Новодмитрівський навчально-виховний комплекс
Костянтинівської районної ради
Інноваційний освітній проект
« Де козак, там і слава»
Автор проекту
Данілова Олена Дмитрівна,
учитель історії
Новодмитрівського
навчально-виховного комплексу
с. Новодмитрівка
2 0 1 9
Консультант – Перевозник Віктор Федорович, генерал-осавул Українського козацтва.
Вид проекту – індивідуально-груповий.
Вікова категорія виконавців – учні 8-А та 8-Б класів, 13 – 14 років.
Методи дослідження – пошукова робота, вивчення та узагальнення різних джерел інформації.
Термін виконання – два місяці, середньостроковий.
Короткий опис
В ході проекту учні будуть досліджувати особливості розвитку українських земель часів Гетьманщини середини XVII – першої половини XVIII ст. та роль українського козацтва в розбудові державності. Поза програмним матеріалом познайомляться з історією Кальміуської паланки Запорозької Січі (регіональний компонент).
Учні створять портфоліо проекту, з якого буде видно як проходить робота над проектом. В ході проекту учні будуть проводити дослідження історичної епохи, вивчатимуть історію Руїни. Пошук інформації вони будуть здійснювати в Інтернеті, енциклопедичних виданнях та іншій навчальній літературі. На основі зібраних даних буде зроблена інтерпретація та представлення мультимедійного проекту.
В результаті проекту учні дадуть відповіді на питання висунуті та вдосконалені впродовж розробки теми проекту та ключове питання - Історія козацької України – трагічна чи захоплююча?
Матеріально-технічне забезпечення проекту: комп’ютер, мультимедійний проектор, інтерактивна дошка, програми PowerPoint та Publisher, доступ до Інтернету, Wi-Fi; для екскурсії на Хортицю – батьківські кошти; матеріал для виготовлення макетів.
Умови реалізації:
а) дидактичні - уміння учнів працювати з історичними джерелами та додатковою літературою; навички організації презентацій;
б) організаційні - налагодження зв'язків з батьками, членами шкільної ради кошу, козаками Костянтинівського козацького полку імені Павла Полуботка, представниками туристичних бюро;
в) матеріальні - комп'ютерна техніка для створення та показу презентації.
Е
Пояснювальна записка
Проект «Де козак, там і слава» - випереджальне завдання до навчальної теми з історії України «Козацька Україна середини XVII – першої половини XVIII століття», що відповідає програмі.
За рівнем реалізації міжпредметних зв'язків проект монопредметний, але передбачає застосування знань та умінь з інформатики. За формою представлення захисту – мультимедійний. Кінцевий результат – розширення знань з історичної теми.
Проект передбачає створення 4 - 5 груп учнів у кожному класі, які працюють над своїми проектами. Учні, які виявили бажання індивідуально працювати, проект роблять самостійно. Індивідуальні проекти здійснюються через індивідуальний підхід у навчанні, та допомагають диференційовано підходити до завдань для кожного учня. Групові проекти формують навички співробітництва. Кожний етап роботи над проектом може мати свого ситуативного лідера.
Знання та вміння учнів будуть оцінюватися і традиційним шляхом (написання звітів, усні відповіді), і використовуючи спеціальні форми. Для проектів, в яких використані комп’ютерні технології, буде проведено оцінювання однолітками та вчителем за бальною системою та критеріями оцінювання. (Додатки 1, 2).
Для оцінювання навчальних потреб учнів, їх попередніх знань і упереджень на початку вивчення теми організоване анкетування, обговорення ключового запитання, учні створюють особисті і загальну схему З-Х-Я-Д (Знаю – Хочу дізнатися –Як я про це можу дізнатися - Дізнався). Схема використовується для оцінки початкових знань, мозкового штурму, обдумування дослідницьких питань і рефлексії. Використання З-Х-Д- схеми перевіряє готовність і зацікавленість учнів, в ході всього проекту заохочує учнів до метапізнання, оскільки вони повертаються до неї декілька разів впродовж проекту.
Оцінювання здійснюється вчителем і на основі спостережень та перегляду продуктів діяльності учнів. Щотижнево проводяться консультації за участю окремих учнів та груп для моніторингу просування та відповідей на запитання учнів.
Ми козацького роду
І в Донбас не прийшли –
Гени нашого роду
Споконвіку тут були!
Актуальність проекту:
Метою державної політики України в області козацтва є відродження і
розвиток духовно-культурних основ українського козацтва. І не випадково вважливою метою сучасної вітчизняної освіти й однією з пріоритетних задач суспільства і держави є виховання , соціально-педагогічна підтримка становлення і розвитку високоморального, творчого, ініціативного, компетентного громадянина України, здатного приймати національні духовні традиції.
Концепція «Нової української школи» виділяє одним з головних завдань школи - навчити “вчитися”! Саме уміння вчитися самостійно та шукати всю необхідну інформацію, наперекір затиснутій програмі і чітко окреслених темах – це рух вперед.
Серед багатьох завдань системи освіти на перший план висунуті:
- забезпечення збереження, трансляції та розвитку національної культури;
- виховання патріотів України, які поважають права та свободи особистості
та є носіями високої моралі.
Гостро актуальною стає проблема формування національної, етнічної самосвідомості, наукового історичного світогляду підростаючого покоління, яке може стати духовним стрижнем виховання любові до Вітчизни, своєї малої батьківщині – Донецького краю, кращих якостей особистості, почуття патріотизму. В Новодмитрівському НВК існує дитяча громадська організація «Козацька республіка». Тому не підлягає сумніву необхідність у продовженні відродження традицій козацтва, поглибленого вивчення його історії.
В Концепції «Нова українська школа» як одна із ключових компетентностей учнів виокремлюється інформаційно-цифрова компетентність. Інформаційно-цифрова компетентність передбачає здатність учнів орієнтуватися в інформаційному просторі, отримувати інформацію та оперувати нею відповідно до вимог сучасного високотехнологічного інформаційного суспільства. Отже, робота з різноманітною інформацією, використання можливостей інтернет-ресурсів, створення мультимедійних продуктів відповідають сучасним вимогам.
Метою проекту є пошук оптимальних шляхів засвоєння учнями знань з історії українського козацтва, спонукання до творчості, самостійності, підвищення розумової активності;
- формування інтелектуальних знань, умінь використовувати різноманітні джерела
інформації;
- розвиток логічного мислення, навичок самостійного планування, самоосвіти,
комунікабельності;
- стимулювання соціального партнерства учнів, вчителів та козаків Костянтинів-
ського козацького полку імені Павла Полуботка з розвитку духовності дітей,
вивчення історії козацтва, виховання свідомого громадянина, патріота, гармоній-
но цілісної особистості.
Головні завдання проекту:
- навчити учнів здобувати знання самостійно, застосовувати їх для розв’язання нових пізнавальних і практичних завдань на уроках історії;
- навчити вибирати найоптимальніші й водночас конкурентоспроможні варіанти
розв'язання поставленої проблеми;
- розвинути навички історичного дослідження на прикладі історичних джерел різного виду;
- сформувати уміння користуватися на практиці дослідницькими прийомами: збирати необхідну інформацію, уміти її аналізувати під різними кутами зору, висувати наукові гіпотези та різноманітні припущення, збирати аргументовані докази, спростовувати, формулювати висновки;
- за допомогою проекту поглибити вміння працювати разом, досліджуючи історичну проблему;
- підготувати матеріали для презентації, створити мультимедійну хрестоматію з історії українського козацтва.
Реалізація проекту здійснюється через різні види діяльності: навчальну діяльність, проектну діяльність, виховну діяльність, позакласну роботу.
Проект розрахований на два місяці – лютий – березень 2019 року.
Очікувані результати
Учні самостійно зможуть:
Кінцевий результат:
- створення мультимедійної хрестоматії з теми «Козацька Україна середини XVII – першої половини XVIII століття»;
- проведення козацьких квестів «Козацькому роду нема переводу» для учнів 1 – 4-х та 5 – 8-х класів;
- виготовлення наочності – 3D-макетів Запорозької Січі, козацької зброї, символів-клейнодів;
- організація автобусної екскурсії на острів Хортиця та виготовлення фото звіту.
Ключове питання проекту - Історія козацької України – трагічна чи захоплююча? ( Додаток 4)
Ет Етапи роботи над проектом
Форми та тематика індивідуальних та групових проектів
«Запорозька Січ – козацька республіка», « Козацька зброя»,
« Козацькі символи – клейноди», « Одяг та їжа козаків»,
« Побут та звичаї козацтва», «Видатні гетьмани «Руїни»,
«Кальміуська паланка запорозької Січі», «Основні заняття козаків»,
«Б. Хмельницький – видатний полководець, громадський діяч, дипломат»,
« Іван Мазепа – гетьман і меценат»,
«Адміністративно-територіальний устрій Гетьманщини».
Запорозька Січ - Вікіпедія http://uk.wikipedia.org
Виникнення українського козацтва та Запорозької Січі. Реєстрове козацтво
Дмитро Яворницький. Історія запорозьких козаків http://exlibris.org.ua/cossacks/index.html
Виникнення українського козацтва та Запорозької Січі http://histua.com/ua
Українське козацтво: формування соціального стану.
http://ukrainaforever.narod.ru/firmoteka/ukrainian-cossacks.html
Процес заснування Запорозької Січі, воєнна організація, побут, звичаї та вірування запорозьких козаків http://soclist.by.ru/pollit3.htm
Запорозька Січ - історичний проект http://www.sich.in.ua
Енциклопедія українського козацтва http://web.znu.edu.ua
Землі запорізьких козаків та їх межі http://www.kazak-kozak.com
Бойко О.Д. - посібник "Історія України" http://history.vn.ua/book/boyko.html
Виникнення українського козацтва та Запорозької Січі http://images.yandex.ua
План реалізації проекту «Де козак, там і слава» (Додаток 5 )
Л І Т Е Р А Т У Р А
Додаток 1
ПРОЕКТ „Де козак, там і слава”
оцінювання PowerPoint презентації
|
|
МАКСИМУм БАЛІВ |
ОЦІНЮВАННЯ УчнЯМИ |
ОЦІНЮВАНнЯ ВЧИТЕЛЕМ |
ВСТУП |
|
|
|
|
Розробка сценарію |
5 |
|
|
|
Взаємодія в роботі групи |
10 |
|
|
|
ЗМІСТ |
Пояснення презентації |
10 |
|
|
Постановка проблеми і її зв’язок з темою |
10 |
|
|
|
Логічність побудови |
20 |
|
|
|
Висновки на основі зібраних даних |
10 |
|
|
|
Для чого це в майбутньому |
10 |
|
|
|
|
Використані різні можливості PowerPoint |
|
|
|
|
Малюнки (чіткість, оригінальність, доцільність) |
1-5 |
|
|
|
|
1-5 |
|
|
|
|
1-5 |
|
|
|
|
1-5 |
|
|
|
Орфографія |
|
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
5 |
|
|
|
ВСЬОГО БАЛІВПеревід балів в оцінку: |
120 |
|
|
Примітка: Кожна презентація має бути переглянута і оцінена іншими групами і вчителем.
Додаток 2
Таблиця самооцінки
|
4 |
3 |
2 |
1 |
Кіл-сть балів |
Внесок у роботу групи |
Я послідовно й активно вношу свій внесок до групового обговорення групової роботи |
Я беру участь у групових обговореннях
|
Іноді я вношу свій внесок в обговорення групи
|
Я вважаю за краще не брати участі в роботі групи
|
|
Я приймаю і виконую всі доручені мені завдання |
Я виконую свої завдання
|
Я виконую свої завдання, якщо мені допомагають
|
Я не виконую свої завдання
|
|
|
Я допомагаю групі в визначенні цілей
|
Я беру участь у постановці завдань
|
Зрідка я беру участь у постановці завдань |
Я заважаю постановці завдань
|
|
|
Я допомагаю групі в досягненні загальних цілей |
Я допомагаю групі в досягненні цілей |
Мені важко формулювати і пропонувати цілі |
Я затримую досягнення мети |
|
|
Взаємо-дія з групою |
Я пропоную до обговорення безліч ідей і ділюся необхідною інформацією
|
Я ділюся своїми ідеями, коли мене до цього спонукають
|
Я ділюся своїми ідеями, коли мене до цього спонукають
|
Я не люблю ділитися своїми ідеями
|
|
Я спонукаю інших ділитися своїми ідеями.
|
Я дозволяю всім ділитися своїми ідеями.
|
Я дозволяю більшості ділитися своїми ідеями.
|
Я беру участь в групових обговореннях.
|
|
|
Я підтримую баланс між вислуховуванням і висловлюванням |
Я можу слухати інших
|
Іноді я слухаю інших людей
|
Я перебиваю інших, коли вони висловлюють свої ідеї Я не слухаю інших людей |
|
|
Я завжди уважно ставлюсь до почуттів і думок інших людей. |
Я виявляю увагу до почуттів і думок інших людей. |
Іноді я приймаю до уваги почуття і думки інших людей. |
Я не уважний до почуттів і думок інших людей |
|
Додаток 3
Пам'ятка для учнів, які працюють над створенням презентації
Починаючи роботу над проектом:
У процесі виконання проекту потрібно знайти відповіді на такі запитання:
Працюючи над виконанням проекту, залежно від обраного напрямку, ви можете підготувати такі матеріали: список корисних інформаційних джерел, програмний проект, власну колекцію зображень та фото, звуковий файл і відеоролик, текстові документи, а також презентацію й комп’ютерний фотоальбом.
Під час підготовки до “Захисту проекту” вам потрібно узагальнити всі ваші наробки, підготувати мультимедійну презентацію для супроводу виступу. Реалізацію більшості сучасних навчальних проектів важко уявити без використання комп’ютерних програм. Вони можуть стати вам у пригоді на різних етапах роботи над проектом.
Увага! Під час роботи з комп’ютером дотримуйтеся правил безпеки та санітарно-гігієнічних норм.
Додаток 4
"Історія козацької України – трагічна чи захоплююча?"
Захоплююча |
Трагічна |
|
Звучала анафема (прокляття) в церквах, ним же побудованих.
|
Додаток 5
План реалізації проекту |
||
Діяльність учителя |
На початку проекту
В ході проекту
Наприкінці проекту
|
1.Вивчає теоретичні матеріали, які стосуються методів проекту; 2. Готує презентацію для ознайомлення учнів з темою, завданнями, формами оцінювання; 3. Допомагає учням об’єднатися в групи, обрати лідера та створити графік роботи. 4. Пропонує додаткову літературу й корисні інтернет-ресурси.
1.Консультує учнів під час роботи над проектом; 2.Відстежує роботу учнів, створює ситуацію успіху для невпевнених дітей; 3. Готує учнів до публічної презентації. 4. Долучається до організації екскурсійної поїздки на о.Хортиця.
1.Проводить презентацію проекту для запрошених (учні інших класів, батьки, адміністрація, шкільна рада кошу); 2. Підводить підсумки проекту, допомагає учням проаналізувати свою роботу (що вийшло, що ні та чому?). 3. Розміщує результати робіт учнів на шкільному сайті
|
Діяльність учнів |
На початку проекту
В ході проекту
Наприкінці проекту |
1. Учні ознайомлюються з презентацією завдань проекту, якою вони будуть керуватися під час роботи над проектом. 2.Об’єднуються в 5 груп, обирають лідера, створюють графік роботи; І група - роблять макети козацької зброї; ІІ група - роблять макети клейнодів; ІІІ група - роблять макет Запорозької Січі; ІV група – складають сценарій квесту «Козацькому роду нема переводу»; V група – організовують автобусну поїздку маршрутом – Костянтинівка – Запоріжжя та екскурсію на острів Хортиця. Окремі учні – обирають тему мультимедійної презентації для індивідуальної роботи. 3. Знайомляться з текстами підручників, переглядають художні фільми «Богдан Хмельницький», «Вогнем і мечем», документальний фільм «Скарби нації». 4. Знайомляться з формами оцінювання та інструкціями.
1. Збирають та обробляють інформацію з теми; 2. Виконують творчі завдання; 3.Консультуються з керівником, радяться з учителями та батьками; 4. Готуються до публічної презентації своєї роботи; 4.Готують обладнання та наочність до проведення квестів.
1.Презентують свою роботу; 2. Проводять козацький квест з командами 1-4 класів (або 5 - 8 класів) (Додаток 8); 3. Проводять екскурсійну поїздку на Хортицю; 4.Підводять підсумки проекту, роблять аналіз (що вийшло, що ні?)
|
Форми та критерії оцінювання |
Вхідне
Поточне
Підсумкове |
Мета: визначення навчальних потреб учнів. Форма:таблиця З-Х-Я-Д, структуроване інтерв’ю (Додатки 6, 7) Мета: відслідковування прогресу в навчанні учнів. Форма: тести, консультації за індивідуальними графіками роботи учнів та груп, усні відповіді на уроках, структуроване інтерв’ю
Мета: перевірка рівня здобутих учнями знань та отриманих навичок; самооцінювання презентації групової та індивідуальної роботи. Форма: таблиця З-Х-Я- Д; структуроване інтерв’ю, самооцінка, оцінювання іншими командами та вчителем за формою 1, 2
|
|
|
Додаток 6
Таблиця З –Х –Я- Д
Козацька Україна середини XVII – першої половини XVIII століття
|
|||
Що я Знаю з історії україн-ського козацтва? |
Що я хочу дізнатися ще про період «Руїни»? |
Як я про це можу дізнатися? |
Про що я дізнався? |
|
|
|
|
Додаток 7
Структуроване інтерв'ю.
Вхідне
1. Чому ви це вивчаєте?
2. Які знання з попередньої роботи можуть допомогти Вам в роботі над цим проектом?
З. Як ви збираєтеся використовувати свої сильні сторони в цьому проекті?
4. Наскільки Ви зацікавлені у вивченні цієї теми?
5. Наскільки важко буде для вас вивчити це?
6. Що вам слід зробити в першу чергу?
7. Що в рамках цього проекту буде вам важко зробити?
Поточне
1. Що ви робитимете, якщо в ході роботи над проектом Ви опинитеся не в змозі зробити щось?
2. Які стратегії ви можете використовувати, щоб продовжувати роботу?
3. Як ви запам'ятовуєте інформацію?
4. Як ви помітите помилку, якщо зробите її?
5. Можете ви пояснити це? Яким за логікою повинен бути наступний крок?
6. Можливо, щось варто переглянути? Чому ви так думаєте?
Підсумкове
1. Що ви можете розповісти про свій проект?
2. Що найважливіше, ви зрозуміли з цього? Чому?
3. Що було легко зробити, а що важко зробити? Чому?
4. Які зміни ви хочете зробити?
5. Чи досягли ви всіх поставлених цілей?
6. Як ваше планування допомогло успіху проекту?
7. Що вам вдалося дізнатися про себе, виконуючи цей проект?
Додаток 8
Фрагменти квесту «Козацькому роду нема переводу»
На початку гри всі команди збираються в одному місці для одночасного отримання завдання, маршрутного листа, нагадування умов та правил гри.
Кожна команда має пройти за своїм, відмінним від інших команд, маршрутом, розгадати загадки, в яких зашифровані місцезнаходження станцій, знайти усі станції, виконати завдання на кожній станції.
Переможцем вважається команда, яка правильно виконала завдання на всіх станціях та раніше інших прийшла до фінішу.
І завдання (знаходиться у конверті)
- Ой! Трапилась маленька неприємність, у посланні загубилися усі голосні. Але ж ви не злякаєтесь такої перешкоди))
Д БР Г ДН , Ш Н В Н К З К ! М СЦ В Ш Ї СТ НЦ Ш К ЙТ С Р Д Г Л Ш НЬ.
УДАЧІ!!!
Пояснення для організаторів квесту: У тексті вилучені голосні літери. Учасникам треба здогадатися, які саме голосні відсутні, та прочитати текст, потім знайти потрібну підказку, в якій вказано місце потрібної їм станції.
У закодованій фразі захована наступна інформація:
ДОБРОГО ДНЯ, ШАНОВНІ КОЗАКИ! МІСЦЕ ВАШОЇ СТАНЦІЇ ШУКАЙТЕ СЕРЕД ОГОЛОШЕНЬ.
Учасники мають серед оголошень, які зазвичай розміщені у фойє школи, знайти і таке:
УВАГА!!!
ВПЕРШЕ В НОВОДМИТРІВЦІ!
НЕ ПРОПУСТІТЬ!
БЕСКОШТОВНО!
КОЗАЦЬКИЙ КВЕСТ !
МЕРЩІЙ У МУЗЕЙ! ТАМ НА ВАС ЧЕКАЄ ЗАВДАННЯ!
Завдання на першій станції: Зібрати пазли, на яких зображена картина
І. Рєпіна «Запорожці пишуть листа турецькому султану».
Ведучий оцінює правильність та час виконання завдання, робить помітку у маршрутному листі і віддає учасникам конверт з наступною загадкою.
ІІ завдання: (знаходиться у конверті)
Цей вірш, козаки, вам підкаже дорогу до потрібної вам станції.
Читайте та будьте УВАЖНИМИ!
Браття, єдина вам подруга – воля,
І честь козаку – то є рідна сестра.
Буде, козаче, буде щасливою доля,
Ланцюг розірвати настала пора.
І сонце засяє промінням яскравим.
Одна лише кличе в дорогу мета:
То - воля, якій ми співаємо славу,
Енергію нам подарує віра свята!
Козаче, у тебе країна єдина,
А зветься вона - свята Україна!!!
Пояснення для організаторів квесту: У цьому вірші закодоване слово «бібліотека» (читати по перших літерах кожної строки), тобто наступна станція, на який треба виконати завдання - це бібліотека.