Постембріональний розвиток людини. Репродуктивне здоров’я.

Про матеріал
Біологічний вік - це сукупність анатомічних і фізіологічних особливостей організму,що відповідають віковим нормам для певної спільноти людей. Він залежить від індивідуального темпу росту, розвитку і старіння організму. Різниця між хронологічним і біологічним віком на етапі дозрівання може сягати 5 років, а на етапі старіння – до 20 років.
Перегляд файлу

Урок № 69

Постембріональний розвиток людини. Репродуктивне здоров’я.

 

2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів

2.1. Скласти сенкан на тему «плацента»

Наприклад:

Плацента

Дископодібна, прикріплена

Захищає, регулює, живить

Зв’язує плід з організмом матері

Бар’єр

 

2.2.  «Мозковий штурм»

  • Охарактеризуйте вплив чинників середовища на розвиток плода.

3.3.Розгляньтестенд із зображенням. Складіть йому заголовок та поясніть доцільність кожного малюнка:

(те, що не рекомендується вагітній жінці)

4.Засвоєння нового матеріалу

1. Особливості вікових періодів розвитку людини: грудний період, дитинство (раннє, перше, друге), підлітковий,  юнацький

Розповідь вчителя:

Часто діти граючись, запитують одне в одного: Як тебе звуть? Скільки тобі років?  Період, прожитий від народження до певного відлічувального моменту називається  хронологічним віком.

Біологічний вік - це сукупність анатомічних і фізіологічних особливостей організму,що відповідають віковим нормам для певної спільноти людей. Він залежить від індивідуального темпу росту, розвитку і старіння організму.  Різниця між хронологічним і біологічним віком на етапі дозрівання може сягати 5 років, а на етапі старіння – до 20 років.

В основу періодизації індивідуального розвитку покладено біологічні або соціальні принципи.

Робота в групах

  • Охарактеризувати особливості вікових періодів розвитку людини:

1 група – грудний період

2 група – дитинство (раннє, перше, друге)

3 група – підлітковий період

4 група – юнацький період

Презентація груп:

                               1 група -  Характерні особливості грудного періоду

       Грудний період – триває від 10 днів до року. У цей час дитина розвивається дуже швидкими темпами. За рік довжина її тіла у середньому збільшується на 25 см. Маса здорової дитини до 4 місяця подвоюється, а до року потроюється. Швидко розвивається опорно-руховий апарат. У два місяці дитина вже може на 1-2 хв підняти головку, у 2.5 – 3 місяці починає самостійно тримати голівку,  у чотири – перевернутися зі спини на живіт. У 6 місяців вона може самостійно сидіти, у 7 – повзати, у 8 – триматись за перекладинку ліжка, ставати на ніжки, а в 10-11 місяців починає ходити. Швидко розвивається нервова система і психіка. У шість-вісім місяців у здорової дитини з’являються перші зуби, а до року їх має бути 6.

   У цьому періоді важливо повноцінно годувати дитину, загартовувати її, фізично виховувати, бо приблизно у середині грудного періоду вона втрачає той природний імунітет, який отримала від матері, і за неправильного догляду може почати хворіти.                            

 

2 група -  Характерні особливості дитинства

Раннє дитинство - це період від одного до трьох років. До 2 років у дитини повинні з’явитися всі 20 молочних зубів. У цей час дитина постійно рухається, тому важливо правильно фізично виховувати й загартовувати її тіло. У цей час дитина інтенсивно розвивається, особливо швидко розвивається мова, а за нею і мислення. Потрібно дотримуватися графіка профілактичного щеплення, аби запобігти вірусним та інфекційним хворобам.

     Перше дитинство  - триває від 4 до 6-7 років. Зріст дитини збільшується на 5--7 см у рік, а маса на 2 кг. З 5-6 років молочні зуби починають замінюватися на постійні. Психічна діяльність набуває великого розвитку і дитина вже добре говорить, малює олівцями, знає багато віршів і пісень. У цьому віці формуються риси характеру. У цей період потрібно готувати дитину до школи, привчати до самостійності.

      Друге дитинство – від 6-7 років до 12 років. Діти швидко ростіть, тому їм потрібно добре харчуватися, багато рухатися, більше перебувати на свіжому повітрі.

Коли дитина іде до школи, у неї відразу зростає психічне і фізичне навантаження. Нервово-психічне напруження молодшого школяра, недотримання правильного режиму дня, недостатній відпочинок, малорухливий спосіб життя, призводить до виснаження його нервової системи, зниження опірності до інфекцій.

 

                               3 група -  Характерні особливості підліткового періоду

Підлітковий період - це період статевого дозрівання (від 12-13 до 15-6 років). Організм готується до дорослого життя. За нормальних умов статеве, фізичне і психічне дозрівання відбувається відповідно один до одного, причому у дівчат приблизно на два роки раніше, ніж у хлопчиків.

У цьому віці швидкими темпами збільшується ріст і маса тіла. Подальший розвиток м’язової системи відбувається за рахунок діаметра м’язового волокна. Характеризуючи вищу нервову діяльність підлітків, необхідно відзначити, що на початку цього періоду

зберігаються процеси загального збудження та послаблення всіх видів гальмування. У деяких підлітків спостерігається психічна неврівноваженість.

Раціональний режим дня, заняття спортом, створюють умови для правильного перебігу цього періоду.

 

                                   4 група -  Характерні особливості юнацького періоду

 

Юність (від 16-17 до 20-21років) — вік безпосередньої підготовки підростаючої особистості до життя як дорослої людини, вибору професії, виконання соціальних функцій. У цей період закінчується видозмінення організму, яке, у зв’язку із статевим дозріванням, розпочалося в підлітковому віці. Юність — завершальний етап фізичного розвитку індивіда. У зовнішньому вигляді зникає властива підліткам диспропорція тіла й кінцівок, незграбність рухів, довгов’язість. Розвивається моторика, досконалішою стає координація рухів. Тілесна конституція, особливо обличчя, набуває специфічно індивідуального характеру. Фізичний розвиток полягає насамперед у збільшенні зросту, ваги тіла й окружності грудної клітини. Акселерація фізичного розвитку помітна і в юності. Вона виявляється в скороченні строків статевого дозрівання і закінченні росту. У юнацькому віці вдосконалюється функціонування серцево-судинної системи, нервова регуляція її діяльності. Стабілізується кров’яний тиск, серцево-судинна система стає витривалішою до навантажень. Збільшується життєва ємність легень, особливо у хлопців, витриваліше функціонує дихальний апарат. Продовжується функціональний розвиток нервових клітин головного мозку удосконалення нервової системи сягає високого ступеня. Встановлюється стійка рівновага у функціонуванні ендокринної системи. Співвідношення активності залоз внутрішньої секреції стає таким, як у дорослого. Поступово зникає характерна для підлітків підвищена збудливість і неврівноваженість.

Розповідь вчителя:

     З моменту народження і до досягнення зрілості довжина тіла збільшується в 3,5 рази, довжина тулуба — в 3 рази, довжина руки — в 4 рази, довжина ноги — в 5 разів.

Проектування зображення:

Пропорції тіла людини в різні періоди життя

Завдання учням:

  • Проаналізуйте малюнок «Пропорції тіла людини в різні періоди життя».

Очікувана відповідь учнів:

В новонародженої дитини відносно короткі кінцівки, великий тулуб, велика голова. З віком ріст голови сповільнюється, а ріст кінцівок — прискорюється. До періоду статевого дозрівання статеві відмінності в пропорціях тіла відсутні, ріст тіла відбувається в основному за рахунок росту ніг; у період статевого дозрівання в юнаків кінцівки стають довшими, а тулуб коротшим і таз вужчим, ніж у дівчат, ріст тіла відбувається за рахунок збільшення тулуба.

2. Особливості вікових періодів розвитку людини: зрілий, похилий, старечий вік, довгожителі

Розповідь вчителя:

Як після весни настає літо, так і юність змінюється періодом дорослості або зрілості.

  • Як  ви вважаєте, чим характеризується зрілість?

Учні висловлюють свої припущення,апотім вчитель пропонує учням звернутися до підручника і перевірити свої припущення, прочитавши матеріал «Характеристика зрілого віку.

Обговорення результатів самостійної роботи з підручником.

Розповідь вчителя:

 Похилий вік починається з 61 року в чоловіків і з 56 років у жінок і триває до 74 років. Багато людей зберігають у цей період достатньо високу професійну працездатність. У людей похилого віку зменшується ємність легень, збільшується артеріальний тиск, змінюються стінки кровоносних судин, розвивається атеросклероз. Знижується активність щитовидної залози, зменшується основний обмін, відбувається атрофія статевих залоз і зниження продукції статевих гормонів. Імунні властивості організму поступово знижуються, у зв'язку з цим у людей похилого віку послаблюється механізм опору як проти збудників хвороб різної природи, так і проти власних клітин, які переродилися, або у яких виникли мутації.

Старечий вік у чоловіків та жінок починається у 75 років. У цьому віці багато людей ще мають ясний розум і здатні до творчої праці. Старість — заключний етап онтогенезу, віковий період, який характеризується суттєвими структурними, функціональними і біохімічними змінами у організмі, які обмежують його пристосувальні можливості.

Ознаки старіння проявляються на різних рівнях організації живого організму: молекулярному, тканинному, системному і організменному.

Запитання до учнів:

  • Назвіть ознаки старіння організму

Обговорення відповідей учнів, складання опорного конспекту:

Ознаки старіння:

  • змінюється постава, форма тіла,
  • зменшуються  розміри тіла ,
  • з'являється сивина,
  •  шкіра втрачає еластичність, що призводить до утворення зморшок,
  • послаблюється зір, слух,
  • погіршується пам'ять.

Старіння характеризується зменшенням надійності системи регуляції, які забезпечують гомеостаз, зокрема нервової і ендокринної. Інтенсивність процесу старіння зумовлена багатьма біологічними факторами, необхідно враховувати також роль соціального середовища.

Старіння — загальнобіологічна закономірність, притаманна всім живим організмам. Наука, яка займається проблемами старіння людини, з'ясовує основні його закономірності — від молекулярного і клітинного рівнів до цілісного організму, називається геронтологією (від грец. geron — старий).

Основним завданням геронтології є:

  • добитися того, щоб тривалість життя людини відповідала визначеній її природними можливостями як біологічного виду, і подовжити її.

Завдання учням:

Скласти опорну схему анатомо-фізіологічних змін в організмі під час старіння:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Це цікаво:

  • Здоров'я людини, характер її старіння та термін настання смерті на 50% залежить від способу її життя, на 20% — від спадкових факторів, на 20% — від умов довкілля, на 10% — від рівня розвитку системи охорони здоров'я.

Запитання до учнів:

  • Які фактори сприяють подовженню життя?

Обговорення відповідей, складання опорної схеми:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Повідомлення учнів:

Старість великих людей

     Життя великих людей, що творили до глибокої старості, свідчить про те, що можна зберегти фізичні та творчі можливості на довгі роки, майже до самої смерті. Грецький драматург Софоклнаписав відому трагедію «Едіп у Колоні» на 90-му році життя. Л.М. Толстой говорив, що його мозок ніколи так ясно і так легко не працював, як у віці між 60-70 роками.

      Гете у 75—річному віці говорив про «всебічний розвиток весни» своєї душі, він дожив до 83 років і закінчив «Фауста», коли йому було 80 років. Композитор Джузеппе Верді створив оперу «Фальстаф» - блискучу комедію характерів у віці 70- ти років. Відома незвичайна працездатність художника І.К.Айвазовського. Він створив близько 6000 картин. «Для мене жити – значить працювати!» - такий був його девіз. Помер він у 83 роки, працюючи до останнього дня.

     Гюго, Ньютон, Мічурін, Павлов, Свиридов – були повні творчих сил до кінця свого життя – на восьмому-дев’ятому десятках. Великий англійський письменник Б.Шоу трішки не дожив до свого століття.

 

3. Захворювання органів статевої система, їх профілактика

  • До чого призводить недотримання особистої гігієни у дівчат та юнаків?

Очікувані відповіді учнів:

Недотримання особистої гігієни у дівчат призводить до виникнення запальних процесів статевих органів. Тривале запалення може викликати безпліддя, а також негативно вплинути на перебіг вагітності та пологи.

Доповнення вчителя:

У хлопців у разі недотриманні особистої гігієни в результаті проникнення хвороботворних мікроорганізмів до статевих органів, а також унаслідок сидячого, малорухливого способу життя, вживання алкоголю, гострої їжі може виникнути запалення передміхурової залози – простатит.

     Поширеною причиною виникнення захворювання статевих органів є інфекції, що передаються статевим шляхом (ІПСШ)

Розповідь вчителя, складання опорного конспекту:

В залежності від виду збудника ІПСШ поділяються:

  • бактеріальні інфекції (гонорея, сифіліс, хламідіоз, мікоплазмоз…);
  • вірусні інфекції (генітальний герпес, СНІД , папіломавірусна інфекція…) ;
  • паразитарні інфекції (збудником є гриби, одноклітинні тварини): кандидоз, трихомоніаз.

«Любов - чарівна країна, лише тільки в ній буває щастя». Закоханим, як відомо, протегує прекрасна з богинь, богиня любові, Венера. На жаль, тепер закоханим нерідко супроводжують і венеричні захворювання.

 

Самостійна робота з підручником, метод «Позначки»

Завдання:

Опрацювати матеріал підручника «Захворювання, що передаються статевим шляхом»

Учні роблять позначки олівцем  на полях під час самостійного опрацювання теоретичного матеріалу:

«V» – інформація  підтверджує попередні знання учнів;

«+» – нова інформація для учня;

«–» – інформація суперечить знанням учнів,

«?» –  інформація незрозуміла під час читання, яка потребує додаткового пояснення.

(Обговорення результатів самостійної роботи учнів з підручником)

 

Заповнення таблиці:

      Хвороба

          Збудник

       Симптоми

        Наслідки

 

 

 

 

 

5.Узагальнення і закріплення знань

5.1. Вправа «Встанови відповідність»

Установити відповідність між періодами розвитку та їх характерними особливостями:

1.грудний період

2.раннє дитинство

3.підлітковий період

4.перше дитинство

А. з’являються перші постійні зуби

Б. ріст і розвиток організму переважно завершується

В. відбувається глибока перебудова організму, пов’язана з початком внутрішньо секреторної функції статевих залоз

Г. за рік довжина її тіла у середньому збільшується на 25 см.

Д. дитина інтенсивно розвивається, особливо швидко розвивається мова, а за нею і мислення.

Вірні відповіді:

1 – Г, 2 –Д, 3 – В, 4 – А

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Бурячковська Ольга Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
4 квітня 2020
Переглядів
3886
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку