Затверджую
______________________________
______________________________
_______________ ______________
Індивідуальний навчальний план
із курсу «Україна і світ. Вступ до історії та громадянської освіти»
учениці 5 класу ______________________, яка навчається за сімейною (домашньою) формою навчання
Модельна навчальна програма «Україна і світ. Вступ до історії та громадянської освіти. 5-6 класи (інтегрований курс) для закладів загальної середньої освіти» (авт. Кафтан М.В., Козорог О.Г., Костюк І.А., Селіваненко В.В. Цеунов І.А.), що затверджена і надано гриф «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» ( наказ Міністерства освіти і науки України № 795 від 12 липня 2021 року)
Підручник «Україна і світ: вступ до історії України та громадянської освіти» / М.В. Кафтан, О.Г. Козорог, І.А. Костюк,
В.В. Селіваненко. І.А. Цеунов.- Київ : Світич, 2022.- 208с. ; іл.
Учитель Дідківська С. П.
Тема |
Очікувані результати |
|
І семестр |
|
|
1.Що я знаю про себе, Україну і світ ? Хто такі “Я” та “інші”. У чому ми різні . Що таке рівність і чому вона важлива? У чому полягає роль родини та громади в житті людини. Чому і як виникають спільноти / громади “Велика” і “мала” батьківщина. Людство як велика громада.
|
Обґрунтовує унікальність та неповторність кожної людини; • детально описує та характеризує в цілому себе та інших осіб за різними ознаками (інтереси, світогляд тощо); розповідає про звичаї у різних спільнотах: уподобання у їжі, способи привітання та звертання до людей, формули ввічливості тощо. Пізнає себе як неповторну особистість, наділену гідністю; ідентифікує себе як члена різних спільнот, громадянина України; розрізняє та ідентифікує локальні, регіональні, національно-культурні спільноти, співвідносить себе з ними; детально описує та характеризує в цілому себе та інших осіб за різними ознаками (інтереси, світогляд тощо); описує соціокультурні практики різних спільнот, до яких належить, порівнює їх із іншими (вподобання у їжі, способи привітання та звертання до людей, формули ввічливості тощо); обґрунтовує унікальність та неповторність кожної людини. • Використовує історичну та суспільно важливу інформацію із запропонованих ресурсів; упорядковує відомості про особу, подію, явище, процес, пам’ятку історії (за заданими критеріями) ; обґрунтовує унікальність та неповторність кожної людини; виокремлює основне і другорядне в тексті; зіставляє культури, їх цінності, традиції, спосіб життя; аргументує потребу спільних правил і законів, а також необхідність їх дотримуватися; переконує інших у перевагах поведінки, заснованої на повазі до прав людини і поваги до гідності людини. Виявляє вплив діяльності людини на навколишнє середовище; наводить приклади впливу діяльності людини на навколишнє середовище в часі та просторі, взаємодії людини та природи; пояснює, як людина впливає на різні спільноти та державу своєю діяльністю; аргументує потребу спільних правил і законів, а також необхідність їх дотримуватися. Використовує карту як джерело інформації ; співвідносить дані карти з іншими джерелами інформації (розповідь , текст книжки тощо); добирає приклади, які розкривають поняття / терміни, що використовуються в межах теми; описує та характеризує себе та інших осіб за різними ознаками (інтереси, світогляд тощо); пояснює та наводить приклади, як людина впливає на різні спільноти і державу своєю діяльністю; наводить приклади етнічного, релігійного, культурного та іншого розмаїття в Україні та світі в минулому і сьогоденні; наводить приклади, як дотримання колективно встановлених правил пов’язане з безпекою та розвитком суспільства. Пояснює взаємозв’язок людини та спільноти за допомогою ключових слів, візуальних засобів.
|
Консультація
|
2. Що я знаю про себе, Україну і світ ? Хто такі “Я” та “інші”. Людство як велика громада |
Тематичне опитування |
|
3. Перші людські спільноти Села й міста в минулому і тепер Як виникають правила Влада та суспільство Що таке приватний простір і чому він важливий Як змінювалися публічні простори із часом Як змінювалося ставлення людей до себе та інших?
|
Пояснює, як погляди та потреби людей сьогодні та в минулому пов’язані з подіями їх життя, станом суспільства; виявляє чинники, що впливають на заняття людей, спосіб ведення господарства, соціальний устрій (клімат, географічне розташування, доступ до природних ресурсів); виявляє (з допомогою вчителя) і пояснює виклики, які стоять перед людиною, суспільством у різних природних середовищах; описує і характеризує за певним алгоритмом пам’ятку природи, історії та культури; розрізняє пам’ятки історії та культури, історичні події, осіб та їх вчинки, соціальні об’єкти та явища за певними ознаками; наводить приклади історичних пам’яток та інших проявів присутності минулого в сьогоденні — топоніміка, лексика, фольклор; наводить приклади впливу діяльності людини на навколишнє середовище в часі і просторі, взаємодії людини та природи; наводить приклади і пояснює призначення об’єктів громадського простору в минулому і сучасності; описує перебіг історичних подій та визначає тяглість в історичному процесі; добирає приклади, які розкривають поняття / терміни, що використовуються в межах теми. Пояснює базові права людини, зокрема дитини, і механізми їх реалізації та захисту; важливість поваги прав людини; описує минуле та сучасне, використовуючи громадсько-політичні поняття: демократія, свобода, права, право / закон тощо; аргументує потребу спільних правил і законів, а також необхідність їх дотримуватися; пояснює значення громадсько-політичних понять (зокрема демократія, свобода, права, право / закон) з допомогою вчителя. пояснює і доцільно застосовує терміни, поняття, які вжито в запропонованих джерелах; пояснює вплив вчинків окремої людини на її найближче оточення, місцеву громаду, Україну та світ. Пояснює своє право на особистий простір (приватність) і право інших осіб на це Аналізує ситуації щодо порушення / непорушення права на особистий простір; пояснює, що таке громадський простір та його значення для суспільства ; пояснює правила, яких має дотримуватися у спільнотах; пояснює відмінності між громадським та особистим простором; наводить приклади і пояснює призначення об’єктів громадського простору в минулому і сучасності; пояснює потребу доступності громадського простору для людей з інвалідністю або маломобільних груп населення. Ідентифікує себе як члена різних спільнот, громадянина України; пояснює, як людина впливає на різні спільноти і державу своєю діяльністю; наводить приклади змін у житті суспільства, пов’язаних із різними чинниками; пояснює їх вплив на людину, конкретні соціальні групи та суспільство в цілому. Укладання пам’ятки про правила невтручання у приватний простір (приватне життя); визначення значущості особистого простору для людини. Дослідження та обговорення прикладів про потребу доступності громадського простору для людей з інвалідністю або маломобільних груп населення. |
Контрольна робота за І семестр |
ІІ семестр |
||
4. Назва «Україна» впродовж століть. Що таке історична топоніміка. Що таке «історична карта». Як виглядала Україна на картах минулого. Які історикогеогра-фічні регіони є в Україні та як вони сформувалися. Якими є етнографічні особливості регіонів в Україні та що їх об’єднує. |
Наводить приклади історичних пам’яток та інших проявів присутності минулого в сьогоденні — топоніміка, лексика, фольклор, соціальні практики тощо; визначає на карті положення географічних об’єктів, культурно-історичних пам’яток, місця історичних подій; визначає значущість історичної та сучасної події для людини і суспільства. Підготовка власного висловлення «Яку назву я би запропонував/-ла для нової вулиці і чому» Описує та виокремлює основні елементи історичної карти, пояснює їх значення; зіставляє картографічну інформацію різних історичних періодів; співвідносить дані карти з іншими джерелами інформації (розповідь учителя, текст книжки тощо); розрізняє відносно сталі та змінні об’єкти карти; визначає орієнтацію об’єктів відносно сторін світу, суб’єкта спостереження; визначає на карті положення географічних об’єктів, культурно-історичних пам’яток, місця історичних подій; позначає розміщення об’єктів на карті, прокладає уявні маршрути, визначає відстані. Розташовує події у хронологічній послідовності, укладає хронологічну таблицю; установлює послідовність історичних подій . Окреслює за картами території України/ української держави в різні історичні періоди. Укладає (за допомогою) таблицю співвідношення дат, імен історичних діячів і назв державних утворень України протягом історичних періодів. Виявляє чинники, що впливають на заняття людей, спосіб ведення господарства, соціальний устрій (клімат, географічне розташування, доступ до природних ресурсів); виявляє (з допомогою) і пояснює виклики, які стоять перед людиною, суспільством у різних природних середовищах; наводить приклади впливу діяльності людини на навколишнє середовище в часі та просторі, взаємодії людини та природи. |
Консультація
|
5. Як із часом змінювалися заняття українців. Що таке «традиція. Що таке «багатокультурність». Внесок українців у світову історію та культуру. Що сьогодні означає бути громадя-нином України. Що таке «права людини», «демократія» і як вони пов’язані
|
Використовує в поясненнях інформації з різних джерел (текстів, відеоматеріалів, усних свідчень, музейних експозицій, власних спостережень). Формулює запитання щодо можливого впливу тих чи інших подій на життя суспільства, окремих груп людей; пояснює, як погляди та потреби людей сьогодні і в минулому, пов’язані з подіями їх життя, станом суспільства. Представлення особистих історій, пов’язаних із сімейними та шкільними традиціями. Дослідження за наданою вчителем інструкцією матеріалів з топоніміки, лексики, фольклору, для ілюстрації проявів присутності минулого в сьогоденні. Підготовка звіту про дослідження. Наводить приклади історичних пам’яток та інших проявів присутності минулого в сьогоденні — топоніміка, лексика, фольклор тощо. Дослідження за наданою вчителем інструкцією матеріалів з топоніміки, лексики, фольклору, соціальних практик для ілюстрації проявів присутності минулого в сьогоденні. Добирає інформацію за заданими критеріями; пояснює і доцільно застосовує терміни, поняття, які вжито в запропонованих джерелах; визначає риси/ ознаки артефакту (музейного об’єкта), писемного та візуального джерела; визначає тему та походження запропонованого джерела історичної та суспільної інформації; висловлює власне судження про культурне розмаїття та його цінність для суспільства, виявляє зацікавленість переконаннями інших людей. Укладає асоціативну схему ( хмару слів) поняття «багатокультурна країна». Визначає на карті положення географічних об’єктів, культурно-історичних пам’яток, місця історичних подій; використовує в поясненнях інформацію з різних джерел, зокрема тексти та відеоматеріали, усні історичні свідчення, музейні експозиції, власні спостереження; порівнює однотипні пам’ятки історії, природи та культури і пояснює їх значення; описує і характеризує за певним алгоритмом пам’ятку природи, історії та культури. Пояснює, як людина впливає на різні спільноти і державу своєю діяльністю; пояснює значення громадсько-політичних понять (зокрема демократія, свобода, права, право/ закон) з допомогою вчителя; застосовує відповідні поняття в порівняльному описі історичних та сучасних дій та подій; розрізняє повноваження органів влади і приватних осіб. Розгляд ситуацій, в яких держава має забезпечувати та захищати права людини. Пояснює, як держава забезпечує реалізацію прав людини (зокрема дитини); називає порядок дій у випадку порушення прав дитини; обґрунтовує необхідність захищати права людини і громадянина та дотримуватися обов’язків громадянина;обґрунтовує небезпеку замовчування порушення прав людини; наводить приклади протидії порушенням прав людини. Робота з адаптованими документами (Загальна декларація прав людини, Конвенція про права дитини). Обґрунтовує необхідність захищати права людини й громадянина та дотримуватися обов’язків громадянина; визнає відповідальність за свою поведінку, якщо вона призводить до порушення гідності інших людей чи до неможливості реалізації їх прав; аналізує правила та процедури закладу освіти з погляду дотримання прав людини (зокрема недискримінації) та поваги до гідності людини. |
Тематичне опитування . |
|
||
Що ми дізналися про себе і про нашу країну. Україна як демократична держава. |
Наводить приклади історичних пам’яток та інших проявів присутності минулого в сьогоденні — топоніміка, лексика, фольклор, соціальні практики тощо; співвідносить дані карти з іншими джерелами інформації (розповідь учителя, текст книжки тощо); розрізняє та ідентифікує локальні, регіональні, національно-культурні спільноти, співвідносить себе з ними; пояснює, як людина впливає на різні спільноти і державу своєю діяльністю. Наводить приклади. Що ми дізналися про себе і нашу країну Складання ментальної карти історичних пам’яток та інших проявів присутності минулого в сьогоденні — топоніміка, лексика, фольклор,тощо; співвідносить дані карти з іншими джерелами інформації (розповідь учителя, текст книжки тощо); розрізняє та ідентифікує локальні, регіональні, національно-культурні спільноти, співвідносить себе з ними; пояснює, як людина впливає на різні спільноти і державу своєю діяльністю. Написання уявного посту для соціальної мережі про цікаві місця України. |
Контрольна робота за рік |