Мета:ознайомити з основними правилами харчування;формувати поняття про етикет та культуру харчування за столом, довести важливість сніданку для дитячого організму;
удосконалювати уміння складати раціональне меню харчування з дотриманням принципів правильного харчування;
виховувати культуру харчування та бажання бути здоровими.
Міжпредметні зв'язки: трудове навчання.
Тип уроку: урок застосування знань, умінь та навичок (практична робота).
Результати навчання. Наприкінці уроку учні:
Культура харчування
Мета: ознайомити з основними правилами харчування; формувати поняття про етикет та культуру харчування за столом, довести важливість сніданку для дитячого організму;
удосконалювати уміння складати раціональне меню
харчування з дотриманням принципів правильного харчування; виховувати культуру харчування та бажання бути здоровими.
Міжпредметні зв’язки: трудове навчання.
Тип уроку: урок застосування знань, умінь та навичок
(практична робота).
Результати навчання. Наприкінці уроку учні:
• засвоять основні правила харчування;
• вмітимуть складати раціональне меню харчування;
• знатимуть принципи правильного харчування.
Матеріали та обладнання: ножиці, клей, мультимедійний проектор, ноутбук, диск «Урок 9» (картинки «Правила роботи з ножицями», «Правила роботи з клеєм», «Меню», шаблон бонбоньєрки, заготовка «Принципи правильного харчування», аплікація «Будинок», відео «Культура поведінки за столом», «Хтось багато їсть»).
Хід уроку І. Організація учнів до роботи.
Створення позитивного психоемоційного мікроклімату.
1. Привітання.
Закінчилася перерва,
Продзвенів чаклун-дзвінок.
А тепер усі швиденько
Налаштуйтесь на урок.
2. Вправа «Перетворення».
Учитель пропонує дітям завершити речення «Якби наш клас був будинком, то я був би у ньому…(вікном, дверима, стіною тощо).
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Учні переглядають уривок з м/ф «Вінні Пух в гостях у Кролика» (диск «Урок 9», відео 1) і визначають тему уроку. Учитель узагальнює відповіді дітей. Тема уроку «Культура харчування». Сьогодні ми навчимося культури поведінки за столом та засвоїмо основні правила харчування.
IIІ. Основна частина.
1. Аплікація «Будинок».
Постараюся вас здивувати. Хоча, здається, чому тут дивуватися? Адже, що таке аплікація відомо усім з дитинства. Аплікація з паперу – це шматочки паперу, які наклеєні на паперову основу.
До уваги педагога! Потрібно заздалегідь заготувати шаблон будинку або використати підготовленні учнями шаблони (диск «Урок 9», картинка 1).
У роботі учні будуть використовувати ножиці та клей. Тому перед виконанням завдання необхідно пригадати правила роботи з ножицями та клеєм (диск «Урок 9», картинки 2, 3). По закінченню роботи діти демонструють свої будинки. - Чи можна побудувати дім без якоїсь деталі? (Всі будівельні матеріали та складові будинку потрібні).
2. Інформаційне повідомлення «Треба правильно харчуватись, щоб до лікаря не звертатись».
Наша їжа – теж будівельний матеріал. Вона - необхідна умова життя. Без їжі людина не може жити. З їжею ми отримуємо поживні речовини, необхідні для роботи органів.
Наші пращури завжди з повагою ставилися до їжі. ЇЇ вважали Божим даром, отже, вона вимагала до себе відповідного ставлення. За столом збиралася вся родина. Їли щодня у визначені години не поспішаючи. Під час споживання їжі вели приємні бесіди, ніколи не обговорювали справи, не згадували про неприємні речі, не сварилися й не кричали. До чого ж тут здоров’я? Виявляється, за такого прийому їжі організм краще засвоює всі корисні речовини.
Їжа забезпечує наш організм енергією, яка міститься в продуктах харчування. Щоб бути здоровим, потрібно знати основні принципи правильного харчування:
- харчування повинно бути різноманітним. Так ви отримаєте необхідний спектр вітамінів і мікроелементів і, до того ж, не будете відчувати себе обмеженим в їжі;
- білки – база раціону. Варто зменшити калорійність вашого звичайного раціону, прибравши тваринні жири і порожні вуглеводи (борошняне, солодке). Але білки організм повинен отримувати в достатній кількості, тому пісне м’ясо, риба та молочні продукти будуть базою вашого щоденного меню. На білки має припадати 25% добового раціону;
- дробове харчування. Їсти потрібно не менше, ніж п'ять разів на день, але невеликими порціями. Так організм не буде
«накопичувати про запас» зайві калорії і витрачати багато енергії на перетравлення великих порцій, а ви не відчуєте виснажливого відчуття голоду;
- повільне харчування. Кожний прийом їжі повинен бути спокійним і розміреним. Жодних перекусів на бігу – лише повільне і ретельне пережовування їжі. Нехтування цим правилом спричиняє шлунково-кишкові захворювання;
- вода в достатку. Дуже важливо пити більше рідини – вода полегшує роботу травної системи, очищає організм від шлаків, запускає видільну систему і насичує клітини організму вологою. Візьміть за правило випивати в день води в розрахунку 300 г на 1 кг ваги. Якщо важко пити звичайну воду, додайте в неї сік лимона, ягоди. Але не замінюйте воду кавою, чаєм та газованими напоями. - Сон – час відпочинку для травлення. Тому намагайтеся вечеряти не пізніше, ніж за три години до сну. Інакше їжа мертвим вантажем буде лежати в шлунку і не встигне перетравитися під час неспання.
- Свіжоприготовлена іжа. Найкраще засвоюється свіжа їжа. Тому забудьте про напівфабрикати, а смакуйте невеликі порції, на один прийом їжі.
- Вечеряти треба за 2-3 години перед сном, аби дати організму час на первинну обробку їжі. Не варто перевантажувати шлунок жирними, важкими для травлення продуктами перед нічним відпочинком. Все, що людина з’їла на вечерю понад міри, перетвориться на жир. Не можна переїдати. Після надмірного вживання їжі людина почуває себе ослабленою. Тоді не хочеться займатися спортом, бігати, вчитися. Переїдання є причиною багатьох хвороб. Їжте тільки тоді, коли голодні. Уникайте спокус
«заїсти» тривогу або поласувати смачним під час перегляду улюбленого фільму, під час застілля. Кожний прийом їжі повинен закінчуватися не з почуттям перенасичення, а з легким відчуттям голоду.
Перегляд уривку з м/ф «Вінні Пух в гостях у Кролика» (диск «Урок 9», відео 2).
Питання для обговорення.
-Що таке культура?
- На вашу думку, що таке культура харчування?
Культура – історична сукупність правил, набутих людством.
Культура харчування – пов’язана з ритуалом вживання їжі. - Чому з Вінні Пухом трапилась така неприємна історія? (Харчувався надміру).
Давньогрецький філософ Сократ говорив: «Ми живемо не для того, щоб їсти, а їмо для того, щоб жити!»
- Як ви розумієте таке висловлювання? (Для того, щоб їжа не стала ворогом, харчуватися треба помірно і правильно).
3. Пальчикова гра «Новий дім».
Тук-тук-тук, тук-тук-тук!
Молоток бери мій друг!
(Вдаряють кулачком об кулачок, чергуючи руки)
Ми побудуємо новий будинок, Є віконце в тім домі.
(Великі пальці складаються поличкою, решта з’єднуються «дахом») Є ще одне, вище.
(Підняти вгору руки, не змінюючи положення пальців) Є труба вгорі на даху.
(Піднімають догори стиснутий кулак з витягнутим вгору вказівним пальцем)
Будинок готовий, кличемо гостей:
Приходьте мерщій!
(Запрошувальний жест рукою)
4. Вправа «Меню».
Учні об’єднуються у три групи: «Сніданок», «Обід», «Вечеря». Діти складають відповідні меню і записують на аркуші А4 (диск «Урок 9», картинка 4).
Важливо харчуватися не лише в достатній кількості, але й правильно. Правильне харчування оберігає людину від хвороб. А неправильне - спричиняє їх. Організм потребує їжі, багатої на білки, жири, вуглеводи, а також вітаміни та мінеральні речовини. Ми знаємо багато корисних страв, які потрібно вживати, щоб не стати неповороткими, хворими, щоб добре думалось і працювалось. Але є деякі продукти, вживання яких треба обмежити. Це – цукор, жир, сіль.
Тим, хто цілісінький день сидить біля комп’ютера чи за книжками, не треба багато їжі, оскільки організм не так активно витрачає поживні речовини. Але натомість активно працює мозок, якому потрібна глюкоза. Вважається, що перед розумовою працею слід «підгодувати» мозок чимось солодким, наприклад шоколадкою. Проте необхідно знати міру – невикористана глюкоза перетворюється на жир і відкладається під шкірою, а це згодом може створити проблему зайвої ваги.
До уваги педагога! Перед презентацією варто пригадати правила столового етикету.
- Сідати до столу з чистими руками і гарним настроєм.
- За столом сидіти рівно, не класти на нього лікті.
- Їсти маленькими шматочками.
- Ретельно пережовувати їжу.
- Витирати рот і руки серветками.
- Дякувати тим, хто приготував їжу.
Презентація груп.
5. Виготовлення бонбоньєрки.
Бонбоньєрка – це невелика подарункова коробочка. Перші бонбоньєрки з’явилися у XV-XVІ ст. Виготовлялися вони переважно з дорогоцінних металів. Сучасні коробочки зазнали чимало змін і вони бувають самих різних форм. Сьогодні ми навчимося виготовляти бонбоньєрки своїми руками.
Дітям роздаються заздалегідь підготовлені шаблони та інструкція з покроковим виконанням дій. (диск «Урок 9»,
картинка 5).
Після того, як діти виріжуть контури схеми, коробочці необхідно надати форму, зігнувши деталі по зазначених лініях згину на схемі.
ІV. Заключна частина.
1. Вправа «Принципи правильного харчування».
Учні записують ті принципи правильного харчування, які вони вивчили на уроці та хочуть подарувати своїй сім’ї для подальшого застосування на практиці (диск «Урок 9», картинка 6) і поміщають у бонбоньєрку.
2. Вправа «Прощання».
Всі діти беруться за руки і промовляють: «Будьмо здорові!
Бережіть себе!»