочемо забезпечити постійний зв’язок між грою та вченням у школі, то добитися цього можна лише шляхом привнесення духу гри в різноманітне шкільне життя, а не просто використанням яких-небудь дидактичних ігор. Вчитель, як організатор гри, повинен відкрити у собі джерело власного ігрового початку і повинен вчити, використовуючи у процесі навчання елементи гри. На таких уроках учні почувають себе вільно, навчаються об’єктивно оцінювати себе і товаришів, правильно формулювати запитання та робити самостійні висновки, навчаються бути самостійними.
Введення в урок емоційного ігрового моменту підвищує інтерес до вивченого матеріалу, забезпечує ріст самостійності мислення, творчий підхід до виконання навчальних завдань, формує відповідальність до навчання.
Імітаційно-ігровий підхід передбачає залучення учнів у ділові, рольові, імітаційні ігри. Розмаїтість імітаційно-ігрових форм і методів активізує позицію учнів у навчальному процесі, стимулює позитивну мотивацію до навчання, забезпечує розвиток творчих, комунікативних, рефлексивних, організаційних умінь
Співпраця та взаємодія є важливим фактором розвитку дитини. Навчання повинно забезпечувати умови, які дозволятимуть кожному учню проявляти властиву йому від природи активність, самостійно проходити до пізнавального відкриття, відчувати радість від сумісної учбової діяльності та спілкування.
Умовами реалізації у процесі навчання педагогічної взаємодії, співпраці та співтворчості є:
Якщо вчитель буде дотримуватись вищезазначених умов організації імітаційно-ігрового навчання, його системного використання, тоді процес підвищення якості знань буде ефективним і результативним.