Урок "Зірка Мензатюк. «Таємниця козацької шаблі». Пригодницька повість сучасної письменниці. Фантастичне й реальне в ній2

Про матеріал
Урок-презентація Коротке ознайомлення учнів із життям і творчістю Зірки Мензатюк з використанням інформаційних буклетів про автора і слайдів комп’ютерної презентації «Зірка Мензатюк та її пригодницька повість «Таємниця козацької шаблі». .
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

Система уроків

української літератури

в 5 класі

по вивченню твору Зірки Мензатюк

«Таємниця козацької шаблі»

 

 

Урок І

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема уроку. Зірка Мензатюк. «Таємниця козацької шаблі». Пригодницька  повість

                      сучасної письменниці. Фантастичне й реальне в ній. Важливість знань

                      про історичне минуле нашого народу в житті людини. ТЛ: епічний твір

Мета уроку. 

Навчальна: Коротко ознайомити учнів із життям і творчістю Зірки Мензатюк, опрацювати повість «Таємниця козацької шаблі»,  її ідейний зміст, пізнавальне та виховне значення. Зацікавити учнів творчістю сучасної письменниці, формувати мотивацію до читання. Дати поняття про епічний твір;

                   розвивальна: удосконалювати навички виразного читання та

                   переказування найцікавіших епізодів повісті; допомагати розвивати  

                   увагу, пам’ять, зв’язне мовлення уміння аналізувати і робити висновки;

                   виховна: сприяти формуванню громадянської компетентності,

                   виховати національну свідомість, патріотичні почуття,  повагу 

                   до героїчного минулого нашого народу.

Обладнання: інформаційні буклети про автора, червоні сигнальні картки, 

                  комп’ютерна презентація «Зірка Мензатюк та її пригодницька повість

                  «Таємниця козацької шаблі».

                                                    Хід уроку

І. Оголошення теми і мети уроку

- Сьогодні на уроці ми будемо працювати над змістом повісті Зірки Мензатюк «Таємниця козацької шаблі», яку ви прочитали вдома. У цьому творі дивним чином тісно переплітаються історичні факти і детективні пригоди, минуле і сучасне, реальність і фантазія, добро і зло. Не завжди те, над чим варто задуматися,  привертає нашу увагу під час читання художнього твору. Тому сьогодні ми спробуємо зануритися у ті життєві глибини, які для нас приготувала авторка. Зірка Захаріївна стверджує, що література повинна готувати дитину до дорослого життя, допомагати їй пізнати себе, оточуючих людей, світ навколо. Перед нами стоїть завдання дослідити, що ж ми змогли винести  для себе із прочитаної повісті, яку користь отримали від спілкування з книгою. На матеріалі повісті ми будемо удосконалювати навички роботи з текстом – переказування, виразне читання. Наведемо факти із життя письменниці, з якими ви ознайомилися із інформаційних буклетів вдома.(Слайди 1, 2)

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

ІІІ. Осмислення матеріалу теми уроку

  1. Актуалізація опорних знань учнів
  • Що ви знаєте про автора? (Слайди 3-5)
  1. Гра «Лови помилку»

 Перевірка змісту повісті ( червоні сигнальні картки учні піднімають, коли чують неправильне твердження, і виправляють помилку)

  1.               У квартирі пана Богдана уподобав собі з’являтися один патріотично

         налаштований привид.

  1.               Він порадив шукати старовинну реліквію на старому бойовищі, можливо, у

         замку чи фортеці на заході України.

  1.               У подорож сімейство Руснаків вирушило на чорному джипі.
  2.               Першочерговою метою своєї подорожі визначили Берестечко.
  3.               Наталка потрапила в пастку і впала в колодязь без води у замку в  м. Дубно.
  4.               Дівчинка в колодязі знайшла золоті монети і самоцвіти.
  5.               У Берестечко Руснаки приїхали у дев’яту п’ятницю після Великодня, коли туди

         збираються свідомі українці вшанувати пам'ять загиблих козаків.

  1.               У Берестечку Наталка загубилася і в неї вкрали гроші.
  2.               У Підгірцях дівчинку викрали і притягли силоміць на відьмацький бал.
  3.          У Олеському замку Руснаків ледь не затримали за крадіжку шаблі.
  4.          Якби Наталка з батьками не змогла вчасно відгадати загадку Антипка і знайти

         шаблю, вона б мусила все життя брехати.

  1.          Розгадати загадку Антипка  допомогла пісня про Хмельницького.
  1. Теорія літератури
  • Повість «Таємниця козацької шаблі» - епічний твір. Епічними творами (або епосом) називаються такі, які змальовують життя в розповіді про людей, про події, в яких вони беруть участь, про їх вчинки, переживання, про взаємовідносини між людьми.  
  1. Робота над повістю «Таємниця козацької шаблі»
  •                 Чи любите ви мандрувати?
  •                 Яким способом ви подорожуєте?
  •                 Чи була у вашому житті подорож, яка запам’яталася вам особливо?
  •                 Куди ви мрієте здійснити подорож у майбутньому?

Полюбляє подорожувати і Зірка Мензатюк. «Причому, то мають бути «дикі» мандри з наметом, наплічником — по місцях, які не затоптали туристи. Казанок на багатті, лисиця, яка вночі цупить нашу ковбасу, проблеми з грозою чи вітрюганом, що серед ночі зриває намет — оце мені саме всмак», — говорить письменниця.

 Саме з таких мандрівок із дочкою та чоловіком і народився задум повісті, з якою ми знайомимося сьогодні, – «Таємниця козацької шаблі». Як зазначає авторка, спершу вона хотіла написати про пригоди з чарівним автомобілем. Але в повісті мав бути мотив, заради якого здійснюється подорож. Цим мотивом стала козацька шабля.

(Слайд 6)

  1. Асоціативний кущ «Шабля» (складання на дошці) (Слайд 6)

Які асоціації викликає у вас слово «шабля»? Запишіть їх методом ґронування.    (Орієнтовна схема)

 

 

 

 

 

 

 

  1. Фізкультхвилинка
  2. Учнівське повідомлення про козацьку шаблю. (Слайд 8)

         ШАБЛЯ – різновид холодної зброї. Вона має клинок (довжиною більше 100 см), хрестовину (гарду) та руків’я. Клинок шаблі викривлений, з лезом на вигнутому боці та обухом на увігнутому, має вістря та хвостову частину для кріплення руків’я. Зразки шабель, які ми бачимо, вказують, що козацькі шаблі були доволі тонкі та легкі, ручку мали оздоблену, піхви прикрашені різьбою.

Отримати шаблю справжній січовик міг лише двома шляхами – у спадок від батька чи діда або  здобути в бою.

Окремо треба наголосити на особливому значенні шаблі для козака-лицаря. У козацькому середовищі ставилися до шаблі як символу військової звитяги. Козаки повсякчас удосконалювали свою техніку шабельного бою.

Шабля завжди посідала визначне місце у свідомості українців, асоціюючись у першу чергу з козаком – захисником Вітчизни. Оспівана великим Кобзарем як невід’ємний супутник українського лицаря, шабля фігурує у величезній кількості українських народних дум, поезій, прислів’їв та приказок (слайд 9):

Шабля – це зброя,

Шабля – це правда,

Шабля козацька – це сила і влада!

  • Береженого бог береже, а козака шабля стереже.
  • Дай Боже воювати і шабель не виймати.
  • Кінь, шаблюка, вітер в полі – і ніхто не здолає козацької волі!
  • Козаку лучче проміняти шаблю на веретено, ніж напасти вдвох на одного. 
  • В бою козак себе славить не на язиці пилюкою, а конем та шаблюкою.
  1. Робота над змістом повісті.
  •                 Яка ж таємниця пов’язана з козацькою шаблею у повісті?
  •                 Що дізналися Руснаки про старовинну реліквію  від привида?
  •                 Де вирішили шукати шаблю в першу чергу? Чому?
  •                 У який день сім’я Руснаків потрапила у Берестечко?
  •                 З ким познайомилася Наталка у Берестечку?
  •                 Що ви знаєте про пластунів? (Слайд 10)
  •                 Які видіння бачить дівчина?
  •                 Навіщо письменниця уводить до повісті картини бою?
  •                 Що вас найбільше вразило у оповідях про битву під Берестечком?

         (Прочитати уривки з VІ та VІІ розділів)

  •                 Де ж було знайдено старовинну шаблю?
  •                 Хто допомагав сімейству Руснаків, а хто заважав? Як саме?
  •                 Чи хотіли б ви бути учасниками таких пригод, які пережили наші герої?

          Яких саме?

  •                 А яких пригод ви б хотіли уникнути?
  •                 Що є фантастичне, а що реальне в повісті?

ІV. Домашнє завдання (Слайд 11)

V Підсумок уроку (Слайд  12)

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. ГЛУЗДАКОВА Світлана Павлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
11 лютого 2022
Переглядів
1037
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку