Урок з теми " Головоногі молюски. Значення молюсків у природі та житті людини"

Про матеріал

Урок-тренінг проведений в 7 класі з теми "Головоногі Молюски. Значення молюсків у природі та житті людини " Урок, проведений для учасників семінару

Перегляд файлу

1

 

 

 

 

Структура тренінгу

 

І. Вступна частина:

 - зворотний зв’язок (або перевірка домашнього завдання);

 - виявлення очікувань;

 - знайомство;

 - повторення правил.

 

ІІ. Основна частина.

1. Теоретичний блок:

 - інтерактивні презентації;

 - інформаційні повідомлення;

 - мозкові штурми;

 - міні-лекції з елементами бесіди;

 - самонавчання і взаємонавчання;

 - відповіді на запитання;

 - опитування думок.

 

2. Практичний блок:

 - робота в групах;

 - виконання проектів;

 - аналіз історій і ситуацій;

 - рольові ігри;

 - інсценування;

 - керовані дискусії і дебати.

 

3. Допоміжні вправи:

 - об’єднання в групи;

 - вправи на зняття м’язового та психологічного напруження - руханки.

 

ІІІ. Заключна частина:

  • підведення підсумків;
  • зворотний зв’язок за тематикою поточного тренінгу;
  • релаксація;
  • процедури завершення тренінгу.

 

 

 

 

 

 

 

 

ТЕМА:  Клас  Головоногі молюски. Значення молюсків у природі й житті

 людини.

 

МЕТА:  Ознайомити учнів з будовою та особливостями процесів

 життєдіяльності молюсків даного класу; розглянути особливості

  більш складної організації даної групи, порівняно з іншими класами;

 з’ясувати роль молюсків у природі та житті людини.

      Створити на тренінгу дружню атмосферу, надати змоги

 у відпрацюванні навичок комунікації  і групової роботи.

 

НАВЧАЛЬНІ ЗАВДАННЯ:

 

 Наприкінці заняття учні повинні…

  • наводити приклади:
  • ускладнення будови головоногих молюсків порівняно з попередніми класами;
  • пристосування до умов існування.
  • характеризувати:
  • середовище існування;
  • особливості будови та процеси життєдіяльності;
  • значення в природі й житті людини.
  • демонструвати позитивне спілкування, активність і роботу в команді.

 

ОБЛАДНАННЯ:

  • таблиця „Молюски”;
  • аркуші паперу формату А4;
  • олівці, фломастери, маркери, картон;
  • ножиці, скотч, клей, клейкі папірці;
  • журнали і газети з ілюстраціями;
  • бейджики.

 

ЩО ПІДГОТУВАТИ ЗАЗДАЛЕГІДЬ:

  • заготовки для правил роботи на тренінгу та очікувань учасників;
  • ілюстрації, малюнки для колажу;
  • заготовки дидактичних матеріалів.

 

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

 Опрацювати параграф 20; відповісти на запитання й виконати тестові завдання на ст. 74-75

 

 

 

 

 

 

Вправа І.     „Знайомство”

(Мета:  самопізнання і самовираження за допомогою метафоричних засобів)

 

Вправа ІІ.  „Правила роботи групи”

(Мета:  підтримання демократичної дисципліни).

 

Вправа ІІІ.   „Зворотний зв’язок”

(Мета:  актуалізація опорних знань).

 

Вправа ІУ.   „Очікування”

(Мета:  активізувати увагу групи, виявити індивідуальні очікування).

 

Вправа У.  „Інформаційна презентація.

(Мета:  підвищення активності учасника і його особистого внеску).

 

Вправа УІ  Головоломка.

(Мета: закріплення одержаних знань).

 

Вправа УІІ  Руханки

(Мета: Зняття м‘язового та емоційного напруження)

 

Вправа УІІІ  Колаж.

(Мета:  активізувати самостійне опрацювання значення молюсків).

 

Вправа ІХ  „Бліц - турнир

(Мозковий штурм

)

Вправа Х.  „Очікування”.

(Мета:   чи виправдалися індивідуальні очікування).

 

Вправа ХІ  „Зворотний зв‘язок”.

 (Мета:   домашнє завдання).

 

Вправа ХІІ  „Прощання”.

 

 

 

 

 

 

 

                                                    ХІД  УРОКУ:

 

Вправа І.     „Знайомство”

(Мета:  самопізнання і самовираження за допомогою метафоричних засобів)

 

Тренер.  Продовжіть фразу: „Якби я була (в) тваринкою, я була б (був би)…”

  Робота з бейджиками.

 

Вправа ІІ.  „Правила роботи групи”

(Мета:  підтримання демократичної дисципліни).

 

Тренер.  Що б ще ви могли додати до цих правил?

  На ватмані маркером записані правила групи:

  1. Організованість.

  2. Вміння слухати.

 3. Взаємоповага.

  4. Посмішка.

  5. Правило піднятої руки.

           6. Говорити по черзі.

  7. Бути активним.

 

Вправа ІІІ.   „Зворотний зв’язок”

(Мета:  актуалізація опорних знань).

 

Тренер.  Продовжіть фразу: „ На минулому тренінгу(уроці) я дізналась (вся)…”

      Розподіл на групи(геометричні фігури), заповнення пропусків на дидактичних матеріалах. Перевірка домашнього завдання.

 

Вправа ІУ.   Очікування

(Мета:  активізувати увагу групи, виявити індивідуальні очікування). Оголошення теми. Самостійне визначення мети уроку учнями.

 На аркуші намальоване дерево, кущ і трава. Очікування учасників записані на клейких папірцях, які розміщенні на траві. Наприкінці тренінгу учасники аналізують, які сподівання справдилися, і переносять їх ближче до дерева.

 

Вправа У.  Інформаційна презентація.

(Мета:  підвищення активності учасника і його особистого внеску).

Тренер.

На минулому уроці я роздала завдання трьом групам. Кожна група повинна здійснити уявну подорож у підводне царство Нептуна. А вирушають вони у наукову експедицію на підводних човнах. Науковці мандрують морями Тихого та Індійського океанів, вода яких має підвищену солоність,  отже, тут найчастіше зустрічаються головоногі молюски.

 

 Група 1.

 Ми назвали свій човен „Кусто” - на честь французького вченого, який багато років свого життя присвятив вивченню флори  і фауни морських глибин. Експедиція досліджувала каракатицю і кальмара звичайного.(Учні розповідають про представників класу на основі повідомлень, які готували вдома.)

Каракатиця

(Аравійське море)

 Наш човен опустився на піщане дно Аравійського моря, і тут ми ведемо спостереження за каракатицею.

 Перше, що впадає в око, - мішкоподібна форма тіла тварини, на якому чітко виражені голова, десять щупалець, що оточують рот, гострий дзьоб, який нагадує дзьоб сови, і наче людські, хоч і дещо сонні на перший погляд, очі, здатні бачити найдрібніші предмети.

 За формою тіло сплюснуте і нагадує тіло риб. Плаває повільно, використовуючи бічні плавці. Під шкірою на спині має видозмінену черепашку, яку довгий час люди використовували як креслярську гумку.

 Каракатиця є хижаком - свою здобич захоплює щупальцями і вбиває дзьобом. Дзьоб у неї дуже сильний, ним вона прокушує голову великої риби і може розтрощити найміцніший панцир краба або омара.

 Ворогів у каракатиці також багато:  акули, мурени, зубаті кити. Тому для захисту вона використовує чорнильний мішок - грушоподібний виріст кишечнику. У мить небезпеки із цього мішка виділяється коричнево-чорна рідина, яка утворює у воді плями. Потрапивши в таку пляму, ворог втрачає орієнтацію, а каракатиця, різко змінивши забарвлення свого тіла на бліде, тікає.

 Тривалий час люди використовували для письма чорнило, виготовлене з рідини чорнильного мішка каракатиці. А фарбу, яка називається сепією, виготовляють із цієї рідини і в наш час. Її застосовують у промисловості.

 

Кальмар звичайний

(Південно-Китайське море)

На глибині приблизно 2000 м ми зустрічаємо кальмара, який рухається із швидкістю 60 км/год. Кальмар пересувається реактивно. Суть цього руху полягає в тому, що через мантійний отвір у мантійну порожнину надходить вода. Потім цей отвір закривається, черевні м’язи скорочуються і витискують воду у спеціальний орган - лійку. При  цьому виникає реактивна сила, яка штовхає молюска в протилежний бік, і він, як ракета, рухається заднім кінцем уперед.

Кальмари дуже агресивні і нападають на здобич, на багато більшу за розмірами, переслідують цілі косяки риб. Обхопивши жертву довгими щупальцями, кальмар підтягує її до себе і рве на шматочки гострими щелепами, які нагадують дзьоб. Десять щупалець мають присоски, які за формою нагадують блюдечко. Ними тварини міцно прилипають до жертви.

 Ворогами кальмара є акули, кити, тюлені. У мить небезпеки кальмар також утворює чорнильну пляму, яка за формою нагадує його самого. Хижак, що переслідує молюска, хапає зубами цю пляму, від дотику вона „ вибухає” і вкриває хижака. Поки хижак вийде з такої „димової завіси”, молюск встигне сховатися.

 У кальмара дуже великі очі. Цікаво, що ліве око може бути більшим за праве в 4 рази. Великим оком тварина дивиться на великій глибині, меншим - ближче до поверхні.

 Кальмари можуть вистрибувати з води і здійснювати „ польоти” в повітрі. Розганяючись у воді, вони летять над морем, і буває, що падають на палуби кораблів, завдаючи їм серйозних пошкоджень.

 

 Група 2

 Ми назвали свій човен „Наутілус”,оскільки, основна мета нашої експедиції - дослідження головоногих молюсків  наутілуса та гігантського кальмара. 

 

Наутілус

Наш підводний човен на глибині 4000 м. Ми ведемо спостереження за Наутілусом. Це своєрідний головоногий молюск, який, на відміну від своїх родичів, має черепашку, причому багатокамерну. Цікаво, що все тіло розташоване лише в першій камері, а інші камери заповнені газом, який забезпечує тварині плавучість. Між камерами є отвір - сифон, який може відкриватися та закриватися. Заповнюючи певні камери водою, молюск занурюється, а витісняючи з них воду газом, випливає на поверхню.

 Наутілус має багато щупалець, позбавлених присосок. Органами дихання в цього є дві пари зябер. Кров, як і у всіх головоногих, є блакитною, адже до її складу входять іони Купруму. Темно-блакитна кров насичена киснем, світла - вуглекислим газом.

 

Гігантський кальмар

(Японське море)

На глибині 4000-6000 м. зустрічається гігантський кальмар - архітеутіс. Ця велетенська тварина може досягати 18 м і важити близько двох тон. Цей великий              хижак веде малорухливий спосіб життя і полює із засідки.

Головним його ворогом є кашалот. Вони взаємно полюють один на одного, і важко навіть уявити собі ці запеклі глибоководні сутички. Іноді кашалоту вдається вирватись, на його тілі залишаються глибокі сліди від присосок кальмара.

 Очі в цього кальмара є найбільшими у тваринному світі й у діаметрі досягають 40 см . Дуже цікаво те, що посередині ока знаходиться отвір, куди надходить вода. Це дає змогу урівноважувати тиск, адже на такій глибині очі, в буквальному значенні слова, можуть повилазити.

 Здалеку ця тварина здається велетенським чудовиськом, яке миготить маленькими вогниками. Виявляється, що на поверхні тіла кальмара оселилися бактерії, які світяться і допомагають йому орієнтуватися в темряві.

 

 

Група 3

 Ми назвали свій човен „Спрут”, і основна мета експедиції -  дослідження восьминогів, а один із видів восьминогів називається спрутом.

 

Восьминіг звичайний  (спрут)

Наш підводний човен знаходиться на невеликій глибині в Японському морі. В одній із западень ми натрапили на восьминога, якого називають спрутом. Він має м’який мішкоподібний тулуб. На його передньому кінці розташовані вісім довгих щупалець, які є дуже видозміненою ногою. Щупальці восьминога називають руками, адже вони виконують функції рук. На щупальцях є присоски, які дуже міцно прилипають до жертви. За допомогою щупалець восьминіг повзає, але для нього, так само як і для всіх його родичів, характерний швидкий реактивний рух у воді.Тварина має три серця: головне і два додаткових. Головне серце трикамерне і складається з двох передсердь і шлуночка. Воно розганяє кров по всьому організму, а додаткові серця лише проштовхують її крізь зябра.

 Розміри восьминога: довжина - 3 м, вага - 20 кг. Він є хижаком, що підстерігає здобич, ховаючись під камінням. Із спостережень місцевих жителів островів нам відомо, що великий восьминіг, причаївшись під крутими берегами може встигнути затягти у воду теля чи навіть корову. Зустріч з великим восьминогом небезпечна і для людини, хоча на людей тварина нападає рідко.

 Восьминоги будують для себе будинки, виявляючи велику майстерність, мудро використовуючи будівельний матеріал. У таких будівлях з каменів є двері, дах.

 За способом розмноження восьминогів відносять до групи різностатевих. Самка восьминога відкладає яйця, захоплює їх щупальцями і ліпить з них довгі шнури, які потім підкріплює до каміння й охороняє, постійно омиваючи водою. Термін „насиджування” яєць - один рік. Весь цей час самка нічого не їсть і найчастіше після появи з яєць потомства гине.

 

Океанаріум

Наша команда зупинилася біля берегів острова Тасманія, щоб відвідати Океанаріум і провести спостереження за восьминогами в неволі, де вони утримуються у великих акваріумах.

 У неволі восьминоги поводяться досить непередбачувано:  то спокійно чекають, доки їм принесуть їсти, то починають шукати свою здобич самі. Якось наглядач помітив, що щоночі з акваріума зникають риби. Як виявилось, це восьминіг уночі відсовував скло свого акваріума, прямував по підлозі до сусіднього акваріума з рибами, ловив там собі жертву, з’їдав і знову повертався на місце.

 Коли восьминога роздратувати, то він дуже швидко починає змінювати своє забарвлення: спочатку стає червоним, потім синім, потім жовтим, аж поки не заспокоїться. Це відбувається тому, що в його шкірі є спеціальні клітини, які містять різні барвники. Розподіл цих пігментів змінюється, тому змінюється й забарвлення.

 Трапляються випадки, що в неволі восьминоги починають їсти самі себе, відкушують усі щупальця і гинуть.

 

 Тренер.

Усі три команди зібрали цікавий і змістовний матеріал про особливості будови та життєдіяльності головоногих молюсків. А тепер,  узагальнемо результати ваших  досліджень.

 Учні роблять загальні висновки за допомогою карток підказок:

тіло молюсків складається з тулуба та великої голови, а ноги перетворилися на щупальця;

  • у більшості тварин черепашка відсутня або дуже видозмінена;
  • більшість - хижаки, тому мають добре розвинені щелепи(дзьоб), на щупальцях є присоски.
  • для захисту використовують чорнильну пляму, змінюють забарвлення;
  • мають блакитну кров, три серця: головне і два додаткових. Головне серце_трикамерне(два передсердя і шлуночок), а додаткові_проганяють кров крізь зябра.
  • добре розвинені нервова система та органи чуттів, тому тварини мають складну поведінку.

Отже, головоногі молюски є найбільш високоорганізованим класом серед усіх молюсків.

 

Вправа УІ  Головоломка.

Тренер.

 Складіть пазли і дізнайтеся, яка тварина закодована на даному малюнку( каракатиця, гігантський кальмар, восьминіг, наутілус). Учасники діляться на групи.

           Вправа УІІ  Руханки

(Мета: Зняття м‘язового та емоційного напруження)

Тренер роздає картки з назвами представників різних класів: слимак блюдечко, виноградний слимак, слизень рудий, ставковик звичайний, пурпурний слимак; перлова скойка, кулька річкова, мідії, устриці,перлівниця; наутілус, кальмар, восьминіг, каракатиця, гігантський кальмар; бабки, попелиці, сарана,павине око, муха_цеце. Створити групи по класам: клас Черевоногі, клас Двостулкові, клас Головоногі, клас Комахи.

 

         Вправа УІІІ  Коллаж.

Проводиться рольова гра.

Дійові особи:  директор магазину, продавці відділів:   продуктового, галантерейного, ювелірного і господарського.(На партах стоять таблички з назвами: продуктовий відділ, галантерійний відділ, ювелірний відділ, господарський відділ).

 

Директор

магазину.     Нещодавно в нашому місці відкрився універсальний   магазин,                             де можна придбати різноманітні корисні, цікаві, навіть смачні                                           товари. І всі вони мають пряме відношення до молюсків.

 

Продавець

продуктового

відділу.  Завітайте до нашого відділу, тут можна придбати консерви з                             мідій. Їх потрібно тільки підігріти, і ви отримаєте дуже смачну                                           страву. На наших прилавках ви також знайдете морські гребінці та                             устриці. Їх м’ясо дуже ніжне і солодке, за смаком нагадує м’ясо                                           крабів або раків.

   Значна частина устриць, які надходять у продаж,                               вирощуються штучно на морських фермах, устричних парках                                           Чорного моря. Морських гребінців привозять з морів Далекого                                           Сходу.

 

Директор

магазину.  Не дивуйтеся, народи багатьох країн використовують                              молюсків у їжу дуже давно.              Ще в Стародавній Греції люди                                           розрізали щупальця восьминога на частини, голову начиняли                                           спеціями і запікали, як пиріг.

   У Спарті варили знаменитий „чорний суп”. Готували його                              так:  брали каракатицю, виймали внутрішні органи, а чорнильний                             мішок залишали. Чорнило надавало супові бурого кольору, гарного                             смаку, який високо цінувався.

 

Продавець

галантерейного

відділу.  Я запрошую вас до галантерейного відділу. Ґудзики -                              невід’ємна частина нашого одягу. Перламутрові ґудзики особливо                             гарні, адже вони переливаються різними кольорами веселки.                                           Виготовляють їх зі стулок черепашок перлівниці або беззубки. Ці                             ґудзики дуже міцні, надійні та зручні.

 

 

 

Продавець

ювелірного

відділу.  А тепер завітайте до ювелірного відділу. Вам повинні                              сподобатися наші прикраси, виготовлені з перлів. А перли люди

  давно знаходили між стулками черепашок деяких морських і                              річкових молюсків.

Перлина схожа на краплю ртуті або на пухирець повітря. Вона світиться і переливається в сонячних променях. Перли               добувають на мілководді водойм. Особливо цінні ніжно-рожеві,                             темно-сірі й синьо-чорні перли. Прикраси із цих перлів дуже гарні               й, звичайно, дорогі.

 

Продавець

господарського

відділу.  Тільки у відділі господарських товарів ви зможете придбати                             скло для вікон, шифер, різні фарби та багато інших речей,                                                         виготовлених з молюсків.

   Так, не дивуйтеся, але дахи будинків на острові Сахалін                              вкриті  великими черепашками морських гребінців. Незвичайні                                           дахи переливаються на сонці ніжними рожевими, блакитними,                                           фіолетовими відтінками. Місцеві жителі запевняють, що черепашки                             - не тільки красивий, а й практичний будівельний матеріал.                                           Перламутровий дах не потребує ремонту більш ніж 10 років і                                           витримує всі примхи місцевого клімату.

   Черепашки молюска плакуни вставляють у вікна замість скла,                             адже вони дуже великі та прозорі.

   Одна з найдавніших фарб - пурпур. Її добувають зі слизу                              морського молюска мурекса. Ця фарба сотні років не тьмяніє, тому                             в давні часи нею фарбували тканини для римських імператорів,                                           виготовляли чорнило та рум’яна.

   У нас в продажу є коричнева фарба сепія, а також натуральна                             китайська туш, яку виготовляють з вмісту чорнильного мішка                                           каракатиці та кальмарів;

 

Тренер:

 

  • негативне значення.

Існують отруйні види молюсків, небезпечні і для людини (конусні восьминоги).

Деякі види закупорюють водопровідні труби, псують днища кораблів (корабельний черв’як, дрейсена).

 Наземні молюски пошкоджують сільськогосподарські насадження (слимаки виноградні, ахатини - у тропічних країнах знищують бруньки бананів).

Деякі види є проміжними господарями паразитів.

 

 

Вправа ІХ  „Бліц - турнір

Відповісти на запитання.

1. Синонім слова молюски (м’якуни).

2. Частина тіла молюска, на якій містяться щупальця (голова).

3. Шкірна складка, яка вкриває тіло молюска (мантія).

4. Морський молюск, якого споживають у їжу (устриця).

5. Морський молюск, який швидко рухається (кальмар).

6. Молюск, з чорнильного мішка якого виготовляють натуральну китайську туш (каракатиця).

7. Головоногий молюск, який має черепашку (наутілус).

8. Молюск, який будує для себе житло (восьминіг).

 

Вправа Х.  „Очікування”.

(Мета:   чи виправдалися індивідуальні очікування).

 

Тренер.  „На цьому тренінгу я дізналась (вся)…”. Чи виправдалися ваші очікування?

 Перехід листочків з трави ближче до дерева.

 

 Вправа ХІ  „Зворотний зв‘язок”.

 (Мета:   домашнє завдання). Вивчити п.29, ст. 115-118.

 

 Вправа ХІІ „Прощання”.

 

Стати в тісне коло, скласти праві руки одна на одну в центрі, лівою рукою обійняти за плечі сусіда. Стрибаючи на одній нозі, хором сказати:  „Хай сьогодні нам щастить, хай нам завтра пощастить, хай усім завжди щастить! Будьмо!”

 

 Підсумки уроку.

Отже, молюски - найбільш високоорганізовані безхребетні тварини, мають важливе значення в природі та житті людини.

doc
Пов’язані теми
Біологія, Інші матеріали
Додано
9 липня 2018
Переглядів
3651
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку