ІНКЛЮЗИВНА ОСВІТА - ОСНОВНІ ПРИНЦИПИ: Ґрунтується на принципах виваженої (особистісно зорієнтованої) педагогіки. Зокрема: Відмінності між людьми є природнім явищем, і навчання відповідним чином слід адаптувати до потреб дітей, а не підганяти під сталі, наперед зумовлені погляди щодо організації та характеру освітнього процесу. Освітній процес спрямовується на задоволення потреб дітей - забезпечує більш високий середній рівень успішності, що є корисним усьому суспільству; - допомагає уникнути безцільних витрат ресурсів і краху надій, до чого надто часто призводить низький рівень навчання та шаблонність концептуальних підходів до освіти
ІНКЛЮЗИВНА ОСВІТА - ОСНОВНІ ПРИНЦИПИ: Всі діти мають навчатися разом у всіх випадках, коли це виявляється можливим, не дивлячись на певні труднощі чи відмінності, що існують між ними. Школи повинні визнавати і враховувати різноманітні потреби учнів шляхом узгодження різних видів і темпів навчання. Забезпечення якісної освіти для всіх шляхом розробки відповідних навчальних планів, прийняття організаційних заходів, розробки стратегії викладання, використання ресурсів та партнерських зв'язків зі своїми громадами. Діти з особливими освітніми потребами повинні отримувати будь-яку додаткову допомогу, яка може знадобитися їм для забезпечення успішності процесу навчання.
ІНКЛЮЗИВНА ОСВІТА. ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ Інклюзія – це система освітніх послуг, що ґрунтується на принципі забезпечення основного права дітей на освіту та права навчатися за місцем проживання, що передбачає навчання в умовах загальноосвітнього закладу. Інклюзивна освіта: визначає, що усі діти можуть навчатися; заохочує освітні структури, системи та програми відповідати потребам усіх дітей; є динамічним процесом, що розвивається. Діти з особливими освітніми потребами (special educational needs – SEN), широко охоплює всіх учнів, чиї освітні проблеми виходять за межі загальноприйнятої норми. Воно стосується дітей з особливостями психофізичного розвитку, обдарованих дітей та дітей із соціально вразливих груп.
Теорія «винятковості» Винятковість (нижче середнього) Винятковість (вище середнього) Фізична Порушення зору Порушення слуху Порушення опорно-рухового апарату Інші порушення фізичного розвитку, травми або захворювання Особливі фізичні та сенсорні здібності Соціально-емоційна Аутизм Шизофренія Емоційно-вольові порушення Поведінкові розлади, соціальна дезадаптованість Лідерство "Норма"
Організація навчально-виховного процесу Навчання здійснюється за типовими навчальними планами, програмами, підручниками та посібниками, рекомендованими МОН для загальноосвітніх та, у разі потреби, спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів. Навчально-виховний процес здійснюється відповідно до робочого навчального плану загальноосвітнього навчального закладу. З урахуванням індивідуальних особливостей дітей з особливими освітніми потребами, у тому числі дітей-інвалідів, складається індивідуальний навчальний план
Організація навчально-виховного процесу Індивідуальний навчальний план: 3-8 годин на тиждень - проведення корекційно-розвиткових занять (з урахуванням висновку ПМПК та типових навчальних планів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей, які потребують корекції фізичного та/або розумового розвитку). Такі години враховуються під час визначення гранично допустимого тижневого навчального навантаження дітей з особливими освітніми потребами. Проводяться відповідними вчителями-дефектологами та практичними психологами. Індивідуальна навчальна програма розробляється педагогічними працівниками (переглядається двічі на рік (у разі потреби частіше) з метою її коригування).
Індивідуальний навчальний план Перелік навчальних предметів, послідовність їх вивчення, кількість годин, що відводяться на вивчення кожного предмета за роками навчання, та тижневу кількість годин. Враховуються додаткові години на індивідуальні і групові заняття, курси за вибором, факультативи тощо Розробляється педагогічними працівниками, які беруть безпосередню участь у навчально-виховному процесі, за участю батьків дитини або осіб, які їх замінюють, та затверджується керівником навчального закладу
Індивідуальна навчальна програма Визначає зміст, систему знань, навичок і вмінь, які мають опанувати учні в навчальному процесі з кожного предмета, а також зміст розділів і тем. Розробляється на основі типових навчальних програм загальноосвітніх навчальних закладів, у тому числі спеціальних, з відповідною їх адаптацією
Корекційно-розвиткова робота Надання системної кваліфікованої реабілітаційної та корекційно-розвиткової допомоги дітям з особливими освітніми потребами, які навчаються чи виховуються в дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладах, за індивідуальною та іншими формами навчання Положення про навчально-реабілітаційний центр, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 16.08.2012 № 920 (зареєстрованим у Міністерстві юстиції 05 вересня 2012 року за № 1502/21814). Рекомендовано програми розвитку для дітей дошкільного віку з особливими освітніми потребами. Допускається використання авторських, регіональних програм, які затверджуються науковими радами інститутів післядипломної педагогічної освіти. Здійснюють педагоги, психологи з відповідною освітою НРЦ, ПМПК, спеціальні навчальні заклади, ЗОШ, установи соціального захисту, центри практичної психології та соціальної роботи, ресурсні центри. Обов`язкове укладання угод ДНЗ та ЗНЗ з НРЦ або із спеціальними загальноосвітніми школами-інтернатами про співпрацю Координація послуг зазначених фахівців здійснюється місцевими управліннями освітою
Основні напрями діяльності асистента вчителя Співпраця з учителями щодо організації навчально-виховного процесу дитини з особливостями психофізичного розвитку в умовах інклюзивного класу. Організація корекційно-розвиткових занять з урахуванням особливостей психофізичного розвитку дитини. Створення умов соціальної адаптації дитини з особливими освітніми потребами, формування в неї моделі поведінки у дитячому колективі
У класі (групі) може бути не більше трьох дітей з особливими потребами. При цьому доцільно (за можливості) комплектувати дітей з особливими потребами однієї категорії (з порушенням слуху або зору тощо). Тривалість перебування учнів з особливими потребами в інтегрованому класі (групі), за умови цензового навчання, відповідає установленій нормі (статуту навчального закладу).