Урок засвоєння нових знань на тему: "Спрощення в групах приголосних"

Про матеріал

План-конспект уроку засвоєння нових знань на тему: "Складні випадки правопису слів зі спрощенням у групах приголосних" із використанням мультимедійних технологій. Урок базується на гармонійному поєднанні ефективних методів і прийомів, які слугують успішному засвоєнню матеріалу. На такому уроці учень-спостерігач перетворюється на активного учня, який мислить, аналізує та найголовніше - самостійно досліджує мовне явище й визначає групи приголосних, в яких відбувається спрощення.

Перегляд файлу

 

Тема: Складні випадки правопису слів зі

спрощенням в групах приголосних

Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь та навичок.

Мета: засвоїти матеріал про спрощення в групах приголосних, формувати та розвивати правописні вміння, на основі вправ та завдань удосконалювати        вміння       знаходити          та      виправляти           орфографічні помилки у писемному мовленні.

Виховна мета: усвідомлювати глибину мудрості народної творчості, на основі прислів’їв та приказок виховувати високі моральні якості та чесноти; за допомогою картинок, використаних у слайдах, виховувати любов, повагу та бережливе ставлення до всіх складників природи.

Наочність: комп’ютерна презентація «Спрощення в групах приголосних»

Обладнання: Сучасний тлумачний словник української мови: 65000 слів/ За ред. Дубічинського В. – Х.: ВД «Школа». – 2006. -           1008 с.

ТЗН: проектор, ноутбук.

 

 

 

 

 

 

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент.

1.   Привітання.

2.   Перевірка присутніх.

 

ІІ. Перевірка виконання домашнього завдання.

ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок.

Проблемне питання:

v Під час вимови яких слів виникають труднощі? Чому?

Слайд № 1

 

 

ІV. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.

Слово вчителя. Як бачимо,  словам власне українського походження

не характерний збіг кількох приголосних, тому і вимовляти їх не так складно, на відміну від слів, запозичених, наприклад, з англійської чи німецької мови. 

Окрім того, українській мові як мові милозвучній, мелодійній властиве

явище, яке виникає під час словозміни і словотворення, - спрощення, яке відбувається у групах приголосних.

V. Засвоєння нових знань, умінь та навичок.

Слово вчителя. Існує ряд звукосполучень приголосних, у яких відбувається спрощення.

(На екрані спочатку з’являються приклади, на основі яких учні самі визначають, у групах яких приголосних відбувається спрощення. Спостереження над мовним явищем). Слайд № 2

         

 

 

 

 

 

 

Слайд № 3

 

Слайд № 4

 

 

 

 

 

Слайд № 5

 

 

Слайд № 6

 

 

 

Слайд № 7

[стц] •Давньоруськ. містьце – - [сц] містце - місце


[рдц] •Давньоруськсєрдцє - серце. сьрдьцє –

- [рц]

•Давньоруськ. стькло –


[сткл]        сткло - скло

-[скл]

 


Слайд № 8

 

 

 

Слайд №9

 

Слайд № 10

 

 

Слово вчителя. Існує ряд слів, у яких спрощення не відбувається.

Слайд № 11

Слова, у яких спрощення не відбувається!!!

                                    vВипускний;                       vКомпостний;

                                     vПропускний;                    vКонтрастний;

                                    vДопускний;                       vФорпостний;

vРискнути; vШістнадцять; vВискнути; vШістдесят; vТоскно; vШістсот

                                    vСкнара;                              vФігуристці;

                                   vСкніти.                                 vСтудентський і под.

vАванпостний;

vБаластний;

 

VІ. Первинне застосування знань.

Слово вчителя. Далі ми виконуватимемо різноманітні вправи та завдання, які допоможуть нам реалізувати набуті теоретичні знання на практиці.

Виконання тренувальних вправ (письмово).                                Слайд № 12

 

Слайд № 13

1.       Рання пташка росу п’є, а пізня – сльози ллє.

2.       І на Сонці є плями.

3.       Щасливому і у сні щастя сниться.

4.       Хвастливого одразу видно.

5.       Серцю не накажеш.

6.       Нещаслива людина, як лиха година.

 

Обговорення прислів’їв:

ü Як ви розумієте мораль кожного прислів’я? 

ü Чого кожне із них нас навчає? 

ü Яке найбільше сподобалося? Чому?

 

Письмове виконання вправи.  Перепишіть, вставте, де потрібно, пропущені букви; обґрунтуйте написання слів.

Пристрас…ний, проїз…ний, випус…ний, верес…нути, облас..ний, свис…нути, перехрес…ний, піс…ний, пис…нути, шелес…нути, шіс…надцять, радіс…ний, бриз…нути, гігант…ський, студен…ський, перс….ні, корис…ливий, передвіс…ник, учас…ник, безвиїз…но, швидкіс…ний, буревіс…ник, улес…ливий, влас…ний, кож…ний, совіс…ні, жаліс…ливий, зліс…ний, прихвос…ні, навмис…не, турис…ський, захис…ний.

 

 

 

VІІ. Закріплення знань, умінь та навичок.

Редагування слів за допомогою прийому «Мікрофон».       Слайд № 14

5. У яких словах допущено помилки?

Міський, швидкістний, якістний, парламенський, шіссот, випускний,

модерністський, інтелігенський, дилетанський, шіснадцять, розістлати, їжджу, пропагандистський.            

 

VІІІ. Узагальнення та систематизація вивченого на уроці.

Прийом «Мікрофон» за наступними питаннями: Слайд № 15

ВИСНОВКИ

1. Спрощення – це…

2.  Які звуки найчастіше випадають у словах, у яких відбувається спрощення?

3.  Назвіть групи приголосних, у яких відбувається спрощення.

4.  Чи існують певні винятки?

 

 

VІІ. Домашнє завдання та інструктаж до нього.

Слайд № 16

           

VІІІ. Оцінювання навчальної діяльності учнів упродовж заняття.

pdf
Додано
18 листопада 2018
Переглядів
3230
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку