Практичний психолог
Великоберезовицької ЗОШ І-ІІІ ст.
Лучанко О.Р.
Профілактика жорстокого поводження серед учнівської молоді
Останнім часом значно збільшилася кількість дітей з підвищеною тривожністю. Однією з основних причин такої негативної динаміки є жорстоке поводження з дітьми. Дитинство — пора становлення особистості. І саме у цей період дитина потребує найбільшої уваги і захисту. Тож найближче оточення, а саме батьки і педагоги, мають забезпечити дитині належний догляд та турботу, а головне — безпечне і житєрадіснерадісне існування та навчання.
Жорстоке поводження з дітьми та його наслідки
Жорстоке поводження з дітьми відоме з часу появи історичних записів людства. Оскільки насилля —це не лише соціальне явище, воно пов'язане з природою людини.
На сьогодні немає єдиного визначення терміну «жорстоке поводження з дітьми». Проте більшість дослідників і практиків у розвинених країнах користуються визначенням, запропонованим відомим американським психологом італійського походження Джеймсом Гарбаріно: «Будь-яку дію або бездіяльність стосовно дитини з боку батьків, осіб, які їх замінюють, а також закладів або суспільства загалом, внаслідок чого порушено фізичний або психічний розвиток, здоров'я або благополуччя дитини, а також обмежено її права й свободи вважають жорстоким поводженням з дітьми».
П'ять шляхів до серця дитини
Дотик — один із найважливіших проявів любові до дитини. У перші роки життя дитині необхідно, щоб дорослі брали її на руки, обіймали, голубили, гладили по голові, цілували тощо. Тактильна ласка однаково важлива і для хлопчиків, і для дівчаток. Виражаючи свою любов до дитини за допомогою ніжних дотиків, голубіння, поцілунків, батьки домагаються більшого емоційного відгуку, ніж словами «Я тебе люблю».
Слова заохочення. Коли ми хвалимо дитину, ми дякуємо їй за те, що вона зробила, чого досягла сама. Проте не треба хвалити дитину надто часто, адже тоді слова втратять усю силу і сенс. Кожна похвала має бути обґрунтованою та щирою.
Час, присвячений спілкуванню з дитиною, — це ваш подарунок для неї. Ви ніби говорите: «Ти потрібна мені. Мені подобається бути з тобою». Іноді діти, для яких батьки не знаходять достатньо часу, саме поганими вчинками привертають до себе їхню увагу: бути покараним краще, ніж бути забутим. Тож як би ви не були заклопотані, потрібно приділяти час не лише хатнім справам, перегляду телепередач, іншим задоволенням.
Подарунок. Багато батьків використовують подарунки, щоб «відкупитися» від дитини. Діти, які одержують ці подарунки, починають вважати, що любов можна замінити різними речами. Слід пам'ятати, що ні кількість, ні коштовність подарунків не відображують силу почуття. Справжній подарунок дарують щиро: не в обмін, а просто так.
Допомога. Кожного дня діти звертаються до нас з різними запитаннями, проханнями про допомогу. Завдання дорослих — почути запитання та відповісти на них, вчасно допомогти дитині. Якщо дорослі допомагають дитині і роблять це з радістю, то душа дитини наповнюється любов'ю. Якщо батьки буркотять і сварять дитину, така допомога її не радує.
На кожному етапі розвитку дитини ми по-різному виражаємо свою любов до неї. Дуже важливо обрати саме ту форму вираження (дотик, слова заохочення, час, подарунки, допомогу), яка веде до серця дитини.
Формування у педагогів толерантного ставлення до дітей
Жорстоким поводженням з дітьми у навчальному закладі можна вважати, зокрема:
- підвищений тон, крик педагога;
- необґрунтовані та неадекватно занижені оцінки;
- сувору дисципліну, яка тримається на страхові;
- авторитаризм, вимоги без пояснень;
- фізичне насильство;
- нехтування інтересами та потребами дитини.
- неприйняття;
- погрози або терор;
- ігнорування психологічних потреб дитини;
- ізоляція;
-розбещення.
Необхідною умовою попередження жорстокого поводження з дітьми є підвищення психологічної та педагогічної обізнаності педагогів. Дуже важливо, щоб вчителі усвідомлювали ті наслідки, до яких призводить поводження з дітьми та розуміли, які дії щодо дітей є агресивними і де вимогливість межує з жорстокістю. А ще — необхідно формувати у педагогів толерантне ставлення до дітей. Адже вчителі мають за будь-яких умов проявляти великодушність до дітей, поважати їхні права, визнавати право кожної дитини індивідуальністю, сприймати її такою, якою вона є, вміти поставити себе на місце дитини, співпрацювати з нею на засадах партнерства.
Щоб стосунки педагога з дітьми були гармонійними, толерантними, довірливими практичним психологом з педагогічним колективом проведено різні форми профілактичної роботи роботи: виступи на тему “Насильство над дітьми”, “Знущання та агресивність серед учнів”, тренінгові заняття “Запобігання жорстокій поведінці в учнівському середовищі”, “Агресія та насилля у підлітків” , тиждень толерантного ставлення, консультації про попередження насилля, його види, вікові особливості поведінки дітей.
Просвітницька робота з батьками
З перших років життя дитина «вбирає» в себе все, що бачить і чує вдома, адже її життєдіяльність є частинкою життя сім'ї. Гармонійна та доброзичлива атмосфера сімейних стосунків дуже важлива для зростання малюка. Від доброзичливості найближчого оточення дитини залежить її емоційне і фізичне здоров'я, вміння контактувати з людьми.
Діти, яких поважають, вчаться поважати інших, про яких турбуються — вчаться виявляти турботу, яких люблять такими, якими вони є, — вчаться бути терпимими і толерантними в ставленні до інших. Метою співпраці з родинами учнів є допомога батькам зрозуміти і прийняти сучасні гуманістичні ідеї та переконання, які ґрунтуються на повазі до особистості дитини. Адже батьки часто не розуміють, що їхні дії є жорстокими щодо дитини і можуть призвести до непередбачуваних наслідків.
Тож для попередження жорстокого поводження батьків з дітьми проведено:
« Виховання без покарань» 1-4 класи, «Сімейне насилля як фактор руйнівного впливу» 5-9 класи, «Почуйте серцем свою дитину»7-8 класи ;
Попередження жорстокого поводження учнів до однолітків
Діти інколи жорстоко поводяться з однолітками. Це виявляється в образливих прізвиськах, глузуванні над зовнішнім виглядом, погрозах, приниження, гендерному приниженні, агресивному підкресленні власної переваги,булінгу, кібер-буллінгу.
Для формування психологічної єдності дітей, позитивного спілкування, спрямовую свої зусилля на згуртуванню дитячих колективів. Це система психологічних впливів, що містить корекційні заняття, вправи, ситуації, прийоми, спрямовані на створення позитивного емоційного настрою та атмосфери безпеки у групі однолітків, в школі. Формуючи дружнє ставлення учнів до ровесників, керуюся твердженням, що дитина це не шматок глини, з якого можна виліпити усе, що захочеш; дитина — особистість, яка здатна відчувати, переживати, сприймати, розмірковувати, хотіти, і, спираючись на свій унікальний досвід, мати свою власну точку зору та вибирати, як їй поводитися у тій чи тій ситуації. Тож намагатися сформувати в учнів морально-етичні цінності, збагачуючи їхній досвід добрими вчинками, дружнім ставленням одне до одного, заохочуючи піклування про молодших та слабших, допомогу товаришам тощо. Це заняття у 5-6 класах “Знаємо свої права і обов’язки”, “Що робити, коли тебе принижують?”, для учнів 7-8 класів круглі столи “Закон і ми”, ”Знання прав не звільняє від обов’язків”, заняття з елементами тренінгу “Емоції та поведінка”, “Життя і здоров'я - найцінніший дар”, для учнів 9-11 класів тренінгові заняття”, “Як запобігти насиллю”, ” Субкультури”, перегляд і обговорення відеофільмів “Рабство ХХІ століття: Торгівля людьми”, участь в акції “Стоп: насилля!”