Інтегроване навчання: "Світ рукоділля - українська література" 5 клас

Про матеріал
Розробка інтегрованого уроку: " Гурток світ рукоділля - українська література міф Берегиня, лялька - мотанка Берегиня""
Перегляд файлу

Інтегроване навчання: гурток «Світ рукоділля» - українська література»

Тема: Міф «Берегиня» та  лялька мотанка «Берегиня»

Мета: продовжувати працювати над такими жанрами фольклору, як міф та легенда, поглиблювати знання школярів про особливості цих жанрів; навчити вихованців створювати ляльку мотанку; вдосконалювати навички роботи з текстильними матеріалами; повторити правила з техніки безпеки під час роботи з ножицями; розвивати естетичні смаки; виховувати повагу до народних звичаїв та традицій; сприяти розвитку творчих здібностей.

Матеріали та обладнання: мультимедійне обладнання для перегляду легенди та музичного оформлення, презентація «Як виготовити ляльку – мотанку»,  картки, тканина, декоративні стрічки, кольорові нитки, ножиці, монети.

Тип заняття: інтегроване навчання

Теорія літератури: міф, легенда, фольклор.

Підготовчий етап: заздалегідь учням роздаються визначення, які необхідно пояснити під час заняття.

Хід заняття

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Бесіда
  • Які жанри фольклору ви знаєте?
  • У чому різниця між міфом та легендою?
  • Що таке «лялька – мотанка»?
  • Чи відомо вам як створюється лялька – мотанка?

ІІІ. Оголошення теми заняття

  1. Прегляд слайдів (зображення ляльки – мотанки та ілюстрацій до міфу «Берегиня»
  2. Виразне читання вірша (учнем)

Українська берегине!

В чім краса твоя є нині?

Хто ти , берегине роду,

Українського народу?

 

Під твоїм крилом затишно,

мов під сонцем - тепло й ніжно,

 ти -звичайна собі жінка,-

працьовита українка.

 

Ти відома в цілім світі,

від племен ще після скіфів,

ти- ласкава й добра мати,

що уміє захищати.

 

Нелегка твоя дорога

від батьківського порога,

та де в світі не бувала б-

берегинею ставала!

 

  1. Озвучення теми заняття керівником

ІV. Основний зміст заняття

  1. Перегляд відеоролика https://www.youtube.com/watch?v=7x3ZmHt3UB8
  2. Робота з картками:

Картка 1.

Міф - оповідь, що пояснює походження певних елементів світобудови чи світу загалом через емоційно-чуттєві о́брази. Міф є основою різних релігійних систем, фольклорних традицій, художньої творчості. Окремі міфи, які складають певну систему, утворюють міфологію того чи іншого народу, культури, соціальної групи, яка лежить в основі характерного їм світогляду.

Картка 2

Легенда - жанр фольклору і літератури, прозова малосюжетна оповідь міфологічного, апокрифічного чи історико-героїчного змісту з обов'язковою спрямованістю на вірогідність зображуваних подій та специфікою побудови сюжету на основі своєрідних композиційних прийомів. В переносному значенні легенда — вигадана чи прикрашена розповідь.

Картка 3

Фольклор - колективна художня літературна і музична творча діяльність народу, яка засобами мови зберегла знання про життя і природу, давні культи і вірування, а також відбиток світу думок, уявлень, почуттів і переживань, народно-поетичної фантазії.

 

Сюди належать різножанрові твори, що виникають в певному середовищі, передаються усно з давніх-давен, зазнаючи певних змін, мають ритуально-магічне, обрядове, естетичне, розважальне або/і виховне значення.

Картка 4

Лялька – мотанка - зроблена з тканини вузликова лялька. Назва походить від укр. мотати. Вважається, що у давнину мотанки виконували функцію сакральних оберегів.

На сучасному етапі народні майстрині за матеріалами, зібраними українськими дослідниками народноі ляльки, відтворюють зразки старих ляльок, створюють авторські ляльки, використовуючи образи народних .Якщо ляльки, які робилися бабусями в українських селах, були простими, з залишків тканин, зношеного одягу, то сучасні майстрині мають великий вибір якісних матеріалів, часто використовують в декорі традиційну вишивку. Наприклад, поширеним символом на в шитому ляльчиному одязі є дерево життя.Велике значення у популяризації цього виду народноі творчості мають майстер-класи для дітей, де майстрині — лялькарки вчать робити найпростіші ляльки .Це дає змогу викликати інтерес до народних традицій.

Звісно сучасні ляльки відрізняються від простих селянських ляльок. Але є майстри-реконструктори, які відтворюючи українську традиційну ляльку дають можливість традиціі жити.

  1. Перегляд відеоролика «Лялька -  мотанка – берегиня роду»

 https://www.youtube.com/watch?v=ob4Su6Xbt-w

 

V. Практична частина заняття.

1. Підбір матеріалів (слайд 2.)

2. Виготовлення голівки (слайд 3)

3. Намотування сакрального хреста (слайд 4)

4. Формування рук (слайд 5)

5. Формування тулуба (слайд 6)

6. Одягання ляльки (слайд 7)

7. Виставка робіт

VІ. Підсумок заняття.

  1. Бесіда за змістом легенди: тема, мета.
  2. Обговорення виготовлених ляльок
  3. Фотосесія

VІІ. Домашнє завдання

  1. Прочитати легенду «Неопалима купина»
  2. Виготовити ляльку – мотанку за власним задумом.

 

 

docx
Додано
7 лютого 2022
Переглядів
238
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку