Урок передбачає не лише вивчення лінгвістичної теми, а й забезпечує підготовку учнів до уроку розвитку зв'язного мовлення. Урок адаптований до особливостей вікової групи 5-класників, потребує мінімальної попередньої підготовки вчителя, забезпечує результативність роботи учнів на уроці, матеріал до уроку можна варіювати.
План-конспект уроку української мови
(5-й клас)
Тема. Найголовніші випадки чергування приголосних звуків.
Мета. Ознайомити учнів з основними випадками чергування приголосних звуків, вчити їх правильно обґрунтовувати свій вибір у написанні приголосних. Формувати вміння та навички правопису слів, у яких відбувається чергування приголосних. Розвивати навички будувати зв’язні висловлювання, збагачувати словник, творчу уяву учнів. Виховувати дбайливе ставлення до навколишньої природи, її краси.
Очікуваний результат: урок передбачає не лише вивчення лінгвістичної теми, а й забезпечує підготовку учнів до уроку розвитку зв’язного мовлення. Урок адаптований до особливостей вікової групи 5-класників, потребує мінімальної попередньої підготовки вчителя, забезпечує результативність роботи учнів на уроці, матеріал до уроку можна варіювати.
Обладнання: картки з тестовими завданнями для кожного учня, ілюстрації «Пташиний світ», класна дошка, аудіоджерела.
Хід уроку
І. Організаційний момент(звуковий запис співу птахів у весняному лісі, що передбачає швидке подолання учнями бар’єру «перерва - урок») 1 хв.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1. Перевірка наявності домашнього завдання, визначення труднощів учнів щодо його виконання. 2 хв.
2. Виконання тестових завдань 5 хв.
Кожний учень отримує картку з тестовими завданнями, що передбачають визначення рівня розуміння поняття «чергування голосних звуків»
(при перевірці робіт учні працюють у парах , останнє завдання виконують колективно/ індивідуально/ в парах (на розсуд учителя))
Чергування голосних звуків |
|
1. Знайти дієслово, у якому а чергується з о: |
|
а) заважати; б) катати; |
в) казати; г) варити. |
2. Знайти дієслово, у якому е чергується з и: |
|
а) стерти; б) стрелити; |
в) пекти; г) гребти. |
3. Знайти слово, у якому о чергується з і: |
|
а) город; б) дорога; |
в) сон; г) шовк. |
4. Знайти слово, у якому після шиплячого пишеться буква е: |
|
а) ж…лоб; б) будиноч…к; |
в) пш…ниця; г) щ…чка. |
5. Знайти слово, у якому після шиплячого пишеться буква і: |
|
а) щ…т, б) ч…жик; |
в) ш…пшина; г) щ…чка. |
6. Скласти тестове завдання щодо чергування голосних звуків |
|
Можливий варіант учнівської відповіді Знайти слово, у якому е чергується з і: |
|
а) с…ло, б) в…ерба, |
в) с…р…да, г) к…нь.
|
Для взаємоперевірки: 1 б, 2 а, 3 б, 4 в, 5 г….6 а |
ІІІ. Повідомлення теми і мети, завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів. 2 -3 хв.
Сьогодні я хотіла вам запропонувати розмову про птахів, адже саме вони приносять в наш край на своїх крилах довгождану весну, звеселяють нас своїм співом, окрилюють сподіваннями нового, незвіданого. Вже записала тему уроку і раптом почала змінювати слово птах, пташе, добирати спільнокореневі слова пташка, пташиний, помітила, що щось змінюється в словах. Таких слів виявилося багато.
Допоможіть з’ясувати, що змінюється у словах:
Друг – дружба – друзі [ г] - [ ж ] - [ з´]
Око – оченята – в оці [ к] - [ ч ] - [ ц´]
Горох – горошина – у горосі [ х] - [ ш ] - [ с´]
Учні чітко прослідковують зміну приголосних звуків, роблять висновок, що приголосні звуки теж, як і голосні, можуть чергуватися.
Завдання уроку: прослідкувати основні випадки чергування приголосних звуків при зміні слова та при утворенні нових слів.
ІV. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу
1. Опрацювання таблиці підручника 3 хв.
«Чергування приголосних звуків»
(учитель виконує роль помічника, учні самостійно роблять висновки про випадки чергувань приголосних звуків)
2. Конструктивні вправи 6 -7 хв.
Зміст завдань учитель оформлює на дошці:
- Замінити словосполучення прикметником. Підкреслити букви, що передають чергування приголосних звуків.
Звіт за рік – річний,
знаки на дорогах – дорожні,
борошно з пшениці – пшеничне,
світло від місяця – місячне,
голоси птахів – пташині.
- Списати речення, розкриваючи дужки. Підкреслити букви, що передають чергування приголосних звуків.
Учні виконують завдання за варіантами:
І. варіант
Красу природи пізнаю в її одвічнім (рух). (русі)
Де (птах), там гинуть шкідливі (комаха).(пташки, комашки)
ІІ варіант
(Пастух), серце, голубчику, заграй веселеньку. ( пастуше)
Він мені лантух подає, а я (носити). (ношу)
3. Гра «Хто швидше» 5 хв.
Скласти і записати слова, підкреслити ті, в яких є чергування приголосних звуків:
а, в, о, с ; к, о, а, р, с, о; к, п, а, ш; я, л, у, з, з, о;
сова, сорока, шпак, зозуля,
м, о, е, л, ю, х; і, о, в, г, л, а; а, л, т, і, с, в, а, к.
омелюх, іволга, ластівка.
4. Побудова зв’язного висловлювання
До ілюстрацій побудувати зв’язну розповідь з елементами опису(творче завдання «Пернаті друзі»)
Зразок учнівського висловлювання
«Сорока»
Пташиний світ цікавий і захоплюючий.
Білобока красуня оселилася поблизу нашого подвір’я вже давно. Я весь час спостерігав за її поведінкою. У нашому садку сорока збирала різні гілочки і кудись їх відносила. Через деякий час у верболозі нею було збудоване гніздо. Вона справжня господиня і архітектор.
Коли хатка була готова, краля зайнялася і собою. Вона вправно розправляла пір’ячко, любувалася своєю красою. Її чорно-біле вбрання виглядало благородно, вишукано, виблискувало на сонці. «Справжня господиня, красуня і хитрунка»,- подумав я.
«Омелюх»
Красивий омелюх. Ось він сидить, звертає до нас погляд своїх карих очей. Бач, а тепер підняв коричневий з рожевим відблиском чубчик. Повів дзьобом по пір’їнках в крилах. А там у нього такий чудовий збіг кольорів – спочатку червона смужка горить, далі чорні пір’їнки. Вони обведені яскраво-жовтою смужкою. Білі плями на жовтувато-оранжевому тлі. Кінчик хвоста жовтий, аж горить.
Справді, вродливий птах!
V. Рефлексія навчальної діяльності учнів до 1 хв.
Пробудження відчуття задоволення від навчальної діяльності на уроці.
VІ. Закріплення вивченого матеріалу
Дібрати заголовок до поданих таблиць до 3 хв.
|
|
о - а |
гонити - ганяти |
е – і |
берегти - зберігати |
е - и |
розтерти - розтирати |
о, е з і |
кінь – коня, село - сільський |
|
|
[ г] - [ ж ] - [ з´] |
дорога, доріжка, на дорозі |
[ к] - [ ч ] - [ ц´] |
рух, рушити, у русі |
[ х] - [ ш ] - [ с´] |
молоко, молочний, у молоці |
Передбачувана відповідь учнів
Робота над загадкою до 2 хв.
Відгадати загадку. Відгадку записати у зошит. Знайти слова, у яких відбувається чергування приголосних звуків.
Хати не будую, не мажу, не квітчу, на гілочці ночую, людям роки лічу(Зозуля)
VІІ. Домашнє завдання
Знайти і записати загадку про будь-якого птаха. У цій загадці повинні бути слова із чергуванням приголосних або голосних звуків.
Додатки
Ілюстративний матеріал до створення зв’язного висловлювання
1.Ластівка
3. Зозуля
4. Шишкар
5. Вівсянки
6. Коноплянниці
7. Щіглики
8. Снігурі
9. Шишкарі
Література
1