ІННОВАЦІЙНІ ФОРМИ ПРОВЕДЕННЯ ДИСТАНЦІЙНИХ ЗАНЯТЬ ГУРТКІВ ЗАКЛАДІВ ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

Про матеріал
Як зазначено в Стратегії розвитку позашкільної освіти в Україні [1], позашкільна освіта за своєю суттю носить діяльнісний характер, є процесом і результатом. І основна діяльність здобувача позашкільної освіти відбувається у вільний час. Крім того, позашкільна освіта не є обов’язковою. Всі ці особливості під час дистанційної роботи стають справжнім викликом для педагогів. Першою неодмінною вимогою для продуктивної роботи гуртка в дистанційному режимі стає наявність трьох складових: • доступ до комп’ютерної техніки чи гаджетів як з боку педагога, так і з боку вихованця; • можливість користуватися стабільним підключенням до мережі Інтернет; • активні навички роботи з різними комп’ютерними застосунками. Тобто, без належного технічного забезпечення дистанційне навчання в гуртках не має сенсу – просто буде відсутня комунікація між педагогом та дитиною. Другою важливою вимогою для керівника гуртка під час дистанційної роботи є дотримання балансу між розважальним та освітнім наповненням часу занять. Після виснажливих дистанційних шкільних уроків, виконання домашнього завдання, дитина має приділити свій час дистанційному ж навчанню, але вже в необов’язковому гуртку. Як втримати увагу втомленої дитини? Якими аргументами переконати її на користь занять гуртка? Запропонувати їй розважальний контент, відступити від тем навчальної програми, спростити зміст теми, що вивчається – дуже простий шлях, але має певні застереження. Третя вимога, що її має обов’язково виконувати будь-який педагог – збереження здоров’я дитини. Бо ніхто ж не відміняв санітарні вимоги до роботи за комп’ютером для дітей – не більше 15 хвилин в день для дітей до 9 років, не більше 2 годин для підлітків. І це водночас із постійним нагадуванням дітям про необхідність дотримання правил особистої безпеки при використанні електронних чи електричних пристроїв. Тож ці три вимоги й визначають специфіку дистанційного навчання в гуртках закладів позашкільної роботи різних напрямів і профілів. Звісно, що деякі гуртки дещо простіше перевести на дистанційну роботу, а для інших треба шукати геть нових навчальних тем, видів роботи, освітнього контенту і програмного забезпечення.
Перегляд файлу

1

Міністерство освіти і  науки України

Управління молоді, позашкільної освіти та

національно-патріотичного виховання Дніпровської міської ради

Комунальний позашкільний навчальний заклад «Міська станція юних техніків» Дніпровської міської ради








 

ІІНОВАЦІЙНІ ФОРМИ ПРОВЕДЕННЯ

ДИСТАНЦІЙНИХ ЗАНЯТЬ ГУРТКІВ

ЗАКЛАДІВ ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

 

 

Автори:

 

 

Луценко Олександр Олександрович, директор

 

Купар Маргарита Аркадіївна

заступник директора з навчально-виховної роботи

 

Шибка Ольга Сергіївна

завідувач методичним відділом

 

 

 

 

 

Дніпро – 2021


ЗМІСТ

ВСТУП

ВИДИ Й ФОРМИ ДИСТАНЦІЙНИХ ЗАНЯТЬ ГУРТКА

ВИСНОВКИ

СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ


ВСТУП

Як зазначено в Стратегії розвитку позашкільної освіти в Україні [1], позашкільна освіта за своєю суттю носить діяльнісний характер, є процесом і результатом. І основна діяльність здобувача позашкільної освіти відбувається у вільний час.

Крім того, позашкільна освіта не є обов’язковою. Всі ці особливості під час дистанційної роботи стають справжнім викликом для педагогів.

Першою неодмінною вимогою для продуктивної роботи гуртка в дистанційному режимі стає наявність трьох складових:

  • доступ до комп’ютерної техніки чи гаджетів як з боку педагога, так і з боку вихованця;
  • можливість користуватися стабільним підключенням до мережі Інтернет;
  • активні навички роботи з різними комп’ютерними застосунками.

Тобто, без належного технічного забезпечення дистанційне навчання в гуртках не має сенсу – просто буде відсутня комунікація між педагогом та дитиною.

Другою важливою вимогою для керівника гуртка під час дистанційної роботи є дотримання балансу між розважальним та освітнім наповненням часу занять. Після виснажливих дистанційних шкільних уроків, виконання домашнього завдання, дитина має приділити свій час дистанційному ж навчанню, але вже в необов’язковому гуртку. Як втримати увагу втомленої дитини? Якими аргументами переконати її на користь занять гуртка? Запропонувати їй розважальний контент, відступити від тем навчальної програми, спростити зміст теми, що вивчається – дуже простий шлях, але має певні застереження.

Третя вимога, що її має обов’язково виконувати будь-який педагог – збереження здоров’я дитини. Бо ніхто ж не відміняв санітарні вимоги до роботи за комп’ютером для дітей – не більше 15 хвилин в день для дітей до 9 років, не більше 2 годин для підлітків. І це водночас із постійним нагадуванням дітям про необхідність дотримання правил особистої безпеки при використанні електронних чи електричних пристроїв.

 

ВИДИ Й ФОРМИ ДИСТАНЦІЙНИХ ЗАНЯТЬ ГУРТКА

Тож ці три вимоги й визначають специфіку дистанційного навчання в гуртках закладів позашкільної роботи різних напрямів і профілів.

Звісно, що деякі гуртки дещо простіше перевести на дистанційну роботу, а для інших треба шукати геть нових навчальних тем, видів роботи, освітнього контенту і програмного забезпечення.

Гурток «Дискусійний клуб школярів» відноситься до гуманітарного напряму.

Заняття клубу можуть проходити у формі дискусій, ігор, обговорення, дебатів. Ці форми роботи передбачають безпосередню присутність вихованців в навчальному приміщенні, активне спілкування, емоційне обговорення, миттєву реакцію на зауваження педагога чи однолітків.

Дистанційне навчання створює фізичну відстань між учасниками заняття, але це  не має стати  підставою для зникнення емоційної складової.

Серед форм занять гуртків, що працюють як дискусійні клуби, можна пропонувати наступні:

1. Відеодебати «Дуель». Вихованці передивляються попередньо відеоролик із записом гри відповідно до теми заняття. Після перегляду в форматі відео конференції обговорюється побачена гра. Потім всі спробують оцінити дебати гравців з позиції судді. Керівник гуртка дає рекомендації щодо суддівства:

  •       З’ясуйте найсильніші пункти зіткнення раунду. Визначте, які аргументи раунду були найкращими, що вони проходили через всю гру. Враховуйте докази, підтримку, висновки.
  •       Передивіться важливі упущені аргументи. Як це вплинуло на хід гри?
  •       З’ясуйте, чи кожний гравець виконав своє завдання. Для стверджуючої сторони – це представлення лінії аргументації, критерію та відстоювання їх протягом раунду. Для опонента – заперечення лінії аргументації стверджуючої сторони.
  •       Оцініть риторичні навички гравців.

Висновки, які можуть зробити учні:

  •       Суддівство – це суб’єктивна сторона дебатів.
  •       Це дуже відповідальна роль.
  •       Це дуже важко, бо треба відкинути власну точку зору і судити виключно за аргументами.

2. Імітаційна он-лайн гра «Засідання Комітету Верховної Ради України». Така  гра може бути організована Освітнім Центром Верховної Ради України. Основна мета заходу - надати можливість школярам відчути себе народними депутатами, долучитися до законотворчої діяльності та допомогти молоді опанувати основні функції Верховної Ради України. Гра проходить у форматі засідання Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій, на якому учасники мають змогу випробувати себе у ролі народних депутатів та надати свої експертні висновки щодо проекту Закону про заборону користування мобільними телефонами в школах.

3. Спільний перегляд фільму. Наприклад, фільм про права дитини на Міжнародному фестивалі документального кіно. У фільмі знімалися старший інспектор з особливих доручень Управління ювенальної превенції НПУ, директорка Департаменту Національних "гарячих" ліній та соціальної допомоги ГО "Ла Страда-Україна", голова ГО "Батьківська спілка", співзасновниця платформи "Захист прав дітей", представник Підрозділу допомоги уразливим особам, Національна штаб-квартира Королівської Канадської Кінної Поліції, тощо.

У фільмі йшлося про те, що 42% батьків вважають, що емоційне насилля над дітьми є допустимим з навчальною метою (звіт ЮНІСЕФ 2018 року). У нашому суспільстві фізичне та емоційне насильство сприймається як соціальна норма. Жорстоке поводження з дітьми - звичне явище. Випадки, коли дітей лупцюють на вулиці, або ж принижують і ображають - не поодинокі.

Подальше обговорення у форматі відеочату може стосуватися питань  захисту дитини у ситуації насильства в сім'ї, пошуку аргументів для українських батьків, що застосування фізичної сили - це не норма. Обговорюються дієві механізми зменшення випадків сімейного насильства над дітьми,  механізми захисту і надання допомоги дитині у таких випадках.

4. Онлайн-гра «Парламенти України та світу». Під час такої гри вихованці мають можливість здійснити подорож парламентами світу та потренуватися у знанні та логіці щодо діяльності українських парламентарів та виборів. Дітям пропонується послухати аудіотрансляцію з важливою інформацією, потім отримати 35 питань на логіку та кмітливість.

Така гра може бути проведеною в рамках проєкту «Депутат від А до Я», що є частиною Програми РАДА від USAID «РАДА: відповідальність, підзвітність, демократичне парламентське представництво», що виконується Фондом Східна Європа.

5. Он-лайн  квест «Урок парламентаризму».

Що таке Верховна Рада України? Яка її система? Як працює? Що таке закон? Яка роль Верховної Ради для України та для кожного з нас? Вихованці гуртка можуть не лише висловлювати свою думку, а й перевіряти свої знання у вікторині.

 

В режимі дистанційної роботи гурток гуманітарного напряму - клуб «Що? Де? Коли?» - може використовувати аналогічні форми та прийоми організації та проведення занять. В роботі такого гуртка можуть бути застосовані специфічні комп’ютерні програми, які дозволяють вести викладання і діалоги в режимі віддаленого доступу в усній формі, викладати матеріал і зауваження в текстовому варіанті та демонструвати презентації, а саме: ZOOM, Discord, Skype, Twitch, Facebook. Discord, як найбільш універсальний, з найбільш якісним звуком і зображенням, може бути запропонований як самий вдалий варіант.

Дистанційно можуть проводитись  вікторини, тести, ігри «Що? Де? Коли?», Брейн-ринг, Своя Гра, онлайн-тренировки, медіа-ігри, гугл-вікторини, он-лайн-квиз (турнір, що складається з набора конкурсних завдань типу вікторин на різну тематику).

Віртуальні екскурсії провідних музеїв світу можуть виявитися справжньої знахідкою для юних інтелектуалів. Взагалі, віртуальні екскурсії можуть бути запропоновані як універсальна дистанційна форма роботи для гуртків будь-якого напряму.

Короткий перелік художніх музеїв світу, до яких можна завітати віртуально:

  •                 Музей Соломона Гуггенхайма в Нью-Йорку (США) - різні твори мистецтва кінця ХХ століття і сучасності;
  •                 Британський музей в Лондоні - стародавній живопис і артефакти;
  •                 Музей Ван Гога в Амстердамі (Нідерланди) - володіє найбільшою колекцією його робіт;
  •                 Національна галерея мистецтва у Вашингтоні (США) - одна з кращих колекцій мистецтва в світі;
  •                 Галерея Уффіці у Флоренції (Італія) - колекція творів мистецтва однієї з найвідоміших сімей міста - Медічі.
  •                 Пергамський музей в Берліні (Німеччина) - в залах музею зберігаються всілякі стародавні артефакти;
  •                 Національний музей сучасного мистецтва в Сеулі (Південна Корея) - колекція сучасного корейського і міжнародного мистецтва;
  •                 Музей Орсе в Парижі (Франція) - найбільше в світі зібрання європейського живопису і скульптури періоду 1850-1910 рр.;
  •                 Національний музей антропології в Мехіко (Мексика) - унікальна колекція археологічних і антропологічних експонатів доколумбової епохи;
  •                 Художній музей в Сан-Паулу (Бразилія) - більше 8 тис. Творів мистецтва.

Окремо треба зауважити на можливості підключення мовної практики під час таких екскурсій.

 

Цікавою можна зробити дистанційну роботу гуртка археології. Він працює за програмою туристсько-краєзнавчого напряму.

Для гуртківців першого року навчання заняття можна проводити у формі творчих майстерень. Наприклад, поточна навчальна тема «Стародавня кераміка». Попередньо гуртківці отримують завдання підготувати певні набори матеріалів та інструментів. На самому заняття діти докладно знайомляться з темою за допомогою  он-лайн презентації. Потім, за підказками керівника гуртка, діти виготовляють зразки кераміки. Свої вироби вони демонструють всім у відеочаті.

Цікавою та змістовною формою проведення занять є майстер-класи, що проводяться для гуртківці другого та третього року навчання.

Від творчих майстерень ця форма відрізняється рівнем попередньої підготовки вихованців. Цікавими стають майстер-класи, що проводяться вихованцями для вихованців.

Для гуртків образотворчого мистецтва, що працюють за художньо-естетичним напрямом, можна рекомендувати проведення он-лайн виставок дитячих робіт на одну тему. Попередньо живописні роботи вихованців, намальовані на папері, батьки фотографують чи сканують. Керівник гуртка викладає всі роботи на сайт закладу.

Також можна порадити для дистанційної роботи  художніх гуртків проводити конкурси з малюнків на асфальті. Досить цікаво дивитись на результати дитячої творчості, спостерігати реакцію випадкових глядачів. Досить цікавою в реалізації є  ідея з малювання частинами. Тобто, кожна дитина отримує своє завдання: намалювати якусь частину великої картини. Цю велику картину заздалегідь керівник гуртка розсилає через Інтернет батькам дітей. Потім фотозображення малюнків на асфальті за допомогою графічного редактора монтують в одну картину.

Ще однією дуже цікавою ідеєю дистанційної роботи можна вважати створення копій відомих картин за допомогою якихось речей, коли замість фарби натюрморт відтворюють за допомогою простих побутових деталей. Чи то в ролі персонажів відомих картин виступають самі ж діти, що відповідно одягнуті та стоять на відповідному фоні. Цілі галереї таких робіт стали справжнім хітом Інтернету по всьому світу під час карантину.

 

Роботу гуртків науково-технічного напряму відрізняє необхідність застосування додаткового обладнання та інструментів.

Знайти вдома замінник для верстата чи паяльника неможливо. Тож в такому випадку треба відходити від тем типової програми, для кожного заняття шукати щось цікаве та змістовне.

Як приклад розглянемо дистанційну роботу гуртка радіоелектроніки та мікропроцесорної техніки, який працює за предметно-технічним напрямом.

Вихованці другого року навчання самостійно, за допомогою он-лайн довідників, розглядають якийсь новий електронний компонент, скажімо – напівпровідниковий діод. Вони знайомляться з його призначенням, принципом роботи, з яких матеріалів він виготовляється, з його умовним графічним позначенням згідно стандартів та єдиної системи конструкторської документації (ЄСКД), та розглядають електричні принципові схеми, в яких використовуються напівпровідникові діоди.

Провести заняття із застосуванням реальних радіодеталей неможливо. Тоді можна обрати інший шлях.

Для дослідження роботи напівпровідникового діода пропонується використовувати програму Electric Circuit Studio (ECS), яку можна завантажити з Google Play Market. Повна документація до цієї програми знаходиться на сайті https://ecstudiosystems.com/help.

Розробники цієї програми не з України і вони застосували умовні графічні позначення електронних компонентів, що діють в їх країні. Тому, щоб не виникало непорозумінь при емуляції електричних схем, педагог пропонує розглянути  таблицю, в якій наведена відповідність графічних позначень, що використовуються в програмі з тими, що використовуються в Україні.

Далі пропонується виконати практичне Завдання 1.

Накреслити в своєму зошиті електричну принципову схему, що зображена на рисунку.

Розрахувати за законом Ома силу змінного електричного струму, що протікає через резистор R1 при максимальному значенні напруги генератора. Порівняти результати розрахунку з результатами моделювання в програмі ЕCS.

Побудувати електричну принципову схему, що зображена на рисунку, та провести моделювання в програмі ЕCS.

Встановити частоту змінної напруги генератора 50 Гц та амплітуду напруги 100 В

При моделюванні вивести на екран графік зміни напруги від часу на генераторі G1 та графік зміни сили електричного струму від часу на резисторі R1. За допомогою кнопки «Quick Show V or I» показати напрям протікання електричного струму.

Зробити та зберегти скріншот працюючої схеми і надіслати її керівнику гуртка для перевірки.

Застосування в дистанційній роботі такого гуртка майстер-класів чи творчих майстерень є неможливим. Адже в дітей немає ані необхідного обладнання, ані деталей, ані досвіду роботи з електроінструментом.

Для вихованців другого та третього року навчання можна запропонувати, за попередньої згоди батьків, замовити через мережу Інтернет DIY набори. Таким чином у вихованців з’явиться можливість в домашніх умовах виконувати практичні роботи з електроніки.

В роботі кожного гуртка важливо отримувати зворотній зв’язок. Як діти засвоюють знання? Як вони зможуть поліпшити свої практичні навички, якщо немає практичних занять?

Для гуртка астрономії та інформаційних технологій пропонується дистанційна підготовка до численних профільних конкурсів як дієва форма занять із зворотнім зв’язком.

Конкурси аерокосмічної тематики, як і заняття, можуть проходити он-лайн. Відповідно треба й готуватися до участі в них.

Для цього можуть бути застосовані групові відеочати в різних програмах. Через електронну пошту можна вести листування для редагування та корегування конкурсних робіт. Також через гул-форми діти можуть бути зареєстровані для участі в конкурсах.

Самі конкурси можуть виявитися справжнім випробуванням для вихованців. Організатори не завжди правильно розраховують час, необхідний для кожного окремого виступу в відео конференції, наприклад Zoom. В результаті може  статися перевищення ліміту часу й діти будуть змушені знову очікувати на відкриття конференції. Все це треба відпрацювати на попередніх заняттях.

Астрономічний гурток, звісно, має в типовій програмі теми з проведення спостережень зоряного неба та небесних тіл. Здається, що це доволі просто – вийти ввечері на балкон та подивитися на небо. Але не завжди балкони дивляться на відкритий південний горизонт, нажаль.

Тому дітям може бути запропоновано встановити на свої смартфони спеціальний застосунок StarLab. За його допомогою вихованці гуртка мають змогу самостійно обирати об’єкт спостереження і збирати данні відповідно до завдання.

Наприклад, вихованці отримують  завдання знайти на небі певні зірки, визначити їхній колір, яскравість, відстань до найближчих зірок і таке інше.

Далі завдання передбачає створення в програмі MS PawerPoint  презентації, що розповідає про обрані зірки, сузір’я, до складу яких вони входять і так далі. Таким чином більшість з тем навчального плану гуртка буде опрацьована.

Для вихованців гуртка астрономії та інформаційних технологій молодшого віку дуже цікавою є гра в пазли он-лайн. Пазли - це один з найпопулярніших видів головоломок в світі. У більшості людей асоціюється з дитячою грою, але користь від цієї гри просто величезна. Адже за допомогою цієї головоломки ви тренуєте свою пам'ять, логічне мислення та уяву, що теж важливо. В мережі є багато безкоштовних ресурсів, на яких можна знайти пазли з астрономічною тематикою під будь-яку операційну систему та грати онлайн.

Цікавими завданнями для самостійної дистанційної роботи можуть стати он-лайн квести. Є декілька ресурсів, за допомогою яких керівник гуртка може створити свій квест.

Але найцікавішою особливістю дистанційної роботи гуртка астрономії є можливість залучити до занять одночасно вихованців та їхніх батьків за допомогою реальних колективних дистанційних астрономічних спостережень. Для цього можна запропонувати заздалегідь роздрукувати карти зоряного неба. На одному-двох заняттях провести тренування з орієнтації за допомогою цих карт. В узгоджений день та час за умови гарної погоди треба всім вийти на вулицю, лишаючись кожний біля свого будинку. Через голосовий чат керівник гуртка пропонує повернутися одночасно, скажімо, на південь та подивитися на певні небесні тіла.

Також дуже цікавими можуть стати інтегровані завдання з історії астрономії. Під час розгляду теми «Історія астрономічних досліджень» керівник гуртка може розповісти про типи суден, які були задіяні під час визначних астрономічних експедицій. Потім пропонується уважно роздивитися будову цих суден. І, нарешті, за надісланими через мессенджер або електронну пошту креслениками, вихованці гуртка роблять моделі цих вітрильників. Цікавою темою для низки таких занять може стати історія експедиції  Беллінсгаузена 1819-1821 років до берегів Антарктиди. До складу цієї експедиції входив астроном Іван Симонов. Він єдиний з науковців-астрономів, хто отримав дворянський титул та герб за астрономічні дослідження. Макет шлюпів Мирний та Восток можна виготовити за малюнками з паперу, деталей конструктора Лего і таке інше.

Для гуртка юних користувачів комп’ютерів дистанційна робота може стати нагодою для розширення їхніх знань, зокрема, про комп’ютерну техніку. Дуже цікавою формою роботи може стати колективне розгадування он-лайн кросвордів та ребусів.

Кросворд - це дуже популярна гра-загадка, гра з розгадування слів.

Вважається, що розгадування кросвордів допомагає розширити кругозір. Як тільки процес пошуку відповіді на питання почався, то ланцюгова реакція неминуча.

Читання однієї статті тягне за собою читання іншої, потім наступної, тому, що відшукуєш все нові питання, що цікавлять, і іноді відкриваєш для себе зовсім невідомі раніше сторінки.

Дитячі кросворди, на відміну від дорослих, несуть в собі не тільки розвиваюче, але й пізнавальне навантаження. За допомогою відгадування легше пізнається світ, легко засвоюються матеріали, засновані на даних питаннях. Діти розвивають пам'ять, увагу.

Пропонуємо on-line сервіс «Українські кросворди» -crossword.nalench.com. Він дозволяє самостійно складати кросворди і пропонувати їх для розгадування через чати.

Однак, треба завжди пам’ятати, що надмірне сидіння за комп’ютером чи з занадто тривала робота з іншим гаджетом, може стати причиною погіршення самопочуття дитини. Тому вкрай важливо через 30-40 хвилин роботи пропонувати робити руханки, робити вправи для зменшення напруги зору і таке інше. Дитина обов’язково має встати зі стільця, походити, може сходити до туалету чи попити води. На це постійно треба звертати увагу й дітей, й батьків.

Гурток цифрової фотографії, який працює за програмою художньо-технічного профілю,  під час дистанційної роботи може запропонувати вихованцям створити віртуальну фотовиставку на сайті закладу.

Також цікавими можуть стати творчі майстерні від вихованців фотогуртка для вихованців інших гуртків. Адже головним інструментом для звітування для дітей стає камера смартфону. І дуже корисно розповісти своїм одноліткам на прикладі ними ж створених фото як правильно знімати, як ставити світло, як компонувати кадр тощо.

Гуртки спортивно-технічного профілю, такі як судно-, авто-, авіа-, ракето-  модельні, звісно, під час дистанційної роботи не можуть працювати відповідно до тем типової навчальної програми. Виготовлення моделей, тренувальні запуски, налагодження та настроювання обладнання – всі ці види робіт можуть виконуватися тільки в майстернях гуртків із застосуванням спеціального обладнання та за умови додержання вимог техніки безпеки.

Тому головними інструментами в дистанційні роботі цих гуртків стають комп’ютерні симулятори. Віртуальні перегони на яхтах, літаках чи автомобілях  можуть відтворювати подолання справжніх перешкод. До того ж, юні спортсмени можуть таким чином вивчати схеми класичних трас для змагань.

Основний зміст під час дистанційної роботи гуртків спортивно-технічного профілю складає теоретична підготовка.

Керівники гуртків можуть знімати короткі відеозаняття та викладати їх на YouTube - канал навчального закладу. Наприклад, керівник авіамодельного гуртка може провести заняття, на якому докладно розповість про роботу з вимірювальним інструментом. Чому для виготовлення моделі замість пластикової чи дерев’яної лінійки краще використовувати металеву? Тому що макетний ніж, який зазвичай використовують моделісти, переріже й деревину, й пластик.

Дистанційна робота відбувається протягом тривалого часу. За два-три місяці, зазвичай, проводяться декілька змагань та конкурсів. За умов дистанційної роботи більшість змагань скасовується чи переноситься. Тоді можна запропонувати вихованцям взяти участь в челленджах.

Наприклад, щорічно у третю суботу травня в Україні відзначають День Європи. До цього дня вихованці готують моделі найпростіших літальних апаратів, скажімо, паперові моделі літаків, й прикрашають їхні крила символікою країн Європи. Або моделі повітряних куль і парашутів.  Потім кожен з вихованців позапускає в себе вдома свою модель, а процес запуску хтось з домашніх записує на відео. Потім ці відеоматеріали монтуються та викладаються на сайті закладу.

Звісно, що до знімання домашніх відеороликів теж мають бути застосовані певні правила:

  • Дитина має бути одягнена охайно, не в порваний чи брудний одяг.
  • Відео дитини можна викладати на сайт закладу тільки зі згоди її батьків чи осіб, що їх замінюють.
  • Перед зніманням відеоролика треба впевнитись, що в кадр не потрапить якась компрометуюча деталь накштал неприбраної білизни.
  • Треба пам’ятати, що в дзеркалах видно зображення того, хто знімає. Тому він також має мати охайний вигляд.
  • Під час знімання треба слідкувати за своєю промовою. Бо можуть статися непередбачувані або смішні речі, тоді іноді в людини вириваються нецензурні або лайливі слова.
  • Треба слідкувати за  позами та пересуванням дитини в кадрі. Зухвалі чи незграбні пози, що потраплять в Інтернет, можуть з часом стати приводом для моральних страждань дитини.

 

Цікавими можуть стати віртуальні перегони для вихованців гуртків початкового технічного моделювання. В програмі гуртка є тема з виготовлення найпростішої автомоделі, для побудови якої використовують палички для кави, гумові стрічки, кришечки для пластикових пляшок і таке інше. Такі моделі рухаються завдяки дії закону Гука, тобто їхній рух спричинений перетворенням потенційної енергії скрученої гумової стрічки на рушійну силу. Корисно, коли керівник гуртка попередньо розповідає вихованцям не тільки про послідовність виготовлення моделі, а й про фізичні принципи, які покладені в основу цієї моделі.

Вихованці, кожний самостійно дистанційно в себе вдома, виготовляють модель за порядком, що його демонструє керівник в відеочаті. Дуже цікаво, коли модель може проїхати значну відстань, а на неї закріплений смартфон. Попередньо на смартфон можна встановити додаток для вимірювання швидкості руху, прискорення і потім співставити ці показники з іншими моделями.

Потім всі вихованці ставлять свої моделі на підлогу і пускають одночасно за командою керівника. За допомогою рулетки чи лінійки батьки вимірюють відстань, подолану моделюю кожного учасника віртуальних перегонів. Все це можна знімати на відео та створити потім дуже веселий відеоролик.

Така форма дистанційної роботи має допомогти керівнику гуртка знайти аргументи, аби переконати дитину стати до роботи. Адже не завжди вдається без дистанційного навчання правильно вмотивувати дитину і допомогти їй пройти весь шлях з виготовлення моделі: задум, проектування, виготовлення, випробування, змагання. Часто трапляється, що дитина, яка звикла до кліпового сприйняття реальності - зараз і негайно -  просто не в змозі тривалий час пунктуально працювати над одним проєктом, виготовляти одну модель. Так, скажімо, модель яхти на радіокеруванні рівня Всеукраїнських змагань, виготовляється не менше ніж за чотири місяці кропіткої роботи. Тому при дистанційній роботі є нагода показати, що за умови швидкого виготовлення моделі – за декілька хвилин – вона майже немає шансів на перемогу. Якщо ж приділити досить часу на вдосконалення моделі, на роботу із ретельним дотриманням технологічних вимог, то є всі шанси стати переможцем змагань!

Кожна з перелічених форм організації дистанційної роботи гуртків може бути запозичена в гуртки інших напрямів та профілів. Участь в дистанційних астрономічних спостереженнях можуть взяти всі охочі вихованці закладу позашкільної освіти. Так само, як і віртуально відвідати музеї і виставки можуть вихованці гуртків спортивно-технічного профілю.

Для вихованців гуртка архітектури планом для створення макетів будинків можуть стати художні роботи їхніх ровесників з гуртків образотворчого мистецтва. Для спортсменів, що готують свої моделі для майбутніх перегонів, під час дистанційної роботи як раз знайдеться час, аби пройти короткий курс з електротехніки з керівником профільного гуртка. Це допоможе їм краще вдосконалити свої радіокеровані моделі.

 

Головне, що робота закладу позашкільної освіти має продовжуватися за будь яких умов. Нехай деякі змагання, перегони чи конкурси і виставки скасовані чи перенесені в он-лайн, для юних творців це не є перешкодою для творчості.


ВИСНОВКИ

На сучасному етапі розвитку освіти в умовах інформаційного суспільства провідними в навчальних закладах різного рівня займають методи і прийоми навчання, засновані на використанні сучасної комп’ютерної техніки та мережі Інтернет, що призвело до корінних змін в теорії і практиці освіти. Інтернет стає робочим середовищем і необхідними робочим інструментом викладачів коледжів і вузів, вчителів загальноосвітніх шкіл, ліцеїв та гімназій. При цьому одним із надзвичайно перспективних напрямків їх використання є побудова інформаційних інтелектуальних карт (інфокарт), які є віртуальним путівниками для створення і проведення по ним віртуальних навчальних інтерактивних екскурсій. Таким чином, використання ІКТ (у тому числі інформаційних інтелектуальних карт і віртуальних екскурсій) робить процес навчання і викладання більш ефективним, цікавим, якісним, результативним. Застосування дидактичних засобів при візуальному методі навчання розширює можливості викладача в процесі як пояснення матеріалу (що важко пояснити, то можна показати), так і перевірки (оцінки) знань.


СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

1. Александрова Є. В. Віртуальна екскурсія як одна з ефективних форм організації навчального процесу / Э. В. Александрова // Історія України. – 2010. – № 10. – С. 22–24.

2. Виртуальные музеи: Google Cultural Institute [Электронный ресурс]. – Режим доступа : http://zillion.net/ru/blog/264/virtual-nyie-muziei-google-culturalinstitute. 415

3. Иванова Е. О. Теория обучения в информационном обществе / Иванова Е. О., Осмоловская И. М. – М. : Просвещение, 2011. – С. 126–127.

4. Кулінка Ю. Підготовка студентів до проведення віртуальних екскурсій на уроках трудового навчання (технології) / Ю. Кулінка // Психологопедагогічні проблеми сільської школи. – 2015. – № 52. – С. 44–50.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Голянич Вікторія Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Бондаренко Ірина Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
2 червня 2021
Переглядів
1570
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку