1
Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України
Управління освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації
Сумський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
Кафедра початкового навчання
Розвиток
розумової діяльності учнів
через нетрадиційні методи
навчання дітей 1 класу
письма в зошитах в одну лінію
Заїка Валентина Дмитрівна
учитель початкових класів
вищої категорії,
вчитель-методист
Сіннівського навчально-виховного комплексу
Краснопільської районної ради
Суми - 2012
Рецензія
на навчально-методичний посібник «Розвиток розумової діяльності учнів через нетрадиційні методи навчання дітей 1 класу письма в зошитах в одну лінію» вчителя початкових класів вищої категорії, вчителя-методиста
Заїки Валентини Дмитрівни
В сучасних умовах реформування загальної середньої освіти перед початковою школою ставляться завдання з розробки нових педагогічних технологій та вмілої реалізації їх у практичне освітянське життя.
Автор даного посібника розкриває проблему ефективного навчання дітей шестирічного віку, яке неможливе без усебічного урахування їх психологічних та фізіологічних особливостей, розвитку, здатності до засвоєння певних знань, умінь і навичок. Одним з таких вмінь є письмо. Уміти користуватися письмом, як засобом спілкування винятково важливо для кожної людини сьогодні.
Автором запропонована технологія, за якою першокласники не працюють за традиційними прописами, а відразу починають писати у зошитах в одну лінію. Необхідним засобом у роботі є книжки-розфарбовки, які на кожному уроці підготовляють руку дитини до письма.
Автором в посібнику доведено, що письмо в одну лінію за своєю технологією його проведення та за способом виконання набагато простіше і ефективніше, ніж у косу. Дитина швидше пише і менше затрачає часу, а більше думає, працює, розвиваючи свою розумову діяльність.
Запропонована технологія доводить, що дитина готова працювати з складнішою сіткою зошита. У неї в процесі письма активно працює мислення, сама вона постійно думає, порівнює, аналізує, розвиваючи себе.
В посібнику наведені методичні рекомендації з технології навчання дітей 1 класу письма в зошитах в одну лінію, елементи букв, загальна схема плану уроку добукварного періоду. Особливої уваги заслуговують представлені в посібнику плани уроків навчання грамоти (добукварний період) та методичний коментар до кожного з них.
Унаслідок використання даної технології навчання дітей письма в одну лінію діти свідомо запам’ятовують форму літер, пишуть легко, вільно, без зайвих напружень. З перших днів перебування в школі формуються навички каліграфічного письма. Використання можливостей нетрадиційної технології навчання дітей першого класу письма в зошитах в одну лінію дає кращі результати роботи учнів на уроках як з вироблення гарного красивого почерку у дітей, так і з розвитку їхньої розумової діяльності.
Дані матеріали пропонуються для використання на уроках навчання грамоти з метою вироблення свідомого каліграфічного швидкого письма та розвитку особистості учня.
Вважаю, що даний посібник має теоретичне та практичне значення і може бути рекомендований до друку.
Кандидат педагогічних наук,
доцент, зав. кафедрою педагогіки
та інноваційних технологій СОІППО І.О. Захарова
Зміст
Вступ ………………………………………………………………………….. 7
Розділ 1. Теоретичне обґрунтування розвитку розумової діяльності
молодших школярів шляхом формування графічних навичок ……12
1.1. Сутність педагогічної проблеми ……………………………….12
1.2. Практичне спрямування досвіду роботи ………………………14
1.3. Шляхи реалізації педагогічної ідеї …………………………....15
Розділ 2. Використання можливостей нетрадиційної технології навчання
дітей 1 класу письма в зошитах в одну лінію ……………………..18
2.1. Методичні рекомендації з технології навчання ………………18
2.2. Таблиця зразків елементів букв …………………………….....20
2.3. Таблиця класифікації елементів букв ………………………….26
2.4. Зразки поєднання букв ………………………………………….27
2.5. Загальна схема плану уроку добукварного періоду ……….....28
2.6. Плани уроків навчання грамоти (добукварний період) ………29
2.7. Загальна схема уроку букварного періоду …………………....63
2.8. Розробки уроків з навчання грамоти (букварний період) ……64
2.9. Таблиця плану роботи над аналізом графічних помилок …....95
2.10 Таблиця плану роботи над аналізом з’єднання літер ………..101
2.11.Таблиця плану роботи над аналізом граматичних помилок ..106
Висновки ………………………………………………………………………111
Список використаних джерел ………………………………………………114
Додатки ……………………………………………………………………….116
ВСТУП
Сьогодні, в епоху третього тисячоліття, коли стрімко розвивається науково-технічний прогрес, коли обрій людського пізнання все помітніше розширюється, а вектор розвитку України спрямований на велику цивілізацію, початкова школа потребує від учителя нетрадиційних підходів і форм навчання. Вік комп’ютеризації ставить перед школою нові завдання, а отже вимагає розробки нових педагогічних технологій та вмілої реалізації їх у практичне освітянське життя, нового навчально-методичного забезпечення, яке б враховувало зміни, що відбуваються у зв’язку з реформуванням загальної середньої освіти.
На успішність учнів впливає дуже багато різноманітних факторів. Одним з найважливіших є вміння правильно, красиво та швидко писати. Ще В. Сухомлинський зазначав: „Без уміння вільно, швидко і свідомо читати, вільно, швидко, напівавтоматично писати, людина залишається мовби напівсліпою”. [16, с. 520]
Останнім часом усе частіше вчителями початкових класів стало порушуватися питання методики навчання дітей письма відразу в одну лінію, без переучування, у зошитах з графічною сіткою №3. У фахових журналах, газетах з’являються все нові й нові публікації на дану тему з власного досвіду роботи творчо-працюючих учителів. Це і О.М. Жаданова з Ямполя Сумської обл., і Н. Калініна з Луганської обл., і С.В. Сергійко з Ямпільського р-ну Сумської обл., які незважаючи на велику складність даної проблеми, все ж таки вивчають дане питання, отримують позитивні результати роботи, діляться своїм педагогічним досвідом. Вони сміливо здійснюють свій творчий підхід до навчання; аби воно було для наших вихованців легким, цікавим, розвивальним, вирішують важливі проблеми сьогодення в світі.
На сьогоднішній день проблеми в методиці по формуванню графічних навичок залишаються ще відкритими і актуальними:
Як навчити письма шестирічок;
як опанувати відривне та невідривне письмо;
як засвоїти нахил письма;
якою ручкою краще та зручніше писати;
яким має бути письмовий шрифт.
Над даною проблемою, навчання письма, працювали багато педагогів-практиків - Є.М. Потапова, Л.О. та Б.Н.Нікітіни, які базували свої дослідження на системах М.Монтессорі, В.Г.Лук'яненка, Л.М.Шильцової, С.А.Рябцевої, С.М.Лисенкової, Ш.О.Амонашвілі. Всі вони виділяли такі головні етапи в цьому процесі:
а) як розвиток дрібних м'язів руки та м'язової пам'яті дитини;
б) розвиток тактильної пам'яті;
в) формування елементарних технічних і графічних навичок;
г) закріплення набутих.
Але спостереження за становленням почерку учнів показує, що саме з переходом на письмо в одну лінію (З, 4 класи) почерк багатьох учнів, які в 1 - 2 класах, писали досить чітко і красиво в косу лінію, де їх обмежувала сітка цього зошита визначала висоту літер 4 мм., їх нахил під кутом 65° та розміри великих букв, починає спотворюватися, гіршати. Форма букви змінюється, розміри їх стають неоднаковими, відстань між літерами та елементами нерівномірною, нахил у різних частинах рядка - різним.
Дитина, хоч і поступово, але потрапляє в нові умови, а це нова сітка зошита, до якої їй обов'язково потрібно пристосуватися, звикнути. Класовод,
знаючи вади почерку того чи іншого вихованця прагне допомогти, але часто без успіху, оскільки це явище надзвичайно складне, пов'язане з внутрішніми та
зовнішніми обставинами, з індивідуальними особливостями та рівнем підготовки дитини. Річ у тім, що почерк - дуже стійке індивідуальне утворення, яке формується в міру розвитку та становлення самої дитини, є вираженням її темпераменту, характеру, яке важко і болісно переживає будь-які зміни, навіть переучування.
Звідси за І.П.Павловим, сталість почерку з точки зору уже фізіології пояснюється виробленням стереотипних, умовнорефлекторних зв'язків, тобто динамічних стереотипів, які не можна руйнувати, функції яких цілковито залежать лише від двох основних факторів.
Це:
а) відтворення рухів дрібних м'язів пальців правої руки;
б) правильного зображення на письмі структурних елементів букв.
Ось на що потрібно звертати увагу в першу чергу вчителям початкових класів.
Сьогодні будь-яке навчання за своєю суттю - це створення умов для розвитку особистості, тому воно повинне бути розвивальним, особистісно-зорієнтованим.
За останні роки знання про те, що таке дієве викладання й навчання, значно розширилося. Найважливішу роль у цьому процесі відіграють стилі викладання й навчання.
Ефективність навчання шестирічок неможлива без усебічного урахування їх психологічних та фізіологічних особливостей, розвитку, їхньої здатності до засвоєння певних знань, умінь і навичок. Одним з таких вмінь є письмо. Уміти користуватися письмом, як засобом спілкування, винятково важливо для кожної людини сьогодні. Письмо стає легким, невимушеним, природним засобом спілкування тільки тоді, коли воно зрозуміле, чітке й красиве. У ньому, зрештою, виявляється культура людини, її повага до інших.
Але, нажаль, сьогодні доводиться констатувати значне погіршення почерків учнів в Україні, яке спостерігається протягом чотирьох останніх десятиріч. Як бачимо, не минуло безслідно вилучення з навчальних програм курсу каліграфії. Проте і в умовах навчання за сучасною методикою, яка постійно розвивається та вдосконалюється, майже в кожній школі знаходяться вчителі, учні яких, як правило, пишуть красиво і грамотно.
Тому наше завдання, як вчителів початкових класів, зробити процес навчання письма цікавим для всіх маленьких учнів, викликати в них бажання писати охайно, красиво, швидко і каліграфічно, чого вимагає сучасне життя.
Саме цим пояснюється актуальність обраної теми „Розвиток розумової діяльності учнів через нетрадиційні методи навчання дітей 1 класу письма в зошитах в одну лінію”. Об’єктом дослідження є сам процес навчання в початковій школі. Мета якого – розробити, обґрунтувати та експериментально перевірити технологію навчання дітей письма в одну лінію.
Завдання такі:
Аналізуючи наслідки вивчення стану навчально-виховного процесу у початкових класах та шляхи його вдосконалення, Міністерство народної освіти також зупинялося на графічних навичках учнів, дійшовши висновку про те, що у зошитах в одну лінію багато учнів зображує букви кутовидними лініями, спрощуючи форму літер.
Ці наслідки можна пояснити саме передчасним втручанням у стереотип самої дитини, який формує протягом всієї початкової ланки навчання умовнорефлекторні, динамічні зв'язки, внаслідок чого вони починають при переході на інші зошити, так і не сформувавшись і не укріпившись, руйнуватися, що і є результатом нестійкого почерку, який знову починає за нових умов формуватися
спочатку. А на це знову потрібен час, який вимірюється роками, спеціальна увага і робота, затрата фізичних, розумових і нервових сил дитини. А сьогоднішні умови реформування сучасної освіти підганяють вчителя, спонукають його до іншої співпраці з учнями.
Ось і виходить, за словами Сухомлинського, що діти ковтають великими непережованими кусками знання.
З метою уникнення цієї диспропорції, між знаннями та вміннями, покращення, полегшення роботи всіх учнів на уроках письма пропоную нову, легку відмінну від відомих широкому вчительському загалу методик та від методики традиційної - технологію навчання дітей 1 класу письма в одну лінію, минаючи перехідний етап, що є тормозним фактором розумових здібностей дитини.
РОЗДІЛ 1. Теоретичне обґрунтування розвитку розумової діяльності молодших школярів шляхом формування графічних навичок
1.1. Сутність педагогічної проблеми
Педагогічна ідея розробки даної технології має глибоке коріння, яке торкається ще порогу моєї рідної школи, який я переступила з найзаповітнішою професійною мрією - навчити всіх учнів писати у зошитах красиво, каліграфічно, грамотно, приблизно так, як це робила Карбовська Олександра, на той час ще учениця З класу ЗОШ І-Ш ступенів №6 м. Суми, у своєму зошиті, який я попросила напам'ять, будучи у неї на останній педагогічній практиці. Це був орієнтир, найкращий зразок високого творіння крихітної дитячої руки, який і повів мене за собою.
Рисунок 1
Незабаром настав і мій час роботи. Як завжди розпочала навчання грамоти учнів за традиційною методикою у зошитах в косу лінію. Всі свої сили і все своє уміння, і бажання віддавала цій високій справі. І поки 2 роки працювала в таких зошитах - я була дуже задоволена результатами своєї праці, навіть дивувалася: „Ну звідки ж у дітей могло братися таке нерозбірливе, некаліграфічне письмо’’. Але, нажаль, у 3 класі я і сама з ним зіткнулася. Кругленькі, одинакові за висотою, красиві літери на очах перетворилися на потворні букви. Виявилося, що діти не взяли бар'єр переходу від одних зошитів до других.
Рисунок 2
Ось тут тепер твердо вирішила: „Вдатись до якихось змін, знайти шляхи подолання нерозбірливих дитячих ,,каракулів” Почала експериментувати: „А чи не вчити дітей писати відразу у зошитах у одну лінію”. Ідея була схвалена.
1.2. Практичне використання досвіду роботи
Переглянула і зробила певну класифікацію всіх найуживаніших елементів букв українського алфавіту.
Склала нові правила їх написання.
Довелося взяти за основу, з досвіду дитячих робіт, той шрифт, який найкраще їм давався – з меншим заокругленням.
Продумала на кожен урок добукварного періоду вид діяльності щодо розвитку навичок бачення і написання учнями цих елементів.
Розробила мету і завдання на кожен урок добукварного та букварного періоду. Так народилася нова технологія. І уже 2-й набір своїх „первачат” вчила писати саме за нею, яка народилася цілком природно, за потребою учнів, вільно і невимушено, а головне добре підходила дітям.
Експеримент вдався, був отриманий очікуваний результат. Зошити учнів мене просто радували. З тих пір я забула про дитячі „каракулі” і продовжую навчати дітей за власною технологією, знайомлю з нею своїх колег.
1.3. Шляхи реалізації педагогічної ідеї
Технологія дуже проста, багато в чому схожа на традиційну. У добукварний період учні знайомляться з зошитами у пряму лінію, його розлініюванням, навчаються правильно сидіти під час письма, правильно тримати олівець, ручку, опановують навички ритмічного розміщення різних елементів букв, розвивають окомір, ретельність, дрібні м'язи пальців рук.
Першокласники не працюють за традиційними прописами, а відразу починають писати у зошитах в одну лінію.
Необхідним засобом у роботі є книжки-розфарбовки, які на кожному уроці підготовляють руку дитини до письма. Їх закупляю заздалегідь, розподіляючи тематично: українські народні казки, твої улюблені заняття, тварини, рослини, що чудово виконуватимуть роль дидактичного та мовного матеріалу. Всі літери українського алфавіту систематизовано і класифіковано за найважливішими елементами їхнього написання. В майбутньому планується видання зошита з друкованою основою для уроків письма та розвитку мовлення.
На кожному уроці добукварного періоду формуються цілеспрямовано у дітей графічні навички написання тих елементів, що входять до складу літер та розвиваються рухи дрібних м’язів правої руки, формуючи при цьому м’язову пам’ять дитини. А це великі і малі овали, півовали, похилі лінії з заокругленням ліворуч та праворуч, верхні та нижні петлі. Бо як переконує досвід латвійських педагогів, цитую: „Рисование разных фигур (флажков, рыбок, цветов и др.), как подготовка к письму букв, не даёт такого эффекта и быстро достигнуть равномерного свободного движения при написании букв и слов не удаётся”. [3, с.52]
Оскільки процес навчання письма носить аналітико-синтетичний характер, то у добукварному періоді проводжу аналітичні вправи з поелементним глибоким аналізом кожного елемента, що входить до складу букв. Для його написання відводжу по два уроки: один для великих, другий для маленьких елементів, що складає 16 уроків даного періоду.
Цій роботі передує ще одна підготовка дитини до письма: розминка пальчиків, письмо в повітрі, письмо по парті, обведення зразка.
У букварний період пропоную синтетичні вправи на конструювання літер, які складаємо уже з вивчених елементів та свідомо їх пишемо. На цю роботу також відводжу по два уроки паралельно, що сприяє кращому засвоєнню матеріалу. Такої думки і О.Ю. Прищепа (див. журнал „Початкова школа” №8, 2003 рік).
Ці уроки мають певну систему роботи, на яких прямо з 1 класу в умовах нової графічної сітки, що має широкий робочий рядок, формую і графічні, і технічні, і граматичні навички письма. У першому класі в учителя більше часу для того, щоб проводити на таких уроках каліграфічні хвилинки. На них діти
З цією метою систематизувала 5 груп найтиповіших графічних помилок, виготовила зразки наочностей, на яких показана робота вчителя по їх виявленню та усуненню.
Одночасно з вивченням букв навчаю з’єднувати їх у склади та слова. Знайомлю дітей з найпоширенішими видами з’єднань. Помітну роль у виробленні темпу письма учнів відіграло письмо під такт.
Цей прийом привчає руку дитини до плавних ритмічних рухів пальців правої руки необхідних для скоропису, дає змогу учням всього класу працювати з однаковим темпом, підтягує відстаючих.
Контрольні похилі та середні лінії частково даю тим дітям на уроці в кого готовність до школи низька, щоб всі малі букви у словах і складах мали однакову висоту, яка згодом (2 - 4 класи) носитиме індивідуальний характер, що і помічаю у своїх вихованцях. Про цю особливість писав ще О.В.Сухомлинський: „Кожна дитина по своєму малює літери, передаючи в намальованому свої уявлення про навколишній світ. Схожість літер, предметів навколишнього світу – це по суті фантазія, казка творчості дітей.” [17, с.468] Із наведених прикладів дійшла висновку, що письмо в одну лінію за своєю технологією його проведення та за способом виконання набагато простіше і ефективніше ніж у косу. Дитина швидше пише і менше затрачає часу, а більше думає, працює, розвиваючи свою розумову діяльність. На мій погляд, можливість у навчанні дітей писати в одну лінію, підтвердилася і експериментально, що позитивно позначається і на якості знань, умінь і навичок з різних предметів. Ця технологія доводить, що дитина готова працювати із складнішою сіткою зошита. У неї в процесі письма активно працює мислення, сама вона постійно думає, порівнює, аналізує розвиваючи себе. А це девіз кожного сучасного уроку та особистісно-зорієнтованого навчання в цілому.
РОЗДІЛ 2. Використання можливостей нетрадиційної технології навчання дітей 1 класу письма в зошитах в одну лінію
2.1 Методичні рекомендації з технології навчання
Визначили серединку крапочкою, зорієнтувались, написали. Наступну літеру рівняємо за останньою.
2.2 Елементи букв
Довга і коротка Великий і малий
пряма похила лінія овал
Довга і коротка Правий півовал
пряма пожила лінія великий і малий
із заокругленням
внизу ліворуч
Довга і коротка Лівий півовал
пряма похила лінія великий і малий
із заокругленням
внизу праворуч
Довга і коротка Довга пряма похила
пряма похила лінія лінія з петлею внизу
із заокругленням
вгорі ліворуч
внизу праворуч
Пряма горизонтальна Довга пряма похила
лінія із лінія із петлею вгорі
заокругленням
унизу ліворуч
2.3 Класифікація елементів букв
2.4 З’єднання літер
„ЛАПКА”
„ПАЛИЧКА”
„СУСІД”
„МІСТОЧОК”
2.5 Загальна схема плану уроку добукварного періоду
1. Розфарбовування малюнків.
2. Розвиток мовлення.
3. Підготовка до письма
- розминка пальчиків;
- аналіз зразка;
- письмо в повітрі;
- письмо на парті;
- технічні правила письма;
- обведення зразка в зошиті.
4. Виконання письмових завдань
- письмо під ритмічний супровід „раз”, „два” – елементи, „і” – заокруглення.
5. Аналіз письмових робіт.
6. Продовження виконання письмових робіт.
7. Порівняння та самоаналіз.
8. Розфарбовування малюнків.
9. Підсумок уроку.
2.6 Плани уроків навчання грамоти (добукварний період).
Урок№1
ТЕМА. Ознайомлення з сіткою зошита. Робочий рядок. Поля
МЕТА: Ознайомити учнів із письмовим приладдям, сіткою робочого зошита;
- учити правильно тримати олівець, ручку, зошит, сидіти за
партою;
ЗАВДАННЯ
ЗРАЗОК
ПОЯСНЕННЯ
- Олівчик тримаємо вільно під час розфарбовування рухається вся кисть руки виконуючи повздовжні рухи слід у слід.
УРОК № 2
ТЕМА. Верхня та нижня рядкові лінії
МЕТА: Познайомити дітей з верхньою та нижньою рядковими лініями;
- розвивати вміння правильного користування письмовим приладдям;
ЗАВДАННЯ
ЗРАЗОК
ПОЯСНЕННЯ
- Перший рядочок розпишемо лінією у вигляді пилочки. Починаємо від кожної рядкової, ведемо вгору до верхньої потім знову вниз і так до кінця. Зубчики намагайтеся робити однаковими.
Другий рядочок розпишемо ось такими рівненькими і однаковими.
Третій - "грибочками". Шапочки робіть кругленькими.
ПІДГОТОВЧІ ВПРАВИ
УРОК №3
ТЕМА. Робочий рядок. Середина робочого рядка
МЕТА:
- Формувати у дітей вміння бачити середину рядка, уміти її визначати на площині;
- закріпити уміння працювати у робочому рядку, правильно тримати ручку;
ЗАВДАННЯ
(гра " Пострибав зайчик")
5. З'єднання "слідів зайчика" рівними штрихами
(рука рухається по зошиту)
(поділ пополам, горизонтально)
8. Розфарбовування різними кольорами (до середини одним, від середини іншим).
ЗРАЗОК
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
ПОЯСНЕННЯ
- Постарайтеся розставити крапочки у рядочку посередині. Покажіть як ваші зайчики вміють рівно-рівно бігати по доріжці. Нехай вони так само побігають і у двох інших рядочках. А тепер сполучіть сліди рівними лініями (штрихами). Який залишили слід зайчики?
ПІДГОТОВЧІ ВПРАВИ
УРОК № 4
ТЕМА. Написання довгих похилих ліній
МЕТА:
Навчити дітей писати довгі похилі лінії в рядочку; формувати технічні навички; розвивати мовленнєві вміння учнів; удосконалювати уміння орієнтування на площині; закріплювати навички правильної постави під час письма; виховувати уважність, адекватність.
ЗАВДАННЯ
ЗРАЗОК
ПОЯСНЕННЯ
Починаємо писати від верхньої рядкової лінії, ведемо похило, рівно вниз до нижньої рядкової, не перетинаючи її під рахунок "раз".
Відступаємо завжди на наступні палички одинакову відстань.
ПІДГОТОВЧІ ВПРАВИ
УРОК № 5
ТЕМА. Написання коротких похилих ліній
МЕТА:
ЗАВДАННЯ
ЗРАЗОК
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
ПОЯСНЕННЯ
- Пояснення писати від середини рядочка похило рівно вниз під рахунок "раз". Не перетинаємо нижньої рядкової лінії. Серединку у перших 2-х рядочках намітили зайчики, у наступному контрольна лінія, а далі, кожен із вас бачитиме її сам. Відступаємо паличка від палички однакову відстань
ПІДГОТОВЧІ ВПРАВИ
УРОК № 6
ТЕМА. Письмо довгих похилих ліній із заокругленням вліво
МЕТА:
ЗАВДАННЯ
ЗРАЗОК
ПОЯСНЕННЯ
- Починаємо писати так як і попередні довгі похилі палички, тільки від нижньої рядкової лінії робимо заокруглену вліво. Пишемо під
рахунок "раз", "і".
ПІДГОТОВЧІ ВПРАВИ
УРОК №7
ТЕМА. Написання коротких похилих ліній із заокругленням вліво
МЕТА:
- Навчити дітей писати короткі похилі лінії із заокругленням вліво;
- розвивати мовленнєві вміння закріплювати уміння орієнтуватися на сторінці зошита, бачити середину рядка;
- формувати звичку правильного сидіння за партою під час письма;
- розвивати дрібні м’язи кисті;
- виховувати охайність акуратність.
ЗАВДАННЯ
ЗРАЗОК
ПОЯСНЕННЯ
ПІДГОТОВЧІ ВПРАВИ
УРОК № 8
ТЕМА. Написання довгих похилих ліній із заокругленням вправо
МЕТА:
- Познайомити дітей із написанням довгих похилих ліній із заокругленням вправо;
- закріпити уміння писати ці похилі лінії витримуючи нахил та правильне
ЗАВДАННЯ
З Навчити писати новий елемент за аналогією лише із округленням в іншу сторону під рахунок "раз", "і"
ЗРАЗОК
ПОЯСНЕННЯ
ПІДГОТОВЧІ ВПРАВИ
УРОК № 9
ТЕМА. Письмо коротких похилих ліній з заокругленням вправо
МЕТА:
- Навчити дітей писати короткі похилі лінії із заокругленням вправо;
ЗАВДАННЯ
ЗРАЗОК
ПОЯСНЕННЯ
ПІДГОТОВЧІ ВПРАВИ
УРОК № 10
ТЕМА. Написання довгих похилих ліній із заокругленням вгорі та внизу
МЕТА: - Навчити дітей писати ускладнений елемент;
ЗАВДАННЯ
ЗРАЗОК
ПОЯСНЕННЯ
- Починаємо писати так, як одиничку, а потім так, як писали попередній елемент. "Вийшов гусачок". Пишемо під рахунок "раз", "і" робимо заокруглення скрізь гострі. "Дзьобик", "шийка" та "хвостик" у гусачка рівні.
ПІДГОТОВЧІ ВПРАВИ
УРОК № 11
ТЕМА. Написання коротких похилих із заокругленням вгорі та внизу
МЕТА:
ЗАВДАННЯ
1. Підготувати руку дітей до письма.
3. Повторити написання похилих коротких паличок із заокругленням вправо.
ЗРАЗОК
ПОЯСНЕННЯ
- починаємо писати так, як маленьку одиничку від середини рядка потім, як попередню паличку під рахунок "і", "раз", "і". Робимо обидва заокруглення гострі.
ПІДГОТОВЧІ ВПРАВИ
УРОК № 12
ТЕМА. Написання верхніх похилих петель
МЕТА:
- Навчити дітей писати верхні похилі петлі;
- формувати уміння орієнтуватися в робочому рядку і правильно писати петлевидні лінії;
ЗАВДАННЯ
ЗРАЗОК
ПОЯСНЕННЯ
- Починаємо писати від середини рядка, так як одиничку до верхньої рядкової лінії, заокруглюємо і пишемо похило вниз до нижньої рядкової.
ПІДГОТОВЧІ ВПРАВИ
УРОК № 13
ТЕМА. Написання довгих похилих ліній у двох рядках
МЕТА:
ЗАВДАННЯ
ЗРАЗОК
ПОЯСНЕННЯ
- Починаємо писати від середини рядочка, ведемо похило вниз до лінії, перетинаємо її і ведемо далі аж до середини другого рядка.
ПІДГОТОВЧІ ВПРАВИ
УРОК № 14
ТЕМА. Написання нижніх похилих петель
МЕТА:
- навчити дітей писати нижні похилі петлі;
- формувати вміння правильного орієнтування в робочих рядках, визначити їхні середини;
ЗАВДАННЯ
1. Підготувати руку дітей до письма.
2. Повторити вправи на визначення середини рядків.
3. Навчити дітей писати нижні похилі петлі на рахунок "раз", "і", "два".
4.Вправляти дітей у написанні не овальної, а витягнутої петлі, яка проходить через "куточок".
5. Домагатися похилого написання даного елемента.
6. Розфарбовування малюнків.
ЗРАЗОК
ПОЯСНЕННЯ
- Починаємо писати від середини рядка, ведемо вниз до середини наступного потім заокруглюємо вліво і повертаємося у "куточок виходимо з нього.
ПІДОТОВЧІ ВПРАВИ
УРОК № 15
ТЕМА. Написання овалів
МЕТА:
ЗАВДАННЯ
ЗРАЗОК
ПОЯСНЕННЯ
- Починаємо писати великий овал трохи нижче верхньої рядкової лінії, ведемо заокруглено вліво і вниз до нижньої рядкової, тут робимо заокруглення вверх і з'єднуємо з початком.
Малий пишемо так само, тільки починаємо від середини.
ПІДГОТОВЧІ ВПРАВИ
УРОК № 16
ТЕМА. Написання правих півовалів
МЕТА:
ЗАВДАННЯ
ЗРАЗОК
ПОЯСНЕННЯ
- Починаємо великий трохи нижче верхньої рядкової лінії, ведемо заокруглено вправо і вниз до нижньої рядкової, тут робимо заокруглення вверх. Не з'єднуємо. Малий пишемо так само, як і великий тільки на пів рядка.
ПІДГОТОВЧІ ВПРАВИ
УРОК № 17
ТЕМА. Написання лівих півовалів
МЕТА:
ЗАВДАННЯ
ЗРАЗОК
ПОЯСНЕННЯ
- Починаємо писати великий півовал трохи нижче верхньої рядкової лінії, ведемо заокруглено вліво і вниз до нижньої рядкової. робимо заокруглення вверх. Не з'єднуємо. Малий пишемо так само, як і великий, тільки на пів рядка.
ПІДГОТОВЧІ ВПРАВИ
2.7 Загальна схема плану уроку букварного періоду
1. Організація класу.
2. Каліграфічна хвилинка
- аналіз зошитів;
- письмо за зразком;
- письмо під диктовку;
- аналіз якості виконаних робіт;
- визначення графічних помилок;
- шляхи їх усунення.
3. Вивчення нової літери
- відгадування загадок;
- визначення теми;
- складання завдань;
- ознайомлення зі зразком написання;
- порівняння з друкованою;
- показ написання;
- вправляння у запам’ятовуванні;
- написання літери у зошиті;
- аналіз написаної літери;
- написання рядка до кінця;
- перевірка виконаної роботи;
- виконання у 2, 3 рядку.
4. Мовна розминка.
5. Підсумок уроку.
2.8 Розробки уроків з навчання грамоти у першому класі, розроблені за технологією навчання дітей письма в одну лінію
Урок №1
ТЕМА: Написання великої букви Ш, складів і слів з нею. Письмо під диктовку.
МЕТА: Вчити учнів писати велику букву Ш, склади і слова з нею. Закріплювати правила написання імен. Формувати графічні і технічні навички письма. Розвивати мовлення учнів, мислення, уяву. Виховувати почуття старанності, толерантності, обов’язку.
Обладнання: Зразки елементів букв, з’єднання літер, графічних та орфографічних помилок, книжки, розфарбовки, кольорові олівці, зразки написання літер, веселе Сонечко, мудра Сова, герої «Лісової школи».
Хід уроку
I. Організація класу.
Доброго ранку, - мовлю за звичаєм,
Доброго ранку, - кожному зичу я.
І запрошую усіх я вас
На урок навчання грамоти у перший клас.
- Дітки!
Ось дзвінок сигнал нам дав,
Працювати час настав.
Тож і ми часу не гаймо
Урок скоріше починаймо.
II. Каліграфічна хвилинка.
Наш урок ми почнемо без зупинки
З каліграфічної хвилинки.
1) Аналіз учнівських зошитів
- На партах лежать ваші зошитки. Візьміть, відкрийте їх і подивіться на свою роботу.
- Кому із вас посміхається наше Сонечко?
(Діти піднімають ручки)
- Молодці, воно задоволене роботою Алінки, Владика, Гриші, Максима.
- Сонечко вам сьогодні дарує «свої промінчики».
(Діти в кінці уроку отримують призи у вигляді предметних малюночків як фантики)
- А до кого воно ще не посміхається? До Ярослава, Олега.
(діти піднімають ручки)
- Ви здогадалися, чому воно невеселе?
- Так!
- Воно помітило помилки у ваших зошитках. Яка помилка у Ярослава?
- У мене не витримано паралельність.
- А яка у Олега?
- Я не витримав форму літери.
- Дітки, завжди пам’ятайте, що є такі помилки і ніколи не пускайте їх до себе у зошитки, бо вони не подобаються нашому Сонечку.
- Домовились?
- Так!
- Я сподіваюся, що ви сьогодні будете працювати так, що до вас посміхнулося Сонечко. Хочете?
- Так!
- Ну добре! Ось і домовились!
2) Аналіз графічних помилок
(Проводжу з використанням дидактичної гри «Навчання у Лісовій школі», де діти полюбляють виконувати роль учителя)
- Наш урок ми проводимо у вигляді Лісової школи. Тож давайте подивимося, як справи у наших молодих друзів, чи не допускають вони у своєму письмі графічних помилок.
(Відпрацьовуємо із звірятами ту помилку, яку допустили учні.
На дошці зображення Лісової школи.
Малюнок Малюнок Малюнок Малюнок
Вовчика Лисичка Зайчика Їжачка
Під малюнками зразки правильного і неправильного написання складів, слів).
- У Вовчика немає помилок.
- Лисичка написала вірно.
- У зайчика теж немає помилок.
- А їжачок помилився. Він не витримав форму літери К. Вона не чітка, не каліграфічна. Її елементи довільні, їх потрібно писати за зразком.
- Хто вийде до дошки і покаже Їжачку його помилку?
(Дитина у середині букви показує правильне її написання)
- Напиши поряд, як потрібно правильно її писати.
(Поряд пише правильно.)
3). Вправляння у написанні.
- А тепер, малята, давайте разом з Їжачком правильно, без помилки напишемо цей склад собі у зошити до середини рядочка.
(Діти пишуть ½ рядка)
А ми сядемо красиво,
Та й напишемо на диво.
Методичний коментар Зошити відразу кладемо похило. Хто пише на лівій сторінці – до середини грудей торкається нижній лівий кінчик зошита. Хто пише на правій сторінці – до середини грудей торкається середина зошита. Не забуваємо: про те, що зошити можна підсувати вверх, хто дописує рядочки внизу. І опускати вниз, хто починає писати вверху. |
- Молодці, Їжачок вам дуже вдячний за науку. Ви йому допомогли уникнути помилки у написанні форми літери.
(Показую зразок неправильного написання).
- Діти, а від яких ще графічних помилок потрібно застерігати наших звірят?
- Про що їм потрібно пам’ятати при написанні літер.
- При написанні літер звірятам потрібно пам’ятати про висоту, ширину, нахил, паралельність та форму літер.
- Отож, звірятка, про це ніколи не забувайте і ви дітки також.
4) Повторення написання вивченої на попередньому уроці літери.
- Так дітки, хто покаже звірятам, яку ми навчилися писати на попередньому уроці літеру?
- На попередньому уроці ми навчилися писати велику літеру Ц.
- Хто вийде до дошки і вірно її напише?
(Дитина пише на дошці Ц)
- А ми пригадаємо зі скількох елементів вона складається.
- Вона складається з трьох елементів.
- Як вони називаються?
- Довга похила пряма лінія з заокругленням вгорі ліворуч внизу праворуч, довга
пряма похила лінія праворуч і коротка нижня петля.
- Як пишемо всі ці елементи?
- Пишемо їх похило, відриваючи руку.
- Перевіримо написання. Вірно написали літери? Подобається як написала Аліна?
- Ні!
- Чому? Яку помилку вона допустила у написанні?
- Вона не витримала паралельність.
- Хто ще напише дану літеру уже без помилки?
(Виходить інший учень і пише дану літеру)
- А тепер вірно?
- Вірно!
- Тож давайте міцно закріпимо навичку написання цієї літери і не будемо робити в ній помилок.
Ми сидимо красиво.
Тож напишемо на диво.
- Від чого залежить нахил літер?
- Від розміщення зошита.
- Від правильного тримання ручки.
- Від посадки за партою.
- Завжди пам'ятайте про ці правила під час письма.
Методичний коментар (Вчитель ходить, перевіряє і тихесенько коментує) Забезпечуйте паралельність елементів у літері. Всі похилі лінії пишіть на себе. Пишіть впевнено. Коли пишете вниз, робіть сильніший нажим ручкою на папір. Коли вверх - ручку відпускайте, нажим робіть слабший. Учимося писати ритмічно.
|
III. Робота з книжками-розфарбовками.
( Показую будь-який красивий малюнок, викликаю естетичний смак.)
1) Бесіда.
- Про кого ця казочка?
2) Розфарбовування малюнків.
( Діти фарбують і діляться своїми враженнями від почутої казочки)
IV. Фізична пауза.
А щоб силу гарну мати,
Треба з фізкультурою товаришувати.
- Зайчик пропонує зробити відпочинок. Зараз до вашої уваги фізична розминка, яку проведе Гриша разом із Зайчиком.
( Учень проводить біля дошки, діти всі на килимку)
Я до неї швидко підійду.
Гілочку зелену нахилю, Яблучко червоне надкушу. Яблучко солодке та смачне Звеселяє друзів та мене
1) Відгадування загадки.
Буква Е, поглянь в люстерко Хто у ньому? Е - етажерка „Ляж будь ласка, на підлогу Підніми у гору ноги" Буква Е тремтить від страху Схожа я тепер на? .. — Ш — шафу!
2) Повідомлення теми уроку.
3) Складання завдань уроку.
- І так ми повинні знати: (перераховуємо ...)
1. Так як буква складається з елементів, то ...
- Ми повинні знати з яких саме вона складається елементів.
2. Так як вони між собою поєднуються, то ...
- Ми повинні знати, як вони між собою поєднуються.
3. Так як ми учимо написання великої букви Ш, то...
- Ми повинні знати порядок написання елементів великої букви.
4. Так як потрібно її писати не одну, а з іншими літерами, то ...
4) Ознайомлення із зразками написання.
-Так!
5) Порівняння з друкованою.
6) Аналіз букви.
( Всі їх окремо записую на дошці)
- Вони зустрічаються у літерах У, Ч, М, Л, А, П, Т.
- І так, елементи не нові, елементи всі знайомі, всі ви їх умієте писати, ми їх вивчили у до букварному періоді, тому я сподіваюся, що ви правильно і красиво запишете дану літеру.
7) Визначення найголовнішого завдання.
- Тож головне для вас на уроці завдання —
8) Показ написання з поясненням.
9) Вправляння у запам'ятовуванні.
- Допоможіть мені скласти рахунок.
(Діти допомагають)
"І - раз і", "два - і", "три - і"
- Щоб краще запам'ятали порядок її написання, я напишу у збільшеному вигляді вам на дошці.
(Діти спостерігають і рахують за вчителем. Я пишу мокрим пензликом)
- А тепер ви напишіть її у повітрі.
(Діти пишуть вільним розмахом руки у повітрі і рахують)
10) Написання літери у зошиті.
Зошит свій я відкриваю,
Навкоси його кладу,
Ручку я ось так тримаю,
Сяду рівно, не зігнусь.
(Вчитель коментує, діти пишуть)
(Вчитель коментує, діти рахують)
11) Аналіз письмової літери.
- Молодець Гриша, Максим, Аліна... (Перевіряю кожну дитину)
12) Продовження написання.
(Діти пишуть і рахують: Пишу і - раз - і, два - і, три - і)
Методичний коментар Пишемо літеру не поспішаючи. Правильно запам'ятовуємо її форму. Витримуємо висоту, ширину, паралельність, нахил. Виховуємо повагу до своєї праці, любов до письма. Відповідаємо за написання кожної літери. Душу і серце в роботу вклади, Кожну хвилину в труді бережи!
|
13) Перевірка виконаної роботи.
(У кінці уроку отримують призи у вигляді різних предметних малюнків).
- А яка буква вам не подобається?
(Діти визначають, вчитель на дошці записує некрасиву літеру).
- Ось подивіться, які у вас виходять некрасиві літери.
- Красиві? -Ні!
14) Виконання завдання у другому рядочку.
(Показую зразок даного з'єднання на таблиці)
15) Написання складів під диктовку.
[ш] [а], [ш] [у], [ш] [и], [ш] [і], [ш] [о]
VI. Музична пауза.
- Дітки, Ведмедик хоче трішки з вами відпочити і послухати хорошу пісеньку. А хто
хоче потанцювати - виходьте на килимок і потанцюйте з ним.
(Діти дуже люблять танцювати під музику)
VII. Мовна розминка.
- До нас прибіг Зайчик і запрошує усіх на дидактичну гру „Хто більше назве слів"
1) Гра „Хто більше „
Дітям потрібно назвати слова, що починаються тими складами, які записані у зошиті. Грають командами, слова називають по черзі. (Шелестить, шумить, шило. Шура, шість...)
2) Словникова робота.
3) Запис під диктовку.
Методичний коментар При написанні слів у реченнях визначайте висоту кожної наступної літери за висотою попередньої. Слідкуйте за однаковим інтервалом між літерами. Його забезпечують вірні заокруглення елементів та з'єднувальні лінії.
|
Щоб помилки швидкі й спритні
Не ховалися у рядках,
Щоб всі букви в кожнім слові
Залишались на місцях,
Перевіряємо кожне слово, читаємо. (Вчитель читає, діти самостійно перевіряють)
Шматок сальця шукає мишка,
У нашій шафі шарудить.
Як шугоне на мишку кішка,
А мишка шусть із шафи вмить.
- Давайте його запам'ятаємо.
(Вивчаємо напам'ять)
VIII. Підсумок уроку.
-І так, дітки, завдання уроку ми виконали?
Спасибі всім, хто працював:
Актором був,
Вірші читав,
Слухав пісні
І танцював,
В усьому нам допомагав.
УРОК № 2
Тема: Написання рядкової літери ш, складів і слів з нею. Письмо під диктовку.
Мета: Вчити учнів писати рядкову літеру ш, склади і слова з нею. Розвивати графічні навички письма, мовлення учнів, мислення та уяву. Виховувати естетичні смаки, любов до природи, повагу до своєї праці.
Обладнання: Зразки елементів букв, з'єднання літер, графічних та орфографічних помилок. Книжки-розфарбовки, кольорові олівці, зразки написання літер, веселе Сонечко, мудра Сова, герої „Лісової школи".
Хід уроку
I. Організація класу.
Станьте, дітки, підтягніться, Всі на мене подивіться, Посміхніться тому, хто зліва, Посміхніться тому, хто справа, Ще раз на мене подивіться І гарненько мені посміхніться. Добрий день!
- Чудово, молодці! Сядьте тихенько всі дівчатка, а за ними і хлоп'ятка. Раді ми й гостей вітати!
І урок наш показати,
Будем працювати гарно,
Швидко, весело і вправно.
- Ну що ж? До роботи!
Все гаразд!
II. Каліграфічна хвилинка.
Наш урок ми почнемо без запинки
З каліграфічної хвилинки.
1) Аналіз учнівських зошитів.
(Діти піднімають ручки)
(В кінці уроку отримують „сонячні промінчики")
2) Аналіз графічних помилок.
Під малюнками зразки правильного і неправильного написання літер).
3) Вправляння у написанні.
- А тепер давайте разом з Білочкою правильно без помилок напишемо цей склад у зошити до середини рядка.
(Діти пишуть ½ рядка)
Якщо сядемо красиво,
То напишемо на диво.
Методичний коментар Зошити відразу кладемо похило. Хто пише на лівій сторінці - до середини грудей торкається нижній лівий кінчик зошита. Хто пише на правій сторінці - до середини грудей торкається середина зошита. Не забуваємо: про те, що зошити можна підсувати вверх, хто дописує рядочки внизу. І опускати вниз, хто починає писати вверху.
|
4) Повторення вивченої літери.
5) Написання на дошці.
(Дитина пише на дошці, всі спостерігають і аналізують)
(Якщо є, то виходить писати друга, вказуючи на помилку товариша)
6) Написання у зошиті.
(Діти пишуть ½ рядочка далі)
Ми сидимо красиво, то і пишемо на диво
III. Робота з книжками-розфарбовками.
(Не залишаючи білих плям, не виходячи за лінію самого малюнка)
1)Розфарбовування малюнків.
(Діти розфарбовують 1 -2 хвилини)
2)Бесіда.
(Проводжу бесіду індивідуальну чи фронтальну)
(Можна цю роботу виконувати у супроводі легкої музики)
IV. Робота над новою літерою.
1) Відгадування загадки.
Комиші шумлять шу-шу, шу-шу. Букву я нову пишу. Три стовпці, внизу межа. От і вийшла буква...(Ша).
- Молодці!
2) Повідомлення теми уроку.
-І так тема нашого уроку - „Написання маленької літери ш"
- А тепер давайте всі разом поставимо завдання собі завдання на урок. Над чим ми
будемо сьогодні працювати при вивченні нової літери.
3) Складання завдань уроку.
-І так ми повинні знати: (перераховуємо)
4) Ознайомлення зі зразком написання.
5) Порівняння з друкованою.
6) Аналіз букви.
-І так, елементи не нові, елементи всі знайомі. Всі ви їх умієте писати. І гарно вмієте писати. Я сподіваюся, що ви правильно їх напишете у новій лінії.
- Тож головне для вас сьогодні на уроці запам'ятати - як вони поєднуються між
собою, порядок їх написання.
7) Показ написання з поясненням.
(Граючись з дітьми, визначаю не вірно, вони поправляють мене)
-Це?
-Ні!
-Це?
-Ні!
-Так!
8) Вправляння у запам'ятовуванні.
(Діти рахують)
- Тепер ви напишіть у повітрі.
(Пишуть вільним розмахом руки під рахунок)
9) Написання літери у зошиті.
Зошит свій я відкриваю, Навкоси його кладу, Ручку я ось так тримаю, Сяду рівно, не зігнусь.
(Вчитель коментує, діти пишуть)
(Вчитель коментує, діти рахують)
10) Аналіз написаної літери.
11) Написання рядка до кінця.
(Діти пишуть і рахують: пишу „раз - і", „два - і", „три - і".)
Методичний коментар Коли пишемо, то пишемо не поспішаючи. Впевнено проводимо кожну лінію. Слідкуємо за висотою, шириною, нахилом, паралельністю, формою кожної літери. Душу і серце в роботу вкладу, Кожну хвилину в труді бережу. |
12) Перевірка виконаної роботи.
(Діти отримують призи у вигляді емблемою - маленьких Сонечок, різних предметних малюнків, у кінці тижня підраховують і визначають переможця)
- А яка букова вам не подобається?
(Діти визначають, вчитель на дошці записує не красиву літеру)
V. Фізкультхвилинка.
Два - нагнутися додолу, Не згинайте, діти, ноги, Як торкаєтесь підлоги.
Три - чотири - прямо стати
Будем знову починати.
(Вчитель починає ,а діти продовжують)
- Пишу шу, пишу шу,... .
14) Написання складів під диктовку.
1) Дидактична гра „Хто швидше "
- Діти, Лисичка пропонує гру „Хто швидше знайде слово з новою літерою".
(На дошці записані слова)
Візок, лимон, весна, шпаки, дідусь, Оксанка.
2) Бесіда.
- Щоб раніше ми його вранці зустрічали, навіть стрілку годинника весною переводять на одну годину вперед. 25 Березня ми всі будемо працювати за новим часом.
3) Поетична хвилинка.
(Діти розповідають віршики про весну, перші весняні квіти)
4) Письмо під диктовку.
Щоб помилки хитрі й спритні
Не ховалися у рядках,
Щоб всі букви в кожнім слові Залишались на місцях,
Перевіряємо кожне слово, читаємо.
(Вчитель читає, діти самостійно перевіряють)
- І так, дітки, завдання уроку ми з вами виконали?
В горішнику горішина Горішками обвішана. Оришка й Тамішко Струшують горішки.
Всі ви, дітки, молодці.
Гарно працювали,
Але дзвоник пролунав
Він мені і вам сказав,
Що урок вже час кінчати,
Треба йти відпочивати.
2.9 РОБОТА НАД АНАЛІЗОМ ГРАФІЧНИХ ПОМИЛОК
1. Висота літери.
2. Ширина літери.
3. Нахил літери.
4. Паралельність літери.
її елементи розведені в сторони.
- їх потрібно писати близько один біля одного.
5. Форма літери.
2.10. РОБОТА НАД АНАЛІЗОМ З’ЄДНАННЯ ЛІТЕР
З'єднання типу „сусід"
2.11 РОБОТА НАД АНАЛІЗОМ ГРАМАТИЧНИХ ПОМИЛОК
1. Помилка на зайву літеру.
- Чи грамотно написали слово? Прочитайте .
- Ні! У слові помилка на зайву літеру.
2. Помилка на злите написання слів.
3. Помилка на заміну букви.
4. Помилка на пропущену букву.
Висновки
Внаслідок використання даної технології навчання дітей письма в одну лінію маємо такі результати. Діти свідомо запам’ятовують форму літер. Пишуть легко, вільно, без зайвих напружень. З перших днів перебування в школі формується навичка каліграфічного письма.
У 2 класі виробляється безвідривність письма учнями, виробляється скоропис, зменшуються розміри великих і малих букв, розвивається швидкість письма.
У учнів 3 класу формується ціла система специфічних рухів пальців та кисті руки.
У четвертому класі ця система розвивається більш інтенсивніше, що веде до вироблення стійкої графічної навички.
І чим міцніша ця навичка, тим більше уваги учень може приділити безпосередньо розвитку мовлення, а отже і самому розвитку. Це дозволяє:
- по-перше, у перспективі зекономити той час, який затрачається на адаптацію, переходячи від прописів до зошитів;
- по-друге, дає більші можливості для індивідуальної роботи, роботи з обдарованими дітьми;
- по-третє, відкривається великий резерв часу для збільшення об’єму навчального матеріалу, урізноманітнення форм і методів роботи на уроках;
- по-четверте, раніше в учнів формується почерк, удосконалюється безвідривність письма, підвищується його швидкість, діти виконують за урок досить великий об’єм роботи;
- по-п’яте, у вчителя-класовода 4 класу з’являється нагода підвести своїх учнів впритик до вимог програми середньої школи, здійснюючи таким чином безболісну їхню адаптацію в 5 класі.
Практика переконує, що використання можливостей нетрадиційної технології навчання дітей 1 класу письма в зошитах в одну лінію, дає кращі результати роботи учнів на уроках як з вироблення гарного, красивого почерку в дітей, так і з розвитку їхньої розумової діяльності. Такі діти мають високу успішність на уроках. Крок за кроком розвиваються їхні творчі здібності, вони захоплюються навчанням, яке спрямовую в цікавий, змістовний особистісно-орієнтований шлях самовдосконалення та самореалізації. На уроках є час, щоб „розкрити” кожну дитину, щоб спираючись на фактичний рівень знань, життєвий досвід дитини показати їй закономірності та способи розвитку її сил, якостей, здібностей, практичних умінь і навичок.
Запропонована технологія як сприяє виробленню у дітей стійких графічних свідомих навичок письма, так і розвитку творчої індивідуальності кожної дитини і допомагає досягти високих результатів праці, про що свідчать результати навчальних досягнень учнів випускних 4-х класів.
Рівні навчальних досягнень |
Випуск 1992 р. |
Випуск 1997 р. |
Випуск 2002 р. |
Випуск 2006 р. |
Випуск 2010 р. |
Високий |
50% |
33% |
62% |
67% |
60% |
Кількість учнів |
6 |
12 |
13 |
6 |
5 |
Мої вихованці продовжують своє навчання у вищих навчальних закладах. Більшість пов’язали свою майбутню професію з професією вчителя. І сьогодні деякі з них працюють у нашому навчальному закладі.
На мою думку, такий нетрадиційний підхід дає позитивний вплив на навчання каліграфічного письма та на вироблення у дітей стійких графічних навичок. Успіхів у цьому досягнуто завдяки навчанню дітей письма відразу в зошитах у одну лінію.
Розроблена і описана дана технологія ґрунтується на поетапному, досить аргументованому, практично підтвердженому дослідженні та цікавих з досвіду роботи, всебічно проаналізованих спостережень. (Див. додаток 5, 6, 6, 7, 8, 9)
Аналіз зібраних матеріалів доводить, що діти легко і швидко оперують даними графемами без зайвих напружень.
Ось така робота за новою технологією над якою я працюю понад 18 років, постійно її удосконалюю, доповнюю, підкріплюючи новими дослідженнями задля надання великої допомоги своїй ясночолій малечі, з метою уникнення труднощів під час навчання письма, аби воно було чітке, охайне, водночас швидке, без значної кількості помилок.
Дані матеріали мають велику практичну цінність для вчителів початкових класів і пропонуються для використання на уроках навчання грамоти з метою вироблення свідомого каліграфічного швидкого письма та розвитку особистості учня.
Список використаних джерел
1. Алексюк А.М. Перспективні освітні технології: Навчальний посібник. – К.:Вища школа, 2000. – 559 с.
2. Амонашвілі Ш.А. В школу – с шести лет. М.: Педагогіка, 1986.
3. Каруле А.Я. Обучение шестилетних детей в школе. – М., 1984. – 52 с.
4. Кучинський М. Формування навичок письма – одна з основних проблем початкової школи// Початкова школа. – 2006. - №8. С. 9-14.
5. Киряєва В.О. Готуємо руку до письма: Методичні рекомендації. – Суми, 2002. – 33 с.
6. Кучинський М., Радомирська О. Сучасна прописна українська графіка: - Вінниця: Тезис, 2004. – 40 с.
7. Лісовий А.С., Лісовий К. А. Ваш почерк розповідає про вас. – К., 1993. – 44 с.
8. Національна доктрина розвитку освіти // Освіта.-2002. - №26, - С. 2 – 14.
9. Навчання і виховання учнів 1 класу: Методичний посібник для вчителів / Упор. О. Я. Савченко, О. Ю. Прищепа. – К.: Початкова школа, 2002.
10. Навчання і виховання учнів 2 класу: Методичний посібник для вчителів / Упор. О. Я. Савченко, О. Ю. Прищепа. Графічні навички письма, техніка письма, культура оформлення письмових робіт – К.: Початкова школа, 2003. – 170 – 185 с.
11. Навчання і виховання учнів 3 класу: Методичний посібник для вчителів / Упор. О. Я. Савченко, О. Ю. Прищепа. Удосконалення графічних навичок письма учнів – К.: Початкова школа, 2004. – 118 -131 с.
12. Навчання і виховання учнів 4 класу: Методичний посібник для вчителів / Упор. О. Я. Савченко, О. Ю. Прищепа. Удосконалення графічних навичок письма учнів – К.: Початкова школа, 2005. – 147 -131 с.
13. Навчання в 1 класі: Методичний посібник. М.С. Вашуленко, Н.Ф. Скрипченко, О.Ю. Прищепа, І.П. Ґудзик. – К.: Радянська школа, 1991.
14. Програми для середньої загальноосвітньої школи 1-4 класи – К.: Початкова школа, 2006. – 432 с.
15. Прищепа О.Ю. Запобігання неправильному розвиткові почерку молодших школярів// Початкова школа. – 1993. - №2.
16. Сухомлинський В.О. Вибрані твори в 5-ти томах. – К., 1976. – Т 2. – 520 с.
17. Сухомлинський В.О. Як ми вчилися читати і писати.Т2, - 468 с.
18. Савченко О.Я. Сучасний урок у початковій школі – К.: Магістр.
19.Саракулова Є.Г. Нетрадиційний підхід до розв’язання проблеми грамотного письма// Початкова школа. – 1994. - №1 – С.8
20.Федотова Н.Н. Розвиток в учнів графічної грамотності// Початкова школа. – 1984 - №7 – С. 16-19.
21. Цукерман Г.А. Условия развития рефлексии у шестилеток// Вопросы психологии. – 1989. - №2.
22. Шевцов М.Г., Козлова О.Г. Учителеві про педагогічну інноватику. – С.: Універсальна книга, 2001
ДОДАТКИ
Додаток №1
Роботи учнів першого класу
Додаток №2
Роботи учнів другого класу
Додаток №3
Роботи учнів третього класу
Додаток №4
Роботи учнів четвертого класу
Експериментальні спостереження
Спостереження 1
Подані роботи допоможуть простежити той шлях, який долає дитина, переходячи від прописів до зошитів у одну лінію.
Робота 1. У таких прописах діти вчилися писати перші літери. Робочі рядки занадто широкі, швидко втомлювали руку дитини.
Робота 2. Діти в першому класі переходять до зошитів у косу лінію. Ось так виглядають їхні роботи. Ніби-то непогано.
Робота 3. У другому класі продовжують працювати в зошитах у косу лінію. Складається враження, що у дітей формується хороший почерк.
Робота 4. У 3 класі почнуть переходити до зошитів у одну лінію. З роботи видно, що дитина не дотримується уже визначеної рядком висоти і починає недописувати літери до верхньої рядкової. Це говорить про те, що у неї починає формуватися стійке індивідуальне утворення – почерк.
Робота 5. Це робота дитини 4 класу. Це той результат, на який ми вийшли після довготривалої клопіткої роботи.
Висновок. Довгий шлях долають діти, переходячи від одних зошитів до інших, що, в більшості випадків, негативно впливає на формування у них графічних навичок.
Додаток №5
Робота №1
Робота №2
Робота №3
Робота №4
Робота №5
Спостереження 2
У мене в першому класі навчалася дівчинка Бобир Лариса. Вона вчилася писати в зошитах у одну лінію (робота 1). Дитина добре орієнтувалася на сторінці зошита з широким рядком, вірно визначала його середину. Наприкінці навчального року, у зв’язку з переїздом батьків до м. Києва, ця дитина стала писати у зошитах у косу лінію (роботи 2, 3). У новій сітці зошита дівчинці було незручно. Вона змушена була витрачати більше зусиль і часу на написання великих літер. Рядкові літери були непропорційними. Дитина напружувала руку.
На початку 2 класу учениця знову повернулася до мене в клас і продовжила писати в знайомих зошитах (робота 4). Дитина почувалася вільніше. Висота літер помітно змінилася. Вони ставали однаковими за висотою, шириною, з належним нахилом. І до четвертого класу настільки сформувала графічні навички, що стала переможцем шкільної виставки дитячих зошитів серед учнів 1-4 класів (робота 5).
Висновок. Дитина може працювати в зошиті в одну лінію, минаючи зошит у косу лінію.
Додаток № 6
Робота №1
Робота №2
Робота №3
Робота №4
Робота №5
Спостереження 3
До мене в клас прибула дівчинка з іншої школи, яка 1 рік писала у зошиті в косу лінію (робота 1). ЇЇ каліграфія була дуже спотворена, бо в дівчинки залишався недостатній розвиток окоміру, який майже на цьому етапі роботи – 1 клас, не розвивався. А також відчувається несвідоме засвоєння форми значної частини великих і малих букв алфавіту, що робить почерк нерозбірливим, неохайним, важким для читання. Я негайно приступила до „лікування” такої каліграфії. Відступила від даного розлініювання і перейшла на зошити в одну лінію. Дивимося, що сталося з її почерком. Він почав вирівнюватися (роботи 2, 3). Як бачимо, різна висота букв поступово зменшувалася від 6.0 мм до 3.0 мм, нестабільний нахил почав помітно поліпшуватися, частина деформованих букв зменшувалася та правильно сполучалася у словах.
Висновок. Дитина з полегшенням зітхнула, перейшовши на новий рядок.
Додаток №7
Сітка №1
Сітка №2
Сітка №3
Спостереження 4
Порівнюючи роботу 1, написану в зошиті в одну лінію і роботу 2, написану в зошиті в косу лінію, можна зробити висновок про те, що при вивченні однієї і тієї самої теми „Написання великої та рядкової літери Ц ц”, маємо різні результати. Дітям легше писати літери, поєднуючи в них елементи відривним способом і важче, коли – безвідривним, що призводить до викривлення форми літер та втрати паралельності.
Додаток № 8
Робота №1 1 клас
Робота №2 1 клас
Спостереження 5
На початку II семестру 2006-2007 н. р. до мене в 1 клас прибув учень із ЗОШ I-III ст. м. Шостки. Цей хлопчик з 1-го класу писав у зошиті в одну лінію (робота 1). Вчителька задоволена його результатами.
Сьогодні він навчається у 2 класі. Його письмо удосконалюється, набуває скоропису, кращає в порівнянні з попереднім роком. За урок дитина виконує великий обсяг роботи.
Висновок. Цей випадок говорить про те, що вчителі також потребують змін у зв’язку з новими вимогами часу та новими завданнями в освіті.
Додаток №9
Робота №1 1 клас
Робота №2 1 клас