Комунальний заклад
«Ліцей № 9
Покровської міської ради Дніпропетровської області»
Інтегроване корекційно - розвиткове заняття
з формування навичок читання, я досліджую світ, предметно-практичного навчання
для учнів з інтелектуальними
порушеннями помірного ступеня
«Зима-красуня, біла чарівниця»
Розробила та провела:
вчитель-дефектолог I кваліфікаційної категорії
Сідельник С.В.
Тема: Зима-красуня, біла чарівниця
Мета: актуалізувати, розширювати та збагачувати знання учнів про зиму, ознайомити із зимовими явищами природи, вчити учнів бачити і відчувати красу природи, вчити дітей виготовляти сніжинку способом перегинання, складання і вирізування паперу, заохочувати дітей до творчості, активізувати навчально – пізнавальну діяльність учнів, формувати уміння порівнювати, узагальнювати, робити висновки; розвивати увагу, уяву, пам'ять, мислення, спостережливість, дрібну моторику; виховувати любов до природи, бажання бути природі другом.
Корекційна мета:розвивати зв’язне мовлення учнів, корегувати вимову, збагачувати словниковий запас, активізувати мовленнєву активність, розширяти кругозір, формувати соціальні та комунікативні навички, вдосконалювати навички самоконтролю та саморегуляції.
Обладнання: ілюстрації по темі «Зима», презентація на тему «Зима», силуети дерева, кущика, будиночка, сонечка, хмарки, серветки, ножиці, календар погоди, ноутбук, план уроку в картинках.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Інтегрований урок: я досліджую світ, формування навичок читання, предметно – практичне навчання.
Хід заняття.
І.Загальнокорекційний етап.
1. Організаційна підготовка учнів до праці.
Продзвенів уже дзвінок,
Починається урок.
Тож ми часу не гаймо,
Працювати починаймо.
2. Нервово-психологічна підготовка учнів до уроку (активізація уваги, сприймання, мислення).
- Сьогодні до нас на урок завітали гості. Давайте привітаємося, скажемо: «Добрий день».
- Сьогодні на уроці ми покажемо нашим гостям, що ми знаємо, що ми вміємо, чого навчилися.
- Щоб урок наш пройшов цікаво, будемо уважно слухати, думати, відповідати. Дружно і плідно працювати. Працювати будемо за таким планом.( Ознайомлення з планом)
3. Артикуляційна гімнастика.
- Для того, щоб ротик був слухняний, підготуємо його до роботи: проведемо артикуляційну гімнастику.
1) «Пташенятко» – діти відкривають і закривають рот.
2) «Посмішка жабки» – дитина утримує губи у відкритій посмішці.
3) «Хоботок слоника»- губи витягнуті вперед.
4) «Посмішка жабки» ( чергуємо ) «Хоботок слоника».
5)«Лопатка» – спокійно покласти широкий передній край язика на нижню губу. Потримати спокійно широкий язик на нижній губі на рахунок від 1 до 5.
6) «Годинник» - відкрити рот, губи розтягнути в посмішці, кінчиком вузького язика тягнутися то до правого, то до лівого вуха. Рахунок: 1-2. Слідкувати, щоб щелепа і губи не рухались.
7) «Гойдалка» - відкрити рот і гострим кінчиком язика почергово тягнутися то до підборіддя, то до носа. Рахунок: 1-2.
8) «Смачне варення» – язиком облизуємо верхні та нижні губи по колу.
9) «Коник» -клацання язиком, щелепа не рухається.
4. Дихальні вправи.
1) "Хом'як"- поперемінно надувати щоки.
2) "Пір’їнка" – губи витягнуті вперед, на долоні лежить уявна пір’їнка, здуваємо її. Слідкувати, щоб видихуваний струмінь повітря був цілеспрямованим, а щоки не надувались.
Скоромовки.
5. Фенологічні спостереження
- А зараз ми з вами будемо синоптиками. Розкажемо яка сьогодні у нас погода.
Сьогодні 4 лютого.
День тижня – четвер.
Небо …
Температура повітря …
Вітер …
Опади …
II. Основний етап.
Біла, гарна, чарівна,
Мов Снігуронька вона
Землю прикрашає,
Сріблом засипає.
Все навколо наче рай!
Нумо що це? Відгадай!
(Зима)
2.Підготовча (пропедевтична) частина (актуалізація наявних знань)
1) Запитання від Сніговичка.
- Сьогодні до нас на урок завітав Сніговичок. У нього до вас є декілька запитань. Якщо ви дасте правильні відповіді, Сніговичок проведе нас до свого чарівного зимового лісу.
1) Що таке зима? ( пора року)
2) Які зимові місяці ви знаєте?
3) Які ознаки зими ви можете назвати? (Сніг, іній, мороз, хуртовина, лід, короткі дні та довгі ночі)
4) Що є першими вісниками зими?
- На всі запитання ви відповіли. Сніговичок проведе нас до свого чарівного зимового лісу.
Формувально – пізнавально - узагальнююча частина.
Чарівниця зима
Зима-чарівниця, усіх нас чарує,
Із дітками грає, всім радість дарує.
Разом із морозом сніжок нам приносить,
Щипає за щічки, за вушка і носик.
Гостює в нас зима
Летять, летять сніжинки
На поле, ліс і сад,
Веселий свій таночок
Танцює снігопад.
Надворі – лютий холод,
Тепла давно нема.
Заліз в копичку зайчик
І солодко дріма.
Мете хвостом лисичка
Сніжок біля сосни.
В барлозі спить ведмедик,
Солодкі бачить сни.
Прикріпляємо слова біля теми уроку.
( учні прикріплюють на мольберт силуети дерева, кущика, будиночка, сонечка, хмарки)
Тож давайте їх виріжемо і прикрасимо наш пейзаж. А спочатку підготуємо пальчики до роботи, зробимо пальчикову гімнастику.
Пальчикова гімнастика
Раз,2,3,4,5 ми у ліс пішли гулять.
Бабу сніжну ми ліпили,
Пташок крихтами кормили.
Додому всі в снігу прийшли.
З’їли суп.
І спать лягли.
Учні вирізають сніжинки, прикрашають ними свій зимовий пейзаж.
Стало біло навкруги-
Я розтрушую сніги,
Наганяю холоди,
Води сковую в льоди.
В дружбі з дітьми я всіма.
Здогадались ? Я …(Зима)
Ніжна зірка сніжно – біла
На рукав з гори злетіла.
Поки ніс її сюди
Стала краплею води. (Сніжинка)
Росте вона холодною зимою,
Росте вона додолу головою,
А тільки сонечко засяє –
Вона заплаче і розтає. (Бурулька)
Бурулька - (труба) тала вода стікає з даху будинку і замерзає, так утворюються бурульки.
Не сніг, не лід,
А взимку дерева прикрашає.
(Іній)
Іній – тонкий шар кристаликів льоду, що утворюється осіданням водяної пари з повітря на охолоджені предмети. Туман осідає на дерева, траву, будинки. Водичка замерзає, утворюються кристалики льоду. Влітку роса, а взимку – іній.
- Взимку повітря (холодне, морозне)
- Взимку бувають сильні (морози)
- Сонечко взимку світить та (не гріє)
- Взимку ночі довгі, а дні (короткі)
- Взимку часто іде пухнастий (сніг)
- Калюжі, річки, ставки покрилися ( льодом)
- Взимку діти одягають теплий (одяг і взуття)
- Взимку діти люблять кататися на (санчатах, лижах, ковзанах)
- Гратися у …(сніжки)
- Ліпити … ( снігову бабу)
Вчитель:
Із усіх зимових місяців найкоротший – лютий. У нього лише 28 (29) днів.
Зима рік починає і кінчає.
Не існує однакових сніжинок, але всі сніжинки мають 6 сторін.
У 2008 році в Америці був зліплений найбільший сніговик у світі висотою 37 метрів ( 9 поверховий будинок)
Найбільша сніжинка мала діаметр 38 см.
ІІІ. Підсумок уроку.
На вас чекає сюрприз за вашу хорошу роботу на уроці.
Відгадайте, що це?