Інноваційний урок української мови

Про матеріал

Урок передбачає не лише вивчення лінгвістичної теми, а й забезпечує підготовку учнів до уроку розвитку зв'язного мовлення. Урок адаптований до особливостей вікової групи 5-класників, потребує мінімальної попередньої підготовки вчителя, забезпечує результативність роботи учнів на уроці, матеріал до уроку можна варіювати.

Перегляд файлу

План-конспект уроку української мови

(5-й клас)

 

Тема. Найголовніші випадки чергування приголосних звуків.

 

Мета. Ознайомити учнів з основними випадками чергування приголосних звуків, вчити їх правильно обґрунтовувати свій вибір у написанні приголосних.  Формувати вміння та навички правопису слів, у яких відбувається чергування приголосних. Розвивати навички будувати звязні висловлювання, збагачувати словник, творчу уяву учнів. Виховувати дбайливе ставлення до навколишньої природи, її краси.

Очікуваний результат: урок передбачає не лише вивчення лінгвістичної теми, а й забезпечує підготовку учнів до уроку розвитку зв’язного мовлення. Урок адаптований до особливостей вікової групи 5-класників, потребує мінімальної попередньої підготовки вчителя, забезпечує результативність роботи учнів на уроці, матеріал до уроку можна варіювати.

Обладнання: картки з тестовими завданнями для кожного учня, ілюстрації «Пташиний світ», класна дошка, аудіоджерела.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент(звуковий запис співу птахів у весняному лісі, що передбачає швидке подолання учнями бар’єру «перерва - урок»)    1 хв.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

  1. Перевірка наявності домашнього завдання, визначення труднощів учнів щодо його виконання.     2 хв.

 

  2. Виконання тестових завдань  5 хв.

Кожний учень отримує картку з тестовими завданнями, що передбачають визначення рівня розуміння поняття «чергування голосних звуків»

(при перевірці робіт учні працюють у парах , останнє завдання виконують колективно/ індивідуально/ в парах (на розсуд учителя))

 

Чергування голосних звуків

1. Знайти дієслово, у якому а чергується з о:

а) заважати;

б) катати;

в) казати;

г) варити.

2. Знайти дієслово, у якому е чергується з и:

а) стерти;

б) стрелити;

в) пекти;

г) гребти.

3. Знайти слово, у якому о чергується з і:

а) город;

б) дорога;

в) сон;

г) шовк.

4. Знайти слово, у якому після шиплячого пишеться буква е:

а)  ж…лоб;

б) будиноч…к;

в) пш…ниця;

г) щ…чка.

5. Знайти слово, у якому після шиплячого пишеться буква і:

а) щ…т,

б) ч…жик;

в) ш…пшина;

г) щ…чка.

6. Скласти тестове завдання щодо чергування голосних звуків

Можливий варіант учнівської відповіді

Знайти слово, у якому е чергується з і:

а) с…ло,

б) в…ерба,

в) с…р…да,

г) к…нь.

 

Для взаємоперевірки:

1 б, 2 а, 3 б, 4 в, 5 г….6 а

 

 ІІІ. Повідомлення теми і мети, завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів. 2 -3 хв.

Сьогодні я хотіла вам запропонувати розмову про птахів, адже саме вони приносять в наш край на своїх крилах довгождану весну, звеселяють нас своїм співом, окрилюють сподіваннями нового, незвіданого. Вже записала тему уроку і раптом почала змінювати слово птах, пташе, добирати спільнокореневі слова пташка, пташиний, помітила, що щось змінюється в словах. Таких слів виявилося багато.

Допоможіть зясувати, що змінюється у словах:

Друг – дружба – друзі                      [ г] - [ ж ] -  [ з´]

Око – оченята – в оці                        [ к] - [ ч ] -  [ ц´]

Горох – горошина – у горосі           [ х] - [ ш ] -  [ с´]

Учні чітко прослідковують зміну приголосних звуків, роблять висновок, що приголосні звуки теж, як і голосні, можуть чергуватися.

Завдання уроку: прослідкувати основні випадки чергування приголосних звуків при зміні слова та при утворенні нових слів.

ІV. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу

1. Опрацювання таблиці підручника  3 хв.

 «Чергування приголосних звуків»

(учитель виконує роль помічника, учні самостійно роблять висновки про випадки чергувань приголосних звуків)

2. Конструктивні вправи      6 -7 хв.

Зміст завдань учитель оформлює на дошці:

- Замінити словосполучення прикметником. Підкреслити букви, що передають чергування приголосних звуків.

Звіт за рік – річний,

знаки на дорогах – дорожні,

борошно з пшениці – пшеничне,

світло від місяця – місячне,

голоси птахів – пташині.

- Списати речення, розкриваючи дужки. Підкреслити букви, що передають чергування приголосних звуків.

Учні виконують завдання за варіантами:

І. варіант

Красу природи пізнаю в її одвічнім (рух). (русі)

Де (птах), там гинуть шкідливі (комаха).(пташки, комашки)

ІІ варіант

(Пастух), серце, голубчику, заграй веселеньку. ( пастуше)

Він мені лантух подає, а я (носити). (ношу)

3. Гра «Хто швидше» 5 хв.

Скласти і записати слова, підкреслити ті, в яких є чергування приголосних звуків:

а, в, о, с ;     к, о, а,  р, с, о;     к, п, а, ш;    я, л, у, з, з, о;

 сова,          сорока,                шпак,         зозуля,

 

м, о, е, л, ю, х;      і, о, в, г, л, а;      а, л, т, і, с, в, а, к.

омелюх,                іволга,              ластівка.

 

4. Побудова звязного висловлювання

До ілюстрацій побудувати звязну розповідь з елементами опису(творче завдання «Пернаті друзі»)

Зразок учнівського висловлювання

«Сорока»

     Пташиний світ цікавий і захоплюючий.

 Білобока красуня оселилася поблизу нашого подвіря вже давно. Я весь час спостерігав за її поведінкою. У нашому садку сорока збирала різні гілочки і кудись їх відносила. Через деякий час у верболозі нею було збудоване гніздо.  Вона справжня господиня і архітектор.

    Коли хатка була готова, краля зайнялася і собою. Вона вправно розправляла пірячко, любувалася своєю красою. Її чорно-біле вбрання виглядало благородно, вишукано, виблискувало на сонці. «Справжня господиня, красуня і хитрунка»,- подумав я. 

«Омелюх»

     Красивий омелюх. Ось він сидить, звертає до нас погляд своїх карих очей. Бач, а тепер підняв коричневий з рожевим відблиском чубчик. Повів дзьобом по пірїнках в крилах. А там у нього такий чудовий збіг кольорів – спочатку червона смужка горить, далі чорні пірїнки. Вони обведені яскраво-жовтою смужкою. Білі плями на жовтувато-оранжевому тлі. Кінчик хвоста жовтий, аж горить.

    Справді, вродливий птах!

V. Рефлексія навчальної діяльності учнів до 1 хв.

Пробудження відчуття задоволення від навчальної діяльності на уроці.

VІ. Закріплення вивченого матеріалу

Дібрати заголовок до поданих таблиць      до 3 хв.

 

 

 

о - а

гонити - ганяти

е – і

берегти - зберігати

е - и

розтерти - розтирати

о, е з і

кінь – коня, село - сільський

 

 

[ г] - [ ж ] -  [ з´]

дорога, доріжка, на дорозі

[ к] - [ ч ] -  [ ц´]

рух, рушити, у русі

[ х] - [ ш ] -  [ с´]

молоко, молочний, у молоці

Передбачувана відповідь учнів

  1. «Чергування голосних звуків»
  2. «Чергування приголосних звуків»

Робота над загадкою до 2 хв.

 

Відгадати загадку. Відгадку записати у зошит. Знайти слова, у яких відбувається чергування приголосних звуків.

 Хати не будую, не мажу, не квітчу, на гілочці ночую, людям роки лічу(Зозуля)

 

VІІ.  Домашнє завдання

Знайти і записати загадку про будь-якого птаха. У цій загадці повинні бути слова із чергуванням приголосних або голосних звуків.

 

Додатки

 

Ілюстративний матеріал до створення звязного висловлювання

 

 

 

1.Ластівка

                      Безимени-1

 

 

  1. Омелюх

 

 

Безимени-11

 

 

    3. Зозуля

 

                           Безимени-12

 

 

 

 

 

4. Шишкар

                            Безимени-15

 

 

 

 

5. Вівсянки

 

                                  Безимени-2

 

 

6. Коноплянниці

                                                  Безимени-5

 

7. Щіглики

 

Безимени-6

 

8. Снігурі

                                            Безимени-9

 

9. Шишкарі

 Безимени-4

 

 

 

 

Література

  1. Єрмоленко С.Я., Сичова В.Т. Українська мова. Підручник для 5 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Грамота, 2013
  2. Пометун О.,  Пироженко Л.. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання. К.: А.С.К., – 2003 – 192 с.
  3. Програма для 5-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів, розроблена  на основі нового Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти (постанова Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 р. № 1392) і затверджена наказом Міністерства від 06.06.2012 р. № 664.
  4. Сиротенко Г. Шляхи оновлення освіти: науково-методичний аспект. Х.: Основа, - 2003, - 96 с.
  5. Сиротенко Г. Сучасний урок: інтерактивні технології навчання. Х.: Основа, - 2003, 78 с.

 

 

1

 

docx
Додано
15 листопада 2018
Переглядів
1335
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку