Інтегрована математична гра "Змагання ерудитів"

Про матеріал

Матеріал призначений для позакласної роботи з математики. Містить завдання з інших предметів, пов'язані з математикою. Сприяє розширенню кругозору учнів, розвитку логічного і критичного мислення.

Перегляд файлу

Інтегрована математична гра 

«Змагання ерудитів» .

                  «Крім математики, не існує іншої надійної галузі знань,

                             за винятком тієї, яка виводиться з математики».

                                                                  Роберт Рекорд (1560-1621)

Хід заходу:

1 учень:     

Гра – це творчість, праця і воля.

Гра розвиває увагу втроє.

Тут потрібна єдність колективу,

Не забувайте й про дисципліну.

2 учень:

Знання і кмітливість у грі необхідні,

І стане тоді предмет більш потрібний.

На ньому нудоті місця не буде,

Активно ми з вами піднімемо руки.

3 учень:

І відповідь буде на кожне питання,

Бо в групі працюємо ми над завданням.

Гра, відомо нам, не забава…

Вона оцінюється в балах.

Учитель.  Геніальний французький учений Блез Паскаль, який у молоді роки пізнав найвищі злети натхнення, писав: «Предмет математики настільки серйозний, що не слід пропускати нагоди зробити його трохи цікавішим». Нехай цей вислів буде епіграфом до нашої гри.

  Запрошую усі до інтелектуальної математичної гри. Вона складається з трьох турів. У грі беруть участь дві команди, до яких увійшли учні 6-7 класів.

  Команди оголошують свої назви, капітанів, звітують про готовність починати гру.

Представляю наше журі…

Починаємо гру.

Перший тур (тренувальний)

«Математичний» (максимум 12 балів)

Команди відповідають письмово на 12 запитань, які висвітлені на дошці. Відповіді перевіряє журі. Кожна правильна відповідь оцінюється одним балом.

1. Як називається твердження, яке не потребує доведення?

2. Знайти чверть від ста.

3. Яке натуральне число збігається з кількістю букв у його найменуванні?

4. Чи може в трикутнику бути два тупих кути?

5. Як знайти невідоме ділене?

6. Який кут утворює годинна і хвилинна стрілки, коли показують шосту годину?

7. Назвіть прилад для вимірювання кутів.

8. Кожен урок триває 45 хвилин. Яку частину від години він складає?

9. Як називається число, що ділиться на задане?

10.  Скільки відсотків складає половина від одиниці?

11. Чому дорівнює один пуд?

12. Назвіть найменше просте число.

Журі виставляю кожній команді відповідну кількість балів.

Другий тур  «Пізнавальний».

Кожна правильна відповідь оцінюється одним балом.

1. Цей напій згадується вперше близько Х ст. у записах арабського філософа і лікаря Авіценни, який називає його словом bunc. Кілька століть цей напій вживався виключно в медицині. Тільки вXVIст. він поширився в Аравії І Персії. Що це за напій? (Кава)

2. Цей предмет був винайдений давніми китайськими мореплавцями близько ІІ ст. до н.е. Спочатку це була намагнічена голка, вісь обертання якої знаходилася на дерев’яному  шматочку, що плавав у воді, вістря показувало на південь. В інших конструкціях намагнічена стрілка підвішувалась на ниточці зі щойно розмотаного шовкового кокону. Під час хрестових походів цей прилад став відомим усім європейським мореплавцям, а в XIVст.. італієць Флавій Джойя надав йому сучасного вигляду. Що це за прилад? (Компас)

3. Математикам відома задача, названа на честь полководця Наполеона. У школі він відзначився любов’ю до праці й гонористою поведінкою. Учитель німецької мови вважав, що «учень Наполеон Бонапарт справжній болван», а математику полководець вивчав із великим старанням, бо вважав її необхідною для майбутньої діяльності. Якби його мрія здійснилася, він зміг би навчитися ставити марсель та клівер, що мають відповідно форму трапеції та трикутника. Ким хотів стати Наполеон?  (Мореплавцем)

4. Є в рослині, є у слові,

І в рівнянні також є.

І стрижневий, й мичкуватий,

І кубічний, і квадратний.

Що це таке? (Корінь)

5. Антон Павлович Чехов, відомий письменник – автор «Задач божевільного математика», серед яких така задача: « У селянина Петра було п’ятеро гусей, шість качок і десятеро курей. На свої іменини він зарізав одного гусака і двох курей. Питання: що в нього залишилось, якщо відомо, що під час обіду до нього заходила одна особа? (Залишилось тільки пір’я).

6. Вітрій, автор енциклопедії технічних знань епохи ранньої Римської імперії «Десять книг про архітектуру», вперше помітив, що «центром людського тіла є пуп. Якщо покласти людину на спину з розпростертими руками й ногами, то кінчики пальців рук і ніг опиняться…»Де? ( На колі)

7. Усупереч розповсюдженій думці, ця іграшка зовсім не російський винахід. Її було ввезено до Росії з Японії 1890 року. Це була дерев’яна фігура мудреця Фукурума, всередині якої вміщувалася вся його численна сім’я. Російські різьбярі швидко засвоїли виробництво японської іграшки, яка перетворилася в один із символів Росії. Як називається ця іграшка?(Мотрівка)

8. Усі ми знаємо, що першою твариною, яка 3 листопада 1957 року на радянському супутнику облетіла навколоземною орбітою, був собака Лайка. Але перший політ у космос відбувся раніше – у кінці 1951 року в УайтСендс, штат Нью-Мексика. За допомогою ракети V-2 у стратосферу на висоту 85 миль було відправлено чотири істоти, які звалися Альберт 1, 2, 3, 4. Операцію під назвою «Альберт»  було засекречено у зв’язку із запобіганням негативної реакції захисників тварин, однак усі тварини повернулись на Землю неушкодженими. Які істоти літали в космос? (Мавпи)

9. В оповіданні Антона Чехова «Лошадиная фамилия» записано: «Он лечил рот водкой, коньяком, прикладывал табачную копоть, опий, скипидар, керосин, мазал щеку йодом, в ушах у него была вата, моченая в спирту, но всё это не помогало». Так що лікував герой цього оповідання? (Зуб)

10.  Хто скаже, що це за прилад?

Без нього аж ніяк немає побудови.

Він у руках у вчителя, а також кресляра,

Заміри роблять ним і на землі, і в морі.

Ним користуються, бо незамінний він.

Без нього неможливо нам купить

Тканини, стрічку, полотно, шпалери,

І графік не збудуєш, штанів не розкроїш,

У свій пенал його вклади ти сміло,

Не забувай, бо це важлива річ. (Лінійка)

11.  Стаття в журналі «Grande Sporte» так охарактеризувала цей вид спорту: сила, активність, мужність, боротьба, оборона. Назвіть цей вид спорту. (Самбо)

12. Незважаючи на те, що вчені їх дуже поважали й цінували, у селянському світі вони упродовж тривалого часу викликали підозру. Назвіть їх двома словами. (Арабські цифри)

Учитель. Команди відпочивають, журі підбиває підсумки, а ми проводимо гру з уболівальниками – глядацькою аудиторією. Вам відома кількість цифр, із яких ми складаємо числа. Так, звичайно, 10. Я зупинюсь сьогодні на двох перших: 0 і 1.

Яка система створена на цих цифрах? (Двійкова система)

Учитель.

Яка прекрасна двійкова система,

Як легка обчислювальна схема.

Забавна запису канва:

Один з нулем не десять тут, а два.

У системі цій, повинні всі ви знать,

Сто плюс один – не сто один, а п’ять.

Учитель. Скажіть, в якій науці застосовують двійкову систему? (В інформатиці)

Третій тур.  «Загадкова скринька»

Команди уважно слухають і намагаються якнайшвидше дати відповідь на питання. Чим раніше команди здогадаються, що за предмет знаходиться в загадковій скриньці, тим більше балів одержать. Початкова ціна кожного питання – 6 балів. Чим більше вказівок до відповіді, ти менший бал. Якщо команда неправильно відповідає, вона далі не бере участі в обговоренні цього запитання.

1. Що за гра?

1) Історик ХХ ст. Роуз сказав: «Це щира гра – бесіда без слів».

2) Ця гра – джерело цікавих математичних задач.

3) Якщо в кожній сім’ї можна буде знайти цю гру, то можна сподіватися, що з часом «зникне убогість справжніх державних умів» - слова Роуза.

4) Батьківщина гри - Індія, вік – 15, ім’я винахідника невідоме. Давня назва – «Чатуранга».

5) Мешканець Праги першим прославився через цю гру.

6) Це палацове життя в мініатюрі.  (Шахи)

2. Що за іграшка?

1) Рік народження – 1974.

2) Винахідник – архітектор, викладач ВНВ.

3) Якщо грати безсистемно, то для досягнення мети потрібно мільйон років.

4) Зовнішній вигляд – правильний многогранник. Ця іграшка – наочний посібник з алгебри.

5) Іграшка складається із 27 однакових кубиків шести кольорів.

6) Іграшка носить ім’я автора.

3. Що за фрукт?

1) Його батьківщиною вважають Кавказ. Там, а також у Середній Азії та у Китаї, й досі зустрічають його диких нащадків.

2) Усі його знають і, без сумніву, люблять.

3) Найтісніше пов’язані з ним напої – сік та сидр.

4) Через нього почалася антична війна.

5) Його, як і родичів, називають червонобоким, зеленим.

6) Це не якийсь там екзотичний фрукт. Він дозріває в саду кожного українця.         (Яблуко).

4. Що за лінія?

1) Від неї залежить зручність поїздки в маршрутці.

2) Її дуже поважають льотчики.

3) У географії позначають числами.

4) Про одну з них, яку захищали бійці під час Другої світової війни, складено пісню.

5) А в геометрії – це одна з відомих ліній.

6) У трикутнику їх три.

5. Що за фігура?

1) У Давній Греції її вважали символом досконалості.

2) Козаки сходились на ній.

3) За її кількістю можна підрахувати вік дерева.

4) У цій фігурі немає жодної діагоналі, не можна провести ані висоти, ані бісектриси.

5) Вона з’являється під очима стомленої людини.

6) Форму цієї фігури мають вікна у літаку.

6. Що за чудова річ?

1) Історія винаходу цієї речі нараховує тисячу років. Навряд чи хтось візьме на себе сміливість назвати ім’я винахідника.

2) Один із видів називається клепсидрою.

3) Майже в кожного з вас є ця чудова річ.

4) У математиці без неї важко обійтися, особливо розв’язуючи задачі на рух.

5) До цієї речі можна дібрати означення: сонячний, водяний, механічний, електронний, протиударний.

6) Цій речі присвячено загадку: «Маю диво на стіні – каже «Так», не каже «Ні».          (Годинник)

7. Що за многокутник?

1) Він дав назву відомому танцю – кадрилі.

2) У формі цього многокутника шикуються піхотинці, що по-військовому називається «каре».

3) Його завжди бачимо на шахівниці.

4) Його форму має майданчик, із якого злітає гелікоптер.

5) Він використовується, як зручна одиниця площі.

6) Одночасно є чотирикутником, прямокутником, паралелограмом і ромбом.    (Квадрат)

8. Що за геометрична фігура?

1) Вивченню її властивостей присвятили свої дослідження Ейлер, Наполеон та інші відомі особистості.

2) Форму цієї фігури нагадує поверхня дельтаплана та капелюх Наполеона.

3) Наука про її вимірювання – тригонометрія.

4) Ця геометрична фігура є й сузір’ям .

5) Вона не має жодної діагоналі.

6) Можна дібрати означення: любовний, бермудський, прямокутний, рівнобедрений, рівносторонній.   (Трикутник)

9. Що за наука?

1) Це один зі способів пізнання реальної дійсності.

2) Ця наука була й залишиться постійною супутницею людини упродовж її розвитку.

3) Вивчає об’єкти реального світу.

4) Ця наука досліджує просторові фігури.

5) Єгипет – батьківщина цієї науки.

6) У перекладі з грецької означає «землемірство».   (Геометрія)

Журі підбиває підсумки. Нагородження учасників гри.

 

 

 

docx
Додано
12 березня 2018
Переглядів
1057
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку