Тема. Слова, близькі за значенням
Мета: дати учням уявлення про слова, близькі за значенням; учити використовувати
їх в усному і писемному мовленні, попереджувати повтори у тексті; розширювати словниковий запас учнів; виховувати спостережливість, мовне чуття.
Хід уроку
I. Організаційний момент
Добрий день, другий клас!
Дуже рада бачить вас!
На урок прийшли ми знову
І навчатися готові!
II. Хвилинка каліграфії
Жж Жж Жж жай во рон ок
Загадка
• Що за пташка в небі в’ється, Заливається, сміється? Цілий день дзвенять пісні,
Жаль, що тільки навесні. Так назви ж бо без відмовок, Що ця пташка… (жайворонок).
— Запишіть це слово каліграфічно.
— Допишіть назви ще 2–3 пташок.
— Назвіть їх одним словом.(перелітні чи осілі)
— Утворіть і запишіть речення зі словом жайворонок.(робота у парах)
у небі, маленький молодий, жайворонок, летить над полем, співає.
— які ці речення за змістом?
— які ці речення за інтонацією?
III. Повідомлення теми й мети уроку
— Сьогодні ми продовжимо ознайомлення зі словами. На гостину до нас завітали слова, які про одне й те саме говорять порізному.
IV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1 Робота над удосконаленням тексту
— Прочитайте текст. Знайдіть у ньому недоліки. Виправте їх.
Запишіть удосконалений текст.
На День народження батьки подарували мені кошеня. Кошеня було маленьке. Кошеня любило гратися. Кошеня пило молочко з миски. Кошеня любило спати на моєму ліжку.
Ми дуже здружилися з кошеням.
— чи сподобався вам текст? чому?
— як уникнути слів, які весь час повторюються? (Замінити слово)
— Давайте спробуємо, скористаємося словами-підказками. (Воно, Мурчик, пухнастик, котик, із ним)(слова на картках)(діти в групах редагують текст усно, потім записують у зошити)
— Прочитайте текст, який у вас вийшов.
— якими словами ви замінили слово кошеня?
Висновок. Опрацювання правила у підручнику(самостійна робота). Отже, як назвати слова , що по-різному називають одне й те саме? (це синоніми.)
— є синоніми — іменники, прикметники, дієслова.
2 Гра «Знайди слову братика» (робота у групах)
— З’єднайте слова.(За картками)
підручник, дорога, хороший, бігає, іти, шлях, гарний, шкандибати, книжка, ганяє
3 Продовження синонімічного ряду(Коментування з використанням слів – підказок)
лелека, листопад, золотий.
(Бузько, чорногуз, веселик; падолист, зимник, хмурень;
жовтий, жовтогарячий)
4 Фізкультхвилинка
V. Осмислення й узагальнення нових знань
1 Робота над фразеологізмами (діти працюють в парах)
— Замініть словосполучення одним словом, близьким за значенням. Запишіть.
Набрати в рот води — … (мовчати)
Накивати п’ятами — … (втекти)
Клювати носом — …. (дрімати)
Бити байдики — … (лінуватися)
Зарубай собі на носі — … (запам’ятай)
2 Самостійна робота
— Прочитайте. Зі слів, близьких за значенням, виберіть найбільш влучне. Запишіть.
Вузька покручена (стежка, дорога) вела через поле. За селом починався березовий (гай, ліс). Школа розташована у великому кам’яному (палац, будинок, дім). Ліс восени став (багряний, рум’яний, червоний).
VI. підсумок уроку. Рефлексія.
— З якими словами ознайомилися? Що ми дізнались про синоніми? Яку роль синоніми мають у нашій мові?
Діти позначають рівень розуміння матеріалу уроку на шкалі – сходинках(потрібна допомога, я вчуся, я зрозумів, я на вершині, я можу навчати інших).