Індивідуальне календарно-тематичний план
з інтегрованого курсу «Пізнаємо природу» 5 клас
за модельною навчальною програмою для закладів загальної середньої освіти авторки Коршевнюк Т.В.
(рекомендовано наказом Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795)
18 годин на тиждень
І семестр
Примітка: календарно-тематичний план містить посилання на сторінки й завдання у підручнику Коршевнюк Т., Ярошенко О. «Пізнаємо природу» (УОВЦ «Оріон», 2022 р.)
№ п/п |
Дата прове- |
Тема, сторінки у підручнику |
Основні поняття і терміни |
Пізнавальні завдання
|
||||||||||||
|
|
|||||||||||||||
|
Тема 1. ВЧИМОСЯ ДОСЛІДЖУВАТИ ПРИРОДУ |
|||||||||||||||
1 |
|
|
Природа та її складники. С. 8–9 |
Природа, природні тіла, рукотворні тіла, явища природи
|
«Пліч-о-пліч» на с. 9 |
|||||||||||
|
|
|
Джерела інформації про природу. С. 10–13 |
Наукові довідкові паперові та електронні видання природничого змісту та інші джерела інформації про природу
|
«Нумо досліджувати: джерела інформації про природу» на с. 12 |
|||||||||||
|
|
|
Методи й інструменти природодослідниці/ природодослідника. С. 14–18, 20 |
Методи дослідження природи, приладдя для вивчення природи |
Завдання 1, 2, 3 на с. 16
|
|||||||||||
|
|
|
Ознайомлення з приладдям для вивчення природи. С. 18–19 |
Вимірювальні й збільшувальні прилади, лабораторне обладнання
|
«Нумо досліджувати: прилади й обладнання для вивчення природи» на с. 18 |
|||||||||||
2 |
|
|
Наука та її творці. С. 21–26 |
Кроки пізнання природи, наука, науковці/науковиці
|
Завдання 2 «Пліч-о-пліч» на с. 23 |
|||||||||||
|
|
|
Етапи дослідження природи. Спостереження за об’єктом природи. С. 29–30 |
Етапи дослідження природи, правила безпеки під час виконання дослідження
|
«Нумо досліджувати: як спланувати і виконати спостереження» на с. 29 |
|||||||||||
|
|
|
Експеримент. Правила безпеки під час дослідження природи. С. 28, 30–33 |
Експеримент, фіксування даних і результатів експерименту
|
«Нумо досліджувати: які природні тіла потонуть у воді, а які — ні» на с. 30–31; «Пліч-о-пліч» на с. 32 |
|||||||||||
|
|
|
Узагальнення з теми 1. С. 35–36 |
Картка самооцінки досягнень у пізнанні природи. Картка самооцінки роботи в групі
|
|
|||||||||||
|
|
|
|
|||||||||||||
|
Тема 2. ДОСЛІДЖУЄМО ТІЛА ТА ЯВИЩА ПРИРОДИ |
|||||||||||||||
3 |
|
|
|
Тіла та їхні характеристики. Вимірювання лінійних розмірів і маси тіла правильної форми. С. 38–41 |
Характеристики тіла (лінійні розміри тіла, форма, маса, об’єм), одиниці їх вимірювання.
|
«Нумо досліджувати: лінійні розміри і масу тіл правильної форми» на с. 40 |
||||||||||
|
|
|
Вимірювання маси й об’єму тіла неправильної форми. С. 41–43 |
Фізичні характеристики тіла неправильної форми та їх вимірювання
|
«Нумо досліджувати: вимірюємо масу й об’єм тіла неправильної форми» на с. 41–42 |
|||||||||||
|
|
|
Фізичні властивості речовин. С. 44–48 |
Речовина, фізичні властивості речовин, матеріали,
|
«Нумо досліджувати: фізичні властивості тіл і речовин» на с. 45–46 |
|||||||||||
|
|
|
Агрегатні стани речовин. С. 48–52 |
Агрегатний стан речовини
|
«Нумо досліджувати: тверді, рідкі й газувати речовини» на с. 48–49 |
|||||||||||
|
|
|
Явище дифузії. С. 53–55 |
Дифузія.
|
«Нумо досліджувати: що відбувається із частинками барвника у воді» на с. 53 |
|||||||||||
4 |
|
|
Чисті речовини й суміші. Розділення сумішей. С. 56–59 |
Чиста речовина, суміш, склад суміші, відстоювання
|
«Нумо досліджувати: способи розділення сумішей» на с. 58–59 |
|||||||||||
|
|
|
Розділення суміші фільтруванням і випарюванням. С. 59–60 |
Фільтрування, випарювання, фільтр, випаровування
|
«Парад порад: розділення суміші фільтруванням» на с. 61
|
|||||||||||
|
|
|
Рух тіл. С. 63–67 |
Траєкторія руху тіла; шлях, час і швидкість руху тіла
|
«Нумо досліджувати: вимірювання характеристик власного механічного руху» на с. 65 |
|||||||||||
|
|
|
Уявлення про сили. С. 68–72 |
Сила, сила тяжіння Землі, сила тертя
|
«Нумо досліджувати: вплив форми тіла на його рух» на с. 70 |
|||||||||||
|
|
|
Прості механізми. С. 73–77 |
Прості механізми: блок, похила площина, важіль, клин
|
«Нумо досліджувати: простий механізм» |
|||||||||||
|
|
|
Теплові явища. Теплопередача. С. 78–80 |
Теплові явища, температура, теплоізоляція
|
«Нумо досліджувати: як передається тепло» на с. 78;
«Нумо досліджувати: як тепло впливає на тіла та явища» «Нумо досліджувати: як різні матеріали проводять тепло» на с. 82 |
|||||||||||
5 |
|
|
Виникнення й поширення звуку. С. 85–88 |
Звукові явища, джерела звуку, звукові хвилі |
«Нумо досліджувати: виникнення звуку» на с. 85; «Нумо досліджувати: поширення звуку на відстані» на с. 88 |
|||||||||||
|
|
|
Значення звуків у природі й житті людини. С. 89–91 |
Звуки у природі й діяльності людини |
«Технотека» на с. 91 |
|||||||||||
|
|
|
Світлові явища. С. 92–99 |
Світлові явища, світлові промені, джерела світла
|
«Пліч-о-пліч» на с. 94; Завдання 3 і 4 на с. 96; «Нумо досліджувати: утворення тіні» на с. 93–94. *Дослідження виконується вдома |
|||||||||||
|
|
|
|
Узагальнення з теми С. 100–101 |
Картка самооцінки досягнень у пізнанні природи. |
|
||||||||||
|
|
|
|
|||||||||||||
|
Тема 3. ДІЗНАЄМОСЯ ПРО ЗЕМЛЮ І ВСЕСВІТ |
|||||||||||||||
6 |
|
|
Будова Землі. С. 103–106 |
Земна кора, мантія, ядро
|
Завдання 1 і 2 на с. 105; «Пліч-о-пліч» на с. 106 |
|||||||||||
|
|
|
Рухи Землі, глобус і карти. С. 107–111 |
Земна доба, орбіта Землі, земний рік, фізична карта |
«Нумо досліджувати: фізичну карту світу» на с. 111 |
|||||||||||
|
|
|
Атмосфера Землі. С. 112–117 |
Атмосфера, повітря, горіння, атмосферний тиск |
«Нумо досліджувати: виявляємо повітря» на с. 112–113; «Нумо досліджувати: наявність води в повітрі» на с. 116 |
|||||||||||
|
|
|
Погода і спостереження за нею. С. 118–122 |
Погода, прогноз погоди |
Завдання 2 «Нумо досліджувати: погоду своєї місцевості» на с. 120–121. *Дослідження виконується в позаурочний час |
|||||||||||
7 |
|
|
Гідросфера Землі. С. 123–126 |
Гідросфера, Світовий океан, колообіг води |
Завдання 1 «Нумо досліджувати: водойми своєї місцевості» на с. 124 *Дослідження виконується у позаурочний час |
|||||||||||
|
|
|
Літосфера Землі. С. 127–131 |
Літосфера, рельєф, форми рельєфу |
«Пліч-о-пліч» на с. 130
|
|||||||||||
8 |
|
|
Сонце і Місяць. С. 131–136 |
Сонце, Місяць, супутник, фази Місяця |
«Пліч-о-пліч» на с. 131–132; «Нумо досліджувати: фази Місяця» на с. 134. *Дослідження виконується у позаурочний час |
|||||||||||
|
|
|
Узагальнення з теми 3.С. 137–138 Контрольна робота |
Картка самооцінки досягнень у пізнанні природи. Картка самооцінки роботи в групі
|
|
|||||||||||
|
|
|
|
|||||||||||||
ІІ семестр
Тема 4. ВИВЧАЄМО ЖИВУ ПРИРОДУ ЗЕМЛІ |
||||||||||||||
9 |
|
|
Організми та методи їх вивчення. С. 140–146 |
Організм, властивості організмів, методи вивчення організмів |
«Нумо досліджувати: висівання і пророщування квасолі» на с. 145 |
|||||||||
|
|
|
Живлення і дихання тварин. С. 147–153 |
Живлення, поживні речовини, дихання, органи травлення і дихання тварин |
«Медіапошук» на с. 149 |
|||||||||
|
|
|
Живлення і дихання рослин. С. 154–159 |
Фотосинтез, продихи |
«Нумо досліджувати: дихання рослин» на с. 157–158 |
|||||||||
10 |
|
|
Опора і рух тварин. С. 160–163 |
Скелет, хребет, м’язи, органи руху тварин |
«Нумо досліджувати: способи руху тварин» на с. 163 |
|||||||||
|
|
|
|
Опора і рухи рослин. С. 163–166 |
Стебло, стовбур, рухи рослин |
«Нумо досліджувати: рух рослин до Сонця» на с. 165–166. *Дослідження виконується вдома |
||||||||
|
|
|
Гриби. С. 167–172 |
Плодове тіло, шапинкові гриби, гриби-паразити, цвілеві гриби |
«Нумо досліджувати: різноманітність грибів» на с. 170–171 |
|||||||||
11 |
|
|
Взаємодія організмів із середовищем існування. С. 173–177 |
Середовище життя, чинники середовища життя |
«Нумо досліджувати: зв’язки між організмами» на с. 176 |
|||||||||
|
|
|
Наземно-повітряне середовище життя С. 178–183 |
Наземно-повітряне середовище життя, пристосування організмів до життя в ньому |
«Нумо досліджувати: мешканців наземно-повітряного середовища» на с. 181–182 |
|||||||||
|
|
|
Водне середовище життя. С. 184–187 |
Водне середовище життя й пристосування рослин і тварин до життя ньому |
«Нумо досліджувати: мешканців водного середовища» на с. 187. *Дослідження виконується у позаурочний час |
|||||||||
|
|
|
Ґрунтове середовище життя. С. 187–191 |
Ґрунтове середовище життя, ґрунт |
«Медіапошук» на с. 190; «Нумо досліджувати: мешканців ґрунтового середовища» на с. 189. *Дослідження виконується у позаурочний час
|
|||||||||
|
|
|
Узагальнення з теми 4. С. 192–193 |
Картка самооцінки досягнень у пізнанні природи. Картка самооцінки роботи в групі
|
|
|||||||||
|
|
|
|
|
|
|||||||||
Тема 5. ПІЗНАЄМО ОРГАНІЗМ ЛЮДИНИ В СЕРЕДОВИЩІ ЙОГО ІСНУВАННЯ
|
||||||||||||||
12 |
|
|
Складники організму людини. Шкіра. С. 195–198 |
Орган, функція органу, шкіра |
«Пліч-о-пліч» |
|||||||||
|
|
|
Їжа і здорове харчування людини. С. 199–201 |
Білки, жири, вуглеводи, тарілка здорового харчування |
Завдання 1 і 2
Завдання 3 |
|||||||||
|
|
|
Травна система людини. С. 202–204
|
Травна система, травлення |
«Нумо досліджувати: інформацію на етикетках харчових продуктів» на с. 203; «Пліч-о-пліч» на с. 203–204 |
|||||||||
|
|
|
Дихання людини. С. 205–209 |
Дихальна система, газообмін |
«Нумо досліджувати: наявність води в повітрі, що видихається» на с. 206 |
|||||||||
13 |
|
|
Опора і рух людини. С. 210– 215 |
Скелет, суглоби, хребет, м’язи |
«Нумо досліджувати: будову скелета людини» на с. 210 |
|||||||||
|
|
|
Серце, судини і кровообіг. С. 216–218 |
Кровоносна система, серце, кровоносні судини, кровообіг |
Завдання 1
«Пліч-о-пліч» |
|||||||||
|
|
|
Тренування серця. С. 218–221 |
Частота скорочень серця, тренування серця |
«Нумо досліджувати: як фізичні тренування впливають на частоту скорочень серця» на с. 217–218 |
|||||||||
14 |
|
|
|
Пристосування людини до середовища життя. С. 222–225 |
Середовище життя людини, технології, матеріали |
Завдання 1 і 2
«Пліч-о-пліч» |
||||||||
|
|
|
Вироби й матеріали повсякденного вжитку людини. С. 226–227 |
Матеріали природні й штучні |
«Нумо досліджувати: вироби повсякденного вжитку, виготовлені з різних матеріалів (паперу, скла, пластмас тощо)» на с. 226 |
|||||||||
15 |
|
|
Корисні й шкідливі для здоров’я звички. С. 228–229 |
Здоров’я, режим дня, збалансоване харчування |
Завдання 1 «Нумо досліджувати: корисні для здоров’я звички» на с. 228–229 |
|||||||||
|
|
|
Здоровий спосіб життя. С. 229–232 |
Здоровий спосіб життя |
Завдання 2
«Пліч-о-пліч»
|
|||||||||
|
|
|
Узагальнення з теми 5. С. 233–234 |
Картка самооцінки досягнень у пізнанні природи. Картка самооцінки роботи в групі
|
|
|||||||||
|
|
|
|
|
|
|||||||||
Тема 6. ВЧИМОСЯ У ПРИРОДИ І ДБАЄМО ПРО ЇЇ ЗБЕРЕЖЕННЯ |
||||||||||||||
16 |
|
|
Як людина взаємодіє з природою. С. 236–237 |
Вплив людини на природу |
Завдання 2 і 1 |
|||||||||
|
|
|
Поведінка людини в умовах природних загроз. С. 237–239 |
Стихійні лиха, правила поведінки в умовах природних загроз |
«Пліч-о-пліч»
Завдання 2 |
|||||||||
|
|
|
Людина вчиться у природи. С. 240–241 |
Вироби, створені за природними зразками |
Завдання 3
|
|||||||||
17 |
|
|
Екологічні проблеми. С. 241–244 |
Екологія, екологічні проблеми |
«Нумо досліджувати один зі способів опріснення (знесолення) води» на с. 243. *Дослідження виконується у позаурочний час |
|||||||||
|
|
|
Екозвички. С. 244–246 |
Екологічні звички, турбота про довкілля |
«Пліч-о-пліч» «Нумо досліджувати: використане пакування для харчових продуктів» на с. 246. *Дослідження виконується у позаурочний час |
|||||||||
18 |
|
|
Подолання екологічних проблем. С. 247–253 |
Екологічно безпечне виробництво, міжнародна співпраця у справі збереження природи |
«Пліч-о-пліч» |
|||||||||
|
|
|
Узагальнення з теми |
|
|
|||||||||
|
|
|
Контрольна робота
|
|
|
|||||||||
|
|
|
|
|
|
|||||||||