Мета уроку: сформувати в учнів знання про додатні, від'ємні числа та число нуль, формувати вміння застосовувати здобуті знання на практиці; розвивати інтерес до вивчення математики, кмітливість; виховувати позитивне ставлення до навчання.
Куколівський навчально-виховний комплекс
«загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад»
Олександрійської районної ради Кіровоградської області
Урок з математики у 6 класі
на тему
«Додатні та від’ємні числа. Число нуль»
Підготувала і провела
вчитель математики
Олійник Тетяна Вікторівна
2018
Урок № 72
Тема: Додатні і від’ємні числа. Число нуль
Мета: сформувати в учнів знання про додатні, від'ємні числа та число нуль, формувати вміння застосовувати здобуті знання на практиці; розвивати інтерес до вивчення математики, кмітливість; виховувати позитивне ставлення до навчання.
Обладнання: модель термометра, картки, таблиці.
ХІД УРОКУ
Вмій кмітливо все збагнути,
Першим в відповіді бути.
Ледарів у нас немає,
Хто руки не підіймає?
Вирушаймо всі у путь,
Нас цікаві речі ждуть.
II. Актуалізація опорних знань.
1. Які числа називають натуральними?
2. Укажіть найменше і найбільше натуральне число.
3. Які числа, крім натуральних, ви знаєте? Наведіть приклади.
ІІІ. Постановка мети та завдань уроку
У трактаті індійського математика Брахмагупти (близько 598-660) зазначено: «Сума майна й майна є майно, а сума двох боргів — борг, сума майна й боргу — їх різниця».
Що це? Невже математика? Ви здивовані. А між іншим, йдеться про числа. Які це числа? З ними ми починаємо познайомитись на сьогоднішньому уроці.
Діти, поміркуйте яким знаком (+ чи -) можна позначити майно, борг? (діти інтуїтивно мають зорієнтуватися, яким знаком позначити майно та борг). Отож мова на уроці піде про додатні та від’ємні числа.
ІV. Формування нових знань.
Давайте з вами трохи помандруємо. У вас на партах лежать географічні карти. На них ви будете відмічати прапорцями країни, про які буде йти мова.
Отож, розпочнемо.
Перша згадка про від’ємні числа з’явилася в Китаї в 1 ст. до н.е. в зв’язку з розв’язуванням рівнянь. Додатними числами позначали майно, наявні гроші, прибуток. Їм раділи і зображували їх червоним кольором (китайці їх назвали «чен»), від’ємними числами позначали борг, збиток і зображали їх чорним кольором (їх називали «фу»).
В IV—V ст. індійські математики розвинули вчення про числа, які вперше з'явилися в китайських математиків. І от у VII ст. Брахмагупта ввів поняття дій над цими числами, назвавши одні — майном (додатні числа), а інші — боргом (від’ємні числа).
Мандрівка продовжується.
Кінець XV ст. Європа, Німеччина. Саме тут німецький математик Ян Відман (1460—1498) увів сучасне позначення додатних і від'ємних чисел, знаками «+» і «-».
(Сторінка з твору Яна Відмана 1489 р.)
А німецький математик, чернець Міхаель Штіфель (1486—1567), виходячи з того, що вони «менші ніж нічого», називав їх «безглуздими числами». Більшість європейських учених дотримувалися такої самої думки й намагалися ними не користуватися.
Надійшла пора залишити Німеччину. Прямуємо до Франції XVII ст. У 1637 р. виходить у світ твір французького математика Рене Декарта (1596—1650) «Геометрія», в якому він використовує від'ємні числа та зображає їх у вигляді відрізків, хоча й продовжує називати від'ємні числа «хибними».
А зараз машина часу переносить нас у сьогодення, де ми на практиці доведемо, що від’ємні числа необхідні. (Учитель демонструє модель термометра, розповідає, де на ньому розміщені додатні та від'ємні числа.) число 0 на термометрі — це значення температури, при якій вода починає перетворюватися на кригу, і це число — межа між числами, що позначають більш теплу температуру (додатними), і числами, що позначають більш низьку температуру (від'ємними).
Від'ємними і додатними числами позначають не лише значення температури, а й розташування місцевості над рівнем океану. (Демонструється таблиця)
Виникає питання. А яким є число 0? Додатним чи від'ємним? Число 0 — ні додатне, ні від'ємне.
Крім того всі додатні числа разом із нулем називаються невід'ємними;
Всі від’ємні числа разом із нулем називають не додатними
III. Фізкультхвилинка
Учасники стають у коло. Вчитель запитує: «Чи знаєте ви , що таке австралійський дощ? Ні? Тоді давайте разом послухаємо, який він. В Австралії піднявся вітер (ведучий тре долоні).
ІV. Закріплення нових знань
Усні вправи:
1. Прочитати числа: 5; - 9; -13; 45; 0,4; -1,3; ; 0; . Які з них додатні, які від’ємні? А які невід’ємні?
2. Установити на демонстраційному термометрі стовпчик так, щоб він показував температуру:
а ) + 13°С; б)-15°С;
в) - 6°С; г) +4°С.
Розв'язування вправ.
№ 927 – колективно, 929 – коментоване розв’язування , № 931 – усно.
V. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».
2. Уранці термометр показував -10°С. Якою стала температура повітря наприкінці дня, якщо за день стовпчик термометра опустився на 3°С?
3 . О 8 год термометр показував +1°С. Через 2 год температура змінилася на 2°С. Якою могла бути температура повітря о 10 год?
4. Яке розміщення місцевостей, розташованих у т. F і G, над рівнем океану ?
VII. Підсумок уроку.
1. Що нового дізналися на уроці?
2. Навести приклади від'ємних чисел.
3. Додатне чи від'ємне число 0?
4. Як називають разом додатні числа і нуль?
VIII. Домашнє завдання. Вивчити § 21, виконати №928, 930