Ініціативне наукове товариство "Ерудит"

Про матеріал
Матеріал містить план роботи ініціативного товариства "Ерудит" для позакласної роботи з обдарованими дітьми.
Перегляд файлу

ТВОРЧИЙ РОЗВИТОК ОСОБИСТОСТІ: ПРИНЦИПИ

ПЕДАГОГІЧНОЇ ТВОРЧОСТІ ВЧИТЕЛЯ

                      image

Виховання творчої особистості учня це одне із стратегічних завдань сучасної школи.

Одним із напрямків реалізації даної стратегії є впровадження творчого навчання учнів, їх самореалізації. Не талановитих людей немає, кожний талановитий по своєму!

Ось чому і створеношкільне ініціативне наукове товариство “Ерудит». Засідання цього товариства допоможуть учням повірити в себе, бо всім відомо, що політ починається із бажання летіти.

image

image

Існує билина, а, може, оповідь чи легенда, що мудрець древності Діоген бродить серед білого дня із запаленим ліхтарем у руках і пояснює свою поведінку словами: “Шукаю людину!”...

Згадайте свій прихід на урок. Ви відкриваєте двері 5-го, а, можливо, 7- го чи 8-го класу — суть не в цьому — і перед вами ряди хлопців та дівчат. Таких схожих і разом із тим таких різних. Непосидючі і тихоні, такі собі зразкові хлопчики та дівчатка, щедрі та скупі, акуратні й неохайні. Одні старанні, тягнуться до знань, інші легко й бездумно відносяться до навчання. Одні начитані, роздумують нестандартно, інших сором’язливість або незнання змушують мовчати, а якщо вони і говорять, то лише повторюють думки інших.

Пройдуть роки, і ким вони стануть… Чи є серед них майбутні таланти, непересічні обдаровані особистості? А чому, взагалі, майбутні? Хіба нема з них уже зараз чогось такого, що з часом проросте, зміцніє, закріпиться й засяє самобутністю? Адже талант треба розгледіти, вгадати. Як це зробити? Запитання, запитання, запитання...

Педагогічна думка вчить: період дитинства — дуже важливий період формування особистості, ідеалів, совісті. Для дитячої нестійкої психіки аж ніяк не байдуже, на яку сферу спрямований вплив вчителя. І не байдуже тому, що світ дитячих почуттів ще дуже тендітний. Нетактовність, насмішка, приниження — і в результаті втрачається віра у себе, а багатство, приховане всередині, тьмяніє, черствіє, вмирає. І наші вихованці ховають свої можливості у собі, припиняють активно цікавитись дивовижним розмаїттям світу, стають “як усі”.

Навчання у школі — особливий етап у людському житті, етап дуже важливий і необхідний для розкриття можливостей і творчого потенціалу особистості, усвідомленого вибору життєвих цінностей, самовизначення й самоствердження. А тому що, як не школа, повинна виявляти й розвивати обдарованість, здібності, таланти. Досягається це диференціацією та індивідуалізацією навчання. Тільки так можна “знайти людину”.

Пам’ятаєте, в Тургенєва? “...Ніхто не може сказати про себе, чи є в нього талант і до чого саме, - це повинно дозріти у людині, як плід на дереві, але будь-кому, навіть позбавленому творчої праці, необхідно зосередитись і надати собі відомий напрям, бо неодмінно розсиплешся і не збереш себе потім”. Гарно сказано — зосередитися й надати напрям. Ось це і покликаний зробити вчитель і педагог, розуміючи, що у нього в класі такі схожі і такі різні учні.

image

 

З досвіду роботи ініціативного наукового товариства

«Ерудит»

 

У школі працює створено ініціативне наукове товариство “Ерудит», куди залучені діти різного віку. Клуб працює за таким планом:

Засідання №1

Вересень

1.                Талант дитини. Психодіагностика інтелекту та творчого потенціалу обдарованих учнів.

2.                Рольова гра. Лікар відповідає.

 

Засідання №2

Грудень

1.    Практикум. Діагностика когнітивних психологічних процесів (уява, пам’ять, сприймання, мислення).

2.    Захист    науково-реферативних      робіт          “Хімія,        біологія, медицина”.

 

Засідання №3

Березень

1. Інтелектуальна гра “Найрозумніший учень школи”. 2.Тренінг на розвиток когнітивних процесів.

 

Засідання №4

Травень

image

 


 

ЗАСІДАННЯ ТОВАРИСТВА №4

 

Тема: “Valetudo bonum optimum”

(«Здоров’я — найвище благо»)

 

Мета: встановити фактори здоров’я.

 

Епіграф: «Людина розумна, але лінива й жадібна. Вона не призначалася для ситого і легкого життя. За задоволення розкішно і смачно поїсти та відпочити вона має платити хворобами. Якщо переважає перше, тобто задоволення, то плата може бути надто великою. Тілесні страждання поглинуть всі задоволення, одержані від благ цивілізації. Не можна сподіватися на те, щоб усі дотримувалися суворого режиму здоров’я, але можна спробувати переконати людей бути помірними.» (Амосов)

 

Засідання працює за такими правилами спілкування:

1.                       Уважно слухати, не перебивати.

2.                       Відповідати за бажанням.

3.                       Обговорювати дії, а не людину.

 

 

 

image

 

ВСТУПНЕ СЛОВО

 

Вчитель. До нас надійшов лист лікаря:

“Я лікар, а тому найбільше непокоюся тоді, коли бачу, що хтось легковажить або не вміє берегти власне здоров’я. За кілька десятиліть медичної практики не раз доводилося мати справу з драматичними, а той трагічними випадками, які виникли через невміння людини повестися у доволі нескладних, здавалося б ситуаціях. Недостатньо освітлений письмовий стіл у кімнаті і зіпсувався зір у старшокласника... Дівчина надміру ласувала солодощами — і нині лікується від грізної недуги... На вулиці стався серцевий напад літньої людини — юнак не зміг надати потерпілому елементарної допомоги..

Щоразу після таких випадків довго не можу заспокоїтись: адже біди не сталося б, якби...”

Ось так і визрів задум поговорити з вами про такі різноманітні “якби”, нагадати про найнеобхідніші медичні істини, що допомагають оберігати здоров’я, працездатність, а то й життя людині.

 

 

Усі люди хочуть бути здоровими, але не кожен усвідомлює, що своєю поведінкою він повсякчас або зміцнює, або руйнує своє здоров’я. Здоров’я – скарб, що містить усе.

Учням пропонується назвати вислови, прислів’я приказки, в яких говориться, про здоров'я.

Життя вимагає руху.

Аристотель

Помірність союзник природи і страж здоров'я. Абуль Фарадж

Існують тисячі хвороб, а здоров'я тільки одне. Д. Берне Здоров'я —мудрих гонорар.

П.Беранже Доля людини в її характері.

Гераклід

Пусте життя - це передчасна старість. Й.Гете

Єдина краса, яку я знав це здоров’я.

Г.Гейне

Рух може замінити ліки, але всі ліки світу не здатні замінити рух.

Гесс Пращ необхідна для здоров 'я.

Гіппократ

Здоровя не цінують доти, поки не приходить хвороба. Г.Фуллер

Усе прекрасне на землі від сонячного проміння і молока матері.

М.Горький

Я визнаю рух найефективнішим засобом боротьби зі старістю.

В. В. Гориневський

Жоден ледар не дожив до глибокої старості. Всі, хто дожив до неї, вели дуже активний спосіб життя. Х.Гуфеланд

Гімнастика продовжую молодість людини Дж.Локк Здорове тіїо продукт здорового розуму.

Б. Шоу

 

 

Учні працюють у чотирьох групах:

1.                     Прес-центр.

2.                     Дослідники-науковці.

3.                     Мозковий штурм.

4.                     До вашої уваги.

 

І. І так, починає працювати перша група. У них було завдання по збору і аналізу статистичних даних про найбільш поширені хвороби нашого регіону.

 

А) Поширеність захворювань в Острозькому районі.

Кожного дня ми приходимо додому: вмикаємо телевізор, готуємо їсти. І ми навіть не здогадуємось, що все це результат прогресу. Ми радіємо, що наука досягла таких вершин. Цікаво, але й медична наука досягла неймовірних вершин. Люди навчилися боротися з хворобами, які донедавна вважалися невиліковними. Створюється багато нових препаратів, згубний вплив яких не відчувається, зокрема гомеопатичних. Розробляються багато нових методів дослідження, діагностики.

Але чому, незважаючи на все де, людство не здатне побороти такої хвороби, як СНІД, онкологічні захворювання? Проте з розвитком науки прогресують і хвороби. Наведемо статистику захворювання в Острозькому роайоні.

з/п

Назва, захворювання

2006

2007

І

Серцево-судинні

320,32

341,7

II

Дихальної системи

183,5

198,4

III

Травної системи

108,17

111,4

IV

Сечостатевої системи

29,5

37,1

 

 

 

2005

2006

2007

Всього

10293

1104,2

1190

Серед дорослих

1049,3

1149,1

1227,6

Серед дітей

964,6

952,1

1028,9

Гіпертензії

196,4

200,6

203,6

Ішемічна хвороба серця

1472,7

150,1

149.6

Стенокардія

89,1

90,6

913

Онкопаталогії (на 100 тис.)

1311,2

143,25

1469,7

Туберкульоз (на 100 тис.)

191,1

180,8

282,1

Травми (на 1000)

36,5

32,3

33,8

Психічні розлади (на 1000)

56,6

59,4

53,8

 

В чому ж причина такого різкого зростання захворювань серед населення переважають серцево-судинні захворювання?

Багато хто вважає, що це повязано з недалеким розміщенням ХАЕС. Але як сказав один з відомих українських письменників:

"Шукайте цензора в собі!". Ми звикли знаходити причини наших недуг де завгодно, лише не в собі. Наш страх породжує недуги. А електростанція не має до цього ні найменшої причетності.

Стреси, переживання, неповноцінне харчування, надлишкове вживання їжі з високою енергетичною цінністю, обмеження рухової активності, тобто сидячий образ життя, психічно-емоційне перенапруження, шкідливі звички (куріння, алкоголізм, які особливо поширені серед підлітків та молоді), - все це є факторами, які впливають на стан нашої статистики, який, як ми бачимо, постійно погіршується. За рахунок цього збільшується чисельність хворих серцево-судинними захворюваннями.

Основними медико-соціальними проблемами кардіології в Україні на сучасному етапі є:

      зростання захворювання та поширеності найбільш соціально значущих хвороб системи кровообігу: атеросклерозу,

артеріальної гіпертензії (АГ), ішемічної хвороби серця (ІХС);

      висока первинна інвалідизація, спричинена хворобами системи кровообігу;

      висока смертність хворих працездатного віку;

      зменшення тривалості життя населення.

Це відповідним чином впливає на демографічну ситуацію в Україні. Так, тривалість життя становить: чоловіків — близько 62 років, жінок — близько 73 років.

Така ситуація значною мірою пов’язана з недостатньою профілактикою хвороб системи кровообігу та формуванням здорового способу життя. Зокрема, в Україні палять 51,1% чоловіків і 20,5% жінок, що мешкають у містах, ожиріння виявляють у 22,1% дорослого населення; порушення ліпідного спектра за даними епідеміологічних досліджень у 27,5% осіб працездатного віку; про наявність у них АГ знають лише 62% пацієнтів, лікуються 23%, причому ефективно – тільки 12,8%; рекомендації щодо профілактики хвороб системи кровообігу та здорового способу життя отримують близько 10% хворих. Таким чином, встановлено:

-               зростання поширеності хвороб органів кровообігу, насамперед тих, що потребують профілактики;

-               велика поширеність інсульту, ІМ у населення працездатного віку;

-               високі показники тимчасової непрацездатності, первинної інвалідності, летальності та смертності у хворих працездатного віку тяжкі ускладнення хвороб, зменшення тривалості життя населення;

-               великі розбіжності показників захворюваності та поширеності хвороб системи кровообігу у різних областях України;

-               недостатня робота щодо масових оглядів населення та виявлення факторів ризику виникнення хвороб системи кровообігу,

-               формальне проведення диспансерного нагляду за хворими, втрата контролю ефективності, диспансеризації;

-               зменшення        кількості   працездатного населення,         яке

оздоровлюється на базі санаторіїв та профілакторіїв;

-               недооцінка лікарями ролі профілактики та формування здорового способу життя;

-               відсутність чіткої стратегії та взаємодії лікарів щодо лікування та реабілітації на різних етапах спеціалізованої медичної допомоги (район, область, країна).

Зазначені медико соціальні проблеми на державному рівні повинні вирішуватись в декількох напрямках:

-               організація профілактики хвороб системи кровообігу;

-               вдосконалення методів діагностики;

-               впровадження нових методів лікування;

-               взаємодія і послідовність у роботі терапевтичної та спеціалізованих служб на етапах надання медичної допомоги хворим кардіологічного профілю;

Виходячи з викладеного, основними напрямами роботи і розвитку кардіологічної служби в Україні повинні бути:

-               визнання пріоритетності і підтримки фундаментальних досліджень у кардіології, оптимізація їх проведення, впровадження результатів у практику;

-               подальший розвиток та впровадження результатів епідеміологічних досліджень з метою вивчення поширеності хвороб, які слід активно виявляти під час масових оглядів населення; - розробка методів та програм профілактики хвороб внутрішніх органів, зниження факторів ризику, формування здорового способу життя;

-               вивчення впливу зовнішнього середовища на частоту виникнення, перебіг та віддаленні наслідки хвороб внурішніх органів;

-               розробка та впровадження вітчизняних, реальних для широко застосування лікарських засобів для використання в лікуванні хвороб внутрішніх органів;

-               розробка медичних стандартів діагностики та лікування хвороб внутрішніх органів на етапах спеціалізованої медичної допомоги (район, область, країна);

-               реалізація "Програми профілактики та лікування артеріальної гіпертензії в Україні";

-               розробка критеріїв діагностики та профілактики ІМ та інсульту у хворих працездатного віку;

-               розробка критеріїв відбору та забезпечення системи надання кардіохірургічної допомоги (аортокоронарне шунтування, ангіопластика) пацієнтами з ІХС;

-               обгрунтування та впровадження на рівні амбулаторно- клінічної служби програм активного виявлення атеросклерозу та ІХС (проби з навантаженням, холтерівське моніторингування, визначення вмісту холестерину та його фракції тощо);

-               впровадження   нових        фармакотерапевтичних     програм

лікування хвороб системи кровообігу;

-               вивчення механізмів порушення ритму, широке впровадження імплантації штучних водіїв ритму, розробка нових програм лікування;

-               вдосконалення ранньої діагностики серцевої недостатності, розробка і впровадження нових методів її профілактики лікування;

-               розробка критеріїв діагностики, профілактики та лікування некоронарогенних хвороб серця;

-               координація роботи кардіологічної та кардіо-хірургічної служби щодо забезпечення лікування ІХС, вад серця, кардіоміопатії, порушення ритму серця;

-               забезпечення підготовки висококваліфікованих фахівців- кардіологів, подальший розвиток післядипломного вдосконалення кардіологів;

-               вдосконалення державної статистичної звітності класу хвороб системи кровообігу як з огляду на їх структуру, так і вірогідність;

-               уніфікація підходів у роботі кардіологічної служби, патологоанатомів та судово-медичних експертів щодо визначення діагнозу та причини смерті пацієнтів з хворобами системи кровообігу;

-               впровадження нових форм надання медичної допомоги хворим кардіологічного профілю: страхова медицина, сімейні лікарі, приватна практика тощо;

-               активне вдосконалення діючої системи санаторно-курортних закладів, санаторіїв-профілакторіїв, відділень і кабінетів профілактики з метою забезпечення превентивних і реабілітаційних заходів;

-               вдосконалення медико-соціальної експертизи працездатності пацієнтів з серцево-судинними захворюваннями.

Таким чином поки ми до кінця не усвідомимо цю жахаючу статистику і не почнемо піклуватися про своє здоров’я, медики можуть не розраховувати на покращення статистики та зменшення кількості роботи.

Б) Статистичні дані, одержані на станції Швидкої допомоги.

Як в Україні так і в нашому місті Служба Швидкої Медичної Допомоги (СШМД), займає все вищу сходинку в загальній системі охорони здоров’я.

Основою цієї надзвичайно важливої служби є чергова бригада, до якої входять: чотири лікаря, чотири водія, та один черговий фельдшер-диспетчер. При собі кожен із чергових лікарів має мати сумку, в якій є: медикаменти, прилад для вимірювання тиску, термометр, перев’язуючий матеріал та одноразові шприци.

Від раціональної організації Служби Швидкої Медичної Допомоги, її діяльності залежить ефективність роботи.

Як відомо, нещасні випадки, травми і несподівані захворювання, часто виникають при різних обставинах: на вулиці, різного роду підприємствах, в транспорті, в житлових будинках тощо. При цих, не рідко незвичайних обставинах, лікарі та фельдшери Швидкої Медичної Допомоги за якнайкоротший час вирішують питання діагностики і надання екстреної допомоги в залежності від важкості травми і захворювань; від їх знань та вмінь залежить життя хворого та подальше його існування.

Найважливішим завданням Швидкої та невідкладної Медичної Допомоги є якнайшвидше доставити хворого чи потерпілого до лікарні.

В нашому невеликому місті є лише один пункт Швидкої Медично: Допомоги, але, як я думаю, всім відомо, не рідко буває, що карета швидкої не приїздить відразу ж після виклику. Хоча, як інші працівники будь-якої організації, фельдшери та лікарі сумлінно виконують свої обов’язки.

За даними статистики, найбільша кількість викликів припадає на січень місяць. В цей період найбільше звертаються з гострими респіраторнимн вірусними інфекціями. Також, впродовж року найбільше звертаються з проблемами серцево-судинної системи. За даними статистики за 2002 рік кількість викликів становила 14 тис. Та з кожним роком викликів стає все більше.

Так коротко я ознайомила вас з статистичними даними та розповіла про найголовніші обов'язки Служби Швидкої Медичної Допомоги.

II. Продовжує нашу роботу друга група. У житті діє сувора закономірність. Найчастіше потерпають у ньому невмійки і незнайки. Учні цієї групи висвітлюють питання впливу різних факторів на наше здоров’я та дають рекомендації здорового способу життя.

1. Їжа – друг, їжа – ворог.

Їжа - друг і їжа — ворог. Свого часу академік Павлов відзначив: “Коле надмірне захоплення їжею — тваринність, то повна неуважність до неї — принаймні нерозсудливість”. Тому треба знайти межу в харчуванні. Дискусії про спроби харчування ведуться вже дуже давно. Що їсти й пити, коли й скільки, у якому поєднанні, що корисне – на ці запитання існує безліч відповідей. Коротко зупинимося на правильному поєднанні їжі.

1.       Кислі фрукти корисні, якщо їх не поєднувати з крохмалем, адже вони загнивають.

2.       Білок їсти слід перед крохмалем.

3.       Білки не слід їсти з жиром.

4.       Зменшуйте споживання жирних сортів м’яса.

5.       Зменшуйте кількість жиру при приготуванні їжі.

6.       Не захоплюйтеся жирними сирами.

7.       Вибирайте їжу, багату на овочі, фрукти та крупи.

Отже, ви помітили, що для здоров’я потрібний вдалий і розумний відпочинок, їжа, бідна на жири і вуглеводи, але багата на вітаміни. А вітаміни потрібні для здоров’я і краси.

Збереженню і зміцненню здоров’я українців сприяє традиційне харчування. Повсякденною їжею українців були страви з продуктів рослинного і тваринного походження. Найбільшого поширення набула їжа із зернових – проса, гречки, кукурудзи, ячменю вівса, а також бобових – квасолі, гороху, тощо. Другим хлібом вважалася картопля. Серед овочів найбільше споживали гарбузу, огірки, кавуни, дині. З коренеплодів — столовий та цукровий буряк, редьку, моркву, з ягід – вишні, сливи, терен, шипшину. Також полюбляли їжу з продуктів тваринного походження (молоко, яйця, сало, м’ясо, риба).

Здавна в Україні існували харчові заборони: переїдання, споживання конини. З часів хрещення Київської Русі поширення набули пости: сім тижнів' Великого посту перед Великоднем, від трьох до шести тижнів – Петрівки, два – Спасівки, шість – Пилипівки і щотижневі пости в середу та п’ятницю.

Харчувалися українці   залежно від   режиму праці,   селяни

 


харчувалися три-чотири рази на день: сніданок, обід, полудень, вечеря. Окремо готувалася обрядова їжа: для родин, для весілля, поховальних обрядів. їжа українців була багата на білки рослинного походження, вуглеводи, жири, вітаміни, мікроелементи. Вона сприяла зміцненню здоров’я.

1.     Вживайте моркву, гарбузу, печінку тварин і риби, рослинну олію і сири – і ваш організм отримає вітамін А, який покращує зір, створює тканини шкіри, сприяє росту, захищає від інфекційних хвороб.

2.     Вживайте шипшину, лимони, солодкий перець, цвітну капусту, салат, помідори, ріпу і вітамін С завжди з вами. Він захищає від інфекційних хвороб, заліковує рани, зберігає здоровими ясна, зуби, кістки, зміцнює кровоносні судини.

Макро елементи та добова

Властивості та роль в організмі

Джерела надходження до організму

Кальцій (Са) 0,8-1,5г

Входить до складу кісток, зубів; бере участь у процесах збудження, гальмування в корі головної о мозку та нервовій системі; необхідний для зсідання крові; регулює проникність кровоносних капілярів.

 Молоко та молочні  продукти, овочі, фрукти,  листяні рослини, зерно бобові та зернові  культури (капуста, квасоля, горох, гречка, кріп, петрушка, морква, помідори, цибуля, салат, виноград, вишні; черешні, смородина), морська риба.

Фосфор (Р) 1,3-1,5г

Входить до складу кісток та зубів; бере участь у енергетичному обміні

(входить до складу АТФ)

 Молоко та молочні  продукти, м'ясо, риба, перлова, гречана, пшоняна крупи, зернобобові, фрукти й листяні рослини (квасоля, горох, морква, буряк, петрушка, кріп, часник, хрін, редиска).

Формування ключових компетентностей учнів при вивченні біології

 

Магній (Mg) 0,4-0,5г

Бере участь у регуляції функції нервової системи (знижує збудливість, підвищує процеси гальмування в корі головного мозку); має антиспастичну дію: знижує рівень холестерину в крові; входить до складу ферментів, які регулюють синтез білка і

нуклеїнових кислот, а також утворення енергії в клітинах.

Хліб з висівками, гречана, вівсяна, пшоняна і перлові крупи, кавуни, квасоля, горох, листяні рослини (петрушка, ща- вель, морква, капуста, банани).

Натрій (Na) 6-7 г

Бере участь у регуляції водносольового обміну (затримує воду в організмі), процесах передачі нервового імпульсу; створює осмотичний тиск у міжклітинній рідині й цитоплазмі, підтримує кислотно-лужну рівновагу.

Столова сіль (NaCI), хліб, м'ясні вироби.

Калій (К) 2-4г

Бере участь у регуляції водносольового обміну (стимулює виведення рідини з організму через нирки з сечею), процесах передачі нервових імпульсів; регулює внутрішньоклітинний осмотичний тиск; підвищує тонус гладкої й попереково- смугастої (скелетної) мускулатури; підтримує кислотно-

лужну         рівновагу    (підвищує лужність).

Квасоля, горох, картопля, хрін, кріп, абрикоси (курага), щавель, петрушка, виноград.

 

 

2. Дослід “Виявлення нітратів в рослинах”.

Останнім часом досить глобальною стала проблема, пов’язана з контролем вмісту нітратів в сільськогосподарських рослинах. Серйозна розмова по цьому питанню сьогодні ведеться на сторінках преси, по радіо, телебаченню. Висока зацікавленість нею і школярів. В зв’язку з цим ми вважаємо необхідним проведення в школі на уроках біології лабораторної роботи по визначенню нітратів в рослинах,

Ось деяка коротка інформація: кореневі системи рослин добре засвоюють нітрати. В рослині проходить перетворення нітратів до аміаку:

Нітрат (N03,) — нітрит (N02) — гіпонітрит (N0) — гідроксилам і н (NH2OH) —> аміак (NH3).

В перетворенні нітратів беруть участь ферменти і вуглеводи.

Аміак, утворений в результаті цього процесу, реагує з деякими органічними кислотами (піровиноградною, щавлевооцитовою і т.д.). В результаті такого сполучення утворюється три амінокислоти: глутамінова, аспарагінова аланін. Цей процес називається первинним амінуванням. Амінокислоти, як: утворилися, і їх похідні – аміни, є матеріалом для утворення останніх 17 амінокислот в процесі переамінування. Якщо з будь- яких причин зв’язок цих перетворень порушується, то нітрити не встигають повністю перетворитись на амінокислоти. Частина може пройти через паренхіму кореня, піднятися із збільшуючим потоком і відкластися в різних органах рослин. Амінокислоти нешкідливі, вони є будівельним матеріалом для білків, з яких побудовано все живе на Землі. Нітрати в великих кількостях шкідливі. В кишково- порожнинному тракті вони перетворюються в солі азотистої кислоти – нітрити, які отруюють організм.

Ми пропонуємо вам, за допомогою лабораторної роботи визначи: вміст нітратів в листі капусти, в моркві, а також картоплі.

Для цього ми беремо частинку рослини і розтираємо її в ступні Краплину отриманого рослинного соку вносимо на лабораторне скло капаємо декілька крапель дифеніламіну. При зміні забарвлення можна судити про вміст нітратів (дифеніламін в присутності іона N03 дає синє анілінове зображення). Кількість нітратів оцінюється за наступною градацією: при відсутності нітратів рослинний сік не змінює кольору: при невеликій кількості нітратів крапля рослинного соку набуває світло-блакитног: забарвлення; при великій кількості нітратів з’являється темно-синій колір.

 

3. Режим дня. Режим дня, тобто розпорядок; дій з врахуванням оптимальних біоритмів організму, необхідний кожному з нас. Свій час найкраще розподілити такич чином.

Вік (роки)

Класи

Уроки в школі

Навчання вдома

Прогулянки,

ігри,

заняття спортом

Інші види дозвілля: читання, заняття

Ранкова гімнастика,

харчування, туалет, сон

 

 

Кількість годин

7

1

3-4

1

3,5

2,5

11-10

8

2

4

1-1,5

3,5

2,5

11-10,5

9

3

4

1,5-2

3,5

2,5

11-10,5

10

4

4-6

1,5-2

3,5

2,5

10,10

Формування ключових компетентностей учнів при вивченні біології

 

11

12

13

14

15

16

5

6

7

8

9

10

5-6

5-6

5-6

5-6

5-6

5-6

2

2

2,5-3,5

3-4

3-4

3-4

3

3

2,5

2,5

2,5

2,5

2,5

2,5

2

2

2

2

10-9

10-9

9,5-9

9,5-9

9-8,5

8,5-8

Ось який режим дня рекомендують школярам вчені:

 

 

Види занять і відпочинку

 

 

В годинах

7-8 років

9-10 років

11-18 років

14-17 років

Підйом

Ранкова гімнастика, водні процедури, прибирання постелі,

7.00

 

7.00-

7.30

7.00

 

7.00-7.30

7.00

 

7.00-7.30

7.00

 

7.00-7.30

туалет

Сніданок

 

7.30-

 

7.30-7.50

 

7.30-7.50

 

7.30-7.50

прогулянка перед

7.50-

7.50-8.20

7.50-8.20

7.50-8.20

початком занять

8.20

 

 

 

Уроки

8.30-

8.30-13.30

8.30-14.00

8.30-14.30

Гарячий сніданок у

12.20

 

 

 

школі або фрукти Повернення зі

 

12.20-

 

13.30-14.00

 

14.00-14.30

 

14.30-15.00

школи чи

13.00

 

 

 

прогулянка

після уроків

Обід

 

 

13.00-

 

 

14.00-14.30

 

 

14.30-15.00

 

 

15.00-15.30

заняття на свіжому

13.30-

14.30-17.00

15.00-17.00

15.30-17.00

повітрі

16.00

 

 

 

 

В оточуючому нас світі все знаходиться в русі: стрімко мчать в космічному просторі галактичні зірки, планети; величезні хвилі піднімаються над морями та океанами; періодично вивергаються вулкани. Всі ці види руху виникають стихійно. І тільки живі істоти керують своїми рухами і з їх допомогою досягають своєї мети.

У наш час соціологи встановили, що переважна більшість школярів, особливо в старших класах, проводять дозвілля без активного руху. А згідно з гігієнічнихми нормами він повинен займати 50-60% вільного часу.

А зараз я хочу запропонувати виконати декілька вправ. Вони нескладні, не заважають перегляду програми і водночас послаблюють вплив гіподинамії, вирівнюють поставу, покращують координацію рухів.

Для таких занять достатньо звичайного стільця з прямою спинкою. Сядьте па ньому прямо, не сутулячись. Розведіть руки в боки, стуліть долоні над головою, потім опустіть донизу. Трохи підніміть п’яти, не відриваючи носків від підлоги. Виконайте рухи, імітуючи їзду на велосипеді. Опираючись руками на сидіння, а п’ятами об підлогу, нахиліть тулуб вправо, потім — вліво.

Такі вправи ’’сидячої зарядки слід проводити по 10-12 разів повільно, плавно, постійно контролюючи дихання. Але хочу підкреслити, що такий комплекс вправ аж ніяк не повинен замінювати ранкову гімнастик}, прогулянки, фізичні вправи на свіжому повітрі.

 

4. Шум. Звуки.

Усім добре відомо, як багато негативного вносить в наше життя шум. Він впливає на здоров’я людини, її настрій, працездатність.

Людина завжди жила в світі звуків. Вона внесла в світ звуків мову та музику, зробила звук своїм помічником. Та минали роки — людина працювала, творила. В світі з’являлися все нові і нові джерела шуму, зростала їх сила.

Сучасна, так звана «шумова симфонія» міста складається з багатьох факторів: гуркіт залізничних доріг, шум літаків та фабричних шляхів Виявилось, що шуми природного походження, тобто морського припливу, дощу, шурхіт листя позитивно впливає на організм людини, заспокоює його. А ось транспортний шум втомлює, заважає сконцентруватися. Дослідження довели, що шум знижує здатність організму до фізичної праці на 30-60% Будь-який шум достатньої довжини може призвести до погіршення слуху. Втрата слуху є професійним захворюванням для токарів, машиністів, шахтарів. Вкрай негативно впливає на слух голосна музика. Група спеціалістів обстежила молодь, що голосно слухає сучасну музику. В 20% хлопців і дівчат, що захоплюються рок- музикою, слух такий, як у 85-річного дідуся чи бабусі. Важливе місце у вирішені проблеми шуму займають зелені насадження, що регулюють шумовий фон міста. Так, листяні породи дерев поглинають 25% звукової енергії, а розсіюють 74%. Активно поглинаюють звукову енергію і хвойні дерева. Ось чому у містах на

вільних від будівництва ділянках, у мікрорайонах утворюють шумозахисні насадження.

І, звичайно ж, ми, школярі, не повинні стояти осторонь від цієї важливої справи.

 

5. Стреси

Всі ми різні й одночасно такі схожі! Наша різність найбільше виявляється у екстремальних ситуаціях. Одні люди різко реагують, а інші навпаки. За допомогою тесту подивись, як ти поведеш себе у незвичній ситуації, чи зможеш правильно відреагувати.

Тест. "Чи зможеш ти впоратись із важкою ситуацією?”. Спробуй за допомогою цього тесту визначити, наскільки ти винахідливий.

1.   На екзамені випав білет, відповіді на який ти не знаєш. Твої дії: A) скористаєшся шпаргалкою чи звернешся за допомогою до

сусіда;

Б) напишеш перше, що спаде на думку;

В) покладеш білет на стіл викладача і вийдеш.

2.   Ти підійшов до будинку і виявив, що загубив ключі. Твоє рішення:

A)       спробуєш потрапити у помешкання через балкон чи вікно;

Б) підеш до когось у гості;

B)        терпляче будеш чекати поки хтось з рідних прийде з роботи.

3.Батьки налаштовані на перегляд старого фільму, а тобі кортить подивитися фантастичний бойовик. Як ти збираєшся вчинити?

A) непомітно висмикнеш шнур із розетки і скажеш, що телевізор зламався, а коли батьки ляжуть спати, спокійно сядеш дивитися;

Б) підеш дивитися кіно до друга;

В) підеш спати або читати книжку.

4.Ти вирушаєш на зустріч і виявляєш, що забув вдома гаманець.

Як ти вчиниш?

A) попросиш грошей у випадкового перехожого;

Б) поїдеш ’’зайцем”; B)повернешся додому.

5.Сьогодні – вихідний, магазин зачинено, а ти щойно згадав, що у мами день народження. Ти...

A)                  подаруєш їй квіти, зірвані на найближчій клумбі;

Б) купиш квиток до театру;

B)                  вибачишся і зізнаєшся, що забув про свято.

6.Хочеш поїхати на море, але у тебе немає коштів, щоб здійснити

 

свою мрію. Яким чином ти роздобудеш гроші?

A)         продаси деякі свої речі; Б) знайдеш можливість підробити;

B)         попросиш у рідних чи друзів.

За кожну відповідь ”А” - 3 бали, за відповідь ”Б” - 2 бали, за відповідь ”В” - 1 бал.

17-18 балів – ти зумієш вийти з будь-якої складної ситуації, оскільки сміливості, рішучості, винахідливості тобі не позичати. Проте чи не занадто безцеремонно ти добиваєшся мети? Адже на цьому шляху ти ризикуєш втратити друзів, що не здатні тебе зрозуміти.

9-16 балів – ти цілком зможеш вийти зі скрутного становища при цьому дотримаєшся своїх інтересів та не знехтуєш інтересами інших. Це гідне похвали.

9-6 балів – на жаль, життя не можна сприймати як шкільну програму, де досить вивчити урок. У житті немає готових відповідей, їх доводиться придумувати самим. Дай волю фантазії, будь сміливішим і активнішим, тоді все вийде.

 

6. Депресія

Чума XXI століття.

Саме під таким страшним ім’ям вона крокує по планеті. За прогнозами ВООЗ до 2020 року депресія вийде на І місце у світі, випередивши сьогоднішніх лідерів - інфекційні та серцево-судинні захворювання. Саме вона буде вбивцею №1. Вже сьогодні більше половини всіх самогубств на планеті чинять люди в стані депресії. Статистика знає багато чого але вона може лише підраховувати втрати або скласти прогноз. Зазирнути в душ\ кожного, хто пережив хоча б один депресивний епізод, вона не спроможна. У кожного свій біль, свій страх, своя причина для страждання свій спосіб виходу і повернення в лоно життя.

Перші ознаки депресії:

1.Втрата спроможності радіти життю.

2.Невмотивоване почуття туги, суму, горя зі схильністю до сліз. 3. Розлади настрою,   дратівливість,   занепокоєність, невдоволення.

4.  Нерішучість.

5.  Відчуття сповільненого плину часу.

6.  Зниження концентрації уваги.

7.  Порушення апетиту і сну.

8.  Відчуття, що життя не вдалося.

9.  Недбалість в одязі і зовнішньому вигляді.

”У мене депресія..." Найчастіше ми вимовляємо ці слова, ве замислюючись над їхнім змістом. А, що таке депресія?

Депресія – це не просто поганий, пригнічений настрій. Людині властиве: відчувати емоції, які ми називаємо негативними, - смуток, зневіра, пригніченість, скорбота, сум. Це цілком нормально для здорової психіки. Життя не стоїть на місці — ми сумуємо і радіємо, плачемо і сміємося, іншими словами – живемо. І, як завжди, “після радощів - неприємності” за теорією ймовірності. У цілому ж, незважаючи на коливання у той чи інший бік, рівень настрою тримається біля позначки, яку ми називаємо “нормою”.

У разі депресії пригнічений стан може тривати від кількох тижнів до кількох місяців. Втім, у випадках затяжних депресій цей термін може розтягтися на роки. Одна з ознак депресії – це відсутність надії. Так, іноді людині в силі обставин може бути як завгодно погано, але вона знає, що це тимчасове явище. Вона знає, що колись вийде сонце і висушить сльози. Вона зможе посміхатися і радіти життю. Але під час депресії здається, що це назавжди. У цьому стані майбутнє бачиться у вкрай темних тонах. Здається, що так буде продовжуватися вічно. Депресія не є ознакою слабкості характеру – це справжнісінька хвороба, яка нерідко потребує медичного втручання. У результаті депресії порушуються біохімічні процеси, що відбуваються в організмі. Зокрема зменшується рівень медіаторів (серотоніну – норадреналіну й ін.), що і передають інформацію між нервовими клітинами мозку — нейронами.

Медицина виділяє три основні ознаки депресії: ослаблення рухової активності, повна байдужість до усього і поганий настрій. Депресія починається зі слова "не хочу”. Не хочу займатися роботою (іноді улюбленою), не хочу зустрічатися і спілкуватися з людьми, не хочу робити сотні повсякденних речей, які раніше робилися самі собою. Світ потьмянів, життя зблякло начебто дивишся на нього крізь курне запльоване скло провінційного вокзалу, а повз тебе проходять, не зупиняючись; поїзди, наповнені вогнями і веселою музикою. Душа, в якій ще нещодавно панував спокій, гармонія, світло, наповнюється липким страхом, непевністю, затхлістю.

Що далі? Далі на вислів “не хочу накладається важче - “не можу”. І дійсно не можеш робити безліч речей, бракує сил, бракує бажання. Ранковий підйом перетворюється на подвиг, коротка ніч не приносить заспокоєння. З кожним днем коло стикається. Ті ролі, що так легко було грати тоді, коли усе було добре і нормально, зараз грати важко або навіть неможливо. Усе валиться. Життя перетворюється на кошмар...

В основному причиною депресії є стреси (психогенна депресія). До депресії можуть призвести різноманітні ситуації, починаючи від найважчих: смерті близької людини або втрати роботи, і закінчуючи повсякденними дрібницями: конфліктами з близькими, колегами, начальством, самітністю, нездійсненими мріями, особистими проблемами. Звичайно, у разі втрати близької людини туга і сум природні, але іноді їхня глибина і тривалість бувають настільки великі, що доводиться вдаватися до медичної допомоги. І що там казати – стреси і дрібнішого масштабу не минають безслідно для нашої психіки – вони поступово накопичуються і затискають людину в лещатах депресії, звільнитися з яких найчастіше буває дуже складно.

У 2-4% людей депресія розвивається без зовнішніх причин на тлі повного благополуччя (ендогенна депресія). Це таке ж хронічне захворювання, як туберкульоз або гіпертонія; тільки зумовлює зету не фізичні, а душенні страждання. Досить поширеною формою депресії є сезонні афективні розлади, що виникають в осінньо- зимовий період.

Нерідко депресія супроводжує деякі захворювання, наприклад – цукровий діабет, хворобу Паркінсона та інші. Багато хто з нас зовсім не підозрює про те, що хворіє на депресію, оскільки вона часто маскується під якусь тілесну недугу, і людина все життя скаржиться на серце, а причина криється зовсім в іншому.

Існує різновид депресії, що зветься “дистимія”. При дистимії симптоми депресії виражені не так яскраво, як при сильних депресіях. Просто людина живе, немов за інерцією, роками

«варячись» у «несмачному бульйоні» повсякденності. Вона живе без радощів, як автомат, поступово звикаючи до цього стану, вважаючи його нормою. Насправді це теж депресія, якої можна успішно позбутися.

У лікуванні депресії дуже важливо стати активним помічником вашого лікаря, відкрито обговорювати з ним підходи до лікування й усі ваші сумніви. На сьогодні, лікування виявленої депресії включає три основи; методи (але не обмежується ними):

                 Психотерапію.

                 Медикаментозне лікування.

                 Електроімпульсну терапію.

"У кожної душевної печалі — сто відображень”, - так сказав колись Шекспір. Окремі люди переживають поодинокі епізоди депресії, інші – часто повторюванні, у деяких трапляються цикли, в яких чергуються депресії і піднесення. Але, незважаючи на те, що в кожного своя депресія, - достовірно одне: депресія руйнує наше життя, роблячи його нестерпним.

Вона може призвести до втрати роботи, сім’ї, друзів, ожиріння, алкоголізму, наркоманії. Але найголовніше, вона може забрати життя. Зазвичай мислення при депресії дуже перекручене – вона стає негативним, і людина думає, що добре вже не буде ніколи...

image

Підсумок: учні розглядають піраміду здоров'я.

На даному занятті ми розглянули лише частину факторів, розгляд яких продовжимо наступного разу. До роботи приступають учні третьої групи.

На даному занятті ми розглянули лише частину факторів, розгляд яких продовжимо наступного разу.

 

До роботи приступають учні третьої групи.

Найважливішою умовою підвищення пізнавальної активності учнів є, на мій погляд використання в процесі навчання конкретних прикладів, що ілюструють практичне значення знань з біології та хімії.

 

 

О.Ольжич: Захочеш - і будеш В людині, затям, живе не відгадана сила

 

Учням пропонується дати відповіді на перелік питань, у яких вони зможуть на практиці застосувати набуті знання з біологи, хімії.

1.         Який метал і як вкоротив життя жителям древнього Риму?

2.         Чому перський пар Кір, який жив 2.5 тис. рр. тому, під час військових походів пив воду зі срібного посуду?

3.         Кілька століть тому один з китайських імператорів заборонив жителям одного міста вживати в їжу морські водорості. Чому після цього серед населення почалося масове захворювання на зоб (базедову хворобу)?

4.         Чому туберкульозні диспансери розташовані у місцевостях, де ростуть хвойні дерева?

5.         Яка назва рослини, плоди якої називають «яблуко кохання»?

Вчитель. Відомо, що наука не завжди впевнена у всьому, але на те вона і наука, щоб скрізь шукати докази і не вірити в те, що вже відомо, поки факти не будуть безперечними.

Четверта група включає учнів, які сьогодні поділяться з вами доробками.

Талант – річ дивовижна. Він складний і непізнаний, але водночас простий і зрозумілий. Потребує лише одного: трохи тепла, трохи взаєморозуміння. Не скривдити байдужістю, не загасити необережністю. Талантзолотий фонд нації. Обдаровані дітице діти обдаровані Божою ласкою – і їм відкривається щось особливе – мить творення.

 

1. “Мій апельсин”.

В природі існує багато різноманітних рослин, і всі вони мені подобаються. Тому що в кожному листочку, в кожній стеблині є живі клітини. Я люблю природу тому, що рослини очищують повітря, годують людей та тварин.

Хочу розповісти історію про рослину, яка виросла з зернини. Ця рослина — апельсин.

Мені на день народження принесли багато апельсинів та мандаринів. Я з них висушила декілька зернин і посадила в горщик. Спочатку я їх поливала та з нетерпінням чекала сходів. Але, коли пройшов не один тиждень перестала вірити в те, що вони колись з’являться. Я винесла горщик веранду та й забула про нього.

На осінніх канікулах ми з мамою, татом, молодшою сестричкою та братом поїхали в Київ до татової сестри – тьоті Люби. Там ми пробули тиждень. Та коли повернулися і тільки увійшли в коридор, мою увагу зразу ж привернув зелений листочок, який виглядав з горщика на вікні. Це зійшов мів апельсин. Зразу я точно не знала апельсин це чи мандарин. Та мама розповів що коли взяти шматочок листочка покуштувати на смак, то по смаку можиь взнати, яка в мене зійшла рослина. Я дочекалася, коли з’явився другим листочок покуштувала. Мені здається, що це апельсин. Тепер я буду чекати поки він підросте, щоб його щепити з апельсином, який уже плодоносив.

Надіюсь, що колись й на моєму апельсинчику будуть висіти оранжеві, пахучі, солодкі плоди.

 

2. Казка “Король Менделєєв”.

Давно-давно в одному царстві правив молодий царевич на ім’я Менделєєв. Забажалося царевичеві одружитися з найпрекраснішою за зовнішністю, найрозумнішою, найвихованішою, найдобрішою дівчиною.

Це несподіване бажання король сповістив своєму найвірнішому другові і головному радникові Оксигенуму. Це було так: одного разу, на полюванні Оксигенум підстрелив молоденьку косулю, чим одразу похвалився своєму суперникові Гідрогеніуму і особистому слузі царя. На перепочинок вони поїхали у чудове місце на схилі гір: поблизу тік невеличкий струмочок, було дуже багато квітів і птахів. Цар та його придворні після ситного обіду з дичі прийнялися відпочивати. Цар стомився і ліг просто під величним дубом у затінку і одразу заснув.

Снилося царевичу щось казкове: він був веселим, радим і щасливим, перебуваючи на прекрасній галявині саду. Аж раптом, почув веселий дівочий сміх.

Підійшов ближче, побачив чарівну дівчину, що  бавилася із

 

кумедним псом. Додивитися сон йому не дав один з його охоронців – Лютецій, що хотів передати від гінця якусь новину. Король був дуже збентежений своїм сном і вирішив спитати у друга Енштейнія, котрий займався вивченням снів, значення свого сну. На це Енштейн відповів таке: ’’Якщо тобі снилася дівчина, що сміється у саду, то незабаром буде в тебе велике кохання”.

Царевич не міг більше терпіти самотнього життя, тому порадившись з Оксигенумом, вирішив створити прийом найкрасивіших дівчат. Приїхавши у Паладій, розіслав гінців з повідомленням у різні частини світу. Через місяців два здійснився його задум. Дівчат було дуже багато. Але найкрасивіших запросили на Барій (бал). Там була красуня з острова Силіцій - Технеція, з Скандії - Титанія, з Германії - Арсен, з Індії - Ланта, з Європія - Самарія, з Америції - Кюрія, що володіла прекрасною Галій. А також була прекрасна вродою та гостра розумом - Іранія. Царевич Менделєєв був вражений красунями. Від посла Індій він взнав, що Латан славиться прекрасним голосом. Запізнившись прибула граціозна француженка - Джоліотія. Незграбна прислуга Галій Станум біля Джоліотіли, на що француженка відреагувала досить жорстко.

Спостерігаючи за красунями Царій був дуже Радій. Посол Америцію представляв Оксигенуму Кюрію з найкращих сторін, яких у неї було не так багато. Тим самим хотів покращити її шанси у боротьбі з королевою Церія.

На банкеті була присутня скромна красуня па ім'я Ідея. Йдучи до дивана, вона перечепилася, на що всі присутні її Осмій і принизили. Після цього інциденту Царій зрозумів, що всі вони пихаті, невиховані, що прагнуть грошей, влади, багатства. Коли Царій почув, що Титанія кричить на свог: посла Стронція Цинка і Осмій короля, то зрозумів, що посол Сканд справжнісінький Свинець, бо сватав його з цією пихатою грубіянкою.

Коли дві кандидатки на місце королівної Царія почали сперечатися, які з них найкраща, то це був справжній Цирконій. Мирячи їх Вольфрам двоюрідний брат Менделєєва, став справжній Прометій. Під час бальній танців цар танцював з головною претенденткою – Технецією.

До Ідеї, яка скромно і мовчазно сиділа осторонь, прибіг химернг; собака, який забруднив її сукню, руки, обличчя, бавився з нею. Вона щаслив сміялася так, як сміялася красуня в сні, і собака був такий самий. Раптом зупинилася музика і танець одночасно, всі гості звернули увагу на Ідею. В; почали кепкувати з неї, а Технеція сказала: “їй з собаками спілкуватися, бс : людьми в неї не виходить. Дикувата скромняга! Ха-ха-ха!” Ця фраза вразиг. Царія глибоко в серце.

Після балу Царій Менеделєєв мав оголосити своє рішення: дівчата, які прибули із заможних відомих країн, з цілим ескортом слуг і послів ве виправдали сподівань і бажань Церія і він обрав Ідею.

Він був задоволений своїм вчинком, бо вона була тією, котру він бачні у казковому сні, а за пророками Енштейнія, це було кохання його жиг:; Невдовзі, вони одружилися. Мали багатьох дітей: Екаалюмінія, Екабора Екасиліція, Екайода, Двомарганцида. Король Менделєєв віддав трон своїй дружині. З скромної Ідеї він зробив ’’гримучу” Систему. Сам король вивчи природу та частини з яких вона складається. Система впродовж свого правління стала Періодичною системою, бо правила і буде правити багато віків і періодів.

Правила вона країною Хімією багато-багато часу.

 

3. «Джафар».

Де взявся цей кіт ніхто не знав.

Одного літнього дня він несподівано з’явився у нашому дворі. І вже з перших кроків показав, що він прекрасно вихований кіт, і зачарував своїми вишуканими манерами.

От послухайте, як це було. Багіра, наша хатня кішка, саме дрімала зі колодках. Коли Джафар увійшов у двір, вона розплющила очі і не дуже привітно глянула на непроханого гостя. Наша кішка мала дуже круту вдачу і просто так знайомств не заводила, і тому незнайомець їй відразу не сподобався. Вона встала, вигнулась дугою і настовбурчила шерсть.

Джафар, побачивши Багіру, галантно мотнув кілька разів хвостом і муркнув декілька ввічливих слів господині. Певно, то був якийсь напрочуд вдалий котячий комплімент, бо Багіра потягнулась і промуркотіла: ’’Мрррау! Мрррау!”, потім сіла і почала мити собі ліву задню лапу. Цим вона дала зрозуміти Джафарові, що вважає його за свого.

Підійшов до Джафара Чопер, наш пудель. Якийсь інший кіт, не такий чемний, одразу вигнувся б підковою, настовбурчивши хвоста – показав би собаці, що ладен боронитися. Джафар і не ворухнувся, і, навіть, дав собаці обнюхати себе від носа до кінчика хвоста.

 

Тепер усе залежить від того, як поведеться Аза, вівчарка. Вона спала на сонечку. Але, коли з’явився кіт, розплющила одне око. Якби Аза наскочила на Джафара, був би котові кінець. Бо тоді Чопер хоч-не-хоч мусив би теж кинутися на нього, хоч би з собачої солідарності. Але Аза наїлася, розіспалася і їй не хотілось рухатись. - Що це за кіт? - тільки спитала вона сонно в Чопера.

- Так собі, звичайнісінький кіт! “Напевно, якийсь Багірин гість!” –доповів Чопер.

Аза про всяк випадок підняла губу і показала ікла. Джафар вирішив, що тепер до речі буде прикинутись, ніби перелякався, і удав, що хоче вискочити на паркан. ’’Він знає правила поведінки”, — заспокоїлась Аза і повернулася на другий бік.

Так Джафар залагодив справи на подвір'ї. Залишився ще будинок і ми. Кіт чемно підняв хвоста і, не поспішаючи, поважно зайшов в коридор. Там нікого не було і він рушив далі. На порозі зупинився, нявкнув привітно і став чекати запрошення. Він сів, як годиться в гостях, підгорнувши свого хвостика, подивився на мене і почав муркотіти. Я певна, що він розповідав мені історію усього свого багатого на події життя. В ту хвилину я пошкодувала, що не розумію котячої мови. А він, думаючи, що я його розумію, продовжував розповідати про свої пригоди.

Ось який незвичний кіт був наш Джафар.

Після нашого короткого знайомства я взяла котика на руки, занесла на кухню і нагодувала його молоком. Вдячності кота не було меж. Він терся біля моїх ніг, вигинаючи свою худеньку спинку і муркав, муркав... З цієї хвилини ми стали з Джафаром найкращими друзями і більше не розлучалися.

Минула осінь, зима і весна. Влітку до нас у гості приїхала родичка з Києва. Вона була немолода, самотня жінка, але мала золоте серце. Любила геть усе на світі, а про любов до тварин і говорити нічого. Вона відразу полюбила нашого Джафара, а він її. За той час, що прожив у нас Джафар він став товстим і лінивим. Цілими днями він грівся на сонечку. А по вечорам вмощувався в тьоті Люби на руках і починав розповідати свої пригоди. Коли прийшов час для тітки їхати, вона попросила віддати їй Джафара. Хоч мені було дуже шкода його віддавати та, зважаючи на її самотність, я відпустила Джафара до Києва. І тепер він розповідає свої історії по телефону, але вже набагато рідше.

                             4.     Казка "Зачарована кімната".

Ми прийшли до вас, щоб розповісти про таємну загадкову і водночас дуже цікаву науку хімію. Щоб підтвердити це ми хочемо показати вам дослід на простому аркуші паперу зараз з’явиться назва вашого класу.

А зараз, щоб достатніше ознайомити вас з цією наукою ми розповімо вам казку “Зачарована кімната”.

В одному невеличкому містечку проживав дуже гарний хлопець на ім’я Астат, який дуже полюбляв вивчати хімію. Він часто закривався у своїй кімнаті і весь час щось експериментував. Одного разу він щось не розрахував пробірка вибухнула і хлопець опинився у зовсім іншій кімнаті, де познайомився з вродливою і страшно вередливою принцесою.

Невдовзі він збагнув, що вернувся на 100 років назад, вирішив залишитися і трохи познайомитися з принцесою Нікель. Але дівчина дуже вередувала, тупала ніжками і весь час плакала. Король з королевою не могли ні їсти, ні спати. Вони зовсім розгубилися і не знали, що їм робити, і як виконати неможливі прохання своєї вередливої дочки.

Але потім вона подумала, що небо може посіріти, або соне і перестане гріти так як раніше, і швидко наказала повернути все назад.

Тоді добрий чарівник Ванадій порадив королю оголосити конкурс, хто виконає усі бажання принцеси, той отримає пів королівства і мішок коштовностей. З усіх країн світу до замку з’їжалися принци та чарівники і збиралися у великій кімнаті, де сиділи на троні король та королева, а також і маленька вередунка. Всі розсілися по своїх місцях, король пояснив правила і принцеса розпочала загадувати різні загадки. Спочатку вона захотіла побачити шматочок блакитного неба у склянці. Хто як не мішав фарби, але у них нічого не виходило. Лише винахідливий Астат впорався з цим простим завданням (до сульфату купруму додати натрій гідроксид). Тоді вона до неба захотіла побачити сонце (до фосфату натрію додати аргентум нітрат).

Тоді Нікель згадала, як вона подорожувала з батьками до моря, і як їй там було весело і вона захотіла повернути добрі спогади і наказала показати їй каплю синього моря в пробірці до того ж негайно (йони заліза + червона кров’яна сіль). Але в цій країні не було моря, тому ніхто крім Астата не справився з цим завданням. Після цього вона захотіла зробити маску для обличчя, щоб стати ще


 

вродливішою і для цього їй був потрібен сік з алоє який теж не росте в цій країні. Астат знову справився з черговою забаганкою (сульфат форуму (II) + натрій гідроксид).

Після цього принцеса згадала, яке смачне вона пила кокосове молоко на морі, і захотіла скуштувати його знову. Наш маленький науковець виплутався з скрутного становища (до сульфату додати барій хлорид).

Тоді вона побачила за вікном прекрасну рожеву квіточку і захотіла собі мати такий прекрасний колір. Астат за допомогою простих речовин впорався і з цим. Принцеса страшно розлютилася, була не своя від злості, як це так, шо виконують всі її бажання?! Тоді вона захотіла побачити справжню кров, але для Астату це теж була не проблема (до сульфату форуму додати цианід калію).

Усі інші, що приїхали на змагання змирилися із своєю поразкою, і навіть не пробували щось виконувати, бо це їм було не під силу. Наступне бажання загадувала не принцеса, а її жадібний батько, який захотів побачити справжнє срібло (до глюкози додати аргентум оксид) – всі побачили справжнє срібло.

Спостерігаючи за всіма подіями королева собі викрикнула, що хоче побачити хоч маленький, але справжній вулкан, що недавно був у сусідній країні. Астат швидко згадав останній урок хімії і майстерно виконав останнє бажання. Тоді король сказав, що дарує йому пів королівства і мішок коштовностей. Але Астат відповів, що справжня коштовність – це наука хімія. Ось так хімія допомогла юному винахіднику.

На завершення заняття учням роздаються картки з намальованими людськими долонями. Учням пропонується на кожному пальцеві написати найкращі побажання для своїх знайомих та друзів. Після аналізу виявляють, що в кожному випадку учні бажають здоров ’я.

Вчитель. Будьмо добрими і чуйними, лагідними і щедрими, бо саме внутрішні краса прикрашає людину. І тільки людина наділена цими благородними рисам.

Забудьмо образи й негаразди. Відкриймо настіж серце і душу для друзів та рідних. Життя таке прекрасне і таке коротке, поспішаймо творити добро на землі.

Будьте здоровими! Будьте щасливими! Будьте красивими І завжди добрими!

 

pdf
Додано
29 січня 2022
Переглядів
573
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку