Інноваційна освітня модель ’’Екологія та розвиток’’ :
аналіз теорії та переспективи впровадження
Важливим напрямом розбудови системи освіти нашої держави є її диференціація , варіативність , багатопрофільність , інтеграція загальної та допрофесійної освіти . У сучасній педагогічній науці існує велика кількість інноваційних експериментальних програм , спрямованих на розвиток осо-бистості дитини , її творчих здібностей .
У шкільній практиці інноваційна діяльність – це неперервний , науково обґрунтований пошук і застосування нових принципів і підходів , педагогічних технологій , сукупність яких надає навчально-виховному закладу нової якості . Однією із таких інновацій є освітня модель еколого-природничого спрямування ’’Екологія та розвиток’’.
Аналізуючи основну мету моделі , можна виділити такі аспекти : школа нового покоління спрямована на інтелектуальний , фізичний , естетичний , моральний розвиток особистості дитини , а необхідною умовою є розробка та апробація методів навчання , які забезпечать екологізацію та планетаризацію свідомості підростаючого покоління . Попередньо екологізацію свідомості в цій моделі можна розглядати як формування глибокого та різнобічного розуміння та переживання особистістю тієї істини , що кожна дія ’’нині’’, сьогодні , приводить до тих чи інших наслідків ’’ потім ’’, у майбутньому . Планетаризацію свідомості можна розглядати як формування й усвідомлення особистістю того , що будь-яка дія ’’тут’’, у цьому місці , можне відгукнутися ’’там’’ в інших місцях , зокрема , на планеті в цілому . Аналіз цього принципу беззаперечно показує : існує усвідомлена орієнтація на зв’язки ’’нині – потім ’’, ’’тут – там’’ ; саме вона є найважливішою умовою вирішення головної проблеми сучасності – поступового перетво-
рення людини ,що руйнує природне середовище , на людину , що стала свідомим регулятором біосферних процесів . За твердженням Л.В. Тарасова
«екологізація та планетаризація – основа формування справжнього громадянина-патріота».
У будь- якій інноваційній системі завжди існує гіпотеза досліджень . Є своя гіпотеза і в моделі «Екологія та розвиток». Вона має досить практичний характер . Можна виділити особливість гіпотези : розвивальний ефект навчання постійно зростає за умови не репродуктивної , а продуктивної навчальної діяльності , причому продуктивної діяльності самих учнів , а також спільної продуктивної діяльності вчителя та учнів . Передбачено також неформальне добровільне залучення до цієї діяльності батьків .
Практика показує , що батьківський інтерес до цієї справи помітно зростає .