Тема. Вічне протистояння добра і зла в оповіданні Євгена Гуцала «Лось»

Про матеріал
Тема. Вічне протистояння добра і зла в оповіданні Євгена Гуцала «Лось» Мета уроку: • ознайомити з життям та творчістю письменника, змістом його оповідання; • розвивати навички виразного читання, переказування оповідання, виділення і пояснення фрагментів, які найбільше вразили; • виховувати почуття гуманності, милосердя, любові до природи.
Перегляд файлу

Телеурок

 

Тема. Вічне протистояння добра і зла в оповіданні Євгена Гуцала «Лось»

Мета уроку:

  • ознайомити з життям та творчістю письменника, змістом його оповідання;
  • розвивати навички виразного читання, переказування оповідання, виділення і пояснення фрагментів, які найбільше вразили;
  • виховувати почуття гуманності, милосердя, любові до природи.

            

Тип уроку: телеурок.

Обладнання: портрет Є.Гуцала, виставка ілюстрації до твору,   виставка збірок Є.Гуцала, підручник, роздатковий матеріал, електронна презентація.

Теорія літератури: оповідання.

                                           Хід уроку

 

І. Організаційний момент.

Визначення емоційної готовності до уроку.

Слово вчителя.

  • Доброго дня, діти!

Привітайтесь із гостями.

Дар Божий на усе життя,

Оте, найкраще почуття,

Байдужості немає більше,

Радість завжди несе для інших,

Одна вона людьми керує,

Така тендітна та проста,

А світ врятує…

ДОБРОТА

                                                               О. Самаруха

Урок сьогодні незвичайний.(Слайд) Я рада вітати вас на телепередачі «Все буде добре». І запрошую  скористатися вашим життєвим досвідом і уявити себе в ролі слухачів та активних учасників ефіру. Я щиро сподіваюся, що матеріал, який ми підібрали, буде цікавим та актуальними і  неодмінно сподобається нашим глядачам.

 

ІІ. Формування емпатійної здатності (емоційного настрою).

Вправа “Усмішка по колу”.

  • А для того, щоб нам все вдалося,(слайд) візьміться за руки. Подивіться мені в очі, а тепер погляньте один на одного, усміхніться. Побажайте один одному чогось доброго, світлого.
  • Із цих промінчиків добра, що заіскрилися на ваших обличчях, ми і розпочнемо наш сьогоднішній ефір.

 

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.

- А зараз давайте візьмемо ручки і запишемо тему нашої передачі: (Слайд 6)

Вічне протистояння добра і зла в оповіданні Євгена Гуцала «Лось».

Мета сьогоднішнього ефіру  -  познайомитись з життям  і творчістю письменника, змістом його оповідання;

  • розвивати навички виразного читання, переказування оповідання;
  • повторимо з теорії літератури, що таке оповідання;
  • виховуватимемо почуття гуманності, милосердя, любові до природи.     
  • А епіграфом ефіру будуть  слова відомого українського письменника, природолюба, М. Т. Рильського: 

Крізь прекрасну природу

                                                                                                 світиться краса

душі людської. 

М. Т. Рильського

(Слайд )

  • Як ви розумієте цей вислів? ( Якщо людина помічає красу природи, не нищить її, а оберігає, тоді й душа стає чистішою та починає світитися від краси)

Увага! Ми працюємо в прямому ефірі.

Отже, сьогодні в програмі: (Слайд)

  1.         Найрозумніший.
    2.   Народна скарбничка творчості.

3.   Обличчя української історії.

4.   У світі тварин.

5.   Словникове бюро.
6.    Мудрий не вагається, сміливий не  боїться”

7.    Лікар-кардіолог запрошує.

8.    Вправи для дихання.
9.    Підсумковий випуск новин.

 

IV. Мотивація навчальної діяльності школярів.

  • А зараз перша наша рубрика - «Найрозумніший»

    Спробуйте розшифрувати прислів’я. Розташуйте цифри в порядку зростання й утворіть висловлювання. Запишіть його у зошит (Слайд )

 

 

тре

му

жи

ни

 

Так

ко

зла

щоб

 

ти,

 

чи

ба

ти.

 

не

ні

 

 

 

 

 

 

  1. Відповідь: Так треба жити, щоб нікому зла не чинити!   (Слайд )

                                                           Народна мудрість.

  • Як ви розумієте зміст цього прислів’я? (потрібно робити добро для інших і воно обов᾽язково до тебе повернеться)

- Нехай ці слова западуть вам глибоко в душу і допоможуть зрозуміти тему сьогоднішнього ефіру.

  • Діти,  у якій казці Василя Королева – Старого маленька лісова істота своєму кривднику зробила добро і чому? («Хуха – Моховинка», бо вона була доброю)

- Дійсно, я погоджуюся з вашою думкою про те, що людина повинна творити більше добра. Саме своїми хорошими, благородними вчинками вона прекрасна.

 

  • Народна скарбничка творчості (Слайд)

       - А зараз пропоную всім взяти участь у скарбничці творчості, до якої ви вже частково  готові.

  -  Які висловлювання видатних людей про природу, ви підготували?

Зразок.

  • Будь природі другом, будь природі сином (А. Камінчук).
  • Природа – вічне джерело людської творчості, людського мислення
  •  (М. Рильський).
  • Як не буде тварин, то і людське серце стане черствим (М. Стельмах).
  • Немає краю можливостям матері-природі, як немає межі людському розуму (О. Довженко).

Бесіда.

  • Діти від кого чи від чого треба охороняти матінку-природу?(Від людини)
  • Як ви бережете природу?
  • Дуже багато письменників у своїх художніх творах писали про природу. Зокрема і наш земляк Є. Гуцало.(Слайд)

(Розповідь про Євгена Гуцала. Бартко А., Кудин Д. )

- 14 січня 1937р. в с. Старий Животів  на Вінниччині в родині вчителів народився Євген Гуцало

 Початкову освіту здобував у важкі часи, чорні дні окупації, війни. В 1944р., коли Вінницьку область  звільнили від німецько-фашистських загарбників, батьки письменника починають працювати в школі с. Гулівка. Там і  одержує початкову освіту Євген Пилипович. А середню освіту здобув у сусідньому селі Корделівка.

Хлопець змалку тягнувся до слова. Одного разу треба було написати твір на вільну тему. Прочитавши його творіння, батько, який викладав українську мову та літературу, підозріло глянув на сина й на весь клас запитав: «Ти оце звідки списав?».                                                                                                                                      Та час пролітав швидко й не зогледівся, як потрібно було вступати до інституту. Не думаючи з вибором навчального закладу, вступає до Ніжинського педагогічно інституту на історико-філологічний факультет,  котрий закінчив у 1959р.                                                                                                                                 Євген Пилипович працював у редакціях газет у Вінниці, на Донеччині, Львівщині, Чернігівщині та у Києві в газеті «Літературна Україна», був редактором видавництва «Радянський письменник»

- З-під пера Євгена Гуцала вийшло понад сто книг. Друзі жартома розповідали, що коли Євген Пилипович проходив вранішніми вулицями Києва, то пташки переставали співати і спурхували йому на плече, бо природа тонко відчувала справжнього митця.

 

 Вчитель.

  • Є. Гуцало писав здебільшого про сільське життя, звідки й черпав духовну енергію, всотував мову Добра. Звертав увагу на внутрішній світ людини, на єдність її з природою; майстерно змалював світ навколо нас, його “благодатний” вплив на людину.

І тому перед тим як ми будемо працювати над текстом оповідання Є. Гуцала

„Лось ” пропоную вам, шановні глядачі, переглянути відео «У світі тварин» й прослухати дуже цікаву інформацію про лося, яку  підготував наш журналіст.

(відео “Лось ”) (Слайд+відео )

Рід ссавців, найбільший представник родини оленевих.

Довжина тіла самця до 3 м, висота в загривку до 2,3 м., довжина хвоста 12-13 см.; маса тіла 360-600 кг., самки дрібніші за самців. За зовнішнім виглядом лось помітно відрізняється від інших оленів. Ноги сильно витягнуті, тому, щоб напитися, лось вимушений заходити глибоко у воду або ставати на коліна передніх ніг. Голова велика, горбоноса, з нависаючою м’ясистою верхньою губою. Під горлом м’який шкірястий виріст, що досягає 25-40 см. Шерсть груба, буро-чорна.

У самців є величезні (найбільші в сучасних ссавців)роги, нерідко лопатоподібні за формою, їх розмах досягає 180 см, маса – 20-30кг. Роги лось скидає щорічно в листопаді-грудні й ходить без них до квітня-травня.

- Дякую, Владиславе, за цікаву інформацію.

- Тепер ми знаємо про лося з наукової точки зору, а я  пропоную взяти участь у нашій постійні рубриці “Мудрий не вагається, сміливий не  боїться” й попрацювати над текстом оповідання «Лось».              

VI. Робота над текстом твору.

Перед вами лежать міні-підручники, до яких, за потреби, ми будемо звертатися, адже деякі слова для вас є незрозумілими.


  • Словникове бюро Заповíдник— територія, на якій зберігається в природному стані весь її природний комплекс.

Тайга— це велика територія хвойних лісів

Нащулив— притиснув до голови; тут: прислухався; досвітніх сутінках— у напівтемряві перед світанком

кощава— яка нагадуй кістку; 

лежбище- місце сну, відпочинку; 

байрак— зарослий яр;

осичняк — місце, де ростуть осики;

хутко— швидко;

залужжя —  луки;

маківка — на вершечок;

ополонка — пробита в кризі лунка;

оскнілого — обледенілого;

вжахано— лякаючись;  

к онвульсивно— поривчасто;

обачно— обережно; 

хмиз— сухе гілля,

смирна— спокійна;

втямили — зрозуміли;,

серпанок— тут: легкий туман;

почвалав— пішов;

підпалок- маленький хлібець, сильно запечений;

смага— тут: слина;

кортіло

Кардіограф - це додаток, який вимірює частоту серцевих скорочень.

 

Ветеринар - це лікар, що спеціалізується на роботі з тваринами.


хотілося.

  •         Рубрика “Мудрий не вагається, сміливий не  боїться”.

       (Слайд )

  1.Бліц-опитування. (Слайд)

-  Як починається твір?(Лось прокинувся). Чи можна лося назвати головним героєм твору? (Так)

- До якого жанру належить твір? (Оповідання). Доведіть, що це оповідання.

- Що зображено в творі?(подія з життя лося)

- Чи довгий час дії?(ні, щонайбільше-кілька годин)

- Скільки дійових осіб? (лось, два брати, гніда конячка, дядько Шпичак).

- Отже, це оповідання. То що таке оповідання? (невеликий прозовий твір, у якому розповідається про одну або кілька подій з життя одного героя чи кількох головних персонажів протягом обмеженого проміжку часу. )

- Опишіть лося, який він, використовуючи текст.(Це був невеликий звір з широкими грудьми, які легко здимаються од дихання. Його роги нагадували осінній низькорослий кущ, з якого обнесло листя.)

- Діти, давайте на хвилинку заплющимо очі, спробуємо уявити лося за даним описом.

-  Що відчував лось вранці? (Лось був занепокоєний тріщанням гілок, страх охоплював тварину)

- Яка пригода трапилась з ним на річці? (прийшовши попити води, лось провалився під кригу, й борячись за життя почав зневірюватись у своїх силах, але несподівано прийшли хлопчики по хмиз й помітили лося, та одразу ж кинулись на допомогу. Брати врятували тварину від смерті)

-Які риси людської поведінки уособлює лось? (Безпорадність, незахищеність)

- Чи подумали хлопці про небезпеку? (Старший брат був розсудливим, тому швидко зорієнтувався в ситуації)

- А ви завжди думаєте перед тим, як щось зробити?

- Що обірвало життя красеня?(Постріл)

- Хто це зробив? (Дядько Шпичак)

- Чому дядько Шпичак вчинив саме так? (Хотів нажитися й отримати гроші за роги)

- Чи жалкував він про це? (Так, адже після того, як був викритий злочин, він запропонував хлопцям поділитися здобиччю)

- То, напевно, він не настільки жалкував, як хотів «замилити очі» племінникам?(Можливо…)

- Отже, насправді, злочин був скоєний заради трофею та наживи, а як тварина,  відчуваючи постійний страх,  могла перебувати в заповіднику?

- Пригадаймо, звідки потрапив лось до заповідника? (З тайги)

-  Що трапилося там з твариною?

- Чому після того красень жив у напрузі? (Там на нього полювали вовки)

- Чому вовки переслідували його? (Тому що це природний потяг до їжі, адже звірі були голодні)

-Який потяг був у Шпичака? (потяг наживи)

- Дійсно, деякі люди заради наживи спроможні наробити величезної шкоди, зрадити найрідніших, найближчих для серця людей, аби лише задовільнити свою забаганку. Дядько Шпичак є яскравим прикладом цього, а ось хлопчики своїми діями довели, що, ризикуючи  життям, можна врятувати й інше життя…

- До кого ми звертаємося за допомогою, якщо загрожує небезпека нашому здоров’ю?(до лікарів)

- Тому наступна наша рубрика «Лікар-ветеринар запрошує».

- В нашій студії присутній лікар – Анастасія, котра спробує дослідити серцебиття лося, й відтворити це на дошці.

  • Настю, розкажи, будь ласка, як почуває себе людина, в нашій ситуації тварина, в екстремальних умовах? Чи може це загрожувати життю?

Анастасія:  Звичайно, може, адже потрібно тримати себе під контролем і зараз ми спробуємо дослідити графічне зображення діяльності серця за допомогою приладу кардіографа, а саме  почуттів лося: від знайомства читача з ним до рокового пострілу

Нащулив вуха     Тривога в крові         Шкура на грудях здригнулася

Тріщання пробудило в ньому неясний  страх       Лось завмер

 В його очах з’явився  ніжно-золотавий полиск

Знову захвилювався,     знову насторожився,       очі набрякали,

 а в ногах прокинулося бажання бігти й тікати               кров’янистим смутком

горіли червоним розпачем           його очі засвітилися тямою           він зітхнув на повні груди

Вправи для дихання
- Що потрібно робити для того, щоб серцебиття було в спокійному стані?

- Виконувати вправи для дихання.

З вправами для дихання познайомить нас Дрозд Олександра.

 

 

 

 

 

      - Постріл дядька Шпичака зруйнував віру, спокій, гармонію

- А зараз пропоную спробувати визначити, хто з героїв є уособленням добра, а що злом  в оповіданні

Ваше завдання: за вчинками персонажів віднести їх до відповідних колонок.

- Отже, добра у світі значно більше, але зло виникає   раптово(вистрілює)і дуже глибоко ранить, навіть убиває. Дядько Шпичак вносить зло у взаємини з людьми, зі світом і з самим собою.

- Яка тема даного оповідання? (розповідь про те, як  лось, вирвавшись із однієї біди, потрапив у іншу.)

- Запишіть тему оповідання в робочі зошити.

- Що возвеличує, а що засуджує автор у творі? (возвеличує  чесність  та справедливість; засуджує жорстокість, підступність, підлість, байдужість)

Тема

Ідея

Лось, вирвавшись із однієї біди, потрапив у іншу.

Гармонія світу людини та природи; уславлення чесності  та справедливості, гуманного ставлення до природи; засудження жорстокості, підступності.

 

Пропоную, вам скласти діамант до персонажів твору – Шпичак та братики.

  •                      Озвучення діамантів

Визначте, чий діамант, на вашу думку, є цікавішим?

Чиї характеристики, асоціації є влучнішими?

Дайте коротеньку характеристику образам дядька

Шпичака та братиків, заповнивши діаманти:

VII. Закріплення вивченого матеріалу.

- Якою, на вашу, думку, повинна бути справжня людина?

(Любити природу, все живе, прагнути допомогти, захистити, бути доброю, непримиренною до зла, милосердною, співчутливою, турботливою).

 - Як ви гадаєте, цей твір для дітей чи для дорослих?

VІII. Підсумок уроку.

   Підсумковий випуск новин.

  • Отже, чи досягли ми поставленої мети?
  •                  Любі мої, ви прийшли у цей світ, щоб жити гідно, робити добрі справи, залишити в пам’яті людей приємні спогади, а не страшну пустку.

Описание: http://lenagold.narod.ru/fon/clipart/d/der/derev102.pngМетод «Кольорова феєрія»

На дошці намальоване дерево, на гілки якого потрібно прикріпити стіки у формі листочків (враження від проведеного ефіру-уроку, ми не повернемо життя лося, але цим твором Є.Гуцало рятує життя іншим, виховуючи нас на ньому)

Висновок: Ось підходить до завершення наш ефір. Сьогодні ми з вами розглянули ще один твір з української літератури, який учить нас добра, співчутливості, людяності, застерігає від черствості, нахабства, егоїзму. І хай залишає по собі це оповідання доволі суперечливі почуття (і біль,і жаль, і гнів, і щиру приязнь, і співчуття, і дружнє ставлення), але все ж таки зумів автор досягти найголовнішого – не дати прорости байдужості в серцях юних читачів. Цінуйте, любіть, бережіть світ довкола себе, учіться бачити красу в кожній дрібничці, а побачивши, не займайте, не руште, адже створена ця краса для всіх, якщо ви будете дотримуватись головних правил життя, ТО ВСЕ БУДЕ ДОБРЕ!

IX. Оцінювання учнів.

X. Домашнє завдання.

      Метод «Вибери сам»:

Намалюйте ілюстрації до твору, прокоментуйте їх.

Напишіть твір-роздум на тему: «Що потрібно для того, щоб роги лося щовесни зеленіли, наче «розложистий кущик»?                                                                           Спрогнозуйте кінцівку оповідання, уявивши, що в творі не з’явився дядько Шпичак.

 

1

 

doc
Додано
8 лютого 2022
Переглядів
3041
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку