Інтеграція навчальних предметів в початковій школі

Про матеріал
Роль, мета та актуальність інтеграції навчальних предметів в початковій школі, як ефективної форми навчання молодших школярів
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

Інтеграція навчальних предметів в початковій школі, як ефективна форма навчання молодших школярів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хаджинова Н.В.

Інтеграція (від лат. Integratio – відновлення, спогад, Integer – цілий) – об’єднання в ціле будь-яких частин, елементів.

 Інтеграційні процеси на різних рівнях й у різних сферах суспільного життя – ознака часу, але найбільш актуальними та затребуваними вони є в соціальному інституті освіти.

«Завжди і всюди брати разом те, що пов’язано одне з одним», - говорив Я.А.Каменський. Він вважав, що всі знання виростають з одного коріння – навколишньої дійсності, мають між собою зв’язки, а тому і повинні вивчатися у зв’язках.

Позицію посилення технологічності навчання підтверджує точка зору Д.Б.Ельконіна: « В дійсності сьогодні необхідно не просто вдосконалювати зміст, форми, методи і засоби шкільного навчання, а потрібна докорінна зміна самої шкільної технології… саме технології, а не техніки, розуміючи під першою внутрішню організацію програмового навчального матеріалу, який підлягає засвоєнню, принципів і способів побудови процесу опанування цього матеріалу».

Зазначеним вимогам відповідає інтегрований підхід щодо організації навчання в початковій школі. Інтеграція забезпечує злиття в одній темі елементів різних навчальних предметів їх зближення і поєднання за допомогою широкого міждисциплінарного підходу. Таке об’єднання спрямовується на збагачення учнями інформаційного змісту, сприймання, уваги, розвитку мислення, почуттів учнів завдяки різноманіттю цікавого матеріалу. Інтегрований підхід у початковій школі створює сприятливі умови для формування цілісного образу світу, дає можливість для прояву творчості молодших школярів, бо такий вибір зумовлений різними дидактичними, розвивальними і виховними завданнями.

Застосування міжпредметної інтеграції в початковій школі може забезпечити перевантаження учнів, скорочення кількості навчальних годин, а решта годин використана для предметів розвивально-виховного циклу, створюються умови для задоволення базових потреб школярів в активності, розвитку індивідуальної особистості, створенню специфічного емоційного поля, надається можливість учневі самоутвердитися у найважливіших сферах життєдіяльності, формується світогляд, який має не нормативний, а особистісний характер. Інтегрований підхід є школою співпраці та взаємодії, що допомагає просуватися до спільної мети.

Інтеграція навчальних предметів забезпечує якісну освіту, конкурентоздатну, спроможну створити для молодших школярів умови для досягнення життєвої мети.

 

 

Метою інтегрованого навчання є:

ƒ формування в учнів цілісного уявлення про навколишній світ, системи знань і вмінь;

 ƒ досягнення якісної, конкурентоздатної освіти;

ƒ створення оптимальних умов для розвитку мислення учнів у процесі вивчення загальноосвітніх предметів і предметів професійно-теоретичного циклу;

 ƒ активізація пізнавальної діяльності учнів на уроках;

ƒ ефективна реалізація розвивально-виховних функцій навчання.

Актуальність інтеграції в початковій школі обумовлена низкою чинників:

 ƒ Для молодших школярів властиве нерозчленоване сприйняття об’єктів навколишнього світу, а цілісне.

Як зазначає О.Савченко, інтеграція навчальних предметів дає можливість учителеві разом із учнями опанувати значний за обсягом навчальний матеріал, домогтися формування міцних, усвідомлених міжпредметних зв’язків, уникнути дублювання у вивченні низки питань, досягти цілісності знань.

Дидактичні особливості інтеграції навчальних предметів в початковій школі чітко викладені у книзі О.Савченко «Дидактика початкової школи». На її думку інтегровані уроки можуть поділятися залежно від:

* навчальних предметів, що інтегруються:

- урок рідної мови і мовлення з образотворчим мистецтвом;

- урок рідної мови і мовлення з природознавством;

- урок рідної мови і мовлення з художньою працею;

* визначення мети уроку:

- урок з автономними цілями;

- урок з домінуючими та супровідними цілями;

* місця проведення уроку;

- уроки, що проводяться у класній кімнаті;

- поза класом;

- урок у залі, музеї, на виставці;

- урок творчості серед природи;

- комплексна форма (класна у поєднанні з позакласною;

* тривалості уроку;

- академічний урок;

- спарений ( два-три 45- чи 30-хвилинний уроки);

* кількості інтегрованих уроків:

- подвоєнні ( інтегрування змісту двох навчальних предметів);

- потроєнні ( інтегрування змісту трьох навчальних предметів).

Інтегрований урок може будуватися в межах одного навчального предмета (внутрішньо предметна інтеграція), внаслідок інтегрованого змісту кількох навчальних дисциплін, залежно від уміння вчителя здійснити це інтегрування науково і методично правильно (міжпредметна інтеграція ) або на змістовій основі інтегрованого курсу.

У своїй практиці на уроках я часто застосовую елементи інтеграції.

Уроки читання поєдную з уроками музики.

Вивчаючи творчість Т.Шевченка учні не лише читають його вірші, а й слухають твір, як пісню, якщо він покладений на музику, намагаємося проспівувати його твори.

Уроки читання – з уроками української мови.

У казках, оповіданнях відшуковуємо дієслова, іменники, прикметники, односкладові, трискладові слова, слова з апострофом, відшуковуємо різні речення за метою висловлювання тощо. Це допомагає мені зацікавити учнів у повторному перегляді твору, що покращує читання.

 Часто проводжу нестандартні уроки з використанням елементів інтеграції– урок-подорож, урок-казка. Такі уроки забезпечують активізацію пізнавальної діяльності, стимулюють інтерес до навчання, показують взаємозв’язок навчальних дисциплін, зв’язок з життям, оригінальність, розгляд предмета з кількох сторін, здійснюється розвивальне навчання молодших школярів.

На  уроках  « Я досліджую світ» дітям пропоную таку вправу « Винайди нове застосування» .

Школярам пропонується знайти  нове застосування для знайомих  речей .

Наприклад,  при вивчені предметів побуту, пропоную проаналізувати такі слова як ложка, тарілка( можна запропонувати і інші предмети) . При аналізі пропоную обрати три галузі: мовно-літературну, математичну, природничу, звертаю увагу на ключові компетентності.

Ложка ,тарілка…

  1.     Дайте відповідь на запитання хто? або що? ; визначить рід; складіть речення; придумайте незвичайне використання.
  2.     Вивчення математичних понять.
  3.     З якого матеріалу зроблений предмет.

 Тарілка- предмет , який відповідає на питання що?, відноситься до жіночого роду, звичайна тарілка, літаюча тарілка, іграшка -фрізбі, диск; незвичайне застосування : вимірювання сипучих речових, підставка під горщик для квітів, декор для стін,  можна використовувати як елемент поробок;

 при вивченні математичного матеріалу даються такі поняття як діаметр, коло, форма;

природнича галузь: матеріал з якого зроблений предмет: глина, скло, пластик.

Таку ж саму вправу можна запропонувати при вивченні шкільного приладдя, засоби вимірювання.

Циркуль, ручка.

Під час виконання цих завдань  також розвивається креативне мислення молодших школярів, розвивається їх уява, здатність аналізувати, робити висновки.

Отже, міжпредметні зв’язки дають змогу поглиблювати вивчення матеріалу без додаткових затрат, реалізувати взаємну систематизовану узгодженість, стимулювати учнів до використання набутих знань у повсякденній практиці. Введення в педагогічну практику інтегрованих уроків здійснює перебудову процесу навчання. У такий спосіб частково вирішується існуюча у предметній системі суперечність між розрізненими предметними знаннями учнів і необхідністю їх комплексного застосування на практиці, у трудовій діяльності та в житті людини.

 

 

 

 

 

docx
Додано
4 лютого
Переглядів
347
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку