Індивідуальний план корекційно-розвиткової роботи з корекції розвитку для дітей 3 класу
Складено за програмою з корекційно-розвиткової роботи «Корекція розвитку». Розвиток когнітивної сфери для 1-4спеціальних класів для дітей із затримкою психічного розвитку закладів загальної середньої освіти. Автори: Сак Т.В., Прохоренко Л.І.
(2год на тиждень; 70 годин на рік)
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Метою корекційно-розвиткових занять для учнів із затримкою психічного розвитку визначено формування пізнавальної, предметно- практичної та навчальної діяльностей, мовлення, емоційно-вольової сфери.
Мета корекційно-розвиткових занять реалізується розв’язанням таких завдань.
(формування уваги, здатності до вольових зусиль, довільної регуляції поведінки).
Відповідно до типового навчального плану корекційно-розвиткові заняття здійснюються з Підготовчого, 1- 4 класи по три години на тиждень у кожному класі. Загальний обсяг навчального часу становить 70 годин.
Протягом цього часу передбачається застосування корекційної програми, спрямованої на розвиток когнітивної та емоційно-вольової сфер школярів із затримкою психічного розвитку.
Корекційний розвиток когнітивної сфери у перший рік навчання охоплює такі напрямки:
Перелік методів та форм роботи, які будуть використовуватись під час занять: ігрові методи, індивідуальні форми роботи. Кожне заняття містить ігрові та дидактичні вправи, рефлексію.
Організація занять: програмний курс розрахований на 70 занять. Заняття проводити 2 рази на тиждень індивідуально. Тривалість одного заняття – 25 хвилин.
Прогнозований результат: корекційно-розвивальна програма допоможе досягти позитивних змін у розвитку пізнавальних процесів дитини: допоможе підвищити рівень практичних умінь аналізувати та сприймати предмети за формою, кольорами та величинами, орієнтуватися у просторі, порівнювати їх, групувати, узагальнювати та класифікувати.
№ |
Тема заняття
|
Мета заняття |
Зміст роботи |
Дата |
Год |
Прим. |
|
Діагностичний етап |
|||||||
1. |
Знайомство. |
Встановлення атмосфери взаємодовіри. |
Вправа «Привітання» Вправа-гра «Розкажи про себе» Вправа «Чарівні слова» Вправа «Якби я був чарівником» Рефлексія Релаксація Прощання |
|
1 |
|
|
2-3 |
Діагностика розвитку пізнавальних процесів |
Визначити рівень розвитку уваги, пам’яті, мислення, уяви, загальної обізнаності учня. |
3. Методика «Четвертий зайвий».
5. Тест «Чого не вистачає?». 6. Методика «Вільна класифікація». |
|
2 |
|
|
Корекційно-розвивальний етап |
|||||||
Тема 1. Розвиток наочно-образного мислення засобом конструювання |
|||||||
Тема 1.1 Формування просторових уявлень та просторової орієнтації |
|||||||
4-5 |
Розвиток уміння визначати положення одного предмета відносно іншого, відносно самого учня в навколишньому оточенні ( в класі, кімнаті, на шкільному подвір’ї), на малюнках, таблицях схемах.
|
Навчитись визначати положення одного предмета відносно іншого, відносно самого учня в навколишньому оточенні. |
Вправи. Розрізнення правого і лівого боку тіла людини. Визначення правого і лівого боків на таблицях, схемах, малюнках; в знаходженні і розміщенні предметів за словесним описом їх положення в реальній дійсності і на схемах. Складання схем, рисунків добре відомого шляху, плану квартири, класу. |
|
2 |
|
|
6-7 |
Розвиток уміння знаходити предмет за словесним описом його положення в реальній дійсності і на малюнках, схемах, таблицях.
|
Навчитись знаходити предмет за словесним описом його положення в реальній дійсності і на малюнках, схемах, таблицях.
|
Вправи. Розрізнення правого і лівого боку тіла людини. Визначення правого і лівого боків на таблицях, схемах, малюнках; в знаходженні і розміщенні предметів за словесним описом їх положення в реальній дійсності і на схемах. Складання схем, рисунків добре відомого шляху, плану квартири, класу. |
|
2 |
|
|
8 |
Розвиток уміння розміщати предмет за завданням учителя.
|
Навчитись розміщати предмет за завданням учителя.
|
Вправи. Розрізнення правого і лівого боку тіла людини. Визначення правого і лівого боків на таблицях, схемах, малюнках; в знаходженні і розміщенні предметів за словесним описом їх положення в реальній дійсності і на схемах. Складання схем, рисунків добре відомого шляху, плану квартири, класу. |
|
1 |
|
|
9-11 |
Розвиток уміння розповідати про просторове розташування предмета, вживаючи слова, що виражають просторові відношення (прийменник в, на, біля, під, за, перед, поміж, після; прислівники справазліва, вліво-вправо, вгорі-внизу, справа-вліво та ін.). |
Навчитись розповідати про просторове розташування предмета, вживаючи слова, що виражають просторові відношення (прийменник в, на, біля, під, за, перед, поміж, після; прислівники справазліва, вліво-вправо, вгорі-внизу, справа-вліво та ін.).
|
Вправи. Розрізнення правого і лівого боку тіла людини. Визначення правого і лівого боків на таблицях, схемах, малюнках; в знаходженні і розміщенні предметів за словесним описом їх положення в реальній дійсності і на схемах. Складання схем, рисунків добре відомого шляху, плану квартири, класу. |
|
3 |
|
|
12-14 |
Розвиток уміння розповідати про зміну положення предмета, відтворити по пам’яті взаємне розміщення предметів. |
Навчитись розповідати про зміну положення предмета, відтворити по пам’яті взаємне розміщення предметів.
|
Вправи. Розрізнення правого і лівого боку тіла людини. Визначення правого і лівого боків на таблицях, схемах, малюнках; в знаходженні і розміщенні предметів за словесним описом їх положення в реальній дійсності і на схемах. Складання схем, рисунків добре відомого шляху, плану квартири, класу. |
|
3 |
|
|
15-17 |
Розвиток уміння складати схему і розповідати про розміщення предметів у класі, в кімнаті, у дворі, на шкільному подвір’ї. |
Навчитись складати схему і розповідати про розміщення предметів у класі, в кімнаті, у дворі, на шкільному подвір’ї.
|
Вправи. Розрізнення правого і лівого боку тіла людини. Визначення правого і лівого боків на таблицях, схемах, малюнках; в знаходженні і розміщенні предметів за словесним описом їх положення в реальній дійсності і на схемах. Складання схем, рисунків добре відомого шляху, плану квартири, класу. |
|
3 |
|
|
Тема 2. Знання та уміння розповідати про різні властивості навколишніх предметів. |
|||||||
18-20 |
Знайомство з матеріалами та їх властивостями. Матеріали (папір, дерево, скло, глина, гума, пластмаса, метал), їх назви. Властивості матеріалів: прозорість, твердість, крихкість, м’якість та ін.. Розвиток уміння порівнювати матеріаліи за їх властивостями; предметів, виготовлених з одного і того ж матеріалу.
|
Навчитись порівнювати матеріали за їх властивостями та предмети виготовлені з одного і того ж матеріалу.
|
Вправи. Порівняння властивостей паперу й дерева (на прикладі паперового і дерев’яного куба) – міцність, вага, вплив вологи; скла і пластмаси (на прикладі скляного і пластмасового посуду) – прозорість, крихкість, вага; гуми і пластмаси (на прикладі гумової і пластмасової іграшок) – гнучкість, твердість, вага; глини і скла (на прикладі глиняної та скляної вазочок) – міцність, прозорість, твердість; пластмаси і металу (на прикладі іграшкових машин) – міцність, гнучкість, і вага. Вправи в доборі предметів, схожих із зразком за матеріалом. Розподіл предметів в категорії: паперові, дерев’яні, глиняні, пластмасові, металеві, іграшки, предмети для навчання та ін.). |
|
3 |
|
|
21-23 |
Розвиток уміння добирати предмети, схожі із зразком за матеріалом. |
Навчитись добирати предмети, схожі із зразком за матеріалом. |
Вправи. Порівняння властивостей паперу й дерева (на прикладі паперового і дерев’яного куба) – міцність, вага, вплив вологи; скла і пластмаси (на прикладі скляного і пластмасового посуду) – прозорість, крихкість, вага; гуми і пластмаси (на прикладі гумової і пластмасової іграшок) – гнучкість, твердість, вага; глини і скла (на прикладі глиняної та скляної вазочок) – міцність, прозорість, твердість; пластмаси і металу (на прикладі іграшкових машин) – міцність, гнучкість, і вага. Вправи в доборі предметів, схожих із зразком за матеріалом. Розподіл предметів в категорії: паперові, дерев’яні, глиняні, пластмасові, металеві, іграшки, предмети для навчання та ін.). |
|
3 |
|
|
24-26 |
Розвиток уміння групувати різні предмети, виготовлені з одного й того ж матеріалу. |
Навчитись групувати різні предмети виготовлені з одного й того ж матеріалу. |
Вправи. Порівняння властивостей паперу й дерева (на прикладі паперового і дерев’яного куба) – міцність, вага, вплив вологи; скла і пластмаси (на прикладі скляного і пластмасового посуду) – прозорість, крихкість, вага; гуми і пластмаси (на прикладі гумової і пластмасової іграшок) – гнучкість, твердість, вага; глини і скла (на прикладі глиняної та скляної вазочок) – міцність, прозорість, твердість; пластмаси і металу (на прикладі іграшкових машин) – міцність, гнучкість, і вага. Вправи в доборі предметів, схожих із зразком за матеріалом. Розподіл предметів в категорії: паперові, дерев’яні, глиняні, пластмасові, металеві, іграшки, предмети для навчання та ін.). |
|
3 |
|
|
27-29 |
Розвиток уміння виділяти в предметах частини, виготовлені з однакових і різних матеріалів. |
Навчитись виділяти в предметах частини, виготовлені з однакових і різних матеріалів. визначати матеріал, з якого зроблений предмет.
|
Вправи. Порівняння властивостей паперу й дерева (на прикладі паперового і дерев’яного куба) – міцність, вага, вплив вологи; скла і пластмаси (на прикладі скляного і пластмасового посуду) – прозорість, крихкість, вага; гуми і пластмаси (на прикладі гумової і пластмасової іграшок) – гнучкість, твердість, вага; глини і скла (на прикладі глиняної та скляної вазочок) – міцність, прозорість, твердість; пластмаси і металу (на прикладі іграшкових машин) – міцність, гнучкість, і вага. Вправи в доборі предметів, схожих із зразком за матеріалом. Розподіл предметів в категорії: паперові, дерев’яні, глиняні, пластмасові, металеві, іграшки, предмети для навчання та ін.). |
|
3 |
|
|
30-32 |
Розвиток уміння визначати матеріал, з якого зроблений предмет. |
Навчитись визначати матеріал, з якого зроблений предмет.
|
Вправи. Порівняння властивостей паперу й дерева (на прикладі паперового і дерев’яного куба) – міцність, вага, вплив вологи; скла і пластмаси (на прикладі скляного і пластмасового посуду) – прозорість, крихкість, вага; гуми і пластмаси (на прикладі гумової і пластмасової іграшок) – гнучкість, твердість, вага; глини і скла (на прикладі глиняної та скляної вазочок) – міцність, прозорість, твердість; пластмаси і металу (на прикладі іграшкових машин) – міцність, гнучкість, і вага. Вправи в доборі предметів, схожих із зразком за матеріалом. Розподіл предметів в категорії: паперові, дерев’яні, глиняні, пластмасові, металеві, іграшки, предмети для навчання та ін.). |
|
3 |
|
|
Тема 3.Розвиток логічного мислення |
|||||||
33-35 |
Розвиток уміння знаходити однакові властивості або ознаки предметів.
|
Навчитись знаходити однакові властивості або ознаки предметів. |
Вправи. Знаходження серед декількох однакових іграшок або предметів однакові. |
|
3 |
|
|
36-38 |
Розвиток уміння знаходити відмінне у властивостях предметів. |
Навчитись знаходити відмінне у властивостях предметів. |
Вправи. На малюнках знаходження предметів, що відрізняється від решти. Чим відрізняється предмети? Порівняно з першим роком навчання кількість предметів збільшується. |
|
3 |
|
|
39-41 |
Розвиток уміння порівнювати предмети. Порівнювати предмет, сюжетні малюки між собою, знаходити схоже і відмінне. Порівняння з використанням наочності. |
Навчитись порівнювати предмети між собою, знаходити схоже і відмінне. |
Вправи. Знайти відмінності на малюнках: Чим відрізняються ляльки ? Чим схожі?; Чим відрізняються садиби? Чим схожі?; Чим відрізняється осінній і зимовий ліс? Чим схожий? тощо). Порівняння на рівні уявлень. (Чим відрізняються, і чим схожі дуб і береза? Чим відрізняються, і чим схожі кіт і миша? тощо. |
|
3 |
|
|
42-44 |
Розвиток уміння класифікувати предмети (знаходити спільну ознаку предметів і поєднувати їх в однорідну групу). |
Навчити класифікувати предмети (знаходити спільну ознаку предметів і поєднувати їх в однорідну групу). |
Називати предмети однім словом (посуд, іграшки, квіти, фрукти, меблі, овочі). Пояснити виконання. (Гра «Що зайве» Чому? Назвати відмінну ознаку; Як одним словом можна назвати решту предметів? Чому?) |
|
3 |
|
|
45-47 |
Розвиток уміння встановлювати відношення між предметами і поняттями (рід-вид) . |
Навчити встановлювати відношення між предметами і поняттями (рід-вид;). |
(Даються питання, що включають родове (дерева, кущі, квіти, риби, птахи, комахи, звірі, тощо) і видові ознаки предметів ( липа, калина, щука, синиця, муха, вовк тощо). |
|
3 |
|
|
48-50 |
Розвиток уміння розрізняти протилежні за значенням поняття: (Гіркий - ...; злий - ...; боязливий -... ; веселий - ... та ін.). |
Навчити розрізняти протилежні за значеннями поняття. |
Вправи на протилежні за значенням поняття: (Гіркий - ...; злий - ...; боязливий -... ; веселий - ... та ін.). |
|
3 |
|
|
51-53 |
Розвиток уявлення: «Що відбувається в природі в різні пори року». |
Навчити називати: дні тижня та місяці у році, дотримуючись їх послідовності. За допомогою дорослого робити спостереження та розповідати про явища природи в різні пори року та за зміни, що відбуваються в житті рослин, тварин та діяльності людей; встановлювати зв’язок між змінами погоди і змінами в житті рослин, тварин і діяльності людей в різні пори року. |
Часові поняття: назва днів тижня та місяців у році, їх послідовність. Спостереження за явищами природи в різні пори року та розповідь про них. Систематичні спостереження за змінами, що відбуваються в житті рослин, тварин та діяльності людей (ігри, одяг дітей, заняття дорослих). Встановлення зв’язку між змінами погоди кожної пори року і змінами в житті рослин, тварин і діяльності людей. |
|
3 |
|
|
54-56 |
Розуміння послідовності зображених подій (4-5 малюнки). |
Розуміє та розповідає послідовність зображених подій (3- 4 малюнки). |
|
|
3 |
|
|
57-59 |
Розуміння прихованого змісту сюжетних малюнків. |
За допомогою дорослого розповідає про прихований зміст сюжетних малюнків. |
|
|
3 |
|
|
Тема 3. Розвиток довільної уваги |
|||||||
60-61 |
Підвищення концентрації і стійкості уваги. |
Навчитись розвивати довільну увагу. |
Вправи з використанням наочності в процесі оволодіння новим матеріалом; на перехід зосередження учнів від конкретного матеріалу до узагальненого, абстрактного. Розвивати вміння легко уявляти, викликати мисленнєві образи предметів і явищ, зосереджуватися на них. Вправи на зосередження на об’єктах, даних не тільки наочно, а й уявно, мисленнєво. Вправи на знаходження добре відомих предметів в умовах, що відволікають. Вправи на розпізнавання предмета за істотними ознаками контуру, на знаходження однакових предметів зоровим зіставленням їх форми – розташуванням, розміром, кольором. Вправи на вибір маршруту на основі зорового зіставлення різних напрямів руху. Вправи на пошук виходу з лабіринтів. Використання спеціальних вправ та дидактичних ігор на спостережливість та розвиток уваги тощо. |
|
2 |
|
|
62-64 |
Розвиток вміння вербально називати умови виконання завдання та визначати основні етапи переказу. |
Навчитись вербально називати умови виконання завдання та визначати основні етапи переказу |
|
3 |
|
||
65-67 |
Розвиток вміння свідомо спрямовувати увагу на певні об’єкти, переключати та розподіляти ії. |
Навчитись свідомо спрямовувати увагу на певні об’єкти, переключати та розподіляти ії. |
|
3 |
|
||
Тема 4. Розвиток дрібної моторики |
|||||||
68-70 |
Розвиток дрібної моторики. |
Навчитись виконувати завдання з малювання узорів; перемальовування малюнків.
|
Вправи. Виконання завдань з олівцем на папері (« Як хлопчику дійти до будинку?», «Як по річці пливтиме кораблик?», «Покажи шлях зайчика» тощо; малювання узорів; перемальовування малюнків. |
|
3 |
|
|
Всього: 70 год |
|||||||