Зважаючи на швидкоплинність життя, ми не можемо дозволити собі витрачати час на завдання, які не ведуть до нових результатів.
Л. Ландау
Сучасний учитель - це той, хто бажає експериментувати, ризикувати, зберігати творчий підхід у роботі, не обмежений винахідливістю, здатністю сприймати й оцінювати інновації, сам висуває нові ідеї, здатний стимулювати інших, педагогічне життя якого ніколи не перетворється в рутину.
Сучасний учень - це звичайна дитина, яка живе в своєму сучасному світі, йде в ногу з часом і думає про майбутнє. Він отримує гарні оцінки, часто забуває вдома щоденник, зрідка робить домашнє завдання, слухає популярну музику, модно одягається, слухає вчителя на уроці (часто з навушниками у вухах) і бігає на перервах. Він вихований і розумний, чуйний і довірливий, товариський і цікавий співрозмовник. Він – справжнє дитя свого покоління.
Сьогодні, в такий нелегкий для країни час, одним з основних компонентів виховного аспекту уроку, на мою думку, є національне виховання учнів. Будуть змінюватися часи, школа вирішуватиме нові завдання, проте актуальною є і буде одна проблема – виховання свідомого українця, який знає і пам’ятає свій рід, мову материнську, музичну культуру рідного краю, цінує минуле і буде гідно творити майбутнє.
Залучення сучасного учня до питань мистецтва в XXІст. відбувається в умовах надзвичайно насиченого інформаційного поля. Сприйняття дитини змінюється, вона живе в світі технологічних символів і знаків, в світі електронної культури, тому Нова українська школа й вимагає від учителя змін, відповідно до сучасних потреб і, в першу чергу, навчитися прислухатися і бачити інтереси учнів, щоб в подальшому допомогти успішно їх розвинути.
Сьогодні часто можна почути про інноваційне технічне оснащення кабінетів, і це також важливо, проте серед усіх планшетів, телевізорів, інтерактивних дошок та іншого, насамперед, повинен бути компетентний учитель, який зможе грамотно це все використовувати.
Навчальним планом школи передбачений лише один урок музичного мистецтва що недостатньо для формування гармонічної особистості. У зв'язку з цим виникає проблема збільшення інтенсивності уроку, його насиченості.
Для мене комп’ютер на уроці – не просто помічник, а електронний асистент. За його допомогою учні мають можливість стати відвідувачами віртуальних екскурсій, картинних галерей, глядачами оперних та балетних постановок, відчути себе справжніми зірками української естради, учні можуть зануритися в яскравий та барвистий світ, наприклад, силою уяви «розсунути» стіни кабінету.
Комп’ютер вирішує масу проблем. Робота з плануванням – будь-ласка. Вже багато років не маю проблем з складанням календарно-тематичного планування.
Просто допрацьовую минулорічне у програмі Microsoft Office Word.
Підготовка до уроків ? Все просто:
на жорсткому диску ноутбука
створила теки «Уроки музичного мистецтва» та «Уроки мистецтва», в яких для кожного уроку є свої теки з матеріалами.
Зміст кожної теки: аудіо записи музичних творів, репродукції картин, портрети композиторів, мультимедійна презентація, відео-файли необхідні для конкретного уроку.
Сприймання музики:
- формую фонотеку до уроку;
- при необхідності відновлюю якість звуку (NeroWaveEditor);
- конвертую звукові файли (AudioFilesConverter).
Для проведення уроку важливо вибрати якісний медіа-програвач. Я обрала програвач AIMP2. Користування ним є дуже зручним. При підготовці до уроку створюю плейлист з номером уроку, в якому розміщую необхідні музичні твори і зберігаю його в теці потрібного класу.
Що зручно: при запуску програвача всі збережені плейлисти знаходяться в ньому в якості закладок і
це дає можливість швидко отримати доступ
до аудіо- матеріалу. закладки плейлистів
Сучасні діти мають так зване кліпове мислення. Вони здатні одночасно робити кілька справ (слухати музику, писати смс, говорити, переглядати фото в інстаграмі), але їм важко зберігати на довго увагу на чомусь одному. Тож щоб донести їм навчальний матеріал я намагаюся повернути кліпове мислення на користь навчальному процесу. Вивівши текст на екран та доповнивши його статичними та рухомими картинками за допомогою сервісу SparkolVideoScribe вдається затримати увагу дітей на більш довгий період. Відеоскрайбінг - це дивовижний і ефективний метод передачі інформації певній аудиторії, адже розповідь учителя на льоту доповнюється малюнками. В дітей одночасно залучаються різні органи чуттів: слух та зір, а також уява, що сприяє кращому розумінню та запам’ятовуванню матеріалу. Скрайб-презентацію можна використати на будь якому уроці, з будь-якої теми, на різних етапах уроку, куди порине Ваша фантазія. Музичне мистецтво. 7 клас. Тема:
«Аранжування».
https://drive.google.com/file/d/1dqAKNluALkW0COTHw7IKGWSER6vcxQ4b/view?usp=sharing
Для заохочення та активізації дитячої уяви, командної роботи використовую програму по складанню пазлів, в яку можна завантажити будь-які зображення і розбити їх на необхідну кількість фрагментів. Одні з таких ігри «Склади портрет композитора», «Склади портрет відомого співака». Такий варіант роботи використовую на підсумковому уроці, як змагання між дівчатами та хлопцями, як заохочення для найбільш активних на уроці дітей;
Діти люблять співати, слухати і аналізувати музику трішки менше, а от знайомство з елементами музичної мови не приносить їм радості та задоволення. Тому я за допомогою різних відеоредакторів, таких як Соні Вегас, Прошоу Продюсер створюю казки, за допомогою яких учнів в цікавій формі засвоюють необхідні знання.
Наприклад: казка про елементи музичної мови «Ворона і Містер Джміль». https://drive.google.com/file/d/1-
WP9ysbrbkwe1DwDvR2aXXRQh0xiIxY8/view?usp=sharing
Щоб покращити запам’ятовування, допомогти дітям перебороти невпевненість використовую програму для створення караоке. Не всі діти мають музичний слух , тому вчасно розпочати спів чи співати пісню в темпі їм складно, але коли перед очима підказка – в них все виходить добре. Караоке «Любіть Україну» https://www.youtube.com/watch?v=xi-8dHiv2VU
Всі свої караоке розміщую на власному ютуб-каналі, де протягом 8 років зібралась чимала кількість підписників. Більшість дітей підписані на цей канал та мають змогу вдома поспівати пісні, які їм сподобались. https://www.youtube.com/channel/UCcQtr1d0qLhME88p8gkvxYw?view_as=subscriber
Бажання вирішувати найважливіші задачі, пов'язані з естетичним вихованням і освітою дітей не тільки в процесі уроку, а і в позаурочний час, спонукало мене до створення персонального сайту (2014р). Сайт постійно оновлюється новими матеріалами, статтями, інформацією з проведених святкових заходів. Це дає учням можливість переглянути додаткову інформацію по конкретних темах, яку за браком часу не вмістив урок, різноманітні фільми, тестові завдання, електронні підручники. http://musiska.ucoz.ru/
Результатом наполегливої праці над собою, прагнення знаходити нові форми роботи з ІКТ стало створення серії електронних навчальних посібників, таких як «У світ прекрасного рушаємо, музичну грамоту вивчаємо», «Новорічна фейєрія», «Меломану на замітку». Зміст і структуру посібників зорієнтовано на розв'язування навчальних завдань через впровадження сучасних педагогічних технологій.
Кабінет музичного мистецтва дає змогу вчителю проводити і уроки, і індивідуально-групові заняття в позаурочний час. В кабінеті є музичний центр, сучасна акустична система, ноутбук з якого зображення проектується на телевізор, фортепіано, баян, акордеон, що дає змогу проводити уроки у спілкуванні з «живою» музикою, створено куточок з музичними інструментами для дітей, що дозволяє створювати дітям невеличкий шумовий супровід до музичних творів.
Кабінет забезпечений портретами відомих українських та зарубіжних композиторів різних епох, твори яких вивчаються на уроках музичного мистецтва. На одній з стін створено «Музичний калейдоскоп» (так званий стенд з змінною експозицією).
Створено кабінет з метою формування основ музичної культури школярів як частини їх духовно-моральної культури, що передбачає єдність особистісного, пізнавального, комунікативного й соціального розвитку учнів, виховання в них емоційно-ціннісного ставлення до мистецтва і життя.