Кремінський медичний фаховий коледж
Ніщо не може бути важливішим у світі,
ніж уміння бачити предмет з усіх боків
і серед тих відносин, в які він поставлений
К.Ушинський
Інтеграція навчального процесу –
реальна потреба часу
(з досвіду роботи викладача
внутрішньої медицини Лісовської А.А.)
2020-2021 н.р.
Для сучасного етапу реформування української національної школи характерним є ускладнення змісту освіти, зростання обсягу необхідної інформації і зменшення часу, відведеного для її засвоєння. Сьогодні розвиток освіти як системи повинен реалізуватися через системні знання, що є необхідним для формування цілісного, системного, творчого мислення. Ці знання можуть бути отримані на основі інтеграції навчальних дисциплін.
Ідея інтегрованого навчання нині надзвичайно актуальна, оскільки з її успішною методичною реалізацією передбачається досягнення мети якісної освіти, тобто освіти конкурентоздатної, спроможної забезпечити кожній людині самостійно досягти тієї чи іншої життєвої мети, творчо самостверджуватись у різних соціальних сферах.
Існуюча в Україні система освіти перебуває в кризовому стані, не задовольняє потреб, які постають перед нею в умовах культурного та духовного відродження українського народу. Криза виявляється передусім у невідповідності знань запитам особистості, суспільним потребам та світовим стандартам.
Сучасні світові стандарти в галузі освіти вимагають інтеграції знань, прагнення до об`єднання теоретичного знання в цілісну систему, яка відображає об`єктивний світ в його єдності і розвитку. Інтеграція сучасного наукового знання як одна з найважливіших тенденцій розвитку науки знайшла відображення в системі підготовки медичних працівників.
Сьогодні мета кожного навчального медичного закладу – це формування конкурентоспроможної особистості, яка має внутрішню спрямованість «Я можу вчитися». А це вимагає переорієнтації навчального процесу на те, щоб створити можливості кожному стати самим собою.
Сьогодні вже неможливо навчати традиційно: в центрі навчально-виховного процесу має бути студент. Від його творчої активності на занятті, вміння показово міркувати, обґрунтовувати свої думки, вміння спілкуватися із викладачем, і з одногрупниками залежить успіх у свідомому опануванні навчальної програми з предмету.
Ураховуючи це перед викладачами коледжу постала проблема: яким чином побудувати навчальний процес, щоб найповніше задовольнити проблеми кожного студента, внести в навчання привабливу новизну. Ми впроваджували і впроваджуємо інноваційні технології, але прийшли до висновку, що вони зацікавлюють студента на занятті і задовольняють тільки пізнавальні потреби. Робота циклових комісій і індивідуальні напрацювання викладачів сприяли виділенню одного із напрямів методичного збагачення навчальних занять – це проведення їх на основі інтеграції змісту. Доцільність інтегрованих уроків випливає із завдань інтеграції знань, умінь і навичок студентів з основ наук.
Поняття «інтеграція» - це процес пристосування й об`єднання розрізнених елементів у єдине ціле при умові їх цільової та функціональної однотипності.
Як же народжується інтегрований урок? З чого? Завдяки чому?
По-перше, з нестандартної педагогічної теорії.
По-друге, із вдумливого самоаналізу діяльності викладача.
Ознаки інтегрованого уроку:
Інтеграція навчальних предметів – це вимога часу, це творчість, самобутність, мистецтво педагога. Адже творча активність студента на уроці не виникає сама по собі, її треба стимулювати, створювати відповідну атмосферу. Творчість учителя породжує творчість студента. Найефективніший той урок, на якому на всіх і на все вистачає часу й уваги, коли всім цікаво вчитися.
Інтегрований урок об`єднає блоки знань із різних навчальних предметів, тем навколо однієї проблеми з метою інформаційного й емоційного збагачення, сприймання, мислення,почуттів студента, що дає змогу пізнати певне явище різнобічно, досягти цілісності знань. Такий урок спрямований на розкриття загальних закономірностей, законів, ідей, теорій, відображених у різних науках ф відповідних їм навчальних предметах.
Мета інтегрованих уроків:
Відмінність інтегрованого уроку від традиційного саме в тому, що:
Інтегровані уроки можна класифікувати за такими ознаками:
Вивчаючи технологію (структуру) кожного типу уроку вчитель повинен враховувати тему і зміст предметів, які інтегруються на одному уроці, найдоцільніші методичні засоби і прийоми, конкретні умови, в яких проводитиметься урок, рівень підготовки студентів. наприклад, при підготовці інтегрованого вступного теоретичного заняття до теми: «Методи обстеження пацієнтів із захворюваннями органів кровообігу» я переглянула зміст навчальних предметів, які можуть інтегруватися на даному занятті для кращого усвідомлення теми (це: анатомія і фізіологія людини, патологічна анатомія і патологічна фізіологія, загальний догляд за хворими і маніпуляцій на техніка), продумала, які засоби і прийоми будуть найдоцільнішими на даному занятті (використовувала метод лекції з елементами бесіди, ілюстрування, відео метод; прийоми навчання – виокремлення основного, конкретизація, порівняння; засоби навчання – макети, муляжі, вологі препарати, малюнки, структурно-логічні схеми, мультимедійну презентацію «Фізикальні обстеження пацієнта із захворюваннями органів кровообігу», медичні інструменти, препарати догляду за хворими).
Готуючись до заняття, обов`язково продумую перелік питань, спрямованих на розвиток творчої активності студентів. при цьому завжди прагну, щоб на занятті на всіх і на все вистачило часу й уваги, щоб усім було цікаво вчитися.
Педагогічний колектив коледжу прийшов до висновку, що інтеграція у сучасному навчальному закладі – це реальна потреба сьогоднішнього дня, бо вона сприяє формуванню всебічно розвиненої особистості та підготовці конкурентоздатного майбутнього спеціаліста.