9-а клас. 12 березня 2020 рік. 9-б клас. 16 березня 2020 рік
Підручник:
Соболь В.І. Біологія : підруч. для 9 кл. загальноосвіт. навч. закл. / Валерій Соболь. – Кам’янець-Подільський : Абетка, 2017. – 288 с. : іл.
Інструктивна карта дистанційного уроку
(За можливістю та бажанням можна роздрукувати й працювати безпосередньо на картці. У такому випадку всі інструктивні картки прикріпити до робочого зошита).
Тема уроку: Мікро та макроеволюція
Мета: сформувати знання про особливості будови та функцій слухової сенсорної систем, уміння пояснювати механізм сприйняття звуків; розвивати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, робити висновки та узагальнювати, уміння самостійно працювати з інформаційними джерелами.
Для початку роботи з інструктивною карткою до уроку треба опрацювати § 46-47, стор. 194-201.
Мікроеволюція – еволюційні процеси в межах популяції, що завершуються формуванням пристосованості організмів та утворенням нових популяцій та підвидів.
Адаптації – пристосування будови, функцій, поведінки організмів до певних умов середовища існування.
Видоутворення – еволюційний процес адаптивних перетворень, спрямований природним добором на утворення нових видів.
Макроеволюція – еволюційний процес, що приводить до утворення нових надвидових груп організмів.
Таблиця 1. Види адаптацій організмів
Вид адаптацій |
Характеристика |
Приклад адаптації |
Мімікрія |
|
|
Маскування |
|
|
Захисне забарвлення |
|
|
Застережливе забарвлення |
|
|
Приваблююче забарвлення |
|
|
____________________________ _____________________________
____________________________ _____________________________
____________________________ _____________________________
____________________________ _____________________________
____________________________ _____________________________
____________________________ _____________________________
____________________________ _____________________________
____________________________ _____________________________
____________________________ _____________________________
Схема 1. Способи видоутворення
Таблиця 2. Порівняльна характеристика форм макроеволюції
№ |
Форма еволюції |
Характерні особливості |
Приклад |
1 |
Філетична еволюція |
Послідовне утворення якогось відгалуження філогенетичного дерева (родоводу), що призводить до зміни вихідного виду |
Формування сучасних непарнокопитних від стародавніх предкових форм |
2 |
Дивергентна еволюція |
Розвиток відмінних ознак в особин одного виду внаслідок пристосування організмів до різних умов середовища існування |
Кінцівки кита, крота, людини – органи, що подібні за будовою, але виконують різні функції |
3 |
Паралелізм |
Незалежний розвиток подібних ознак у близьких груп організмів |
Африканські та індійські слони. Подібність форми тіла у тюленів, морських котиків, моржів |
4 |
Конвергентна еволюція |
Незалежний розвиток подібних ознак у філогенетично віддалених організмів внаслідок пристосування їх до умов середовища |
Форма тіла акули і дельфіна – види різних груп організмів, але мають подібність |
Таблиця 3. Порівняльна характеристика гомологічних та аналогічних органів тварин і рослин*
№ |
Ознака |
Гомологічні органи |
Аналогічні органи |
1 |
Будова |
Можуть мати подібну будову або дещо відрізнятися |
Можуть мати подібну будову або дещо відрізнятися |
2 |
Походження |
Однакове (у різних організмів розвиваються з однакових зародкових зачатків) |
Різне (походять з різних вихідних зачатків) |
3 |
Функції |
Виконують однакові або різні функції |
Виконують подібні функції |
4 |
Причина виникнення |
Пристосування живих організмів до існування у різних умовах |
Пристосування живих організмів до існування у подібних умовах |
5 |
Приклад у тварин |
Крило птаха і рука людини (різні функції), ласти морської черепахи і тюленя (однакові функції) |
Крила птахів (розвиваються з особливих зачатків і мають скелет) і крила комах (розвиваються із складки зовнішніх покривів) |
6 |
Приклад у рослин |
Цибулина тюльпану і бульба картоплі (однакові функції) |
Колючки глоду (видозміна стебла) і колючки барбарису (видозміна листків) |
* - Резніченко В.П. Біологія у порівняльних таблицях. – Кам’янець-Подільський : Аксіома. – 172 с.
Класифікувати: крило птаха і рука людини; шерсть собаки і волосся людини, зябра ракоподібних і трахеї комах, колючки глоду та колючки дикої груші;крило метелика та крило лебедя.
Гомологічні органи: ______________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________.
Аналогічні органи: ______________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________.
Ароморфоз - ______________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.
Ідіоадаптація - ______________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.
Загальна дивергенція - __________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.
Домашнє завдання: