1
Колєснікова Галина Іллівна,
вчитель початкових класів
Криворізької гімназії №125
Інтеграція навчального матеріалу в початковій школі
Слайд 1
Чому уроки, на яких реалізується міжпредметна інтеграція змісту навчання, ми вважаємо важливим напрямом методичного оновлення навчально-виховного процесу саме в початкових класах?
Слайд 2
Перспективність цього методичного підходу полягає передусім у тому, що він дає змогу нівелювати деякі слабкі сторони предметної системи навчання, подолати розрізненість, фрагментарність у сприйманні матеріалу. І водночас, синтезуючи сильні сторони предметного викладання, створює сприятливі умови для формування у дитини здатності сприймати предмети та явища різнобічно, системно, емоційно.
Слайд 3
Бінарні уроки об’єднують блоки знань із різних навчальних предметів навколо однієї теми з метою інформаційного та емоційного збагачення, сприймання, мислення, почуттів учня. Це дає змогу пізнати певне явище з різних сторін, досягти цілісності знань.
У 2 класі спільною темою дидактичного матеріалу-осінь-об´єднуються уроки української мови та дизайну і технологій.
Слайд 4
Бінарний урок
Українська мова. Тема. Школярі на екскурсії. Буква є у складі з м’яким приголосним.
Дизайн і технології. Тема. Аплікація з листя «Букет».
Мета: Дати учням уявлення про позначення буквою є м’якості приголосного; формувати уміння правильної вимови слів із буквою є; поглибити знання про характерні ознаки осені; збагачувати словниковий запас; учити виготовляти аплікацію з листя; розвивати мислення, мовлення, спостережливість, фантазію; виховувати бережливе ставлення до природи.
Чому у бінарному уроці поєднуються саме ці два предмета і саме ці теми уроків?
Матеріали уроків з української мови тадизайну і технологій невеликі за обсягом. Тому поєднання інтегрованих засобів навчання сприяє уникненню від небажаного нагромадження видів діяльності і сприяє вирішенню проблеми інтелектуального перевантаження молодших школярів.
Вирішальним у об’єднання цих двох уроків була заздалегідь проведена екскурсія до парку, де діти збирали листя, жолуді, каштани, шишки для аплікацій, точнісінько так, як і герої оповідання « На екскурсію до парку».
Яким радісним відкриттям були для дітей ці колективні спостереження, коли вони милувались красою осінньої природи. Яке дивовижне листя з фантастичним забарвленням. А ось каштани. Ким вони могли б стати?
Тематична єдність дидактичного матеріалу на уроках різних навчальних предметів-визначальний методичний підхід організації пізнання мовних явищ у контексті мовленнєвої діяльності учнів. Він дає можливість створити мотив пізнання граматичних абстракцій та словесної творчості через раціональне використання міжпредметної інтеграції.
На уроці учні включаються в різні види діяльності, щоб в їхній свідомості та уяві виник літературно-художній образ осені.
Розглянемо види завдань бінарного уроку з української мови та дизайну і технологій, які пов’язані між собою спільною темою «Осінь».
Слайд 5
Бесіда з учнями про осінь.
Читання тексту «На екскурсію до парку». Відповіді на запитання за його змістом. Вибіркове читання.
Слайд 6
Розгляд ілюстрації до тексту.
Слухання музики. Аудіозапис «Осінь» Ф. Шопена.
Слайд 7
Фізкультхвилинка «Ми-листочки».
Демонстрація зразків аплікації.
Слайд 8
Гра «З якого дерева листочок».
Виготовлення аплікації з листя «Осінь».
Добір блоків знань з інших предметів, видів діяльності, організаційних форм визначається сукупністю дидактичних цілей уроку української мови, яка представлена у вигляді стрункої ієрархії:
Слайд 9
- сприймання, осмислення нових знань з лексики, граматики, правопису (на уроці це вправляння у вимові складів з е-є, мовна гра «е чи є», словникова робота, знаходження слів, протилежних за значенням);
- розвиток мислення, уяви, усного й писемного зв’язного мовлення( відгадування загадок, складання розповіді за малюнком, фізкультхвилинка « Ми-листочки»);
- відпрацювання навичок каліграфічного й грамотного письма (каліграфічна хвилинка, робота у парах за картками);
- удосконалення опорних умінь(читання складів, слів з вивченими буквами, складання звукової моделі слова);
- узагальнення, встановлення між понятійних зв’язків;
- підготовка до сприймання наступного матеріалу.
Наступний блок нашого бінарного уроку дизайн і технології розпочинаємо з фізкультхвилинки. Заплющуємо очі і слухаємо чудову мелодію осені (ноктюрн Ф.Шопена «Осінь»). Згадуємо екскурсію до парку, де отримали від дерев-велетнів у подарунок різнокольорове листя. Готуємося до творчої роботи-виготовлення аплікації з листя «Букет».
Слайд 10
Розглядаємо зразки робіт, що принесла нам Осінь. Проводимо гру «З якого дерева листочок». А далі продумуємо вигляд майбутньої аплікації, добираємо листя за формою і кольором, правильно розміщуємо їх на площині і поступово наклеюємо деталі аплікації.
І як результат - виставка творчих робіт учнів.
Наша робота була швидкою, доцільною і продуктивною. Усі учні класу виготовили цей простий за конструкцією виріб.
Отже, навчання, в ході якого реалізується міжпредметна інтеграція, зокрема бінарні уроки, є одним із напрямів методичного забезпечення сучасного уроку в початковій школі.
Сконструйована система бінарних уроків (із блоків знань різних предметів та видів діяльності, які об’єднуються навколо однієї теми) покликана сформувати у дітей здатність сприймати явища й предмети різнобічно і водночас-емоційно, системно, прищепити почуття національної свідомості, утверджувати ідеали правди, добра, краси. Дидактичні можливості бінарних уроків створюють сприятливі умови реалізації особистісно-орієнтованого, розвивального навчання.
Слайд 11
Головне у методичному забезпеченні бінарних уроків - обґрунтування способів, прийомів управління сприйманням, уявою, мисленням, словесною творчістю та пізнавальною діяльністю дітей молодшого шкільного віку. Розв’язуються ці актуальні проблеми з позиції нової парадигми освіти, теорії мовленнєвої діяльності, на основі новітніх даних дидактики та передового педагогічного досвіду.