Інструктивна картка дистанційного навчання з біології. Слухова сенсорна система. Вухо. Гігієна слуху. Лабораторне дослідження: вимірювання порога слухової чутливості

Про матеріал
Інструктивна карта дистанційного уроку (За можливістю та бажанням можна роздрукувати й працювати безпосередньо на картці. У такому випадку всі інструктивні картки прикріпити до робочого зошита). Тема уроку: Слухова сенсорна система. Вухо. Гігієна слуху. Лабораторне дослідження: вимірювання порога слухової чутливості. Інструктаж з БДЖ Мета: сформувати знання про особливості будови та функцій слухової сенсорної систем, уміння пояснювати механізм сприйняття звуків; розвивати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, робити висновки та узагальнювати, уміння самостійно працювати з інформаційними джерелами.
Перегляд файлу

8-б клас. 18 березня 2020 рік

Підручник:

Соболь В.І. Біологія : підруч. для 8 кл. загальноосвіт. навч. закл. / Валерій Соболь. – Камянець-Подільський : Абетка, 2016. – 288 с. : іл.

Інструктивна карта дистанційного уроку

(За можливістю та бажанням можна роздрукувати й працювати безпосередньо на картці. У такому випадку всі інструктивні картки прикріпити до робочого зошита).

Тема уроку: Слухова сенсорна система. Вухо. Гігієна слуху. Лабораторне дослідження: вимірювання порога слухової чутливості. Інструктаж з БДЖ

Мета: сформувати знання про особливості будови та функцій слухової сенсорної систем, уміння пояснювати механізм сприйняття звуків; розвивати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, робити висновки та узагальнювати, уміння самостійно працювати з інформаційними джерелами.

Для початку роботи з інструктивною карткою до уроку треба повторити § 44, стор. 193-196.

  1. Записати визначення основних понять з теми:

Слухова сенсорна система – сукупність чутливих анатомічних утворів, що забезпечують сприйняття звукових коливань і формування слухових відчуттів.

Вухо – парний орган чуття, що забезпечує слух.

Слух – вид чуття; сукупність процесів слухового аналізатора, що забезпечують сприйняття звукової інформації.

Бінауральний слух – слух двома вухами.

 

  1. Опрацювати таблицю 1. «Відділи слухової сенсорної системи»

 

Таблиця 1. Відділи слухової сенсорної системи

 

Відділ

Характеристика

Частина слухової сенсорної системи

Периферичний відділ

Перетворення звуків у нервові імпульси здійснюють фонорецептори спірального органа в завитці вуха

Орган слуху – волоскові клітини (фонорецептори) спірального органа в завитці вуха

Провідниковий відділ

Проведення імпульсів здійснюють правий і лівий слухові нерви у складі присінкові-завиткової пари черепно-мозкових нервів

Присінкові-завитковий черепно-мозкових нерв (8 пара)

Центральний відділ

Обробка слухової інформації відбувається у слуховій зоні скроневої частки кори півкуль

Слухова зона

 

  1.                   Користуючись інформацією з підручника та інших джерел, допрацюйте таблицю 2. «Будова і функції органа слуху».

 

Таблиця 2. Будова і функції органа слуху*

 

Частина вуха

Особливості будови

Функції

І. Зовнішнє вухо

1

Вушна раковина

Утворена еластичним хрящем, покрита шкірою. Прикріплюється до скроневої кістки зв’язками, має рудиментарні м’язи

 

2

Зовнішній слуховий хід

 

Поступове звуження слухового ходу дає змогу концентрувати хвилі і підсилювати звук

3

Барабанна перетинка

 

 

ІІ. Середнє вухо

4

Барабанна порожнина

Простір між барабанною перетинкою і внутрішнім вухом, заповнений повітрям (близько 1 см3)

 

5

 

Кісткові утвори, що рухомо з’єднані між собою (молоточок, коваделко, стремінце)

Передають коливання від стремінця на рідину і мембрану завитки

6

Слухова (євстахієва) труба

 

Сполучає барабанну порожнину з носоглоткою і зрівноважує тиск повітря з обох сторін перетинки до атмосферного

ІІІ. Внутрішнє вухо

1

Овальне вікно

 

 

 

 

2

Завитка

Спіральний кістковий утвір, закручений у 2,5 оберти, що вміщує завитковий лабіринт, має три канали: верхній, середній та нижній

 

3

Спіральний (кортіїв) орган

Звукосприймальний апарат у середньому каналі завитки на основній мембрані, що має волоскові клітини

 

 

* - Соболь В.І. Біологія. Довідник, тестові завдання. Повний повторювальний курс, підготовка до зовнішнього незалежного оцінювання / В. Соболь. – Кам’янець-Подільський : ФОП Сисин О.В., 2014. – 796 с.

 

  1.                   Опрацювати рис. 1., стор. 195 підручника та доповнити схему 1. «Загальний хід звукових коливань»

Рис. 1. Сприйняття звукових хвиль вухом людини

 

Барабанна перетинка                   _______________                  мембрана

 

овального вікна                       __________________________                          

основна мембрана спірального органа                  _______________________.

  1.                   Дотримуючись покрокової інструкції, виконати лабораторне дослідження на тему: «Вимірювання порога слухової чутливості»

Мета: визначити поріг чутливості свого слухового аналізатора.

 

Алгоритм виконання дослідження:

  1. Підготувати необхідний інвентар для проведення дослідження: механічний годинник, лінійку або сантиметрову стрічку.
  2. Забезпечити в кімнаті повну тишу під час проведення дослідження.
  3. Узяти в руки механічний годинник і піднести його до вуха на відстані, щоб ви не чули звук руху стрілок.
  4. Дуже повільно наближати годинник у напрямку до вуха до того моменту, допоки ви не почуєте звук.
  5. Виміряти цю відстань від вуха до годинника, на якій ви почали сприймати звук.
  6. За потреби, попросіть когось з батьків чи рідних допомогти у проведенні дослідження.
  7. Заповнити таблицю 3. «Результати дослідження порога слухової чутливості»

Таблиця 3. Результати дослідження порога слухової чутливості

№ досліду

Праве вухо (відстань)

Ліве вухо (відстань)

1

 

 

2

 

 

3

 

 

Середнє значення

 

 

 

  1. Дайте усну відповідь на запитання: від чого залежить поріг чутливості? Чи однаковий поріг чутливості у різних людей?

 

  1.                   Опрацюйте памятку «Гігієна слуху» та проаналізуйте, настільки особисто ви дотримуєтесь цих правил.

 

  1. Дотримуватися правил особистої гігієни, мити й чистити вуха.
  2. Не затримувати процес чхання.
  3. Оберігати вуха від занадто гучних звуків.
  4. Не зловживати навушниками для прослуховування музики.
  5. Своєчасно звертатися до лікаря під час виникненні больових відчуттів чи дискомфорту.
  6. Своєчасно лікувати захворювання глотки та носа.
  1. Скласти кроссенс «Слухова сенсорна система»

 

Використовуючи опрацьовану інформацію та запропоновані рисунки, розташувати їх у відповідності до тексту таблиці 4., вписавши у кожну клітинку відповідні цифри, що відповідають номерам рисунків.

 

Таблиця 4. Слухова сенсорна система

 

Слухові кісточки середнього вуха

Слух у новонароджених дітей поганий. Лише у віці від 4 місяців дитина починає чітко сприймати навколишні звуки

 

 

Отоларинголог – лікар, який займається лікуванням і профілактикою хвороб органів слухової сенсорної системи

Отит – це запалення вуха людини, що може виникати внаслідок переохолодження, як ускладнення перебігу інших захворювань

Слухова сенсорна система людини – сукупність анатомічних аналізаторів, що забезпечують сприйняття звуків

 

 

Її вібрації передаються на слухові кісточки, що діють, як важелі, зменшуючи амплітуду коливань і збільшуючи їхню силу до разів

Звукова інформація аналізується у слуховій зоні скроневої частки кори півкуль головного мозку людини

 

 

Інфразвуки (частота менш ніж 16 Гц) та ультразвуки (частота більше ніж 20 000 Гц) орган слуху людини не сприймає

Звук – механічне коливання хвиль

 

Результат пошуку зображень за запитом отитРезультат пошуку зображень за запитом слух у детей

№ 1    № 2    № 3

Результат пошуку зображень за запитом отоларинголог

№ 4    № 5    № 6

Результат пошуку зображень за запитом ехолокаціяРезультат пошуку зображень за запитом слухові кісточкиРезультат пошуку зображень за запитом слухова зона

№ 7     № 8     № 9

 

Домашнє завдання:

  1. Опрацювати § 44, стор. 193-196.
  2. Опрацювати інструктивну картку до уроку.
  3. Завдання зворотнього зв’язку: надіслати фото або скрін даної інструктивної картки, де передбачено вашу самостійну роботу над завданнями. Спілкуємося в вайбері (0666054557) або через електронну адресу: ekotkalo7@gmail.com
  4. Обов’язкове завдання до виконання: дотримуватися основних заходів профілактики поширення хвороби, берегти себе та своїх рідних! Не хворіти!
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Товстолес Лариса
    дякую, дуже насичений і якісний матеріал
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Венгер Валентина Михайлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Бортнічук Тетяна Яківна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
27 березня 2020
Переглядів
1807
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку