8-а клас. 01 квітня 2020. 8-б клас. 08 квітня 2020 рік
Підручник:
Соболь В.І. Біологія : підруч. для 8 кл. загальноосвіт. навч. закл. / Валерій Соболь. – Кам’янець-Подільський : Абетка, 2016. – 288 с. : іл.
Інструктивна карта дистанційного уроку
(За можливістю та бажанням можна роздрукувати й працювати безпосередньо на картці. У такому випадку всі інструктивні картки прикріпити до робочого зошита).
Тема уроку: Поняття про вищу нервову діяльність та її основні типи. Дослідницький практикум. Визначення типу вищої нервової діяльності та властивостей темпераменту
Мета: сформувати знання про вищу нервову діяльність людини та її основні типи, перевірити отримані знання на практиці під час визначення властивостей темпераменту; розвивати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, робити висновки та узагальнювати, уміння самостійно працювати з інформаційними джерелами.
Для початку роботи з інструктивною карткою до уроку треба опрацювати § 48, стор. 211-214.
Нижча нервова діяльність – це сукупність безумовно-рефлекторних реакцій, спрямованих на роботу внутрішніх органів та підтримання гомеостазу організму.
Вища нервова діяльність – це сукупність нервових процесів, що відбуваються у вищих відділах ЦНС, мають індивідуальний характер і забезпечують перебіг поведінкових реакцій людини.
Збудження – фізіологічний процес, який виникає в кожній живій клітині чи тканині будь-якого організму як реакція на подразнення
Гальмування – активний процес у центральній нервовій системі ЦНС, який проявляється пригніченням збудження або повним його припиненням у відповідь на подразнення.
Темперамент – сукупність індивідуально-психічних особливостей людини, що виявляються в швидкості та силі виникнення почуттів, рухів, реакцій людини.
Іван Петрович Павлов та Іван Михайлович Сєченов ______________________
___________________________________________________________________.
Основними властивостями процесів збудження та гальмування, на думку І.П. Павлова, є:
Таблиця 1. Порівняльна характеристика типів темпераменту*
№ |
Тип темпераменту |
Тип нервової системи |
Особливості нервових процесів |
1 |
Сангвінічний |
Сильний урівноважений, рухливий |
Емоційна врівноваженість, енергійність, самовладання |
2 |
Флегматичний |
Сильний урівноважений, інертний |
Емоційна стриманість, наполегливість, спокійність |
3 |
Холеричний |
Сильний неврівноважений, рухливий |
Підвищена емоційність, рішучість, гарячкуватість |
4 |
Меланхолічний |
Слабкий |
Слабка емоційність, пасивність, вразливість |
* Соболь В.І. Біологія. Довідник, тестові завдання. Повний повторювальний курс, підготовка до зовнішнього незалежного оцінювання / В. Соболь. – Кам’янець-Подільський : ФОП Сисин О.В., 2014. – 796 с.
На основі аналізу інформації з таблиці 1., визначте і підпишіть типи темпераменту до кожного з варіантів на рисунку 1.
Рис. 1. Типи темпераменту людини
№ |
Запитання |
Знак |
1 |
Чи здійснюєте ви своє діяльність (навчання чи роботу) без попереднього планування? |
|
2 |
Чи буває так, що ви почуваєте себе то щасливим, то нещасним без явних на те причин? |
|
3 |
Чи почуваєте ви себе щасливим, коли займаєтеся справою, що потребує миттєвих дій? |
|
4 |
Чи бувають у вас різкі зміни настрою без видимих та те причин? |
|
5 |
Чи проявляєте ви першим ініціативу під час нових знайомств? |
|
6 |
Чи часто ви буваєте в поганому настрої? |
|
7 |
Чи схильні ви діяти швидко та рішуче? |
|
8 |
Чи буває так, що ви намагаєтесь на чомусь зосередитися, але вам не вдається? |
|
9 |
Ви є пристрасною людиною? |
|
10 |
Чи буває так, що під час розмови з іншими людьми ви присутні лише фізично, а подумки в іншому місці? |
|
11 |
Чи відчуваєте ви дискомфорт без спілкування? |
|
12 |
Чи буває так, що ви часом сповнені енергії, а часом навпаки – пасивні? |
|
На осі координат треба позначити:
меланхолік |
|
|
|
|
|
|
|
|
холерик |
||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
флегматик |
|
|
|
|
|
|
|
|
сангвінік |
Кількість «+» на всі запитання під непарними номерами (1, 3, 5, 7, 9, 11) на горизонтальній осі вправо від 0.
Кількість «-» на всі запитання під парними номерами (2, 4, 6, 8, 10, 12) на горизонтальній осі вліво від 0.
Кількість «+» на всі запитання під парними номерами (2, 4, 6, 8, 10, 12) на вертикальній осі вгору від 0.
Кількість «-» на всі запитання під парними номерами (2, 4, 6, 8, 10, 12) на вертикальній осі вниз від 0.
Поєднайте крайні відкладені точки на осях. Площе отриманого чотирикутника відображає темперамент, а розподіл чотирикутника по секторах показує переважання типу темпераменту. Ваш темперамент ________________________.
Таблиця 2. «Властивості типу темпераменту»
Властивість |
Сангвінік |
Холерик |
Флегматик |
Меланхолік |
Чутливість |
Знижена |
Знижена |
Знижена |
Підвищена |
Реактивність |
Висока |
Висока |
Низька |
Низька |
Активність |
Висока |
Висока |
Висока |
Низька |
Темп реакції |
Прискорений |
Прискорений |
Уповільнений |
Уповільнений |
Пластичність |
Наявна |
Немає |
Немає |
Немає |
Емоційна збудливість |
Підвищена |
Підвищена |
Знижена |
Підвищена |
Домашнє завдання: