23 липня о 18:00Вебінар: STEM-освіта без гендерних стереотипів – запорука успішного майбутнього школярів

Інструкція з виготовлення та використання саморобних моделей Дондерса

Про матеріал

ПОКРОКОВА ІНСТРУКЦІЯ з виготовлення та застосування саморобних моделей для демонстрування механізмів вдиху та видиху за участі грудної клітки та діафрагми (аналоги моделі Дондерса).Вивчаючи дихання людини у 8 класі чи дихання ссавців у 7 класі виникає необхідність унаочнення механізму процесів надходження повітря до легень та його виведення назовні. Роль діафрагми у цих процесах добре демонструє модель Дондерса. За відсутності моделі Дондерса її можна виготовити з підручних матеріалів, наприклад, пластикової пляшки з прозорими стінками та повітряної кульки (бажано невеликого розміру та овальної форми). Пропоную дуже прості у виготовленні та використанні саморобні моделі.

Перегляд файлу

 

 

Мукоїда М. М. , вчитель біології та хімії Кивачівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Краснопільської сільської ради Гайсинського району Вінницької області


Вивчаючи дихання людини у 8 класі чи дихання ссавців у 7 класі виникає необхідність унаочнення механізму процесів надходження повітря до легень та його виведення назовні. Роль діафрагми у цих процесах добре демонструє модель Дондерса. За відсутності моделі Дондерса її можна виготовити з підручних матеріалів, наприклад, пластикової пляшки з прозорими стінками та повітряної кульки (бажано невеликого розміру та овальної форми). Пропоную дуже прості у виготовленні та використанні саморобні моделі.

 

Необхідні для роботи матеріали та прилади

C:\Users\Admin\Desktop\МММ\IMG_20180621_093148.jpg

1. Пластикові пляшки.

2. Ножиці.

3. Канцелярський ніж.

4. Маркер.

5. Повітряна кулька.

6. Скляний дзвін з верхнім отвором (з лабораторії хімічного кабінету).

7. Гумова пробка з отвором відповідного діаметру (з лабораторії хімічного кабінету).

8. Медичні рукавички.

9. Лабораторний штатив.

 

 

ПОКРОКОВА ІНСТРУКЦІЯ

МОДЕЛЬ 1

1) Беремо пластикову пляшку з прозорими стінками, видаляємо етикетку, відкручуємо кришечку.

C:\Users\Admin\Desktop\МММ\IMG_20180621_093245.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2) Закладаємо всередину пляшки повітряну кульку, дещо стискаємо  стінки пляшки.

C:\Users\Admin\Desktop\МММ\IMG_20180621_093449.jpg

 

 

 

 

 


3) Не відпускаючи стінок  пляшки, фіксуємо краї кульки на горловину пляшки (обов’язково стежимо за тим, щоби стінки пляшки були трішки стиснутими).

C:\Users\Admin\Desktop\МММ\IMG_20180621_093329.jpgC:\Users\Admin\Desktop\МММ\IMG_20180621_093435.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4) Модель готова.

 

C:\Users\Admin\Desktop\МММ\IMG_20180621_093338.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Дана модель демонструє роль стінок грудної клітки (ребер та міжреберних м’язів) у процесах вдиху та видиху. Стінки пляшки в цій моделі відіграють роль стінок грудної клітки людини, а повітряна кулька – роль легень.

C:\Users\Admin\Desktop\МММ\IMG_20180621_093523.jpgДля демонстрації процесу видиху стискаємо стінки пляшки, зменшуючи її внутрішній об’єм (так само під час видиху зменшується об‘єм грудної порожнини). Спостерігаємо зменшення об’єму кульки, хоч ми і не діяли на неї безпосередньо, бо вона не торкається стінок пляшки.

 

 

 

 

 

 

 

 

               «ВИДИХ»

 

C:\Users\Admin\Desktop\МММ\IMG_20180621_093505.jpgДля демонстрації процес вдиху відпускаємо стінки пляшки, які вирівнюються, збільшуючи її внутрішній об’єм (так само під час вдиху збільшується об’єм грудної порожнини). Спостерігаємо збільшення об’єму кульки, внаслідок наповнення її повітрям, що надходить з зовнішнього середовища.

 

 

 

 

 

 

 

                «ВДИХ»

 


МОДЕЛЬ 2

Для демонстрування ролі діафрагми у диханні необхідно виготовити іншу модель.

 

МОДЕЛЬ 2.1

1) Беремо пластикову пляшку (бажано вибрати меншого об’єму, наприклад, 0,5л чи 1л; вони мають більш жорсткі стінки).  Знімаємо етикетку.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2) Канцелярським ножем і ножицями відрізаємо дно пляшки.

C:\Users\Admin\Desktop\МММ\IMG_20180621_094757.jpg

 


3) Закриваємо отриманий отвір еластичною мембраною (нижня половина повітряної кульки, медична рукавичка) та надійно її фіксуємо.

C:\Users\Admin\Desktop\МММ\IMG_20180621_094841.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4) Відкручуємо кришечку.

5) Вставляємо всередину повітряну кульку.

6) Фіксуємо краї кульки на горловину пляшки.

C:\Users\Admin\Desktop\МММ\IMG_20180621_094926.jpg

 


7) Закріплюємо  нашу модель в лабораторному штативі.

 

C:\Users\Admin\Desktop\МММ\IMG_20180621_094948.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 МОДЕЛЬ 2.2

1. На гумову пробку накладаємо повітряну кульку (з  того боку, де більший діаметр).

 

C:\Users\Admin\Desktop\МММ\IMG_20180621_093808.jpg


2) Беремо скляний дзвін з верхнім отвором.

3) З середини дзвона вставляємо пробку із кулькою, надійно фіксуємо.

 

C:\Users\Admin\Desktop\МММ\IMG_20180621_093913.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4) Отвір більшого діаметру закриваємо еластичною мембраною (нижня половина повітряної кульки, медична рукавичка) та надійно її фіксуємо.

 

C:\Users\Admin\Desktop\МММ\IMG_20180621_094029.jpg

 


C:\Users\Admin\Desktop\МММ\IMG_20180621_094221.jpg5) Закріплюємо в лапці лабораторного штатива.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Модель готова.

C:\Users\Admin\Desktop\МММ\IMG_20180621_095014.jpgC:\Users\Admin\Desktop\МММ\IMG_20180621_094707.jpg Моделі 2.1 та 2.2  демонструють функції діафрагми у процесах вдиху та видиху. Роль діафрагми в цих моделях виконує еластична мембрана. Для демонстрування дії діафрагмального м’яза під час вдиху відтягуємо еластичну мембрану («діафрагму») донизу. Спостерігаємо збільшення об’єму повітряної кульки («легені»).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«ВДИХ»

Відпускаємо мембрану та злегка піднімаємо вгору  – «легеня» зменшується внаслідок виходу із неї повітря.

 

C:\Users\Admin\Desktop\МММ\IMG_20180621_095004.jpgC:\Users\Admin\Desktop\МММ\IMG_20180621_094649.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«ВИДИХ»

 

Щоб довести необхідність герметичності плевральної порожнини в процесі дихання, імітуємо проникаюче поранення грудної клітки: гострим предметом (наприклад, ножем) робимо отвір у стінці пляшки (модель 1) чи в еластичній мембрані (модель 2).

 

C:\Users\Admin\Desktop\МММ\IMG_20180621_093551.jpg


Краї отвору зафарбовуємо маркером (щоб краще було видно).

C:\Users\Admin\Desktop\МММ\IMG_20180621_093643.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C:\Users\Admin\Desktop\МММ\IMG_20180621_093704.jpgДемонструємо «вдих» і «видих»:   ніяких змін в об’ємі «легені» немає, тобто повітря до «легені» не надходить. Тут же можна коротко розповісти про пневмоторакс та першу домедичну допомогу при проникаючому пораненні грудної клітки.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Я запропонував найлегші у виготовленні та найпримітивніші моделі, які можна зробити за хвилину. За бажанням їх можна удосконалювати, робити більш естетичними та інформативними. Наприклад, використавши не одну, а дві повітряні кульки та з’єднавши їх трубчастим трійником, отримаємо більш реалістичну модель з двома «легенями». За наявності часу ці моделі можна давати учням, щоб вони своїми руками все попробували (моделі 1 та 2.1 учні взагалі можуть зробити самостійно). Це активізує цікавість та пізнавальний інтерес до навчання взагалі та біології зокрема.

docx
Пов’язані теми
Біологія, Майстер-класи
Додано
9 липня 2018
Переглядів
356
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку