Урок № 64
Імунна система. Алергія. СНІД.
2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів
2.1. Вправа «Розумний куб»
Запитання на гранях куба:
1.Що таке імунітет?
2.Які існують форми імунітету?
3.Яий вид імунітету називають природним?
4.Який вид імунітету називають штучним?
5.Чим лікувальна сироватка відрізняється від вакцини?
6.Коли необхідно вводити вакцину, а коли – лікувальну сироватку?
4.Засвоєння нового матеріалу
1.Поняття про імунну систему. Імунна регуляція
Пояснення вчителя:
Найвагомішим проявом гомеостазу є захист від проникнення у внутрішнє середовище організму інфекційних мікроорганізмів та продуктів їх життєдіяльності, який забезпечує імунна система. Імунна система — сукупність органів, тканин, клітин, які забезпечують захист організму; система організму, яка контролює сталість клітинного і гуморального складу організму.
Запитання до учнів:
Вчитель вислуховує відповіді учнів і узагальнює їх
Імунна система людини складається з:
Імунна система захищає внутрішнє середовище організму, але іноді її робота порушується. Розрізняють два види імунних розладів:
Алергія (від грец. allos—інший, ergon—дія) — специфічна реакція імунної системи на дію деяких факторів навколишнього середовища (хімічних речовин, мікроорганізмів і продуктів їх життєдіяльності, продуктів харчування тощо). Речовини, які викликають алергічну реакцію, називаються алергенами.
Запитання до учнів:
(Алергени вдихаються, заковтуються або проникають під час прямого контакту з очима чи шкірою.)
Розповідь вчителя:
Є зовнішні алергени (екзоалергени): харчові продукти, хімічні речовини, лікарські препарати, запахи). Внутрішні алергени (ендоалергени) - це власні тканини організму переважно з видозміненими властивостями, що виникають внаслідок утворення токсичних речовин при патологічних процесах (опіки чи обмороження, дія отруйних речовин, укуси бджіл, іонізуюча радіація).
Вчитель вислуховує відповіді учнів ц узагальнює їх
Прояви алергії: кропивниця, набряки, почервоніння, місцеве чи загальне підвищення t, свербіння , біль, звуження дихальних шляхів (астма), алергічні екземи, кашель.
Самостійна робота з підручником
Завдання для опрацювання:
Завдання учням:
Очікувана відповідь учнів:
Способи запобігання алергії: загартування, фізична культура, здоровий спосіб життя, відсутність шкідливих екологічних впливів, уникнення контакту з алергенами.
Розповідь вчителя:
До імунних реакцій відносять інфекційні хвороби, що спричинюються вірусами (грип, хвороба Боткіна), бактеріями (ангіна, туберкульоз, холера) тощо. Загальною властивістю інфекційних хвороб є здатність поширюватися від однієї людини до іншої. Інфекційні захворювання виникають лише за сприйнятливості організму до збудника. Шляхи зараження: повітряно-крапельний (грип, кір тощо); заражені харчові продукти чи вода (дизентерія, холера тощо); укуси комах (малярія); переливання зараженої крові (хвороба Боткіна, ВІЛ-інфекція).
Розвиток інфекційної хвороби ґрунтується на складному процесі взаємодії збудника й організму.
Реакція організму на інфекційну хворобу залежить від його імунологічної реактивності, тобто швидкості включення імунної системи в боротьбу з інфекцією.
Пошукова робота з підручником:
Очікувана відповідь учнів:
При такій температурі руйнується переважна більшість мікроорганізмів.
Пояснення вчителя:
Іноді органи імунної системи утворюють антитіла проти власних тканин. На відміну від ендоалергенів, які виділяють ушкоджені тканини, автоімунні розлади не пов'язані з деструкцією і розпадом тканини. Помилкова реакція може бути спрямована як на окремий орган, так і на весь організм. Прикладом автоімунних захворювань є вітиліго (відсутність темного пігменту на деяких ділянках шкіри), інсулінозалежних цукровий діабет, який розвивається у людей похилого віку тощо. Лікування автоімунних захворювань надзвичайно ускладнене.
Імунодефіцитний стан може бути наслідком радіоактивного опромінення, особливо при ураженні червоного кісткового мозку. В умовах радіоактивного забруднення середовища такий стан призводить до зростання частоти і чисельності різноманітних інфекційних захворювань, зниження здатності організму протистояти гострим респіраторним вірусним інфекціям тощо.
2. Синдром набутого імунодефіциту. Профілактика ВІЛ-інфекції/СНІДу
Розповідь вчителя:
Важкою формою імунодефіциту є захворювання на СНІД (синдром набутого імунодефіциту), яке викликається внаслідок ураження вірусом імунодефіциту людини (ВІЛ). Цей вірус руйнує один з типів лейкоцитів, що призводить до зниження функції імунної системи.
Повідомлення учня:
«ВІЛ – вірус, дія якого спрямована проти імунної системи»
СНІД (синдром набутого імунодефіциту) викликається впровадженням вірусу в імунну систему організму.
Віруси - це внутрішньоклітинні паразити, нездатні розмножуватися поза клітинами. Якщо всі клітинні організми мають обов'язково дві нуклеїнові кислоти - ДНК (дезоксирибонуклеїнової кислоти) і РНК (рибонуклеїнова кислота), то віруси містять тільки одну з них. Нуклеїнова кислота (ДНК або РНК) виконує спадкову функцію. Віруси вносять у клітину тільки свою генетичну інформацію. З матриці - вірусної ДНК або РНК - утворюються вірусні білки.
Взаємодія вірусу з чутливою клітиною починається з прикріплення його до клітинної поверхні за допомогою білків оболонки. Потім вірус проникає в клітину. Особливістю ВІЛ є унікальна здатність передавати інформацію з РНК на ДНК хазяїна, яка вписується в систему геному хазяїна.
Вірус СНІД вражає Т-лімфоцити, які стають носієм ВІЛ. У зв'язку з поділом клітини вони передають вірус у спадок. Період прихованого носійства ВІЛ може бути коротким, всього лише 4-5 тижнів, але частіше обчислюється роками. Надалі, коли виникає масове руйнування Т-лімфоцитів, у хворого розвивається клінічна картина імунодефіциту. Вона буде проявлятися у вигляді різних інфекційних захворювань, які виникають у зв'язку з тим, що імунна система втрачає можливість чинити опір будь-яким інфекційним захворюванням.
Бесіда:
Встановлено три основні шляхи інфікування ВІЛ, а саме:
Технологія «Мікрофон»
Обговорення відповідей учнів
«Мозковий штурм»
(ВІЛ не передається через укуси: домашніх тварин, комарів, кліщів, клопів, вошей, мух, бджіл).
Обговорення відповідей учнів
Технологія «Мікрофон»
(Учні повідомляють по одному твердженню):
- здійснювати санітарно-профілактичні заходи з боротьби зі СНІДом;
- проводити контроль донорської та плацентарної крові, її препаратів та інших біологічних рідин;
- у лікарнях та інших закладах здійснювати контроль за стерилізацією ріжучих та колючих інструментів;
- пам’ятати, що основний шлях зараження - статевий, тому обирати захищений секс;
- дбати про соціальний захист, милосердя та співчуття до ВІЛ-інфікованих осіб та хворих на СНІД;
- створювати служби профілактики ВІЛ-інфекції, служби здоров’я, анонімне обстеження.
Заключне слово вчителя:
Слід пам’ятати, що будь – яка людина має однаковий ризик заразитися вірусом імунодефіциту. На сьогодні ВІЛ/СНІД не зважає на такі традиційні кордони, як статева приналежність, сексуальні вподобання, спосіб життя, соціальний статус чи расу. Усі ми рівні перед ВІЛ-інфекцією. І тільки саме від нас самих, від нашого розуміння ризику, від нашої поведінки залежить наше здоров’я. «Об’єднаємо наші зусилля для досягнення успіху в подоланні страшної інфекції!».
5.Узагальнення і закріплення знань
5.1.Робота в малих групах (або парах)
Завдання:
1.рукостискання;
2.обійми;
3.переливання крові;
4.дружній поцілунок;
5.робити ін’єкції одним шприцом;
6.укуси комах-кровососів;
7.мати незахищені сексуальні контакти;
8.кашель, нежить, чхання;
9.пити з однієї склянки з ВІЛ-інфікованим;
10.утримуватися від статевих стосунків;
11.поїздка в переповненому транспорті;
12.дружити з ВІЛ-інфікованим;
13.часто змінювати сексуальних партнерів;
14.робити штучне дихання «рот в рот»;
15.користуватися спільною бритвою;
16.обмін одягом і взуттям;
17.робити насічки на шкірі ножем, яким користувалися інші;
18.плавати у басейні;
19.спільне користування туалетом, душем, ванною;
20.користуватися одним телефоном;
21.користуватися фонтанчиком для води;
22.доглядати хворого на СНІД.
ВІЛ передається |
ВІЛ не передається |
|
|