Інноваційні педагогічні технології на уроках української мови та читання в 1-2 класах як засіб розвитку ключових компетентностей учня Нової української школи.

Про матеріал

Дана робота містить опис використання таких сучасних методик як методика компетентнісного навчання «Шість цеглинок» та прийом розвитку критичного мислення «Кубик Блума».

Перегляд файлу

«Інноваційні педагогічні технології на уроках української мови та читання в 1-2 класах  та позакласних заходах як засіб розвитку ключових компетентностей учня Нової української школи»

Історично склалося так, що початкова освіта є першою сходинкою системного здобуття освіти взагалі. Особливістю сучасної системи освіти є співіснування двох стратегій організації навчання – традиційної та інноваційної. Інноваційне навчання вимагає методик, спрямованих на формування уміння самостійно вчитися, критично мислити, здатності дитини до самопізнання і самореалізації, здатністю досягати високої мети                    раціональним шляхом і конкретними засобами. Ми, вчителі, повинні створити необхідні умови для навчання та виховання дитини і використати всі можливі методи та засоби навчання для того, щоб досягти потрібного результату у навчанні та вихованні підростаючого покоління. А саме: навчити кожну дитину, орієнтуючись на її індивідуальні вікові та психологічні особливості.

Нині ефективність освіти пов’язана із  впровадженням ключових пріорітетів нового Державного стандарту.  Відповідно до нового Державного стандарту початкової освіти ми повинні в учня розвинути наступні ключові компетентності: вільне володіння державною мовою, здатність спілкуватися рідною та іноземними мовами, математична компетентність, компетентності у галузі природничих наук, техніки і технологій, інноваційність, екологічна компетентність, інформаційно-комунікаційна компетентність, навчання впродовж життя, громадські та соціальні компетентності, культурна компетентність, підприємливість та фінансова грамотність.

Відповідно до нового Державного стандарту в початковій освіті визначають такі освітні галузі: математична, інформатична, технологічна, мистецька, фізкультурна, громадянська та історична, соціальна та здоров’язбережувальна, мовно-літературна.

Відповідно до мети і завдань у початковому курсі мовно-літературної освітньої галузі виділено наступні змістовні лінії: «Взаємодіємо усно», «Взаємодіємо письмово», «Читаємо», «Досліджуємо медів», «Досліджуємо мовні явища». Дані змістовні лінії реалізуються через навчальні предмети:

1 клас – інтегрований  курс «Навчання грамоти»; 2 клас – навчальні предмети «Українська мова» та «Читання»; 3 – 4 класи – навчальні предмети «Українська мова» та «Літературне читання».

Процес навчання грамоти – найскладніший і найважливіший для дитини та суттєво впливає на її подальший розвиток. На цьому етапі відбувається одночасне формування мовленнєвих навичок (слухання – розуміння              почутого – аудіювання; читання, письмо; говоріння ( діалогічне і монологічне: усне і писемне), що об’єднані в єдину мовну систему – комунікативну.

Практика засвідчує, що навчання шестирічних дітей вимагає пошуку нових підходів, які б ураховували їхні вікові, фізіологічні й психологічні особливості.

Однією з сучасних методик, яку я використовую на уроках мовно-літературної освітньої галузі, є методика компетентнісного навчання «Шість цеглинок». Це практичний інструмент та дієвий засіб, який дає змогу реалізувати ігрові та діяльнісні методи навчання у початковій школі. Кожна гра-завдання – це цілий комплекс не лише для розвитку мислення, мовлення, уваги, а й механізм розвитку оперативної пам’яті.

Використовуючи дану методику для реалізації ключових пріорітетів нового Державного стандарту в мовно-літературній освітній галузі, я помітила, що дітям подобаються ігри-завдання з Lego. Діти залюбки піднімають цеглинки відповідного кольору, переміщують їх з  одного місця на інше, будують різні  уявні предмети.

На уроках навчання грамоти я почала використовувати методику  компетентнісного навчання «Шість цеглинок» під час вивчення звукового складу слова. А саме: діти будували звукові схеми слів. На позначення твердого приголосного учні використовували  одну  цеглинку, яку розташовували вертикально. На позначення м’якого приголосного  маленькі школярі використовували дві  цеглинки. Їх вони розміщували теж вертикально. А от голосний звук діти позначали однією цеглинкою, яку розташовували горизонтально. Під час створення звукової схеми слова, діти відповідне слово промовляли в голос, щоб визначити той чи інший звук.

Мета вправи: розвинути уявлення про фонетичні та графічні одиниці, розвиток усного мовлення, мислення. Під час проведення даної вправи в учнів розвивається математична компетентність, здатність спілкуватися та володіння рідною мовою, культурна компетентність.

Дуже дітям подобається вправа «Так - ні». Але замість слів так чи ні діти піднімають цеглинки відповідного кольору. Наприклад, «Так» - зелена цеглинка, «Ні» - червона цеглинка. Цю вправу використовую на уроках навчання грамоти, математики, я досліджую світ. Починаючи з  2 класу  «Шість цеглинок»  можу використати під час відповіді учнів на відповідне питання. Це може бути літературна вікторина, під час якої діти обирають відповідь, відповідно до кольору цеглинки.

 Мета вправи: розвиток мислення в учнів, розвиток пам’яті,  закріпити знання про вивчені кольори, розвиток уважності.  Таким чином у дітей розвиваються такі компетентності як інноваційність, компетентності в галузі природничих наук, технік.

Зараз, в 2 класі, продовжую застосовувати на уроках читання вправу «Збери слово». Кожна цеглинка має відповідну літеру. Діти повинні розташувати літери так, щоб утворилося слово.

Мета вправи: розвиток мислення, уважності, вміння знаходити правильне рішення в певній ситуації.

В дітей формується компетентність в галузі природничих наук, вміння навчатися впродовж життя, спілкування рідною мовою, математична.

Дуже часто на уроках читання  використовую вправу «Тваринка».  Діти в парах створюють істоту, відповідно до теми уроку, складають про неї розповідь. Таким чином у маленьких школярів розвивається не лише мислення, але й усне мовлення. Тобто розвивається вміння спілкуватися рідною мовою, культурна компетентність, інноваційність, компетентності в галузі природничих наук техніки та технологій. Маленькі фантазери можуть створювати не лише тваринок, але й інші предмети.

Для розвитку навички читання теж використовую цеглинки. Завдяки ним  діти визначають кому продовжувати читати казку чи оповідання.  Кожен   з маленьких читачів по черзі отримує цеглинку. Діти читають текст відповідно до того, в якому порядку отримали цеглинку. Таким чином у дітей розвивається зацікавленість, уважність, самостійність.

Починаючи з 1 класу Lego цеглинки використовую під час каліграфічного письма. Всім відомо, що правильна постава для людини є дуже важливою. Тому ми, вчителі, маємо її формувати, починаючи з 1 класу. Діти кладуть на голову одну цеглинку і, таким чином, намагаються писати каліграфічно, утримуючи правильну поставу під час письма.

На уроках української мови практикую вправу «Виростимо речення». Діти вчаться застосовувати отримані знання про речення та частини мови, висловлювати думку усно чи письмово; вчаться домовлятися між собою. Дане завдання можуть виконувати самостійно або в парах чи малих групах. Кожна цеглинка – це слово, яке належить до певної частини мови. Спочатку я  пропоную   1 слово. Учні поступово доповнюють його іншими словами. Таким чином утворюється поширене речення, яке вони записують у зошит.

Під час вивчення теми «Слова – назви (предметів, дій, чисел, ознак предметів)» застосовую вправу «Відповідаємо цеглинками». Учні можуть промовляти слова усно або писати фломастером на цеглинці. Таким чином діти  добирають іменники, прикметники, дієслова, числівник. Учні вчаться просторово мислити, співпрацювати в команді, проявляти ініціативність.

Шість цеглинок- це не фіксований набір завдань та інструкцій, а відкрита система, яка стимулює учня робити відкриття, експериментувати, шукати власні відповіді на проблемні запитання.

Крім того, дані цеглинки використовую під час самооцінювання. Діти піднімають цеглинку відповідного кольору , якщо виконали правильно завдання; інший колір цеглинки свідчить про те, що завдання виконано неправильно. Отже, я вже можу одразу побачити учнів, які виконали завдання правильно, і учнів, які потребують моєї допомоги.

Сучасна освіта будується на принципі « вчити не науці, а вчити вчитися». І тому, одним із головних завдань вчителя початкових класів – розвивати навички критичного мислення.

Починаючи з другого класу на уроках мовно-освітньої галузі використовую прийом критичного мислення «Кубик Блума». Метою цього прийому є те, що дитина самостійно, використовуючи свої знання, знаходить шляхи  вирішення даної проблеми. Даний прийом дозволяє формувати питання різного характеру (від найпростіших до творчих). На даному етапі навчання питання учню пропоную я . За допомогою методу «Кубик Блума» можна швидко перевірити та закріпити вивчений матеріал.

Підсумовуючи , я можу зробити висновок, що ефективність  розвитку ключових компетентностей молодших школярів на уроках української мови та читання залежить від поєднання традиційних та інноваційних педагогічних технологій, систематичного застосування дидактичних методів, прийомів, які підвищують результативність навчального процесу

 

docx
Додано
30 травня 2020
Переглядів
1860
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку